Asketism

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Asketism

Inläggav klorofyll » 29 jul 2014 19:07

Vad är idén med asketism?
Är det bra för den personliga utvecklingen med asketism?
Har ni prövat och använt er av något liknande asketism?
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/asketism

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Asketism

Inläggav Strålöga » 29 jul 2014 23:30

Meditation några gånger 2007. När jag var som mest inne i att läsa andlighet. Men nådde ingen Asketism. Försökte se något men inget hände iallafall inte av meditation.,

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Asketism

Inläggav klorofyll » 30 jul 2014 13:21

När du ser tillbaka på ditt försök, känner du då inte en viss saknad, vi vill väl alla vara andliga, någon slags nostalgi?

Inbegriper inte all form av strävan någon typ av asketism?

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Asketism

Inläggav Strålöga » 30 jul 2014 14:11

Nej jag håller mig från det övernaturliga och dess dimensioner nu efterssom jag blev besatt av det. Gjorde fel "Anden i glaset ouija" utan att skydda mig med den magiska cirkeln osv. Drog in väsen som störde på nätterna och mådde allmänt vidrigt en tid. Tog sin tid att röjja av mej det. Ett MEDIUM sa att jag blivit en portal som Andarna drog nytta av. Då fick jag nog. ,

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Asketism

Inläggav klorofyll » 01 aug 2014 21:24

Är det inte så att man måste glömma något för att kunna lära sig något nytt? En form av asketism vore då att välja vad man vill glömma...

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Asketism

Inläggav Zokrates » 01 aug 2014 21:34

klorofyll skrev:Är det inte så att man måste glömma något för att kunna lära sig något nytt? En form av asketism vore då att välja vad man vill glömma...


Var kom den vanföreställningen ifrån, givetvis är det inte sant. Minnet kräver inget suddgummi.

Om vi utgår från defintionen av asketism, så ser vi direkt att din form inte hör hemma i denna kategorin,
det du tar upp handlar om förträngningar.
"person som lever mycket enkelt och med sträng disciplin och självbehärskning med avhållsamhet från nöjen
(såsom sex och alkohol)"
http://sv.wiktionary.org/wiki/asket

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Asketism

Inläggav klorofyll » 01 aug 2014 21:59

Zokrates skrev:
klorofyll skrev:Är det inte så att man måste glömma något för att kunna lära sig något nytt? En form av asketism vore då att välja vad man vill glömma...


Var kom den vanföreställningen ifrån, givetvis är det inte sant. Minnet kräver inget suddgummi.

Om vi utgår från defintionen av asketism, så ser vi direkt att din form inte hör hemma i denna kategorin,
det du tar upp handlar om förträngningar.
"person som lever mycket enkelt och med sträng disciplin och självbehärskning med avhållsamhet från nöjen
(såsom sex och alkohol)"
http://sv.wiktionary.org/wiki/asket

Varför då vara asket? Om jag medvetet lägger ifrån mig en bok och aldrig öppnar den mer så har jag gjort ett val i livet, jag kommer glömma mycket av bokens innehåll och förmodligen tänka på det alltmer sällan.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Asketism

Inläggav Zokrates » 01 aug 2014 22:22

Att leva enkelt och återhållsamt är väl en form av asketism, huruvida man ser på böcker som nöjen
är ju upp till var och en, jag rökar t.ex och ser det inte som ett nöje utan en last, ett straff helt
enkelt om än självpåtaget, på sätt och vis kanske man kan se det som en mild form av självspäkning,
inte vet jag. Vad jag däremot vet så avhåller jag mig från alkohol, jag kan dricka något till maten
om jag vill, men det är år sedan jag köpte något på systemet men det gör mig inte till en absolutist
då jag inte har några speciella tankar kring varför jag avhåller mig från alkohol.

När det gäller sex så har jag inte haft det på snart 10 år, det finns ingen egentlig enskild orsak till det heller,
jag kan uppskatta sex, men jag anser inte att det är värt besväret att aktivt söka efter en person bara
för att ha sex, människor är ju som du säkert förstått mer eller mindre helidioter, extremt korkade,
svåra, jobbiga, krävande, egoistiska, det känns bara skönt att slippa alla krav och måsten liksom
prestationsångest och dylikt. Mina skäl för avhållsamhet har alltså inget med sex som ett nöje att göra,
sex är ett helvete framförallt efteråt och därför avstår jag det, så trots att jag mer eller mindre lever som
en asket, så är jag per defintion absolut raka motsatsen trots likheten i att avstå.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Asketism

Inläggav klorofyll » 02 aug 2014 17:57

Zokrates

Menar du alltså att en asket bör försöka undvika nöjen? Själv har jag aldrig roligt, kan inte, så jag måste vara asket. :wink:

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Asketism

Inläggav Zokrates » 02 aug 2014 18:24

Det ligger ju i definitionens natur av en asket att den undviker nöjen, men det är inte detsamma om
en person inte kan uppleva nöjen av psykologiska skäl, det första är ett aktivt val, det andra sannolikt
ofrivilligt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Asketism

Inläggav klorofyll » 03 aug 2014 15:04

Jag tror att det ligger i nöjets natur att vara tillfälligt. Varför se fram emot saker när man kan uttrycka sig? Människan tänker för lite och handlar för mycket - osjälvständigt, människan tror inte att någon kan gilla henne för den hon är. Man måste tro på ödet eller en högre makt, jag tror på ödet, och för mig är det på vilket sätt systemet fungerar, naturlagar som jag inte bryr mig om att definiera helt enkelt.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster