Tidigare Liv Regression

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 28 feb 2017 18:35

Kreativ skrev:
Pilatus skrev: Är själen bärare av något slag av information som förs från en avliden till en nyfödd?

Om minnen av tidigare liv är verklighet så måste den tydligen vara det.
Det är här idén om en högre och mer varaktig energistruktur
länkat till medvetandet kommer in som hypotes...

Det räcker om det förflutna existerar.
Så att information ur förflutna medvetanden kan "läcka" till närvarande medvetanden.
Någon själ behöver inte förflytta sig... det räcker med själsinnehållet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18513
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Algotezza » 28 feb 2017 19:09

På vilket sätt finns det förflutna och hur representeras det i så fall i nuet?
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 28 feb 2017 19:46

Algotezza skrev:På vilket sätt finns det förflutna och hur representeras det i så fall i nuet?

Det får bli en metafor:
Jag tänker mig tiden som årsringarna på ett träd...
Nuet representeras då av den yttersta årsringen.
Och trädets kärna är Big Bang.
(Barken är framtiden.)

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Kreativ » 28 feb 2017 20:11

SigurdV skrev:Du borde kanske analysera ditt eget mönster?
Varför har du inte kunnat avstå från att karakterisera mig som okunnig?
Hur vist är det att nedvärdera andra?

Det verkar som jag har trampat på en öm tå här. Men är du verkligen i en position att kritisera mig när du själv nedvärderat och karaktäriserat mig och andra som okunniga?

SigurdV skrev:Tänk att det än idag finns stackare som tror på reinkarnation!
...
Men det lönar sig tyvärr inte att försöka resonera med mentalpatienter.
Jag skriver om de här frågorna främst för (nästan) friska människor som vill förstå
varifrån vidskepelse och ondska kommer...

Jag visste inte riktigt hur jag skulle tolka det här... Syftade du på mig och lynx när du pratade om "mentalpatienter" som skiljer sig från friska människor?

Du verkar ha ett ganska otåligt sinne som kanske inte ens minns vad du själv sagt eller vad folk pratar om från ett inlägg till ett annat, jag vet inte. Men jag finner dina inlägg vara för mycket på ytan och översaturerade med information och ämnen istället för djup och samtalskoncentration. Det är raka motsatsen till mitt eget mönster och preferens vilket gör att jag finner det väldigt svårt att kommunicera med dig på ett tillfredsställande sätt.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Pilatus » 28 feb 2017 20:31

SigurdV skrev:Det räcker om det förflutna existerar. Så att information ur förflutna medvetanden kan "läcka" till närvarande medvetanden. Någon själ behöver inte förflytta sig... det räcker med själsinnehållet.

Det förflutna existerar, men det finns begränsningar då vi vill inhämta information och det är på många sätt en stängd väg. Hur man nu än föreställer sig att det går till, rent tekniskt, så måste det ju finnas någon slags själ under vår livstid vars innehåll i vissa fall kan överföras till annan person.

Jag tror att hela idén med tidigare liv bygger på föreställningen om en slags substans, en container (själen) som är bärare av personliga data, kanske den intakta personen. Överföring av information brukar ju benämnas själavandring.

Det förefaller mig som helt ekvivalent om det existerar en själ, eller om endast själsinnehållet gör det. Det är en konstig mening du skriver, själen tycks existera i den föreställningen och dess innehåll tycks kunna hålla sig samman även i det fall själva inneslutningen bortfaller och i alla fall delvis bli tillgängligt för en människa som lever i någon efterkommande generation.

Platon förutsätter att själen är odödlig, se: Arguments for the existence of the soul, Shelly Kagan

https://www.youtube.com/watch?v=GR63MMAi-fs
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 28 feb 2017 20:44

Kreativ skrev:
SigurdV skrev:Du borde kanske analysera ditt eget mönster?
Varför har du inte kunnat avstå från att karakterisera mig som okunnig?
Hur vist är det att nedvärdera andra?

Det verkar som jag har trampat på en öm tå här. Men är du verkligen i en position att kritisera mig när du själv nedvärderat och karaktäriserat mig och andra som okunniga?

Tja än så länge har jag inte sett några klara exempel på kunskap från din sida.
Jag tycker du verkar ha lättare att uttrycka känslor än argument.
Du kanske kan citera mig där jag nedvärderat och karaktäriserat
forum medlemmar som okunninga?

SigurdV skrev:Tänk att det än idag finns stackare som tror på reinkarnation!
...
Men det lönar sig tyvärr inte att försöka resonera med mentalpatienter.
Jag skriver om de här frågorna främst för (nästan) friska människor som vill förstå
varifrån vidskepelse och ondska kommer...

Kreativ skrev: Jag visste inte riktigt hur jag skulle tolka det här... Syftade du på mig och lynx när du pratade om "mentalpatienter" som skiljer sig från friska människor?


Du övertolkar!
Jag menade ingen särskild mentalpatient!
Det centrala i min tanke är att det inte är medvetandet som är mentalsjukt!
Det är det undermedvetna och då främst belöningssystemet
som inte fungerar som det ska. Jag syftade på ALLVARLIGT störda människor!
Kreativ skrev: Du verkar ha ett ganska otåligt sinne som kanske inte ens minns vad du själv sagt eller vad folk pratar om från ett inlägg till ett annat, jag vet inte. Men jag finner dina inlägg vara för mycket på ytan och översaturerade med information och ämnen istället för djup och samtalskoncentration. Det är raka motsatsen till mitt eget mönster och preferens vilket gör att jag finner det väldigt svårt att kommunicera med dig på ett tillfredsställande sätt.

Kanske är det du som brister i simultankapacitet?
Kanske det hjälper att fokusera på ett påstående i taget?
Jag får intrycket att du har svårt att fokusera på sakfrågor...

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 28 feb 2017 21:48

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Det räcker om det förflutna existerar. Så att information ur förflutna medvetanden kan "läcka" till närvarande medvetanden. Någon själ behöver inte förflytta sig... det räcker med själsinnehållet.

Det förflutna existerar, men det finns begränsningar då vi vill inhämta information och det är på många sätt en stängd väg. Hur man nu än föreställer sig att det går till, rent tekniskt, så måste det ju finnas någon slags själ under vår livstid vars innehåll i vissa fall kan överföras till annan person.

Jag går med på resonemanget så långt.
Med den reservationen att det eventuellt kan visa sig möjligt
att förflytta själsinnehåll från det förflutna till nuet
Pilatus skrev: Jag tror att hela idén med tidigare liv bygger på föreställningen om en slags substans, en container (själen) som är bärare av personliga data, kanske den intakta personen. Överföring av information brukar ju benämnas själavandring.


Jag föreställer mig att man menar att själen med sitt innehåll tar plats i en ny kropp.
Den trivs så bra att den glömmer det mesta av vad den gått igenom....
Pilatus skrev:Det förefaller mig som helt ekvivalent om det existerar en själ, eller om endast själsinnehållet gör det.

En Nominalistisk eller Machiansk tanke... Mängden finns inte skild från sitt innehåll?
Man kan väl lika gärna hävda att varken mängd eller innehåll har självständig existens?
Ingen individ existerar om inte mängden som endast innehåller denna individ också existerar!

Om vi tänker att själsinnehållet på något sätt kan transporteras eller kopieras
från en själ till en annan, så kan vi väl inte hävda att det rör sig om samma själ?
Men är det inte just det som är poängen med själavandring?
Att det är själen som vandrar och tar med sig innehåll?

Pilatus skrev: Det är en konstig mening du skriver, själen tycks existera i den föreställningen och dess innehåll tycks kunna hålla sig samman även i det fall själva inneslutningen bortfaller och i alla fall delvis bli tillgängligt för en människa som lever i någon efterkommande generation.


"Inneslutningen"? Kroppen eller själen?
Ska vi kanske ta upp Zenons Pil-Paradox igen?
Pilatus skrev:Platon förutsätter att själen är odödlig, se: Arguments for the existence of the soul, Shelly Kagan


Javisst! Platon förutsätter ett ideernas rike skilt från sinnevärlden.
Den iden hämtade han från gnosticismen ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Gnosticism#Persian
Ojsan! Här är nåt nytt för mig!
The discussion of gnosticism changed radically
with the discovery of the Nag Hammadi library
and led to a revision of older assumptions.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nag_Hammadi_library

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Kreativ » 28 feb 2017 22:20

Jag kommer ignorera SigurdV från och med nu. Jag har inte tid med det här.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 28 feb 2017 22:34

Kreativ skrev:Jag kommer ignorera SigurdV från och med nu. Jag har inte tid med det här.

Tja... kan man inte skilja på person och sakfrågor så...
Diskuterar man inte sakfrågor :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Anne » 01 mar 2017 00:26

Du tyckte vid ett tillfälle att jag slösade bort din tid också, Kreativ och kallade mig betydligt värre saker än okunnig. Antagligen är du mer påläst kring tidigare liv än Sigurd.

Hur som helst.

Om en unge leker en repeterande lek borde man fundera. Det blir svårare i dagens samhälle med alla dessa medier. Barnet kan ju han sett något på tv, men var uppmärksam på begrepp ungen inte borde känna till. Låt säga att barnet flyger runt med ett leksaksflygplan i handen, brummar lite och PANG kraschar planet. Ungen simmar iland med sin kompis Alfred som drar ungen iland då ungen har skurit sig och sen blev benet blått. "Och sen mamma fick jag gå så här när jag varit hos militärläkaren" och hoppar runt på ett ben.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Zokrates » 01 mar 2017 01:02

Kreativ skrev:Har någon här provat en Tidigare Liv Regression eller läst om ämnet? Jag sökte i forumet men fann ingen tråd om det.
Jag berättar om ämnet och mina egna erfarenheter med Regression här: https://youtu.be/W_Ydm4GJdUA

Finns även andra videor på svenska kring regression som t ex den här: https://www.youtube.com/watch?v=WjHs8x2eh78

Jag skulle i normala fall avfärda regression som inbillningar om det inte vore för att en del verkar kunna finna bevis och bekräfta synerna under hypnos som verklig historia. Syner som jag tyvärr inte lyckats få fram genom regression.


Nej, vet inte ens vad regression är, försöker dessutom undvika att ta in för mycket intryck om vissa saker, då jag inte vill påverkas åt bestämda håll, vad gäller reinkarnation däremot så tror jag att det existerar, då som ett val. Jag tror t.ex att barn kan få en ny chans om de dör unga, liksom personer som drabbas av ond bråd död. Jag minns (känns det som) ett antal dödsfall som jag genomgått, det handlar om allt från den sista timmen till de sista minuterna. Just dödsögonblicken har känts oerhört verklighetstrogna, allt annat än fantasi, en annan sak är att mina upplevelser ligger i en kronologiskt ordning som spänner från modern tid till flera århundranden tillbaka och över hela världen, varav den senaste inträffade cirka 1940, då blev jag skjuten i ryggen.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Kreativ » 01 mar 2017 05:05

Intressant och oväntat att lynx och Zokrates visar sig haft tydliga upplevelser kring ämnet. Själv har jag svårt att föreställa mig hur minnen/syner/förnimmelser av ett slag som ger intryck av tidigare liv skulle kännas, vare sig vi pratar genom regression eller det ni pratar om.

Zokrates skrev:Jag minns (känns det som) ett antal dödsfall som jag genomgått, det handlar om allt från den sista timmen till de sista minuterna. Just dödsögonblicken har känts oerhört verklighetstrogna, allt annat än fantasi

Mindes du detta när du var väldigt liten, typ före 5 års ålder, eller även ännu senare?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Zokrates » 01 mar 2017 06:37

Kreativ, här är en länk till en tråd som jag startade angående ett annat fenomen, viewtopic.php?f=11&t=8193
om du får tid över så läs den från början till slut, se även hur en del försöker bortförklara mina upplevelser, liksom nästintill en del hånar mig. Det hela spårar givetvis ur, allvaret övergår till personangrepp, jag blir till och med kallad mytoman, en annan drar exempel med sin mors hallucinationer osv. Redan innan jag skrev tråden visste jag ju hur det brukar sluta, men jag ville verkligen veta om någon annan här hade varit med om något likadant eller lika svårförklarligt, men med facit i hand så vet andra bäst vad du själv har varit med om, liksom orsaken till dina upplevelser, utöver det finns det en drös med diagnoser som bara väntar på att bli framkastade, men det är ett intressant studium när det gäller hur folk i allmänhet tacklar övernaturliga händelser vars naturliga förklaring troligen existerar, men ligger bortom vår förståelsegräns.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Kreativ » 01 mar 2017 19:07

Jag läste igenom tråden. Intressant med svenska anekdoter kring den typen av fenomen.

Jag har för tillfället varken inkluderat någon teori om eller avfärdat utomjordingsfenomenet "the greys" i min filosofiska världsbild. Jag följer lite av Graham Hancocks arbete och han spekulerar att vad som konstruerades som bortrövelse av Féer på medeltiden och bortrövelse av andar bland shamaner i Amazonens regnskog är exempel från äldre tider av samma fenomen som idag kallas bortförelse av utomjordingar, för beskrivningen av varelserna är väldigt lika.

Jag lutar i så fall mer åt att varelserna, om de existerar, kommer från andra verklighetsplan än planeter. Vårt universum består trots allt av betydligt mer mörk energi och mörk materia än synliga atomer, och det ger gott om utrymme för fortfarande oupptäckta varelser och världar att existera.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav xion » 01 mar 2017 19:47

Hur skulle man ställa sig om en närstående person som man har hundraprocentigt förtroende för, berättade om en upplevelse som helt väder upp och ner på allt som man tror på? Man vill ju inte påstå att hen ljuger. Så vad gör man? För min del skulle jag "låta saken bero", utan att vidta några alltför drastiska åtgärder. Det skulle ju eventuellt kunna inträffa händelser som så småningom får mig att börja se ett mönster. Om inte så var det väl inte mer med det.
Det verkar vara så att vissa människor är mer mottagliga än andra. Den som inte tror på spöken brukar heller aldrig få se några.
Det finns ett medium i grannskapet som bekanta har besökt ibland. Dom säger att han verkar känna till saker som han absolut inte kan veta något om. Någon sa att det verkar som han kan läsa deras tankar. Kan det vara möjligt? Tankar består ju av elektriska impulser och skulle ju teoretiskt kunna uppfattas av någon annan. Det vore faktiskt en överlevnadsfördel om man kunde läsa tankar, så helt otänkbart är det inte.
En annan sak som man bör ha i minnet är att det är mycket som vi inte vet. Så har det alltid varit men vi glömmer det alltför ofta.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster