teser
Moderator: Moderatorgruppen
-
Jonas Nystrom
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
- Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...
teser
Människan är ett mångdimensionellt väsen, i tid + rum uttrycker hon sina egenskaper genom ras, kön och ålder.
Det finns inte två varelser i hela kosmos som är jämlika.
Alla väsen är stadda i utveckling.
Sammantaget bildar alla väsens respektive ärende ett symfoniskt ackord i sfärernas musik.
Alla äkta frågor leder till flera svar och alla äkta svar leder till flera frågor.
Resor in i framtiden är möjliga - genom att man avklär sig allt som är bundet till nutiden, alltså dör. Återföds man så gör man det i framtiden. Baktiden utplånar oss och vi utplånar framtiden. Därför är vi fast i nuet och försöker fly genom minnen och aningar.
Smärta är ljus vi gör motstånd mot. Sinnesorganen är välsignade sår. Själens sår är potentiella sinnesorgan. Skillnaden mellan välsignelse och förbannelse sitter i oss själva.
jn
Det finns inte två varelser i hela kosmos som är jämlika.
Alla väsen är stadda i utveckling.
Sammantaget bildar alla väsens respektive ärende ett symfoniskt ackord i sfärernas musik.
Alla äkta frågor leder till flera svar och alla äkta svar leder till flera frågor.
Resor in i framtiden är möjliga - genom att man avklär sig allt som är bundet till nutiden, alltså dör. Återföds man så gör man det i framtiden. Baktiden utplånar oss och vi utplånar framtiden. Därför är vi fast i nuet och försöker fly genom minnen och aningar.
Smärta är ljus vi gör motstånd mot. Sinnesorganen är välsignade sår. Själens sår är potentiella sinnesorgan. Skillnaden mellan välsignelse och förbannelse sitter i oss själva.
jn
Ab aspera ad astra!
-
Jonas Nystrom
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
- Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...
-
Jonas Nystrom
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
- Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...
Jonas Nystrom skrev:När jag skrev teserna var jag också rätt ny på listan. Såg det som ett sätt att komma till samtal om (för mig) grundläggande frågor men ingen nappade. Tycker själv det är kul att få del av folks teser så jag bjöd på några jag själv vaskat fram under åren. Så enkelt var det.
jn
Hur menar du "vaskat fram under åren"? Står dom inte samtliga i samma bok nr 13 av en och samma författare?
cogito
-
Jonas Nystrom
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
- Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...
-
Jonas Nystrom
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
- Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...
- Johan Ågren
- Administratör
- Inlägg: 3367
- Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
- Ort: Gävle
-
Jonas Nystrom
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
- Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...
I min GA13 står det INGENTING om det mesta som jag har formulerat i teserna. Citera gärna så ska jag bita huvet av skam om jag omedvetet har plagierat något. Tills dess är bevisbördan på din sida.
-------
Jo Johan, det är så att Cogito här har fått för sig att jag är någon vars litterära referenser han är bekant med. Vissa människor förhäxas av t ex Martinus sinnrika system och bygger upp sin världsbild kring den. Andra blir beroende av Rudolf Steiner på samma sätt. De brukar kalla varandra (men inte sig själva) antroposofer. De åberopar gärna mästarens ord i lösryckta citat för att ge vikt åt sina argument när de tjafsar med varandra eller försvarar sin lära. Som jag nämnde för Agnostica i samtalet om Steiner så har han världsrekord i tryckta boksidor. Steiners samlade verk, hans "Gesamtausgabe" eller "GA" omfattar sådär 370 band varav det trettonde (därav "GA 13") bland annat innehåller en svindlande beskrivning av vårt solslystems tillblivelse och hur olika väsen och grupper av väsen har varit med och skapat alltihop (och fortfarande gör det), samt något om hur man kan verifiera dylika påståenden. En samvetenskaplig milstolpe nästan i klass med Blavatskys verk. Max Heindls "Rosicrucian Cosmo-Conception" är också något ditåt. Och man skulle säkert kunna härleda mina "teser" till mycket - men inte allt - som står i Blavatskys, Heindls, Martinus och inte minst Steiners böcker eftersom vi har liknande grundtänk.
Man kan säga att Cogito här försökte ge mig ett litet tjuvnyp under bordet men att jag utmanade honom att slå mig på fingrarna offentligt i stället. (Käre Cogito, rätta mig om jag har fel... )
jn
-------
Jo Johan, det är så att Cogito här har fått för sig att jag är någon vars litterära referenser han är bekant med. Vissa människor förhäxas av t ex Martinus sinnrika system och bygger upp sin världsbild kring den. Andra blir beroende av Rudolf Steiner på samma sätt. De brukar kalla varandra (men inte sig själva) antroposofer. De åberopar gärna mästarens ord i lösryckta citat för att ge vikt åt sina argument när de tjafsar med varandra eller försvarar sin lära. Som jag nämnde för Agnostica i samtalet om Steiner så har han världsrekord i tryckta boksidor. Steiners samlade verk, hans "Gesamtausgabe" eller "GA" omfattar sådär 370 band varav det trettonde (därav "GA 13") bland annat innehåller en svindlande beskrivning av vårt solslystems tillblivelse och hur olika väsen och grupper av väsen har varit med och skapat alltihop (och fortfarande gör det), samt något om hur man kan verifiera dylika påståenden. En samvetenskaplig milstolpe nästan i klass med Blavatskys verk. Max Heindls "Rosicrucian Cosmo-Conception" är också något ditåt. Och man skulle säkert kunna härleda mina "teser" till mycket - men inte allt - som står i Blavatskys, Heindls, Martinus och inte minst Steiners böcker eftersom vi har liknande grundtänk.
Man kan säga att Cogito här försökte ge mig ett litet tjuvnyp under bordet men att jag utmanade honom att slå mig på fingrarna offentligt i stället. (Käre Cogito, rätta mig om jag har fel... )
jn
Ab aspera ad astra!
Jonas Nystrom skrev:I min GA13 står det INGENTING om det mesta som jag har formulerat i teserna. Citera gärna så ska jag bita huvet av skam om jag omedvetet har plagierat något. Tills dess är bevisbördan på din sida.
___
Man kan säga att Cogito här försökte ge mig ett litet tjuvnyp under bordet men att jag utmanade honom att slå mig på fingrarna offentligt i stället. (Käre Cogito, rätta mig om jag har fel... )
jn
Jag har fel och borde skämmas att inte vara bättre påläst när jag delar ut tjuvnyp. Hade ingen aning om att dina teser är menade som "original"-tankar. Aspekten "plagiat" fanns därför inte i min frågvisa fråga.
cogito
Electrogrammo, ergo sum!
-
Jonas Nystrom
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
- Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...
if you can't take the heat, get out of the kitchen - Harry T
ytterligare en tes - det finns inga originaltankar. Alla tankar som kan tänkas har tänkts förut. Det nya vi kan tillföra är sammanhanget, konstellationen, ackordet, melodin av tankar. Tankar är som ord i det avseendet. Men fortsätt gärna att leta runt i GA 13, det vore intressant att se vad du kommer upp med.
med värme,
jn
med värme,
jn
Ab aspera ad astra!
Återgå till "Religion och andlighet"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster