Angående "offer"

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Angående "offer"

Inläggav Anne » 23 sep 2014 22:40

Pilatus skrev:
lynx skrev:
Pilatus skrev:Melinda och Bill Gates styr över en välgörenhetsstiftelse med över 230 miljarder kronor i kassan.

Japp, och det är ungefär som när jag ger den förkylda pensionären tant Kerstin någon våning ovanför mig en karta ipren, en skvätt svartvinbärssaft (som jag rekommenderar att hon värmer) och en kram. Sådant borde vara normal omtanke och är iallafall så för mig men har inte ett uns med offer och uppoffringar att göra.

Jag tycker Bill Gates stiftelse är litet utöver vad människor brukar delar med sig av. Offer kommer ju av att frambära något som en gåva. Så Bill Gates gåva ges säkert med samma värme som du ger tant Kerstin Ipren-tabletter. Det går inte att förminska en annan persons förmåga att känna empati, det är inte någon tom gest. Han har givetvis råd att ge stora gåvor.

Föreslå gärna Stefan Persson i Hennes & Mauritz att bilda en stiftelse, han är god för sådär 25 miljarder dollar, Bill gates förmögenhet 2013 uppges vara 67,0 miljarder dollar.


Jo, jag tycker att det är en fin gest av Gates, och antagligen Förstår han et al, men allvarligt - det här åsamkar ju inte honom något besvär eller delgivande omgivning, eller uppoffring. Det är normalt hyfs och känsla som indikator för vad som är rätt bara. Det är ju knappast så att Gates o co lider nöd av att bidraga med dessa 230 mille. De känner inte ens av det, men tanken är ju i grunden fin.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Angående "offer"

Inläggav Pilatus » 23 sep 2014 23:01

lynx skrev:
Pilatus skrev:Offer kommer ju av att frambära något som en gåva.

Jo, jag tycker att det är en fin gest av Gates, och antagligen Förstår han et al, men allvarligt - det här åsamkar ju inte honom något besvär eller delgivande omgivning, eller uppoffring. Det är normalt hyfs och känsla som indikator för vad som är rätt bara. Det är ju knappast så att Gates o co lider nöd av att bidraga med dessa 230 mille. De känner inte ens av det, men tanken är ju i grunden fin.

Vi ser olika på Bill Gates stiftelse, så mycket är klart! Stiftelsen satsar på sjukvårds- och utbildningsprojekt i tredje världen. Den har gjort stora insatser när det gäller att bekämpa aids bland barn i fattiga länder. År 2006 gick Bill Gates ut i media med att han lämnar sitt jobb för att kunna driva stiftelsen på heltid. År 1999 donerade Bill och Melinda 5 miljarder dollar till sin stiftelse, vilket var den största donationen någonsin av en levande människa.

Jag föreställer mig att det han bidrar med är ett stort personligt engagemang och att han ger en avsevärd del av sin förmögenhet. Han (tillsammans med Melinda) ägnar stor del av sin tid åt de projekt som stiftelsen är engagerad i. Mycket få människor ägnar dessa problem tid och pengar, så det handlar om mer än "normal hyfs och känsla".

PS Jag skrev att stiftelsen förfogade över 230 miljarder! DS
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster