Man behöver trots allt Gud

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Man behöver trots allt Gud

Inläggav holoteist » 29 apr 2014 09:17

Enkelt förklarat: om det inte finns en Gud så finns det inte moral. Ingen person, inte ens på vänstern, är helt moralisk. Därför krävs en extern källa.

En källa till moral, men till och med till inspiration till handlingskraft. Bibeln och Koranen är inte nödvändigheter, men utan en konceptuell gud försvinner intellektet.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Man behöver trots allt Gud

Inläggav Antic » 29 apr 2014 11:27

Se bara hur världen ser ut när folk tappar andligheten.

Allt blir själlös snabbmat för stunden.

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Man behöver trots allt Gud

Inläggav Jörgen » 29 apr 2014 12:10

Om gud är upphovet till moral och inte människan,
så skulle världen vara mera moralisk utan människan,
vilket gör moral meningslös. Moral utan människan?

Det krävs nog människan för moral. Enbart människan.

Sedan kan människan formulera gud om hon vill.

förbryllad
Inlägg: 178
Blev medlem: 31 jan 2014 19:16

Man behöver trots allt Gud

Inläggav förbryllad » 29 apr 2014 13:08

Jörgen skrev:Om gud är upphovet till moral och inte människan,
så skulle världen vara mera moralisk utan människan,
vilket gör moral meningslös. Moral utan människan?

Det krävs nog människan för moral. Enbart människan.

Sedan kan människan formulera gud om hon vill.

Meningslöshet. Gud. Människan. Vet inte kan inte.
Bless you and your mother.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Man behöver trots allt Gud

Inläggav Pilatus » 29 apr 2014 13:25

holoteist skrev:Enkelt förklarat: om det inte finns en Gud så finns det inte moral.

Argumentet är dock falskt. Förekomst av moral följer inte av Gud existerar.

Men om Gud gav Moses lagen och lagen är moralens fundament varifrån alla moralomdömen emanerar så är det sant att Gud finns implicerar moral.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Man behöver trots allt Gud

Inläggav Antic » 29 apr 2014 16:54

Den dagen människan tappar sin tro och andlighet kommer det se ut som nu. Dvs det finns inget mer än detta, tänk bara på dig själv och flyktiga nöjen för stunden. Och se...hela samhället blev snabbmat, ett enda stort hus att konsumera mer i. Språket förföll i takt med att allt annat likriktades och massproducerades i en och samma form. Konsumera mer, lev nu, hoppas på storvinst som dövar samvetet för stunden. Vi lever bara nu, bränn allt du har på något för stunden.

Andlighet lät människan se betydligt mer än bara det framför näsan och det som fanns just nu, andligheten lät henne även vara ansvariga för sina handlingar efter döden. Andligheten gav henne en identitet i att känna igen sig i den som skapat allt. Osv osv.

Köp dig lycklig, du är din egen Gud. Vem skall du ha respekt för?

Den dagen andligheten i oss dör, så dör vi också.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Man behöver trots allt Gud

Inläggav Pilatus » 29 apr 2014 18:20

Antic skrev:Den dagen människan tappar sin tro och andlighet kommer det se ut som nu.

Flera miljarder människor är troende och tillhör de stora kristna kyrkorna. Lägger du till detta muslimer och alla andra religioner så omfattas majoriteten av mänskligheten av någon trosåskådning och andlighet.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Man behöver trots allt Gud

Inläggav Antic » 29 apr 2014 18:46

Titta bara på Sverige och se antal troende så ser du ganska snabbt att de minskat markant de senaste 50 åren. Sen finns det förstås religioner som är allt annat än fredliga där att spränga sig själv belönas efter döden till exempel.

Jag menade att ha en inneboende andlighet där man ser mer än bara här och nu. En andlighet som bygger på moral och hänsyn till andra och där man inte sätter sig själv först. Allt annat än det är konstruerat av människan själv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Man behöver trots allt Gud

Inläggav Pilatus » 29 apr 2014 19:07

Antic skrev:Titta bara på Sverige och se antal troende så ser du ganska snabbt att de minskat markant de senaste 50 åren.

Vad som händer i Sverige måste ju vara en droppe i havet, vi är ju på intet sätt världens nav. Varför är det inte nog med att flera miljarder människor är troende och tillhör de stora kristna kyrkorna? Muslimer är i flertalet fall lika fredliga som andra människor. Felet med religioner är ofta att de blandar in världslig politik i det de tror på. Men det gör även kristna samfund. Se bara till abortfrågan och påvens inställning till familjeplanering. Jag tror att religionen är en del av kaoset på vår jord. Men jag vet inte om det skulle vara bättre om religionen inte fanns.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Man behöver trots allt Gud

Inläggav Antic » 29 apr 2014 19:45

Håller med dig Pilatus.

Andlighet och troende är en sak, utövande av religion något annat, fast det borde vara samma sak egentligen.

Se hur svenska kyrkan sviker det som de säger sig tro på när de gör tvärtemot vad boken själv säger. Och frågar man en del som jobbar inom svenska kyrkan (det gjorde jag) så tror de inte ens på Bibeln.

Och om nu detta klingar ganska falskt och låter människor skräddarsy sin egen religion baserad på en bok de säger sig förespråka och inte ens följer så verkar det vara ganska illa ställt med de flesta religioner tyvärr där allt stupar på den mänskliga faktorn.

Sen har du de riktiga galningarna längst fram i ledet som Westboro Baptist Church, Livets Ord och mer extrema muslimska organisationer.

Kanske inte så konstigt att jag är oberoende bibelläsare?

Bautaman
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 jun 2012 08:25

Man behöver trots allt Gud

Inläggav Bautaman » 30 apr 2014 22:05

Hur förhåller sig troendet till gudsbegreppet. Och vilken påverkan har det?
är det så att alla religiösa sekter eller organisationer alltid har en Gud och en skrift som uppfyller kriteriet för att en sådan tro behövs?

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Man behöver trots allt Gud

Inläggav Antic » 30 apr 2014 22:11

Som jag en gång skrev här.

Ser jag universum utan en skapare (Gud) så ser jag ingen som helst logik i något. Ser jag en skapare bakom däremot så verkar allt plötsligt betydligt mera logiskt för min del i alla fall. Därför tror jag på en Gud.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Man behöver trots allt Gud

Inläggav Anders » 01 maj 2014 07:08

Det är allt inte bara i Sverige som Gud har dött i. Att tro på vetenskap och samtidigt ha en religion på det här uppstyltade sättet är minst sagt besvärligt(även om den på papperet överlägset mest intelligenta människan i min vänkrets är mycket troende katolik, skitkul att prata religion med honom). Det är ett val som dock många gör - väljer en moral. Kan vara lättast så. Men i det rätt ateistiska Sverige osar det av moral, med eller utan Gud och Allah.

Inte fan behövs någon Gud för att ha alla möjliga hållningar inom synen på invandring, syn på miljöfrågor, syn på rättvisa i samhället osv.

De flesta som är "troende" i världen är det för att de är fattiga, skulle jag tro. Eller att den kommunitet man lever i är fattig, och man hänger på. Jag skulle vara muslim om jag råkade ha fötts i Gaza.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Man behöver trots allt Gud

Inläggav Pilatus » 01 maj 2014 10:21

Anders skrev:De flesta som är "troende" i världen är det för att de är fattiga, skulle jag tro.

Skulle inte kyrkan vara mer radikal om det verkligen vore så att man blir troende därför att man är fattig? Jag föreställer mig att vi är troende för att vi slussas in i kyrkans gemenskap redan från det att vi är små. Vi ges inget val. Föräldrarna är troende och förväntar sig att barnen följer normen. Väl i skolan sitter det redan och det blir något av en frigörelse att komma loss från auktoritetens sätt att tänka och föreställa sig världens ordning.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Man behöver trots allt Gud

Inläggav Anders » 01 maj 2014 10:44

Pilatus skrev:
Anders skrev:De flesta som är "troende" i världen är det för att de är fattiga, skulle jag tro.

Skulle inte kyrkan vara mer radikal om det verkligen vore så att man blir troende därför att man är fattig? Jag föreställer mig att vi är troende för att vi slussas in i kyrkans gemenskap redan från det att vi är små. Vi ges inget val. Föräldrarna är troende och förväntar sig att barnen följer normen. Väl i skolan sitter det redan och det blir något av en frigörelse att komma loss från auktoritetens sätt att tänka och föreställa sig världens ordning.


Det finns väl en del sanning i det, och man kan lägga till att kyrkan i sig, sitt samfund, blir en trygg mötesplats med människor som har liknande uppväxt som en själv. Men även en barnatro har svårt att göra sig gällande i dagens upplysta samhälle. Familjen tappar undan för undan betydelse och man ställs inför de fakta om världen som nu finns. Undrar hur det egentligen är för barnen i de muslimska familjer som invandrar, dock.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster