Religiöst eller andligt sökande.

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav Pilatus » 04 apr 2015 18:41

Kristofer skrev:Om det finns en högre makt, varför har denne ett behov av att tillbedjas av människor?

Gudar är vresiga varelser och vi gör allt för att blidka deras vrede, hebréerna byggde altaren och offrade åt sin stamgud, JHVH, sådant som för denne var mest behagligt.
Moderator

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav Kristofer » 06 apr 2015 10:07

Pilatus skrev:
Kristofer skrev:Om det finns en högre makt, varför har denne ett behov av att tillbedjas av människor?

Gudar är vresiga varelser och vi gör allt för att blidka deras vrede, hebréerna byggde altaren och offrade åt sin stamgud, JHVH, sådant som för denne var mest behagligt.


människan har alltid velat kontrollera det den inte förstår sig på...genom att tillskriva gudar makt över faktorer som människan var beroende av såsom väder, skörd osv gav man sig själv en möjlighet att påverka det okontrollerbara...ett mänskligt fenomen...fullt förståeligt...men lika väl mänskligt och ett tecken på att dessa religioner kommer från just människan och inte en gud. En gud som är till för människan har eller kommer aldrig att existera. Att det skulle kunna existera en Gud som kan hjälpa människan är dock ngt helt annat...

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav Kristofer » 06 apr 2015 10:11

Anders skrev:Vad är meningen med att fundera på meningen med livet? Det är väl bara att leva på? Det bara är?


För mig låter det fattigt att bara förhålla sig till ngt (särskilt livet) utan att fundera över frågor som "varför ?"...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav Pilatus » 06 apr 2015 10:52

Kristofer skrev:människan har alltid velat kontrollera det den inte förstår sig på...genom att tillskriva gudar makt över faktorer som människan var beroende av såsom väder, skörd osv gav man sig själv en möjlighet att påverka det okontrollerbara...ett mänskligt fenomen...fullt förståeligt...men lika väl mänskligt och ett tecken på att dessa religioner kommer från just människan och inte en gud. En gud som är till för människan har eller kommer aldrig att existera. Att det skulle kunna existera en Gud som kan hjälpa människan är dock ngt helt annat...

Du frågade: Om det finns en högre makt, varför har denne ett behov av att tillbedjas av människor?

Jag svarade: Gudar är vresiga varelser och vi gör allt för att blidka deras vrede ...

Nu säger du något om en gud som kan hjälpa människan ... någon sådan oegennyttig gud finns inte i Bibeln, där handlar allt om gudens avsikter och slutliga dom - "därifrån igenkommande till att döma levande och döda".

Så hur menar du?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav Algotezza » 06 apr 2015 15:26

Pilatus skrev:
Kristofer skrev:människan har alltid velat kontrollera det den inte förstår sig på...genom att tillskriva gudar makt över faktorer som människan var beroende av såsom väder, skörd osv gav man sig själv en möjlighet att påverka det okontrollerbara...ett mänskligt fenomen...fullt förståeligt...men lika väl mänskligt och ett tecken på att dessa religioner kommer från just människan och inte en gud. En gud som är till för människan har eller kommer aldrig att existera. Att det skulle kunna existera en Gud som kan hjälpa människan är dock ngt helt annat...

Du frågade: Om det finns en högre makt, varför har denne ett behov av att tillbedjas av människor?

Jag svarade: Gudar är vresiga varelser och vi gör allt för att blidka deras vrede ...

Nu säger du något om en gud som kan hjälpa människan ... någon sådan oegennyttig gud finns inte i Bibeln, där handlar allt om gudens avsikter och slutliga dom - "därifrån igenkommande till att döma levande och döda".

Så hur menar du?


Ja, Gud/gudar framställs av människan som vresig/a ibland. Men inte bara. Surguden är ju dessutom inte enda möjliga gudsbilden. Om Gud/gudar finns kanske vi ska skilja mellan bilden av dem, som var och en gör, och vad/hur de faktiskt är, hur man nu tar reda på det. :roll:
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav Pilatus » 06 apr 2015 16:31

Algotezza skrev:Ja, Gud/gudar framställs av människan som vresig/a ibland. Men inte bara. Surguden är ju dessutom inte enda möjliga gudsbilden. Om Gud/gudar finns kanske vi ska skilja mellan bilden av dem, som var och en gör, och vad/hur de faktiskt är, hur man nu tar reda på det. :roll:

Jo, det är ju sant. Härmed introducerar jag den flöjtspelande guden Kokopelle. :)

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav Algotezza » 06 apr 2015 18:04

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Ja, Gud/gudar framställs av människan som vresig/a ibland. Men inte bara. Surguden är ju dessutom inte enda möjliga gudsbilden. Om Gud/gudar finns kanske vi ska skilja mellan bilden av dem, som var och en gör, och vad/hur de faktiskt är, hur man nu tar reda på det. :roll:

Jo, det är ju sant. Härmed introducerar jag den flöjtspelande guden Kokopelle. :)

Bild


Finns för övrigt även en flöjtspelande romersk kejsare som lirade en särskild sorts flöjt: Octavianus.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav freddemalte » 07 apr 2015 16:05

Efter mycket religiöst, andligt, psykiskt, mentalt, vetenskapligt, socialt, filosofiskt, existentiellt, praktiskt och alla andra former och varianter av sökande kommer man slutligen till insikten att man ska sluta söka och leva livet istället. Det kan ta en stund för en del att inse det (om någonsin), men när man väl förstår det infinner sig ett ofattbart lugn och en välbehaglig harmoni i relation till livet, kärleken och verkligheten. Insikten behöver inte med nödvändighet implicera detta behag, men chansen ökar, ty i sökandet anatomi ligger en stressande frånvaro av nöjdhet. Man vill ha mer - men kommer aldrig att bli nöjd. De som har tur (eller insikt nog) påbörjar aldrig sökandet.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav Pilatus » 07 apr 2015 17:00

freddemalte skrev:Efter mycket religiöst, andligt, psykiskt, mentalt, vetenskapligt, socialt, filosofiskt, existentiellt, praktiskt och alla andra former och varianter av sökande kommer man slutligen till insikten att man ska sluta söka och leva livet istället. Det kan ta en stund för en del att inse det (om någonsin), men när man väl förstår det infinner sig ett ofattbart lugn och en välbehaglig harmoni i relation till livet, kärleken och verkligheten. Insikten behöver inte med nödvändighet implicera detta behag, men chansen ökar, ty i sökandet anatomi ligger en stressande frånvaro av nöjdhet.

Att de flesta som tror inte vill ta språnget ut till friheten kan ju bero på att de hamnar utanför fiktionen. Vad finns där? Sartre och existentialisterna beskrev ju knappast denna frihet som speciellt attraktiv. Eget ansvar, ett tvång att själv välja sin väg. Ångest? Vad innebär det att välja väg?

Att leva som Algotezza föreslår, kasta undan det metafysiska grubblet på livets mening, sedan då? Skall vi försöka undvika livets mittfåra eller försöka göra något av våra möjligheter? Några har vi väl?
Moderator

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav reflex » 07 apr 2015 18:35

freddemalte skrev:Efter mycket religiöst, andligt, psykiskt, mentalt, vetenskapligt, socialt, filosofiskt, existentiellt, praktiskt och alla andra former och varianter av sökande kommer man slutligen till insikten att man ska sluta söka och leva livet istället. Det kan ta en stund för en del att inse det (om någonsin), men när man väl förstår det infinner sig ett ofattbart lugn och en välbehaglig harmoni i relation till livet, kärleken och verkligheten. Insikten behöver inte med nödvändighet implicera detta behag, men chansen ökar, ty i sökandet anatomi ligger en stressande frånvaro av nöjdhet. Man vill ha mer - men kommer aldrig att bli nöjd. De som har tur (eller insikt nog) påbörjar aldrig sökandet.

Ja, precis. Gör som jag sätt er på en bänk i vårsolen och läs i "Konsten att njuta av livet" (Originalets titel är "The Importance Of Living", vilket närmast klockrent motsvara det du skrev)
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav Algotezza » 08 apr 2015 06:52

Pilatus skrev:
freddemalte skrev:Efter mycket religiöst, andligt, psykiskt, mentalt, vetenskapligt, socialt, filosofiskt, existentiellt, praktiskt och alla andra former och varianter av sökande kommer man slutligen till insikten att man ska sluta söka och leva livet istället. Det kan ta en stund för en del att inse det (om någonsin), men när man väl förstår det infinner sig ett ofattbart lugn och en välbehaglig harmoni i relation till livet, kärleken och verkligheten. Insikten behöver inte med nödvändighet implicera detta behag, men chansen ökar, ty i sökandet anatomi ligger en stressande frånvaro av nöjdhet.

Att de flesta som tror inte vill ta språnget ut till friheten kan ju bero på att de hamnar utanför fiktionen. Vad finns där? Sartre och existentialisterna beskrev ju knappast denna frihet som speciellt attraktiv. Eget ansvar, ett tvång att själv välja sin väg. Ångest? Vad innebär det att välja väg?

Att leva som Algotezza föreslår, kasta undan det metafysiska grubblet på livets mening, sedan då? Skall vi försöka undvika livets mittfåra eller försöka göra något av våra möjligheter? Några har vi väl?


Se metafysiskt grubbel som andlig underhållning, inte ta det på för djupt allvar, om nu någon gör det i realiteten. I stället för att fundera över livets mening, leva den... Klyschigt kanske... För mig är livets mening i mitt liv mitt skapande, skapa texter, bilder, musik, och uppleva andras skapelser på dessa områden - men ytterst handlar det om att möta andra, "den andre", samtala, kommunicera, och göra något för denne och ta emot vad denne gör. Tänka, känna, uppleva, skapa, kommunicera, agera, reagera... göra!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav freddemalte » 08 apr 2015 12:52

Pilatus skrev:
freddemalte skrev:Efter mycket religiöst, andligt, psykiskt, mentalt, vetenskapligt, socialt, filosofiskt, existentiellt, praktiskt och alla andra former och varianter av sökande kommer man slutligen till insikten att man ska sluta söka och leva livet istället. Det kan ta en stund för en del att inse det (om någonsin), men när man väl förstår det infinner sig ett ofattbart lugn och en välbehaglig harmoni i relation till livet, kärleken och verkligheten. Insikten behöver inte med nödvändighet implicera detta behag, men chansen ökar, ty i sökandet anatomi ligger en stressande frånvaro av nöjdhet.

Att de flesta som tror inte vill ta språnget ut till friheten kan ju bero på att de hamnar utanför fiktionen. Vad finns där? Sartre och existentialisterna beskrev ju knappast denna frihet som speciellt attraktiv. Eget ansvar, ett tvång att själv välja sin väg. Ångest? Vad innebär det att välja väg?

Att leva som Algotezza föreslår, kasta undan det metafysiska grubblet på livets mening, sedan då? Skall vi försöka undvika livets mittfåra eller försöka göra något av våra möjligheter? Några har vi väl?
Det handlar om en sund och nykter balans - man kan gott och väl fortsätta med den fantastiska nyfikenhet som "barnet inom oss" (förhoppningsvis) har kvar.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav Pilatus » 08 apr 2015 13:35

Algotezza skrev:Se metafysiskt grubbel som andlig underhållning, inte ta det på för djupt allvar, om nu någon gör det i realiteten. I stället för att fundera över livets mening, leva den... Klyschigt kanske... För mig är livets mening i mitt liv mitt skapande, skapa texter, bilder, musik, och uppleva andras skapelser på dessa områden - men ytterst handlar det om att möta andra, "den andre", samtala, kommunicera, och göra något för denne och ta emot vad denne gör. Tänka, känna, uppleva, skapa, kommunicera, agera, reagera... göra!

Du får det att låta så kravlöst. Trots det minns jag mina bästa lärare som fordrande och intelligenta. Jag antar att du har samma ambitioner i klassrummet, att kunna få dina elever att känna att de överträffat både dina och egna förväntningar.

Kanske behöver vi även prestera något, lära oss något som ställer krav på vårt engagemang, att vi samlar oss och försöker göra något bra.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav Pilatus » 08 apr 2015 13:53

freddemalte skrev:Det handlar om en sund och nykter balans - man kan gott och väl fortsätta med den fantastiska nyfikenhet som "barnet inom oss" (förhoppningsvis) har kvar.

Det låter så klokt, men är det tillräckligt? De som besteg Mount Everest (Tenzing Norgay och Edmund Hillary) tror jag hade en helt annan inställning. Eller Magnus Carlsen, Renata Chlumska ... Joseph Kosinski etc. Om det betyder att det är nyktert kan diskuteras, de prövade sina gränser, försökte nå ett mål som de satt upp för sig. Jag tror på det, det behöver inte vara fullt så märkvärdigt, för det är ytterst få som klarar.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Religiöst eller andligt sökande.

Inläggav Algotezza » 08 apr 2015 14:10

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Se metafysiskt grubbel som andlig underhållning, inte ta det på för djupt allvar, om nu någon gör det i realiteten. I stället för att fundera över livets mening, leva den... Klyschigt kanske... För mig är livets mening i mitt liv mitt skapande, skapa texter, bilder, musik, och uppleva andras skapelser på dessa områden - men ytterst handlar det om att möta andra, "den andre", samtala, kommunicera, och göra något för denne och ta emot vad denne gör. Tänka, känna, uppleva, skapa, kommunicera, agera, reagera... göra!

Du får det att låta så kravlöst. Trots det minns jag mina bästa lärare som fordrande och intelligenta. Jag antar att du har samma ambitioner i klassrummet, att kunna få dina elever att känna att de överträffat både dina och egna förväntningar.

Kanske behöver vi även prestera något, lära oss något som ställer krav på vårt engagemang, att vi samlar oss och försöker göra något bra.


Ja, det kan låta kravlöst - men blir det så i praktiken? Det beror ju på hur man gör det jag nämner, inte bara att man gör det. Men att är en förutsättning för hur.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster