Jesusmyten

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Jesusmyten

Inläggav Pilatus » 20 aug 2014 15:25

Strålöga skrev:Ja precis. Man ser ju muren för den inre synen visualisera

Håller du på med spiritism också? :roll:
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Jesusmyten

Inläggav Algotezza » 20 aug 2014 16:55

Pilatus skrev:
Strålöga skrev:Ja precis. Man ser ju muren för den inre synen visualisera

Håller du på med spiritism också? :roll:


Då kan man väl få kontakt med Jesu ande...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Jesusmyten

Inläggav Pilatus » 20 aug 2014 17:43

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Håller du på med spiritism också? :roll:

Då kan man väl få kontakt med Jesu ande...

Man får inte någon kontakt alls. Det där är väl nöjen som man sysslade med på 1800-talet. Jag minns att jag läste en hög böcker i min ungdom om spiritism. En bok som jag gillar skarpt är Rolf Lagerborgs Vad vi kunna veta om själen, 1929.
Han avfärdar givetvis all spiritism, det mesta handlade om fusk. Men det var kanske det du menade, Algotezza? Kontakt med Jesu ande, jo det är nog många som skulle önska att de fick! :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Jesusmyten

Inläggav Algotezza » 20 aug 2014 19:04

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Håller du på med spiritism också? :roll:

Då kan man väl få kontakt med Jesu ande...

Man får inte någon kontakt alls. Det där är väl nöjen som man sysslade med på 1800-talet. Jag minns att jag läste en hög böcker i min ungdom om spiritism. En bok som jag gillar skarpt är Rolf Lagerborgs Vad vi kunna veta om själen, 1929.
Han avfärdar givetvis all spiritism, det mesta handlade om fusk. Men det var kanske det du menade, Algotezza? Kontakt med Jesu ande, jo det är nog många som skulle önska att de fick! :)



Många menar nog de redan har det. Önsketänkande är en stark kraft för vissa människor men ofta destruktiv och förblindande på sikt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Jesusmyten

Inläggav Strålöga » 20 aug 2014 23:09

Pilatus skrev:
Strålöga skrev:Ja precis. Man ser ju muren för den inre synen visualisera

Håller du på med spiritism också? :roll:
Inte nu. Jag studerade flitigt Magi och andekontakt en tid., Men blev överarbetad och ett Medium sa att jag ledde portaler och andar tröttade ut mig, jag orkade inte längre och blev mer alldaglig igen för att bli kvitt detta. Dock intresera det fortfarande till viss del men håller inte på med sånt nu.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Jesusmyten

Inläggav Pilatus » 20 aug 2014 23:21

Strålöga skrev:
Pilatus skrev:Håller du på med spiritism också? :roll:
Inte nu. Jag studerade flitigt Magi och andekontakt en tid., Men blev överarbetad och ett Medium sa att jag ledde portaler och andar tröttade ut mig, jag orkade inte längre och blev mer alldaglig igen för att bli kvitt detta. Dock intresera det fortfarande till viss del men håller inte på med sånt nu.

Ett klokt beslut tycker jag. Det finns hopp om dig. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Jesusmyten

Inläggav Algotezza » 21 aug 2014 15:45

Strålöga skrev:
Pilatus skrev:
Strålöga skrev:Ja precis. Man ser ju muren för den inre synen visualisera

Håller du på med spiritism också? :roll:
Inte nu. Jag studerade flitigt Magi och andekontakt en tid., Men blev överarbetad och ett Medium sa att jag ledde portaler och andar tröttade ut mig, jag orkade inte längre och blev mer alldaglig igen för att bli kvitt detta. Dock intresera det fortfarande till viss del men håller inte på med sånt nu.


Jag har också varit intresserad av magi och sett det som något baserat suggestion och önsketänkande, en välutvecklad inbillningsförmåga. Magi kanske funkar just pga att man inbillar sig det ska funka. Fast i verkliga livet har jag aldrig stött på någon magi av något slag. Vad jag vet... Något jag läst om bara...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Jesusmyten

Inläggav Strålöga » 21 aug 2014 21:51

Tack Pilatus. Algotezza Magin har sina mål. Konsten är att lära känna sina inre känslor för att det ska fungera. Ett exempel. Ska man ladda en talisman med beskydd måste man först rena den genom att doppa den tre gånger i vatten. Invigningen. Sedan hålla i den och blunda och genom oerhört stark koncentration förmedla sina känslor. Likssom känna hur de går ned genom armarna och in i Talismanen. Känna tankarna likssom flyttas dit. Sen måste man glömma det snabbt., Detta var ett av alla exempel ganska förenklat och nedkortat. Men i allt man gör måste de egna inre känslorna ha en avgörande roll för objektet man sysslar med eller ritualen som påverkar en framtida händelse. Magins lagar är också allt man sänder ut kommer tillbaka såväl gott som ont. God magi ger trefaldigt gott tillbaka men ond magi "svart magi" ger trefalfildigt ont tillbaks.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Jesusmyten

Inläggav Algotezza » 22 aug 2014 11:07

Strålöga skrev:Tack Pilatus. Algotezza Magin har sina mål. Konsten är att lära känna sina inre känslor för att det ska fungera. Ett exempel. Ska man ladda en talisman med beskydd måste man först rena den genom att doppa den tre gånger i vatten. Invigningen. Sedan hålla i den och blunda och genom oerhört stark koncentration förmedla sina känslor. Likssom känna hur de går ned genom armarna och in i Talismanen. Känna tankarna likssom flyttas dit. Sen måste man glömma det snabbt., Detta var ett av alla exempel ganska förenklat och nedkortat. Men i allt man gör måste de egna inre känslorna ha en avgörande roll för objektet man sysslar med eller ritualen som påverkar en framtida händelse. Magins lagar är också allt man sänder ut kommer tillbaka såväl gott som ont. God magi ger trefaldigt gott tillbaka men ond magi "svart magi" ger trefalfildigt ont tillbaks.



Javisst. Det finns många magiska ritual. Man laddar dem med sin tro, sina förväntningar, sitt önsketänkande. Al magi har både en svart och en vit sida. För att bygga något gott krävs att destruera något ont.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Jesusmyten

Inläggav Strålöga » 22 aug 2014 15:32

Allt går lite åt två håll. Men det där tog mycket av mina krafter., Därav är kunskapen bara viktig nu inte utförande

Kabbalah är nästa sak att ge sig in på.

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Jesusmyten

Inläggav Sceptisk » 22 aug 2014 17:44

Jesus är en fantastisk underbart vacker historia måste jag först säga, den är unik i sitt slag i all litteratur just för att den kombinerar så många element från en lång tid tillbaka i historien. Detta är min teori:

Först några ord om vad folk trodde på innan Jesus. Folk dyrkade solen, stjärnorna (astronomi), ormar, träd och sex. Eller livet och universum är kanske mer propert. Folk på den tiden ansåg att allt liv blev till genom sex, vilket är ganska självklart. Så de ansåg att skapelsen är en sexuell manifestation, resultatet av sex. Man trodde att universum fötts ur ett ägg, därav ordet "natur" som kommer från "natus" vilket betyder 'född'. Naturen är det som fötts ur 'världsägget'. Sex var för dessa människor något heligt och en plikt att delta i som ett heligt sakrament.

Vidare så ansåg man att ormar har en särskilt anknytning till världsägget, först och främst för att ormar lägger ägg men ormar ömsar också skinn, de har inga ben utan rör sig i vågor, de har ett gift som kan användas både till "gott och ont", dvs medicin eller gift, de är extremt tunga och de är också kalla. Detta sammataget gör ormar till en träffande symbol för universum och evigt liv. Likt ormen ömsar universum bara skinn, nya generationer föds och ynglar av sig. Likt ödet kan ormen innebära både för gott och ont, dess gift kan användas både till att döda men även hela. Stenar och jordmaterial är också kalla och tunga, likt ormen som är både kall och tung. Ormar kan också leva såväl i vatten som på land och i träden, så de finns på alla nivåer av liv. Så universum föddes, precis som alla andra varelser, i detta fallet ur ett ägg som ruvats av världsormen.

Träd dyrkades för att de kunde ge föda, användas till virke för att göra verktyg och bygga hus och även elda med. Träd räddar på många sätt människornas liv genom deras egenskaper och sålunda har vi en tänkbar historik för 'livets träd'. Träd ger bostad, värme och näring.

Man knöt ihop sexualitet med solen och fallosen för att fallos impregnerar och producerar nytt liv, precis som solen värmer jorden, gör den fuktig med sin "manliga" värme och får den att föda nytt liv. Till exempel så är vår midsommarstång fortfarande en kvarleva från tiden då man dyrkade sexualiteten & livet, dock så har vi inte längre orgier runt stången utan vi får nöja oss med att leka grodor. Solen ses dock fortfarande som en manlighetssymbol och fruktbarhetssymbol, framförallt för jordbrukande folk. Hos herdande folk som semiterna så dyrkade man istället månen. Sålunda så är den västerländska almanackan byggd på solen medan österländska almanacker bygger på månen.

Korset har en intressant historia, hur det kan komma sig att korset kan vara en symbol för livet. Historien är att i det antika Egypten så levde man precis som vi gör på jordbruk. För att kunna bedriva jordbruk så behövs vatten och Egyptierna hämtade sitt vatten från Nilen. Men Nilens vattenflöde förändrades ständigt så för att veta gudarnas vilja så mätte man Nilens vattenbestånd, detta gjordes genom att sätta en stolpe i botten på Nilen och trä en tvärslå igenom ett hål i denna stolpe. Denna tvärslå hade en ögla i ena änden för att få ett lättare grepp om den. Sålunda så hade man konstruerat en Ankh. Ankh roterades 90 grader och placerades i händerna på en gudom som bestämde nivån på vattenflödet. Därmed blev korset en symbol för livet och livets vatten.

Bild

Så genom att kombinera dyrkan av träd, ormar och judendom så blev korset så småningom en symbol för Kristendom. Alla ingredienser från tidigare hedendom fanns med i skapandet av Kristendomen och även Judendomen - inklusive astronomi. Kristendomen har alltid varit främst en religion för jordbrukare medan Judendom och senare Islam varit herdefolkens och nomadfolkens religioner. För det finns vissa saker som tyder på att Jesus även refererar till solen. Till exempel att Jesus var en snickare men även en kringresande person som stannade hos olika människor under sin färd, precis som hur solen rör sig genom zodiakens olika "hus". Jag menar inte att Jesus refererar endast till solen, Jesus refererar till alla saker som har att göra med liv. Som till exempel korset och livets vatten, trädet (snickeri) och även ormen. Jesus säger det själv där han talar om hur Moses reste ormen på staven i öknen. Så Jesus tycks vara en kollage av symbolik för många saker refereande till liv och dygdighet, sammankopplat till en persona. Korset refererar dels till Ankh men även till fallosdyrkan och solen. Precis som att zodiaken och året är uppdelat i fyra delar av ett kors med solen i mitten. Personen Jesus är en arketyp, personifikation av livet. Precis som han själv säger, "Jag är sanningen och livet".

Detta stämmer även överens med hur Bibeln i övrigt är skriven, som en kod även kallat typologi. Dvs att Biblen är skriven som en antologi av arketyper. Varje arketyp refererar tillbaka till många olika typer som i sin tur refererar vidare till ytterligare typer. Varje arketyp i Bibeln har ett rotsystem av subtyper, ungefär som ett träd. Av en händelse så råkar även ordet "Torah" betyda just "livets träd".

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Jesusmyten

Inläggav Strålöga » 23 aug 2014 00:12

Ett kors är ett bra skydd även inom de som sysslar med ritualer och annan andlighet. Det kors du nämner ankhkors har ju en annan historia. Korsett är ett skydd mot negativ energi och onda andar. Men korsett som användes i gamla egypten fick ju en annan innerbörd och kraft efter Jesus offrat sig. Vi kan inte leva på jorden knappt utan att man kan dra paraleller med något som skett tidigare. Som kung Salomo sa. Inget nytt under solen. Allt som gjorts har gjorts av någon annan före. Så finner vi av en tillfällighet likheter med Jesu liv och tidigare händelser måste man inte kalla allting för plagiat. Det skedde så mycket innan Jesus blev människa att man skulle nog kunna hitta ännu mer tillfälligheter. Att sedan människan dyrkat stjärnor pålar träd diamanter osv är en annan sak även i Bibeln dyrkades trägubbar och annan smörja samtidigt. Sen får vi inte glömma att civilisationer även använt Guds uppenbarelser på ett sätt man inte ska och förvanskat innan Bibeln skrevs. Efterssom uppenbarelserna nått människan innan skrivkonsten kom till och spreds muntligt innan endel profeter fick ta emot orden så spreds budskapen ut på olika sätt med omtolkningar. Därav kan läran smygit sig in lite här och var. Gilgamesheposet är ju den första skrift man känner till där syndafloden sägs skrivits ned. Men profeterna fick budskapen i rätt ordning till sist.,


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster