Världsträdet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Världsträdet

Inläggav Sceptisk » 11 sep 2016 22:25

Gud som han oftast brukar beskrivas är i externa termer såsom "Guds vilja", "Guds straff", "Guds kraft", osv. En sådan teori kan såklart vara idiomatisk och handla om krafter som människan inte rår på och är i sådana fall inte skild från ödet eller naturkrafterna. En sådan Gud är för mig totalt orimlig och irrationell. För ifall man ska tro att samma Gud är ett moraliskt exempel för mänskligheten så kvalar denne Gud in knappt för att vara på samma nivå som den värste massmördaren genom tiderna. En Gud som skapar tsunamis, jordbävningar, sjukdomsepidemier, låter kvinnor dö i barnsäng, barn födas med handikapp, medfödda genetiska sjukdomar, osv osv. Jag har väldigt svårt att tänka mig att Gud bestämmer att barn ska få växa upp i familjer där föräldrarna misshandlar och utnyttjar dem, att han direkt och avsiktligt planterar en liten gen som gör att miljoner människor över världen lider av olika medfödda sjukdomar eller dör av cancer. Teodiceproblemet ställer till det rejält för de som vill tro på Guds försyn.

Med den moderna vetenskapens genombrott hamnade allt fokus på den strikt materialistiska aspekten av tillvaron och att försöka förena tanken på en å ena sidan allsmäktig Gud och å andra sidan ett gigantiskt och vackert men meningslöst och våldsamt universum har blivit en källa till skepticism och löje för många ateister.

Teorin om en allsmäktig skapargud kan inte göras begriplig om man inte inkluderar teorin om existensplan. Det var ekonomen E.F Schumacher som tog upp denna sedan länge bortglömda verklighetsuppfattning, att tillvaron består av plan, även kallat Scala Naturae (naturstegen). Efter att materialism och evolutionsteori blivit de dominerande verklighetsuppfattningarna så glömdes Scala Naturae bort, förpassades till de gamla skolastikerna och medeltidsmystik även om teorin är mycket äldre än så och går att återfinna inte bara hos Aristoteles utan även bland animistiska kulturer och schamaner, hos asiatiska religioner och till och med i begränsad form hos vår egen Carl von Linné. Om han utgick ifrån den går att diskutera, men troligen så var han inspirerad av naturstegen i sitt verk att katalogisera växter, djur och mineraler i olika riken.

Tanken är då att den fysiska tillvaron tillhör ett existensplan som är underordnat högre existensplan, men de högre existensplanen är inte materiella så som vi känner materien. Det första existensplanet är det primära fokusområdet för vetenskapen och den enda aspekten av tillvaron som vetenskapen kan finna några fysiska bevis för. Detta är också rimligt och logiskt eftersom vetenskapen vill kunna väga, mäta och studera, alltså använda sig av människans fysiska sinnen för att göra bedömningar och forma teorier om tillvaron.

Men detta första existensplan innehåller ändå saker som är förbryllande för strikt materialism. Vi kan börja med vår egen medvetenhet om tillvaron men vi kan inte hitta något objektivt bevis för att vi har ett medvetande, men ändå vet vi att vi har det och vi kan känna igen medvetande hos andra människor. Sedan när vi studerar världen med visshet om att vi är medvetna så kan vi se att även andra varelser har en viss grad av medvetenhet, även om inte lika utvecklad som hos oss själva. Givet är såklart att olika människor också har olika utgångsläge i fråga om medvetenhet, men om vi gör en genomsnittlig analys av medvetenheten hos en människa så kan vi se att ett djur också har en medvetenhet men att det genomsnittliga djuret har en lägre nivå av självmedvetenhet än människan.

Det genomsnittliga djuret och människan befinner sig alltså på två olika existensplan, djuret är på den lägre graden av medvetenhet och människan är på nivå av självmedvetenhet, sedan finns det såklart grader även inom dessa existensplan, det finns människor som är betydligt mer medvetna än andra och det finns djur som har ytterst liten medvetenhet i förhållande till andra mer utvecklade djur. Växter och annan natur har dock något som skiljer dem ifrån den döda materien, de har en slags autonomi även i mycket mer begränsad individuell form. Växter kan snabbt täcka ett stort område om de lämnas ifred, så de har en kraft att kunna utnyttja beståndsdelarna i jorden och partiklar från solen och de kan reagera på att solen lyser eller att det regnar.

Vi måste alltså lämna ett strikt materiellt perspektiv, vi talar om något som i grunden inte bara är materiellt och något vi inte kan uppfatta kvantitativt utan kvalitativt. Ifall man struntar i existensplan då är allt materia och det finns inget som skiljer en gråsten från en lokatt, ändå så kan nog de flesta uppfatta att det finns någon slags kvalitativ skillnad mellan ett djur och ett mineral. Men det är inte en skillnad i fråga om vikt, längd, färg eller form utan om något som tilltalar oss själva eftersom vi kan känna igen liv. Hur kommer det sig att vi kan känna igen liv och se skillnad på liv och icke liv? Svaret torde vara att det är för att vår medvetenhet på något sätt är relaterad till medvetenhet hos andra varelser. Men hur? Det måste finnas något inbyggt i medvetandet som gör att det kan identifiera sig med andra saker som också uppvisar medvetenhet.

Det är väldigt svårt att låta bli att identifiera sig med någon som uppvisar samma förmåga som en själv och att även få det bekräftat. Förvisso kan det göra oss omtumlade och skräckslagna men det kan också göra oss intresserade, nyfikna, vi kan börja älska den andre personen eller varelsen.

Det är en ofta använd metod i krig att försöka dehumanisera motståndaren så mycket som möjligt för att på så vis förhindra eventuell identifiering med motståndaren, och i värsta fall att folk går ihop och vägrar slåss. Motståndaren måste göras till en djävul för att kunna rättfärdiga krig. På många sätt så gör även vår materialistiska kultur att vi dehumaniseras och alieneras. Kapitalismen med dess insisterande på att konsumera mer och att meningen med livet är att ha så många prylar som möjligt och även socialismen som utgår ifrån att orsaken till människans lidande är för att hon inte har lika många saker som andra. Både kapitalismen och kommunismen är materialistiska ideologier och de verkar inte bry sig om eller så förnekar de att tillvaron har en andlig aspekt som är viktigare än hur många saker man lyckats skaffa.

Så vi lever i en tid av överväldigande materialism. Vår verklighetsuppfattning programmeras av vetenskaplig materialism, materialistisk evolutionsteori, materialistisk kapitalism och materialistisk socialism, sportfanatism, ytliga TV serier och filmer som glorifierar och skapar sympati för gangsters och kriminellt beteende, fokus är alltid på att vinna och få tag i väskan med alla pengarna. :D

Medan våra förfäder hade en radikalt annorlunda syn på verkligheten, de visste måhända inte om att jorden kretsar kring solen eller att universum är i stort sett oändligt. Men de hade en annan syn på vår plats i tillvaron, att livet på den här jorden inte är det enda som existerar. Men med vår materialism och med vårt förkastande av existensplan så har vi svårt att kunna göra deras verklighetsbild rimlig. Ändå är plansystemet den mest universellt förekommande kosmologin i hela världen, troligtvis på grund av mänsklighetens gemensamma animistiska och schamanistiska arv.

Shamanerna menar att det finns tre plan i tillvaron, de lägre världarna, mellanvärlden och de högre världarna och att dessa världar förenas i Världsträdet. Shamanen kan genom att gå in i trans färdas mellan dessa olika världar för att bland annat hitta medicin till olika sjukdomar och tala med andar och lära sig om hur verkligheten är konstruerad.

Kabbalisterna utgår ifrån ett plansystem som de kallar för livets träd. De tänker sig att verkligheten består av 10 sefirot, eller emanationer (utströmningar) som börjar från Skaparen som emanerar rent ljus och dessa emanationer faller så ned i totalt 10 nivåer. Vid varje påföljande emanation blir Skaparens ljus allt mer fördolt till dess det är helt dolt vilket är denna fysiska värld vi befinner oss i, Malchut (kungariket).

Våra egna förfäder Vikingarna hade ett liknande system som också liknar både shamanernas verklighetsuppfattning och även kabbalisternas. Att det finns nio världar som hålls samman av världsträdet Yggdrasil i vilket Oden, den högste nordiske Guden offrade sig själv för att lära sig hemligheten med runorna. I Yggdrasil finns både himmelska och helvetiska världar och är hem för både kloka alver, kreativa men giriga dvärgar, farliga monster och välsignade gudar.

Alla dessa system talar såklart om något som går dagens vetenskap helt förbi, det finns inte minsta bevis för att vi bor i ett "träd". Om någon skulle påstå det idag skulle han bli utskrattad. Det är uppenbart att dessa system talar om något som är fördolt för det dagliga medvetandet, något som bara kan uppfattas i särskilda tillstånd av trans, extas eller liknande. Det är en uppteckning av medvetandetillstånd som ändock tycks existera oberoende folk och individer, men som mänskligheten kan upptäcka, dock inte genom att enbart fokusera på denna världens göranden, då denna världen representerar det lägsta medvetandetillståndet av alla. Vårt ensidiga fokus på vardag och materialism har gjort att dagens genomsnittsperson inte längre förstår dessa gamla berättelser och traditioner men för människor i alla tider så har det varit en stor del av deras liv och verklighet.

För att då sätta teodiceproblemet i perspektiv till den gamla traditionen om världsträdet så blir dilemmat en andlig fråga som bara går att få svar på genom att försöka upptäcka högre tillstånd av medvetenhet. För att förstå vår egen värld behöver vi först upptäcka nya världar. Vi kan anta att denna värld har ett syfte i världsträdet som vi inte känner till ännu, men att om vi kan få större insikt kanske vi kan upptäcka att det finns ett djupare syfte med vad som sker.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Livets_tr%C3%A4d
https://en.wikipedia.org/wiki/World_tree
https://en.wikipedia.org/wiki/Yggdrasil
https://en.wikipedia.org/wiki/Axis_mundi
https://en.wikipedia.org/wiki/Kalpavriksha
https://en.wikipedia.org/wiki/Kabbalah
https://en.wikipedia.org/wiki/Shamanism

xion
Inlägg: 3151
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Världsträdet

Inläggav xion » 12 sep 2016 01:25

Sceptisk skrev:Gud som han oftast brukar beskrivas är i externa termer såsom "Guds vilja", "Guds straff", "Guds kraft", osv. En sådan teori kan såklart vara idiomatisk och handla om krafter som människan inte rår på och är i sådana fall inte skild från ödet eller naturkrafterna. En sådan Gud är för mig totalt orimlig och irrationell. För ifall man ska tro att samma Gud är ett moraliskt exempel för mänskligheten så kvalar denne Gud in knappt för att vara på samma nivå som den värste massmördaren genom tiderna. En Gud som skapar tsunamis, jordbävningar, sjukdomsepidemier, låter kvinnor dö i barnsäng, barn födas med handikapp, medfödda genetiska sjukdomar, osv osv. Jag har väldigt svårt att tänka mig att Gud bestämmer att barn ska få växa upp i familjer där föräldrarna misshandlar och utnyttjar dem, att han direkt och avsiktligt planterar en liten gen som gör att miljoner människor över världen lider av olika medfödda sjukdomar eller dör av cancer. Teodiceproblemet ställer till det rejält för de som vill tro på Guds försyn.

Med den moderna vetenskapens genombrott hamnade allt fokus på den strikt materialistiska aspekten av tillvaron och att försöka förena tanken på en å ena sidan allsmäktig Gud och å andra sidan ett gigantiskt och vackert men meningslöst och våldsamt universum har blivit en källa till skepticism och löje för många ateister.

Teorin om en allsmäktig skapargud kan inte göras begriplig om man inte inkluderar teorin om existensplan. Det var ekonomen E.F Schumacher som tog upp denna sedan länge bortglömda verklighetsuppfattning, att tillvaron består av plan, även kallat Scala Naturae (naturstegen). Efter att materialism och evolutionsteori blivit de dominerande verklighetsuppfattningarna så glömdes Scala Naturae bort, förpassades till de gamla skolastikerna och medeltidsmystik även om teorin är mycket äldre än så och går att återfinna inte bara hos Aristoteles utan även bland animistiska kulturer och schamaner, hos asiatiska religioner och till och med i begränsad form hos vår egen Carl von Linné. Om han utgick ifrån den går att diskutera, men troligen så var han inspirerad av naturstegen i sitt verk att katalogisera växter, djur och mineraler i olika riken.

Tanken är då att den fysiska tillvaron tillhör ett existensplan som är underordnat högre existensplan, men de högre existensplanen är inte materiella så som vi känner materien. Det första existensplanet är det primära fokusområdet för vetenskapen och den enda aspekten av tillvaron som vetenskapen kan finna några fysiska bevis för. Detta är också rimligt och logiskt eftersom vetenskapen vill kunna väga, mäta och studera, alltså använda sig av människans fysiska sinnen för att göra bedömningar och forma teorier om tillvaron.

Men detta första existensplan innehåller ändå saker som är förbryllande för strikt materialism. Vi kan börja med vår egen medvetenhet om tillvaron men vi kan inte hitta något objektivt bevis för att vi har ett medvetande, men ändå vet vi att vi har det och vi kan känna igen medvetande hos andra människor. Sedan när vi studerar världen med visshet om att vi är medvetna så kan vi se att även andra varelser har en viss grad av medvetenhet, även om inte lika utvecklad som hos oss själva. Givet är såklart att olika människor också har olika utgångsläge i fråga om medvetenhet, men om vi gör en genomsnittlig analys av medvetenheten hos en människa så kan vi se att ett djur också har en medvetenhet men att det genomsnittliga djuret har en lägre nivå av självmedvetenhet än människan.

Det genomsnittliga djuret och människan befinner sig alltså på två olika existensplan, djuret är på den lägre graden av medvetenhet och människan är på nivå av självmedvetenhet, sedan finns det såklart grader även inom dessa existensplan, det finns människor som är betydligt mer medvetna än andra och det finns djur som har ytterst liten medvetenhet i förhållande till andra mer utvecklade djur. Växter och annan natur har dock något som skiljer dem ifrån den döda materien, de har en slags autonomi även i mycket mer begränsad individuell form. Växter kan snabbt täcka ett stort område om de lämnas ifred, så de har en kraft att kunna utnyttja beståndsdelarna i jorden och partiklar från solen och de kan reagera på att solen lyser eller att det regnar.

Vi måste alltså lämna ett strikt materiellt perspektiv, vi talar om något som i grunden inte bara är materiellt och något vi inte kan uppfatta kvantitativt utan kvalitativt. Ifall man struntar i existensplan då är allt materia och det finns inget som skiljer en gråsten från en lokatt, ändå så kan nog de flesta uppfatta att det finns någon slags kvalitativ skillnad mellan ett djur och ett mineral. Men det är inte en skillnad i fråga om vikt, längd, färg eller form utan om något som tilltalar oss själva eftersom vi kan känna igen liv. Hur kommer det sig att vi kan känna igen liv och se skillnad på liv och icke liv? Svaret torde vara att det är för att vår medvetenhet på något sätt är relaterad till medvetenhet hos andra varelser. Men hur? Det måste finnas något inbyggt i medvetandet som gör att det kan identifiera sig med andra saker som också uppvisar medvetenhet.

Det är väldigt svårt att låta bli att identifiera sig med någon som uppvisar samma förmåga som en själv och att även få det bekräftat. Förvisso kan det göra oss omtumlade och skräckslagna men det kan också göra oss intresserade, nyfikna, vi kan börja älska den andre personen eller varelsen.

Det är en ofta använd metod i krig att försöka dehumanisera motståndaren så mycket som möjligt för att på så vis förhindra eventuell identifiering med motståndaren, och i värsta fall att folk går ihop och vägrar slåss. Motståndaren måste göras till en djävul för att kunna rättfärdiga krig. På många sätt så gör även vår materialistiska kultur att vi dehumaniseras och alieneras. Kapitalismen med dess insisterande på att konsumera mer och att meningen med livet är att ha så många prylar som möjligt och även socialismen som utgår ifrån att orsaken till människans lidande är för att hon inte har lika många saker som andra. Både kapitalismen och kommunismen är materialistiska ideologier och de verkar inte bry sig om eller så förnekar de att tillvaron har en andlig aspekt som är viktigare än hur många saker man lyckats skaffa.

Så vi lever i en tid av överväldigande materialism. Vår verklighetsuppfattning programmeras av vetenskaplig materialism, materialistisk evolutionsteori, materialistisk kapitalism och materialistisk socialism, sportfanatism, ytliga TV serier och filmer som glorifierar och skapar sympati för gangsters och kriminellt beteende, fokus är alltid på att vinna och få tag i väskan med alla pengarna. :D

Medan våra förfäder hade en radikalt annorlunda syn på verkligheten, de visste måhända inte om att jorden kretsar kring solen eller att universum är i stort sett oändligt. Men de hade en annan syn på vår plats i tillvaron, att livet på den här jorden inte är det enda som existerar. Men med vår materialism och med vårt förkastande av existensplan så har vi svårt att kunna göra deras verklighetsbild rimlig. Ändå är plansystemet den mest universellt förekommande kosmologin i hela världen, troligtvis på grund av mänsklighetens gemensamma animistiska och schamanistiska arv.

Shamanerna menar att det finns tre plan i tillvaron, de lägre världarna, mellanvärlden och de högre världarna och att dessa världar förenas i Världsträdet. Shamanen kan genom att gå in i trans färdas mellan dessa olika världar för att bland annat hitta medicin till olika sjukdomar och tala med andar och lära sig om hur verkligheten är konstruerad.

Kabbalisterna utgår ifrån ett plansystem som de kallar för livets träd. De tänker sig att verkligheten består av 10 sefirot, eller emanationer (utströmningar) som börjar från Skaparen som emanerar rent ljus och dessa emanationer faller så ned i totalt 10 nivåer. Vid varje påföljande emanation blir Skaparens ljus allt mer fördolt till dess det är helt dolt vilket är denna fysiska värld vi befinner oss i, Malchut (kungariket).

Våra egna förfäder Vikingarna hade ett liknande system som också liknar både shamanernas verklighetsuppfattning och även kabbalisternas. Att det finns nio världar som hålls samman av världsträdet Yggdrasil i vilket Oden, den högste nordiske Guden offrade sig själv för att lära sig hemligheten med runorna. I Yggdrasil finns både himmelska och helvetiska världar och är hem för både kloka alver, kreativa men giriga dvärgar, farliga monster och välsignade gudar.

Alla dessa system talar såklart om något som går dagens vetenskap helt förbi, det finns inte minsta bevis för att vi bor i ett "träd". Om någon skulle påstå det idag skulle han bli utskrattad. Det är uppenbart att dessa system talar om något som är fördolt för det dagliga medvetandet, något som bara kan uppfattas i särskilda tillstånd av trans, extas eller liknande. Det är en uppteckning av medvetandetillstånd som ändock tycks existera oberoende folk och individer, men som mänskligheten kan upptäcka, dock inte genom att enbart fokusera på denna världens göranden, då denna världen representerar det lägsta medvetandetillståndet av alla. Vårt ensidiga fokus på vardag och materialism har gjort att dagens genomsnittsperson inte längre förstår dessa gamla berättelser och traditioner men för människor i alla tider så har det varit en stor del av deras liv och verklighet.

För att då sätta teodiceproblemet i perspektiv till den gamla traditionen om världsträdet så blir dilemmat en andlig fråga som bara går att få svar på genom att försöka upptäcka högre tillstånd av medvetenhet. För att förstå vår egen värld behöver vi först upptäcka nya världar. Vi kan anta att denna värld har ett syfte i världsträdet som vi inte känner till ännu, men att om vi kan få större insikt kanske vi kan upptäcka att det finns ett djupare syfte med vad som sker.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Livets_tr%C3%A4d
https://en.wikipedia.org/wiki/World_tree
https://en.wikipedia.org/wiki/Yggdrasil
https://en.wikipedia.org/wiki/Axis_mundi
https://en.wikipedia.org/wiki/Kalpavriksha
https://en.wikipedia.org/wiki/Kabbalah
https://en.wikipedia.org/wiki/Shamanism

Intressant text. Religioner av det här slaget är mer sympatiska än de Abrahamitiska eftersom de inte är lika "patriarkala". Det finns ingen Gud som man måste blidka och lyda för att komma till Paradiset. Fokus ligger mera på utvecklig och ökad förståelse. Så uppfattar i alla fall jag det.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Världsträdet

Inläggav Kreativ » 13 sep 2016 16:03

Världsträden är baserade på siffror och är även det antika ursprunget till siffror som symboliserade lagar och energier i världen. Främst bör det dock förstås att det handlar om lagar och energier i psyket (själen). När antika religioner (inklusive de Abrahamitiska) pratar om "världen" pratar de enbart om den psykologiska världen inuti människan, och existensplanen är baserade på människans psykliv för att även förklara den externa världen genom analogi. Men det är den inre världen som tyngdpunkten läggs på i alla religioner/världsträd, och när folkslag eller religionsutövare tolkar det på ett annat sätt är det ett tecken på inkompetens och korrupt (förfallen) tradition.

Det första planet är andesinnet (intellektet/tankar).
Det andra planet är känslolivet (högre känslor/själen).
Det tredje planet är vitaliteten (lägre känslor/livskraft).
Det fjärde planet är det fysiska planet (illusion av materia).

Det kan även pratas om ett femte plan över andesinnet som tillhör "Gud", "skaparen", o s v, vilket är idévärlden (eviga principer).
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Världsträdet

Inläggav Anders » 14 sep 2016 22:05

Tänk om man bökade sig fram genom tät granskog i norrlands inland, kom ut i en glänta och där stod det, Yggdrasil. Komplett med nornor. Skulle man gå fram till Verdandi, hon går ju för att vara den snyggaste, klämma henne lite på tuttarna, och säga haru nån schysst framtid åt mej då, lilla stumpan, och kolla in vaf som händer.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Världsträdet

Inläggav Algotezza » 15 sep 2016 18:41

Finaste sifferuppfinningen är nollan. De forntida indierna led nämligen av horror vacui. För att inte uppslukas av intet gav man det ett namn.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Världsträdet

Inläggav Kreativ » 15 sep 2016 23:51

Nollan är en osynlig 9:a. Siffran 9 kan användas som noll och noll innehåller 9.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Världsträdet

Inläggav Anne » 16 sep 2016 12:25

Den där matematiken förstår jag inte. Vill du berätta mer, Kreativ? En 8:A är två treor?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Världsträdet

Inläggav Kreativ » 16 sep 2016 18:43

9 är lika med 0. Om du tar bort siffran 9 i varje kombination av siffror som når 9 når du roten snabbare.

Exempel: 3954 = 3+9+5+4 = 21, 2+1 = 3.
Ta bort "9" och "5+4" som blir "9" från 3954 så får du summan "3" direkt.

Med andra ord, nior och varje kombination av siffror som blir nio, de bara försvinner. Du kan behandla dem som nollor för att nå slutresultatet snabbare. Nio är en siffra som har flera intressanta kvaliteter som andra nummer inte har.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Världsträdet

Inläggav Kreativ » 17 sep 2016 14:07

Att räkna med fingrar och lägga till ett streck när du börjar om på 11 motsvarar inte nollan. Nollan är en symbol för de nio tidigare medan strecket där blir en symbol för de tio tidigare fingrarna.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Världsträdet

Inläggav Anne » 17 sep 2016 14:19

Är du inne på någon sorts kabbalistisk, nummerologisk tankegång? Även om 9:an som högsta ental är kompatibel i par med de andra olika entalen ( 1+8, 2+7, 3+6, 4+5) för att "skapa sin helhet" - varför kalla det 0?

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Re: Världsträdet

Inläggav Väderkvarn » 17 sep 2016 15:39

Algotezza skrev:Finaste sifferuppfinningen är nollan. De forntida indierna led nämligen av horror vacui. För att inte uppslukas av intet gav man det ett namn.


Visst är den!! Vad föreställde mayaindianernas nolla?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Världsträdet

Inläggav Algotezza » 18 sep 2016 14:32

Väderkvarn skrev:
Algotezza skrev:Finaste sifferuppfinningen är nollan. De forntida indierna led nämligen av horror vacui. För att inte uppslukas av intet gav man det ett namn.


Visst är den!! Vad föreställde mayaindianernas nolla?



Berätta!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Världsträdet

Inläggav Algotezza » 18 sep 2016 14:32

Kreativ skrev:Att räkna med fingrar och lägga till ett streck när du börjar om på 11 motsvarar inte nollan. Nollan är en symbol för de nio tidigare medan strecket där blir en symbol för de tio tidigare fingrarna.


Är nollan nödvändig eller onödig för talsystemet?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Världsträdet

Inläggav Kreativ » 18 sep 2016 15:13

lynx skrev:Är du inne på någon sorts kabbalistisk, nummerologisk tankegång? Även om 9:an som högsta ental är kompatibel i par med de andra olika entalen ( 1+8, 2+7, 3+6, 4+5) för att "skapa sin helhet" - varför kalla det 0?


Ganska svårt att separera diskussion kring världsträd och siffror från Pytagoras, Numerologi, Kabbala, Maya, o s v. Särskilt när vi pratar om ursprunget till siffror. Vi behöver en alternativ symbol för talet 9 antar jag, för om tio skulle skrivas "91" och sedan tjugo skrivas "992" skulle det snabbt bli långa tal (likt det grekiska XXI formatet) så jag gissar att "0" blev ett sätt att arbeta med stora tal mer ekonomiskt.

Väderkvarn skrev:Visst är den!! Vad föreställde mayaindianernas nolla?


Ett snäckskal var deras symbol för nollan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mayakulturens_matematik

Algotezza skrev:Är nollan nödvändig eller onödig för talsystemet?


Av ekonomiska skäl är min gissning. Jag tvivlar på att den uppfanns för att ge namn till tomhet då det inte finns någon tomhet. Jag gissar också att nollan går tillbaka längre i tiden än Indierna. Dessa grejer är urgamla.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Världsträdet

Inläggav Algotezza » 18 sep 2016 18:46

Från Wikipedia ang. nollan

Historik[redigera | redigera wikitext]
Siffran 0 och därmed positionssystemet sägs ha uppfunnits oberoende av varandra inom tre kulturer, i Mesopotamien, Indien, och Centralamerika.

Först ut verkar den ha använts i Mesopotamien. En nolla kunde där i äldre skrift visas som ett mellanrum i den annars mellanrumsfria kilskriften. I senare kilskrift skrevs nollan mellan två andra siffror med ett tecken bestående av två sneda kilar: Chiffre-babylonien-0.png. De mesopotamiska matematikerna verkar inte att ha använt någon beteckning för en nolla i början eller slutet av ett tal. Däremot har man funnit trigonometriska tabeller för astronomiskt bruk, med ett tecken för inledande nollor.

Andra symboler för noll konstruerades i mayacivilisationen i nuvarande Guatemala, södra Mexiko och norra Honduras. Mayaindianernas talsystem innehöll dock en oregelbundenhet för att det skulle passa bättre med solåret, varför de inte kunde dra full nytta av uppfinningen. De använde i huvudsak 20 som talbas; men vid räkning av dagar användes även 18, för att på det viset på ett jämnt sätt representera 360 dagar, vilket är ett knappt år.[1] Den efterföljande aztekiska kulturen fortsatte att använda talbasen 20 samt tecken för 0.

Nästa kända uppfinning av nollan var (förmodligen) i Indien. Från 600-talet och framåt har man hittat användning av en punkt eller ibland en liten ring för att beteckna noll. Den äldsta kända daterade inskriptionen med punkt eller cirkel som siffran noll är från Kambodja och gjord år 683. En punkt för noll nämns också i ett 600-talsmanuskript hittat i byn Bakhshali i nordvästra Indien, och i ett kinesiskt astronomiskt verk från 718, som sammanställts av indiska lärda i tjänst hos kejsaren av Kina.[2] Indierna var också de första som räknade med 0 som ett tal. Det är möjligt att den framträdande roll som tomhet hade i indisk filosofi gjorde det naturligare att också uppfatta tecknet för "tom plats" som ett eget tal.

Europa och västvärlden har fått nollan från Indien, även om grekiska astronomer använde en nolla de torde ha "ärvt" från babylonierna i sina trigonometriska tabeller.[3] Kunskapen och användandet av talet noll spreds via den arabiska kulturen till Europa. Noll heter för övrigt "Sifr" på arabiska vilket är ursprunget till ordet "siffra".
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster