Vad tycker ni om sekulär humanism och Humanisterna?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mithra
Inlägg: 137
Blev medlem: 28 jun 2006 22:02

Vad tycker ni om sekulär humanism och Humanisterna?

Inläggav Mithra » 03 okt 2014 20:55

Humanism, eller sekulär humanism är namnet på en livsåskådning eller lära som i Sverige representeras av Humanisterna. Jag avser i denna tråd denna innebörd av ordet, inte humaniora eller allmän medmänsklighet.

Det jag undrar är, hur filosofiskt stringent är deras lära? Den framstår som lite vag, typ var en god person trots att det inte finns någon gud.

Något som får mig att tvivla på sekulär humanism är att den enbart tycks existera som en motståndsrörelse mot religion. Beskrivningar av den är nästan alltid polemik mot religion. Och visst, jag förstår att man inte är religiös och det är jättebra. Men borde inte humanismen kunna stå på egna meriter? Judar beskriver i regel inte sin religion genom att polemisera mot kristendomen. Skulle sekulärhumanistiska organisationer vara överflödiga i en postreligiös, sekulariserad värld? Det är trots allt mot det hållet de västerländska samhällena rört sig under decennierna efter andra världskriget.

Är det någon här som ser sig som sekulär humanist? Är det någon här som tar avstånd från sekulär humanism (men ändå är ateist)? Varför? Varför inte?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad tycker ni om sekulär humanism och Humanisterna?

Inläggav Zokrates » 03 okt 2014 21:09

Att vara god är en dygd i sig och borde moralisk stå på egna ben oavsett trosåskådning, jag anar att sekulära
humanister rent allmänt vill sära på idén att endast troende skulle ha samvete, moral, då de i rädsla för typ guds
straff har det som argument, emedan ateister allmänt skulle kunna tänkas göra vad som helst utan tanke på något
annat straff än det lagen står för, vilket gör att de ofta hamnar i polemik mot kristendomen i synnerhet.

Jag avstår från att kalla mig något med -ism på slutet då det innestänger min frihet att tänka i egna banor.

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Vad tycker ni om sekulär humanism och Humanisterna?

Inläggav Väderkvarn » 03 okt 2014 21:34

Störst av allt är kärleken

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vad tycker ni om sekulär humanism och Humanisterna?

Inläggav klorofyll » 03 okt 2014 21:38

Jag tror inte att det finns någon rättvisa utan Gud (övernaturlighet är bara ett ord för det vi inte förstår). Men jag tror inte heller att Gud är en människa eller ett väsen med medvetande, för mig är Gud något som inte helt låter sig förstås, något vi alla är en del av, som står för rättvisa. Om inte Gud finns, så måste du själv hela tiden stå upp för dina rättigheter, för ingen annan kan göra det, du skulle vara tvungen att göra dig ett namn, för om inte Gud finns är det bara du som vet hur du mår.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad tycker ni om sekulär humanism och Humanisterna?

Inläggav Algotezza » 06 okt 2014 18:13

Den sekulära humanismen kan vara på en gång befriande och fruktansvärt instängande... fyrkantig, rigid...
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster