Tidigare Liv Regression

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Tidigare Liv Regression

Inläggav Kreativ » 20 feb 2017 18:19

Har någon här provat en Tidigare Liv Regression eller läst om ämnet? Jag sökte i forumet men fann ingen tråd om det.
Jag berättar om ämnet och mina egna erfarenheter med Regression här: https://youtu.be/W_Ydm4GJdUA

Finns även andra videor på svenska kring regression som t ex den här: https://www.youtube.com/watch?v=WjHs8x2eh78

Jag skulle i normala fall avfärda regression som inbillningar om det inte vore för att en del verkar kunna finna bevis och bekräfta synerna under hypnos som verklig historia. Syner som jag tyvärr inte lyckats få fram genom regression.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17400
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Pilatus » 20 feb 2017 21:34

Kreativ skrev:Har någon här provat en Tidigare Liv ...

Det finns ingen kunskap om, eller någonting som tyder på att vi efter våra korta liv skulle kunna fortsätta i en ny gestalt. Är det inte bara en dröm om en möjlighet att få en ny chans och göra allt rätt?
Moderator

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Kreativ » 20 feb 2017 23:21

Pilatus, kollade du länkarna?
Här är några till som kan vara bra att se inför en diskussion om ämnet...

Videon där Robert Snow pratar: https://www.youtube.com/watch?v=ML0z0nUne0o
(För de som inte läst "Looking for Carroll Beckwith: The True Stories of a Detective's Search for His Past Life").

En video med Ian Stevenson som forskat kring barn med minnen av tidigare liv finns här: https://www.youtube.com/watch?v=PbWMEWubrk0

Mina egna slutsatser till att människan med stor sannolikhet besitter en mer varaktig "energikropp" än den fysiska kroppen:
https://youtu.be/MX9VBRM3IBU

Jag säger inte att jag är hundra procent övertygad om reinkarnation, men dessa länkar är några som förklarar varför jag lutar åt det hållet.
Jag är dock inte så intresserad av att argumentera för tidigare liv. Jag forskar lite kring det hela och skulle vara intresserad av att höra vad andra tänker och tror kring regression och tidigare liv.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav xion » 21 feb 2017 09:28

Jag tycker att det stupar på logiken.
Om man ställer frågan; Vad skulle det vara bra för?
Dessutom måste naturens lagar gälla lika för alla varelser.
Jag har läst en del böcker om regression och jag vill nog kalla det för en religiös avart. Inget som jag kan finna det minsta vederhäftigt.
Jag såg TV-filmerna om Amres också. Underhållande, är väl det mest positiva betyg jag kan ge.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 21 feb 2017 13:45

Pilatus skrev:
Kreativ skrev:Har någon här provat en Tidigare Liv ...

Det finns ingen kunskap om, eller någonting som tyder på att vi efter våra korta liv skulle kunna fortsätta i en ny gestalt. Är det inte bara en dröm om en möjlighet att få en ny chans och göra allt rätt?


Frågan är om det finns någon beskrivning av verkligheten
som möjliggör fortlevnad efter döden?

Argumentet att det inte kan finnas någon fortsättning för oss
när vår kropp är upplöst i sina beståndsdelar är ganska starkt...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17400
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Pilatus » 21 feb 2017 14:06

xion skrev:Jag tycker att det stupar på logiken.
Om man ställer frågan; Vad skulle det vara bra för?

Ja, jag håller med, varför skulle naturen ödsla energi på att överföra någon slags själslig substans till en efterkommande individ? Den information som behöver överföras finns i våra gener. Det är en irrationell tanke att vi återföds.
Moderator

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Kreativ » 21 feb 2017 17:56

xion skrev:Jag tycker att det stupar på logiken.
Om man ställer frågan; Vad skulle det vara bra för?

Vårt universums riktiga form och lagar existerar på ett högre hastighet/varaktighetsplan, världen vi ser och kan mäta är bara en effekt av den. Livsmönster på dessa plan (den dominerande faktorn), animerar och ger liv åt det fysiska planet (det underordnade), i kretslopp. Så svaret på frågan vad det är bra för är "kretslopp."

xion skrev:Dessutom måste naturens lagar gälla lika för alla varelser.

Korrekt, alla varelser har sannolikt ett livsmönster som återanvänds inom den egna arten fram till den är utrotad eller genomgår en förvandling till en högre art i ett evigt metamorfos mönster (evolution). Eftersom detta mönster inte verkar kunna begripas från det fysiska eller biologiska planet, existerar orsaken sannolikt på ett högre och mer dynamiskt plan.

xion skrev:Jag har läst en del böcker om regression och jag vill nog kalla det för en religiös avart. Inget som jag kan finna det minsta vederhäftigt.

Så hur kan vissa av dem finna historiska spår och bevis på sina syner från regression?

xion skrev:Jag såg TV-filmerna om Amres också. Underhållande, är väl det mest positiva betyg jag kan ge.

Vad är Amres?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav xion » 21 feb 2017 19:33

Jag stavade fel. "Ambres" ska det vara. En egyptisk präst från urtiden som talar genom mediet Sture Johansson .

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav xion » 21 feb 2017 19:43

Kreativ skrev:
xion skrev:Jag tycker att det stupar på logiken.
Om man ställer frågan; Vad skulle det vara bra för?

Vårt universums riktiga form och lagar existerar på ett högre hastighet/varaktighetsplan, världen vi ser och kan mäta är bara en effekt av den. Livsmönster på dessa plan (den dominerande faktorn), animerar och ger liv åt det fysiska planet (det underordnade), i kretslopp. Så svaret på frågan vad det är bra för är "kretslopp."

Visst finns det kretslopp. Det håller jag med Martinus om. När vi dör blir vi så småningom eventuellt kemiska beståndsdelar i nya organismer. Frågan är om vi (och alla andra organismer) har någon själ som följer med i detta kretslopp. Då återkommer frågan; Vad skulle det vara bra för?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Kreativ » 21 feb 2017 23:29

Jag förstår inte varför du hänger upp dig på frågan "vad är det bra för?" som om det fanns någon högre avsikt med något? Vad är något bra för?

xion skrev:När vi dör blir vi så småningom eventuellt kemiska beståndsdelar i nya organismer.

Definiera "vi." Vad är detta "vi" som dör och så småningom eventuellt blir kemiska beståndsdelar i nya organismer?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 22 feb 2017 00:02

Regression är väl under hypnos...
Den som är mottaglig har ett lite oansvarigt undermedvetande.
Som kan tänka sig att fabulera lite om så önskas.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 22 feb 2017 00:04

Kreativ skrev:Jag förstår inte varför du hänger upp dig på frågan "vad är det bra för?" som om det fanns någon högre avsikt med något? Vad är något bra för?

xion skrev:När vi dör blir vi så småningom eventuellt kemiska beståndsdelar i nya organismer.

Definiera "vi." Vad är detta "vi" som dör och så småningom eventuellt blir kemiska beståndsdelar i nya organismer?


Tja... det är ett gammalt och lite slitet argument som fortfarande betraktas som starkt.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Kreativ » 22 feb 2017 00:28

SigurdV skrev:Regression är väl under hypnos...
Den som är mottaglig har ett lite oansvarigt undermedvetande.
Som kan tänka sig att fabulera lite om så önskas.

Tack för din icke-informerade och oerfarna åsikt.

Är det för mycket begärt att ni sätter er in lite i ett ämne innan ni kommenterar det? Ni låter som indoktrinerade zombier. Jösses.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 22 feb 2017 02:10

Kreativ skrev:
SigurdV skrev:Regression är väl under hypnos...
Den som är mottaglig har ett lite oansvarigt undermedvetande.
Som kan tänka sig att fabulera lite om så önskas.

Tack för din icke-informerade och oerfarna åsikt.

Är det för mycket begärt att ni sätter er in lite i ett ämne innan ni kommenterar det? Ni låter som indoktrinerade zombier. Jösses.


Jo det är det!
Du förklarar så dåligt.

Inte vet jag om du menat de hypnosexperinent
då försökspersoner minns tidigare liv...

Om du menar spontana regressioner?
Regression är, enligt psykoanalytikern Sigmund Freud, en slags försvarsmekanism som leder till en tillfällig eller långvarig återgång (regress) av jaget till ett tidigare utvecklingsstadium istället för att hantera oacceptabla impulser på ett mer vuxet vis. Inom psykoanalytisk teori inträffar regressionen när våra medvetna tankar förskjuts till vårt omedvetna.

Eller nåt annat...
Har det t ex hänt dig att en drömfigur bett att få följa med dig till ytan?

Och det är väl lika bra att jag talar om för dig att Amres är/var ett medium...som hette Sture. Vänlig man som gav mig min första egna lägenhet i stockholm.

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav xion » 22 feb 2017 06:47

Kreativ skrev:Jag förstår inte varför du hänger upp dig på frågan "vad är det bra för?" som om det fanns någon högre avsikt med något? Vad är något bra för?

xion skrev:När vi dör blir vi så småningom eventuellt kemiska beståndsdelar i nya organismer.

Definiera "vi." Vad är detta "vi" som dör och så småningom eventuellt blir kemiska beståndsdelar i nya organismer?


Jag ställer den frågan därför att den ger distans till frågeställningar,
Vad något är bra för?
Ja, allting hänger ihop med allting annat.
Det som lever är bra för sig själv.
"Vi" är allt som lever. Allt som lever kan i sin tur definieras med "det som kan skapa en kopia av sig själv". Det som lever har alltid ett syfte. Syftet är enkelt uttryckt att omvandla oorganiskt material till organiskt för att det åter ska bli oorganiskt.
Ett kretslopp med andra ord.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster