Jesusmyten

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Jesusmyten

Inläggav Strålöga » 14 aug 2014 20:18

Algotezza skrev:
Strålöga skrev:Tro är just en tro. Men för de med andligt hjärta finner de bevisen inom sig. Jesus gillade inte fariseerna som ville ha bevis. Det enda bevis de ska få är jona tecknet sade han. Trons kraft måste få finnas .Även lärjungarna misslyckades med Mirakel eller att gå på vattnet osv just p.g.a brist på tro. Men Tron ger kraft som ger bevis. Övertygelse och känslor. Men för de sökande troende finns bevis ändå i logiken osv.,



Men då är det väl inget att diskutera på ett filosofiforum, om det rör sig om tro? Finns säkert något Jehova Vittnen forum där man kan diskutera sin tro och använda JV:s "vetenskapliga metod".

Tro är tro. Men visst kan man diskutera bevis och motbevis och bevis också., Sen har vi ju alla andliga övertygelser. mm

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Jesusmyten

Inläggav Algotezza » 15 aug 2014 07:53

Strålöga skrev:
Algotezza skrev:
Strålöga skrev:Tro är just en tro. Men för de med andligt hjärta finner de bevisen inom sig. Jesus gillade inte fariseerna som ville ha bevis. Det enda bevis de ska få är jona tecknet sade han. Trons kraft måste få finnas .Även lärjungarna misslyckades med Mirakel eller att gå på vattnet osv just p.g.a brist på tro. Men Tron ger kraft som ger bevis. Övertygelse och känslor. Men för de sökande troende finns bevis ändå i logiken osv.,



Men då är det väl inget att diskutera på ett filosofiforum, om det rör sig om tro? Finns säkert något Jehova Vittnen forum där man kan diskutera sin tro och använda JV:s "vetenskapliga metod".

Tro är tro. Men visst kan man diskutera bevis och motbevis och bevis också., Sen har vi ju alla andliga övertygelser. mm


Tron behöver inga bevis. I själva är man mer salig om man tror utan bevis. Enligt JK.

Från Johannesevangeliet, kapitel 20, slutet:

27Därefter sade han till Tomas: ”Räck hit ditt finger, här är mina händer; räck ut din hand och stick den i min sida. Tvivla inte, utan tro!” 28Då svarade Tomas: ”Min Herre och min Gud.” 29Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.”

Diskussioner är bra eftersom det är övning i att tänka och slipa sina argument och sedan måste de som läser det vi skriver också tänka och slipa sina argument.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Jesusmyten

Inläggav Strålöga » 15 aug 2014 09:35

Tron är också lite som att lita på någon., Bibeln säger också att ber man skall man tro på hjälpen. Ju mer man tror ju större chans är bönesvar., Jesus sa till lärjungarna hade ni haft tro som ett senapskorn hade ni kunnat säga till bergen att kasta sig i skön och de skulle göra det., Tron har en kraft. Samma med magi tror man inte sker inget. Men det är ett annat kapitel.
Att lita på det man känner djupt inom sig. Tror alla känner inom sig om de tänker på Gud en viss känsla. Lita på och tro.,

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Jesusmyten

Inläggav Algotezza » 15 aug 2014 11:39

Strålöga skrev:Tron är också lite som att lita på någon., Bibeln säger också att ber man skall man tro på hjälpen. Ju mer man tror ju större chans är bönesvar., Jesus sa till lärjungarna hade ni haft tro som ett senapskorn hade ni kunnat säga till bergen att kasta sig i skön och de skulle göra det., Tron har en kraft. Samma med magi tror man inte sker inget. Men det är ett annat kapitel.
Att lita på det man känner djupt inom sig. Tror alla känner inom sig om de tänker på Gud en viss känsla. Lita på och tro.,


Visst har tro och förväntningar stort inflytande på vårt vardagsliv. "Tron kan försätta berg", sägs det symboliskt. Tron att man ska bli frisk plus ett gott humör utan alltför mycket gnäll och kverulans kan hjälpa en att överleva svåra sjukdomar och upplevelser. Samtidigt bör man vara medveten om sin tros gränser. Jag kan inte flyga hur starkt jag än tror jag kan när jag hoppar ut från taket på tiovåningshuset.Tron kan också göra att man tolkar det som sker i viss riktning, t.ex. som bönesvar. Medan en annan person kanske inte skulle tolka det så, betraktat med andra tolkningsglasögon.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Jesusmyten

Inläggav Strålöga » 15 aug 2014 12:00

Tron påverkar även kroppen fysiskt. Se bara på Placeboeffekten. De har testat folk med sockerpiller och de har både känt sig friskare och fått mindre ont trotts att det var sockerpiller för de trodde det var äkta piller

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Jesusmyten

Inläggav Algotezza » 15 aug 2014 12:05

Strålöga skrev:Tron påverkar även kroppen fysiskt. Se bara på Placeboeffekten. De har testat folk med sockerpiller och de har både känt sig friskare och fått mindre ont trotts att det var sockerpiller för de trodde det var äkta piller


Jag använder placebo väldigt mycket. Motsatsen finns också, nocebo - när något som materiellt sett bör ha verkan inte har det, därför att man inte tror det.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Jesusmyten

Inläggav Strålöga » 15 aug 2014 13:09

Precis. Tron påverkar inte bara energier utan kroppen också., Åt båda håll.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Jesusmyten

Inläggav Algotezza » 15 aug 2014 13:36

Strålöga skrev:Precis. Tron påverkar inte bara energier utan kroppen också., Åt båda håll.


Jag ser kropp och själ/medvetande som ytterpunkterna på samma linje - det som händer i kroppen för alltid verkan på själen och vice versa.

Jag känner känslor i hela kroppen, de sitter inte bara "i hjärnan". Jag kan påverka vad jag känner i kroppen med tankebilder.

Min skriv- och tecknarförmåga sitter mycket i fingrarna. Jag tänker med dem så att säga - och ibland skriver de något annat än vad jag medvetet tänkt skriva. Jag skulle en gång här på FF skriva Koranen men fingrarna skrev Korpamoen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Jesusmyten

Inläggav freddemalte » 15 aug 2014 13:49

Algotezza skrev:
Strålöga skrev:Precis. Tron påverkar inte bara energier utan kroppen också., Åt båda håll.


Jag ser kropp och själ/medvetande som ytterpunkterna på samma linje - det som händer i kroppen för alltid verkan på själen och vice versa.

Jag känner känslor i hela kroppen, de sitter inte bara "i hjärnan". Jag kan påverka vad jag känner i kroppen med tankebilder.

Min skriv- och tecknarförmåga sitter mycket i fingrarna. Jag tänker med dem så att säga - och ibland skriver de något annat än vad jag medvetet tänkt skriva. Jag skulle en gång här på FF skriva Koranen men fingrarna skrev Korpamoen.
Undra, givet det du beskriver, hur en totalförlamning från halsen och nedåt egentligen påverkar det mentala tillståndets natur i kraft av att det då skulle vara så intimt förknippat med resten av kroppen vid sidan av hjärnan?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Jesusmyten

Inläggav Algotezza » 15 aug 2014 13:54

freddemalte skrev:
Algotezza skrev:
Strålöga skrev:Precis. Tron påverkar inte bara energier utan kroppen också., Åt båda håll.


Jag ser kropp och själ/medvetande som ytterpunkterna på samma linje - det som händer i kroppen för alltid verkan på själen och vice versa.

Jag känner känslor i hela kroppen, de sitter inte bara "i hjärnan". Jag kan påverka vad jag känner i kroppen med tankebilder.

Min skriv- och tecknarförmåga sitter mycket i fingrarna. Jag tänker med dem så att säga - och ibland skriver de något annat än vad jag medvetet tänkt skriva. Jag skulle en gång här på FF skriva Koranen men fingrarna skrev Korpamoen.
Undra, givet det du beskriver, hur en totalförlamning från halsen och nedåt egentligen påverkar det mentala tillståndets natur i kraft av att det då skulle vara så intimt förknippat med resten av kroppen vid sidan av hjärnan?


Vet ej.

Man kan säga att medvetandet genomstrålar eller genomsyrar den fysiska kroppen (med hjälp av nervsystemet) och därför finns i hela kroppen, inte bara i hjärnan. Det kan fortfarande göra det när man är förlamad, men att helheten är dysfunktionell på ett sådant sätt att kroppen förblir omöjlig att påverka med viljans hjälp.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Jesusmyten

Inläggav Strålöga » 15 aug 2014 15:34

Algotezza skrev:
Strålöga skrev:Precis. Tron påverkar inte bara energier utan kroppen också., Åt båda håll.


Jag ser kropp och själ/medvetande som ytterpunkterna på samma linje - det som händer i kroppen för alltid verkan på själen och vice versa.

Jag känner känslor i hela kroppen, de sitter inte bara "i hjärnan". Jag kan påverka vad jag känner i kroppen med tankebilder.

Min skriv- och tecknarförmåga sitter mycket i fingrarna. Jag tänker med dem så att säga - och ibland skriver de något annat än vad jag medvetet tänkt skriva. Jag skulle en gång här på FF skriva Koranen men fingrarna skrev Korpamoen.
Nu kommer vi nästan in på Automatiskt skrift om du har hört talas om det., Hur som hellst Kropp och själ och sinne går ihop.,
http://paranormal.se/topic/automatisk_skrift.html

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Jesusmyten

Inläggav Algotezza » 15 aug 2014 15:44

Strålöga skrev:
Algotezza skrev:
Strålöga skrev:Precis. Tron påverkar inte bara energier utan kroppen också., Åt båda håll.


Jag ser kropp och själ/medvetande som ytterpunkterna på samma linje - det som händer i kroppen för alltid verkan på själen och vice versa.

Jag känner känslor i hela kroppen, de sitter inte bara "i hjärnan". Jag kan påverka vad jag känner i kroppen med tankebilder.

Min skriv- och tecknarförmåga sitter mycket i fingrarna. Jag tänker med dem så att säga - och ibland skriver de något annat än vad jag medvetet tänkt skriva. Jag skulle en gång här på FF skriva Koranen men fingrarna skrev Korpamoen.
Nu kommer vi nästan in på Automatiskt skrift om du har hört talas om det., Hur som hellst Kropp och själ och sinne går ihop.,
http://paranormal.se/topic/automatisk_skrift.html


Jovisst, det känner jag till. Frågan är då om andar eller bara det undermedvetna styr...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Jesusmyten

Inläggav Strålöga » 15 aug 2014 16:23

Jag vet inte. Av de som prövat påstår endel att andar tar över delar av ens kropp. Skydd och ritualer krävs för att endast goda ljusa väsen ska styra annars kan onda mer låga från lägre plan komma. Medans andra säger att endast det undermedvetna styr pennan i Automatisk skrift. Finns ju hela böcker skrivna med denna användning

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Jesusmyten

Inläggav Algotezza » 15 aug 2014 21:38

Strålöga skrev:Jag vet inte. Av de som prövat påstår endel att andar tar över delar av ens kropp. Skydd och ritualer krävs för att endast goda ljusa väsen ska styra annars kan onda mer låga från lägre plan komma. Medans andra säger att endast det undermedvetna styr pennan i Automatisk skrift. Finns ju hela böcker skrivna med denna användning


Man får väl avgöra frågan med känslan, intuitionen...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Jesusmyten

Inläggav Anne » 15 aug 2014 21:49

Vilka böcker?


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster