Bibelns två skapelseberättelser.

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Bibelns två skapelseberättelser.

Inläggav Strålöga » 24 aug 2014 23:22

::: Jag hade EN TEORI för två år sedan som aldrig blev klar :::: Denna som stöds av Bibeln.,
Du har rätt. Min teori jobbade jag med för ett par år sedan. Men jobbade aldrig färdigt. Enligt Judisk mystik fanns Lillith före Eva. Adams första fru., Men hon flydde och avvek och hennes själ blev en av de värsta Demonerna. På två ställen i Bibeln nämns faktiskt Lillith. Dels i Jobs bok. Bibeln har ju två skapelseberättelser. I den första skapelseberättelsen skapar Gud människorna att råda över djuren.

Detta är i min teori tiden för Atlantis osv., Sedan kommer vi till människan i Edens Lustgård. Som det heter i Bibeln. Gud säger inte att dessa var först. Bara att han placerat en människa i Edens Lustgård. Dessutom fanns det länder. Dels landet Havila där det finns Guld., Varför skulle det finnas länder med namn om Adam och Eva var först ? Innan Adam och Eva ens nämns säger ju Gud i första skapelseberättelsen..

Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.” 27 Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. 28 Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er..

Det står inte att Adam och Eva var de första existerande människorna utan bara människan i Edens Lustgård. Min teori är att dessa var annorlunda men drev ändå på sig synd. Detta förklarar också varför. Att fler människor måste finnas på jorden bevisar Eva och Adams barn när det står om Kain ... Rastlös och rotlös kommer jag att vara på jorden. Vem som helst som möter mig kan döda mig.” 15 Herren svarade honom: ”Jag lovar att Kain skall bli hämnad sju gånger om, om någon dödar honom.” Och Herren satte ett tecken på Kain, för att han inte skulle bli dräpt av vem som helst som mötte honom.. Hur kan man möta vem som hellst om bara Adam Eva Kain och Abel existerar ? I första skapelseberättelsen står det också.. Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Men Adam och Eva hade ju bara Edens Lustgård att vara i. Iallafall först., När Gud skapar Eva från Adams revben låter det också på Adam som om han träffat någon i en annan tid då han utrbrister... Då sade mannen:

”Den här gången är det ben av mina ben,
kött av mitt kött.
Kvinna skall hon heta,
av man är hon tagen.”

Varför säger Adam i Bibeln.. DEN HÄR GÅNGEN är det ben av mina ben. Kött av mitt kött....

Profeten Jesaja beskriver Lillith i Bibeln ... "Det blir ett tillhåll för ökendjur och hyenor, en plats där gastar möts. Där håller också Lilit till och finner en plats att vila." Jesaja 34:14....,,

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Bibelns två skapelseberättelser.

Inläggav Antic » 24 aug 2014 23:51

Det är samma, en övergripande och en mer detaljerad.
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/2skapels.htm

Bibeln inleds ju med två skapelseberättelser efter varandra. Hur hänger det ihop? (M.L.)

Det är inte så underligt. Det rör sig bara om två olika beskrivningar av samma händelse. En mer övergripande och en mer detaljerad. Ungefär som när en journalist inleder en artikel med en sammanfattning av en händelse och sedan i själva artikeln redogör mer detaljerat för vad som hänt.


Lilith var en demon och något samröre med Adam är inte från Bibeln utan kom mycket senare i en annan skrift. Läs får du se.
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/lilith.htm

Sammankopplingen mellan Lilith, Adam och skapelseberättelsen är av mycket senare datum än bibeln och härrör från det medeltida verket "Ben Siras alfabet" (det här är alltså inte alls någon berättelse från den tid då bibeln sammanställdes).

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Bibelns två skapelseberättelser.

Inläggav Strålöga » 25 aug 2014 07:53

Okey. Den senare boken Lillith omnämns i har jag inte läst. Att hon omnämns i mesopotamisk (babylonisk och sumerisk) demonologi betyder att hennes ursprung dock är skrivet innan Bibeln skrevs. Frågan är också varför Adam säger. ”Den här gången är det ben av mina ben,
kött av mitt kött.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Bibelns två skapelseberättelser.

Inläggav Antic » 25 aug 2014 11:07

Inte i 1917 års översättning i alla fall.

1 MOS 2 kaptilet

23. Då sade mannen: »Ja, denna är nu ben av mina ben och kött av
mitt kött. Hon skall heta maninna, ty av man är hon tagen.

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Bibelns två skapelseberättelser.

Inläggav Strålöga » 25 aug 2014 14:32

Okey. Vet inte vilken översättning som är mest rätt. Eller varför de ändrade meningen så pass senare ?

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Bibelns två skapelseberättelser.

Inläggav Antic » 25 aug 2014 15:55

Strålöga skrev:Okey. Vet inte vilken översättning som är mest rätt. Eller varför de ändrade meningen så pass senare ?


1917 års översättning brukar väl anses vara den bästa och man har klagat många gånger på nyare översättningar av Bibeln. Och visst var det ganska stor skillnad i det här fallet.

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Bibelns två skapelseberättelser.

Inläggav Sceptisk » 26 aug 2014 01:03

Om man utgår ifrån att Bibeln är Guds ord och därmed inte kan säga emot sig självt så blir det ett dilemma, men det beror på hur man läser texten. I den ena berättelsen skapar Gud djuren först, därefter man och kvinna till sin egen avbild. I den andra berättelsen skapar han mannen först, sedan djuren och sist kvinnan. Kronologiskt så går det uppenbarligen inte ihop men jag tror inte att målet med dessa berättelser är kronologi dvs att kronologi skulle vara ett mål i sig. Snarare tycks det som att kronologin bara används som ett medel för att peka på en högre sanning och det är denna sanning som är av betydelse.

I den första berättelsen så används den kronologiska ordningen för att placera människorna högst i skapelsen, människorna skapas sist just för att visa hur unik och värdefull människan är. Men i den andra berättelsen är det kvinnan som skapas sist. Gud presenterar djur efter djur för mannen men Gud finner ingen annan varelse värdig att hjälpa mannen. Så berättelsen går ut på att visa att endast kvinnan är värdig att vara mannens hjälp och följeslagare. Berättelsen blir obegriplig om man endast läser den som om det vore den kronologiska ordningen som var det viktiga. Men det är inte ordningsföljden som är avgörande, den är ett medel för att stärka betydelsen av olika saker. I moraliskt andligt hänseende så är det ingen motsägelse alls mellan dessa två berättelser, det är bara två olika sätt att säga att människan är unik och att man och kvinna är skapade för varandra.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 38 och 0 gäster