Fastan - Quadragesima

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Fastan - Quadragesima

Inläggav freddemalte » 27 feb 2015 18:28

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Har fasta dokumenterad blodtrycksänkande effekt ?

Jag har nu läst något tiotal artiklar som refererar till olika undersökningar. Men jag har inte funnit någon tillgänglig vetenskaplig studie. Det finns säkert, men jag gjorde antagligen för grunda sökningar och fick mest träffar på tidskrifter om kost och hälsa. De tycks vara rörande överens om fastans goda effekter på blodtrycket. Stresshormon i blodet tycks öka.

http://www.nutritionj.com/content/9/1/57

Vet ej hur seriös den är - men det verkar enligt denna som att fasta har en positiv effekt på blodtrycket.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Fastan - Quadragesima

Inläggav scirocco » 01 mar 2015 07:43

[quote="Pilatus"] Det är ännu viktigare vad vi normalt stoppar i oss än några dagars nyttigt leverne. Om vi skall ha en bra fysisk hälsa är det varjedagtänket som gäller. Skippa det osunda helt.


Ja, ja, men fastan är inget straff för att vi tycker om att äta god husmanskost.
[/quote=

Fasta är tänkt att vara en reningsprocess för tarmarna och inälvorna. Visst går man ner i vikt en del,men vi återtar snabbt vikten före fastan.
Om du Pilatus önskar att stanna i en lägre vikt fordras att du lägger om vardagsvanorna menar jag.

Algotezza- Du verkar känslig i tarmarna och kaffe är ju irriterande för dem. Det att du äter någon slags medicin kan vara en del av orsaken till din känsliga mage. Mikroberna påverkas också negativt av diverse sötningsmedel och konsistensgivare. Det är bäst att undvika allt som är färdiglagat i affären. Om man inte orkar studera innehållsförteckningen så är det lika bra att undvika allt på burk. Sylt o marmelad,krämer innehåller antingen vanligt socker eller konstgjort. Juicer,smaksatt yoghurt,en hel del mysli har tillsatt socker. Detta är störande för tarmarna och kan ge lindrigare inflammation eller allvarligare såsom krons syndrom o ulsurös colit.

För att undvika diabetes bör man dra ner på kolhydrater. Pasta,ris o bröd är snabba kolhydrater och är inte bra för någon. Idrottsmännen börjar frångå de gamla råden att ladda med kolhydrater före ett lopp. Liksom vid viktnedgång är det bättre att leda in kroppen på fettförbränning. Detta sker genom att äta fett som både är nyttigt och ger en långsammare och jämnare kurva för blodsockret samt större uthållighet vid idrottsprestation.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Fastan - Quadragesima

Inläggav Algotezza » 01 mar 2015 13:52

Jag drack kaffe många år utan problem. Käkade medicin lika länge. Blev känslig för kaffe när koffeinet gått ur kroppen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Fastan - Quadragesima

Inläggav Pilatus » 09 mar 2015 10:54

scirocco skrev:Det är ännu viktigare vad vi normalt stoppar i oss än några dagars nyttigt leverne.

Du har säkert rätt scirocco, men jag mår bra och har målet att förbättra mitt BMI. Det skall understiga 25.
scirocco skrev:Fasta är tänkt att vara en reningsprocess för tarmarna och inälvorna. Visst går man ner i vikt en del, men vi återtar snabbt vikten före fastan.

Det fungerar som så att mättnadskänslan infinner sig med mindre portioner efter en period av fasta. Och nu är det andra gången i år, så det blir åtskilliga dagar av en kost som oftast inte överstiger 300 kcal/dygn.
Sjunker blodsockernivån och jag känner mig kall så får det bli litet extra. Vitaminrik juice kan vara viktigt. Men i dag känns allt ok, jag känner mig pigg och varm. Kroppen har hittat någon välfylld depå att ta energi från. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Fastan - Quadragesima

Inläggav Algotezza » 09 mar 2015 11:38

Man kanske behöver mental rening också ibland... Mental fasta. Skippa skitprogram på tv. Inte köra sladder på sociala medier. Bara filosofera på FF...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Fastan - Quadragesima

Inläggav Pilatus » 09 mar 2015 17:35

Algotezza skrev:Man kanske behöver mental rening också ibland... Mental fasta. Skippa skitprogram på tv. Inte köra sladder på sociala medier. Bara filosofera på FF...

Ja visst, det finns program som jag slutat se, Arga snickaren, en rad förnedringsprogram, Uppdrag granskning, TV3 i sin helhet på grund av programutbud och en alltför frikostig reklamtid. Man skall vara rädd om sin tid sa alltid en av mina chefer.

Kunskapskanalen sänder en del intressanta program. Ett som jag vill rekommendera är Max Tegmarks Vårt matematiska universum. Jag garanterar ny kunskap även till den som anser sig följa med vad som händer inom kosmologi.

Max Tegmark utgår en del från Alan Guth och Andrei Linde. Inflationsteorin litet bättre förklarad med materia/energi som inte blir utspädd trots exponentiell utvidgning. Begreppet skalärfält och en hel massa annat. Programmet är över 70 minuter långt, så man får spänna fast sig i stolen.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Fastan - Quadragesima

Inläggav Algotezza » 10 mar 2015 10:12

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Man kanske behöver mental rening också ibland... Mental fasta. Skippa skitprogram på tv. Inte köra sladder på sociala medier. Bara filosofera på FF...

Ja visst, det finns program som jag slutat se, Arga snickaren, en rad förnedringsprogram, Uppdrag granskning, TV3 i sin helhet på grund av programutbud och en alltför frikostig reklamtid. Man skall vara rädd om sin tid sa alltid en av mina chefer.

Kunskapskanalen sänder en del intressanta program. Ett som jag vill rekommendera är Max Tegmarks Vårt matematiska universum. Jag garanterar ny kunskap även till den som anser sig följa med vad som händer inom kosmologi.

Max Tegmark utgår en del från Alan Guth och Andrei Linde. Inflationsteorin litet bättre förklarad med materia/energi som inte blir utspädd trots exponentiell utvidgning. Begreppet skalärfält och en hel massa annat. Programmet är över 70 minuter långt, så man får spänna fast sig i stolen.



Ja, det gäller att rensa bort ogräset och odla blommorna i ens tanketrädgård.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster