Tidigare Liv Regression

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Anne » 27 feb 2017 02:59

Tvekade på om jag skulle svara, men jag har minnen av två tidigare liv. Det är länge sedan jag var i kontakt med det och jag tror inte jag behöver vara det längre. Jag hade ingen medveten ambition att komma i kontakt med det här. För mig blev det så ibland när jag blundade, var totalt avslappnad, men ändå fokuserad. Det var tydligt och detaljrikt. Vardagliga liv, förutom två händelser varav den ena som jag inte förstår riktigt. Pratar ibland i sömnen på något främmande språk också.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 27 feb 2017 03:35

Kreativ skrev:
SigurdV skrev:Om regression: Antag att jag (utan att du märker att det är så det ligger till)
skulle placera in utvalda minnen från mitt liv i ditt minne.
Skulle du då inte acceptera dem som egna minnen?

Så du tror att terapeuten/hypnotisören lägger dit minnen i huvudet på den som genomgår en regression?
Först av allt, Robert Snow tar med detta i beräkningen och antar själv att detta är vad som skett, men finner inget stöd för det. Bara motsatsen.

Nej jag tror inte de falska minnena kommer från terapeuten/hypnotisören.
De kommer från samma källa som drömmar och visioner kommer ifrån.
Som du minns har jag pratat om fabulering tidigare?
Ronert VILL så gärna minnas tidigare liv så hans under medvetna fabulerar sådana minnen.
Det här är varför jag är intresserad av att höra från folk som har lite mer erfarenhet,
som genomgått regression, som läst Looking for Carroll Beckwith, o s v.

Jag är inte lika lättlurad ;)

Det är inte bara falska minnen som det undermedvetna kan fabulera fram.
Det kan också fabulera fram Andliga "Verkligheter" : Astrala Plan att färdas i.
Och Andliga Mästare som du kan låta tala genom dig...

Det är vad som förklarar religionens grepp om människorna:
Gud talar inom dem ...

Problemet med parapsykologer (och religiösa)
är att de vill ha bevis för vad de redan tror på.
Då ställer ibland det undermedvetna upp med "bevisen".

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Anne » 27 feb 2017 03:43

Det kan ju också vara så att Sigurd inte är så öppen och mottaglig, eller hur Sigurd?

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 27 feb 2017 04:14

lynx skrev:Det kan ju också vara så att Sigurd inte är så öppen och mottaglig, eller hur Sigurd?

Så skulle det kunnat vara...

Men jag har ett ganska diplomatiskt förhållande till mitt undermednetna.
Vi talar numera ibland med varandra när jag drömmer.
Det är bara det att jag behåller kontrollen över mig själv.

Om det låter mig vara det minsta medveten om vem jag är
så fattar jag hur det ligger till ...

Det senaste är att det önskade att det kunde
"följa med mig till ytan" (=verkligheten).

Men jag tycker det är bättre som det är...
Det undermedvetna härskar över kroppsfunktionerna
och jag över vårt förhållande till verkligheten.

Det undermedvetna kan faktiskt (oftast vid sjukdom)
oinviterat ta sig upp till ytan ...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Somnambulism

Det hände mig en gång som ung.
Men det skötte min kropp ganska klantigt,
klarade inte orienteringen och min mor räddade mitt liv.

Jag tror misstaget som andra gör är
att de inte förstår att de inte är ensamma i hjärnan:
Att vakenheten är en samproduktion!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Anne » 27 feb 2017 04:26

Men älskling! (nej, du får inte sniffa på ett papper jag haft under armen ;)) Håll dig då till logiken. Stabilitet är viktigt.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 27 feb 2017 12:23

lynx skrev:Men älskling! (nej, du får inte sniffa på ett papper jag haft under armen ;)) Håll dig då till logiken. Stabilitet är viktigt.

Tänk att det än idag finns stackare som tror på reinkarnation!

Det är ju främst för att reinkarnationen är så ologisk
som man inte bör tro på den... `
Var skulle den första reinkarnerade själen ha kommit ifrån?

Vi har ju inhemska fårskallar som tror på Valhalla...
Snart skall det väl blotas i Uppsala igen.

Men det lönar sig tyvärr inte att försöka resonera med mentalpatienter.
Jag skriver om de här frågorna främst för (nästan) friska människor som vill förstå
varifrån vidskepelse och ondska kommer...

Man får väl hoppas det finns några i tråden.
Kenneth Alessio Bianchi var ett problembarn från tidig ålder
och beskrevs som en patologisk lögnare.
Trots att han var intelligent (med en IQ på 116),
var han en ständig underpresterare i skolan
och hade nära till aggressionsutbrott.

Oftast kan man rätt tidigt se signalerna...
Efter att Bianchi avlagt gymnasieexamen gifte han sig.
Men giftermålet varade bara i åtta månader
efter att hans fru plötsligt lämnade honom utan någon direkt förklaring.
Själslig grymhet?
Otrohet?
Patologisk lögnare?
Aggressiv?
Han började studera på college, men hoppade av efter bara en termin.
Efter många olika småjobb fick han slutligen en fast anställning som säkerhetsvakt.
Detta gav honom möjligheter att stjäla värdesaker som han sedan gav till sina flickvänner
för att vinna deras förtroende och uppskattning.
Han tror kärlek kan köpas...
Med stulna varor.
På grund av stölderna var han tvungen att ständigt byta arbete. Slutligen anlände han till Los Angeles där han började släntra omkring med sin sadistiske kusin, Angelo Buono, Jr. Bianchi blev imponerad av Buonos fräcka utstyrsel och hans berättelser om att han kunde få vilken kvinna han ville genom att "sätta dem på plats".
Man har ju hört uttrycket: Grab 'em between their legs.
Buono var en ful man utseendemässigt, emotionellt såväl som intellektuellt. Trots det var han populär bland områdets unga kvinnor och kallade sig själv för "Italian Stallion" (Italiensk Hingst).

Men hur länge varade hans förhållanden?
1977 kidnappade de ett par unga kvinnor och tvingade dem till prostitution.
Men när kvinnorna rymde blev kusinerna rasande och det hela eskalerade till mord.
Då de blev gripna i början av 1979 hade de kidnappat, torterat och mördat 10 unga kvinnor.

Visst är det svårt att förstå hur det står till med dem inuti?
Hur kan man tycka om att våldta och döda?
Efter det tionde mordet försämrades relationen mellan kusinerna, och 1978 bestämde Bianchi sig för att flytta till Bellingham i delstaten Washington för att umgås med sin fru och sin nyfödde son. Men till skillnad från Buono, som verkade ha lagt sin mördarkarriär åt sidan, kunde Bianchi inte hålla inne sina mordiska driftsimpulser.

Driftsimpulser?
Det är bara så att ingenting är så lustfyllt för dem som att våldta och att döda!
Fru? Nyfött barn... ÄSH! Vad är det emot lite mord?
Den 11 januari 1979 lurade han två kvinnliga universitetsstudenter till ett hus som han fått i uppgift att vakta. Han tvingade kvinnorna att gå ner för trappan till undervåningen där han ströp dem. Men Bianchis impulsiva beteende hade lämnat så pass många ledtrådar och tekniska bevis. Analys av bevismaterial ledde därför snabbt polisen till den misstänkte gärningsmannen, som visade sig vara en stilig, intelligent make och nybliven far vid namn Kenneth Bianchi.

ÅH! SÅ SKÖNT DE SPRATTLAR...

De allra flesta har någon gång i livet mött en mytoman. Säkert har det första intrycket varit positivt. Kanske har man till och med blivit imponerad av denna människas alla fantastiska historier. Vare sig de har handlat om utmaningar inom yrkeslivet, genomlevda svårigheter eller märkliga familjehistorier, har man fascinerat suttit med öppna sinnen och lyssnat. Och lyssnat. Allt för att sedan själv kanske dela med sig av någon självupplevd upplevelse, anekdot eller historia.

Jag har mött två.
Men vad vi än har att komma med så har mytomanen alltid varit med om något farligare, något roligare eller något häftigare. Till en början reagerar vi inte. Vår medfödda tillit till att "ingen sitter och ljuger oss rakt upp i ansiktet" gör att vi i det längsta försöker släta över. Men så börjar historierna falla isär och hur gärna vi än vill så går det inte längre att hålla ihop väven av lögner. Insikten kommer obönhörligt. Man är grundlurad.

Den enklaste typen avslöjar man lätt...
Men hur ligger det till med mytomaner med självbevarelsedrift.
Blir de kanske politiker?
– Mytomaner vill alltid sätta sig själva i centrum, göra sig betydelsefulla. Och för det
behöver de en publik, men den ska helst vara tyst, säger Johan Schubert, psykoanalytiker och chef för Psykoterapiinstitutet. Mytomani är ett tämligen outforskat område. Inte mycket är skrivet i ämnet. Och få psykologer eller psykoterapeuter säger sig ha någon direkt erfarenhet av fenomenet, som ändå är vanligt, menar Johan Schubert.

Det finns inte många BRA MODELLER AV PSYKET!
Freuds och Jungs ideer behöver plåstras om...
Det är inte så konstigt. Mytomanen själv saknar så gott som alltid sjukdomsinsikt, och därmed även vilja att bli behandlad och botad. Men skulle mytomanen ändå gå i terapi är det inte alltid lätt för terapeuten att komma dem in på livet. Deras duperingsförmåga, samt deras förmåga att ge sin omgivning precis det den förväntar sig - skapa den människa som terapeuten räknar med - gör dem oerhört svårbehandlade.

Jag menar att det är något fel med deras belöningssystem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Reward_system
Problematiken med mytomani återfinns inom alla sociala skikt och hos människor som vid en första anblick kan verka psykiskt helt friska. Vissa åtnjuter allmän respekt, är yrkesmässigt framgångsrika, har familj och ett utåt sett fungerande socialt liv, medan andra lever isolerade och har stora sociala eller kanske drogrelaterade problem. Gemensamt för dem alla är de tvångsmässiga lögnerna.

Eller det tvångsmässiga dödandet.
Har vi några fönster in mot det undermedvetna?
Bild

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 27 feb 2017 13:20

lynx skrev:Tvekade på om jag skulle svara, men jag har minnen av två tidigare liv. Det är länge sedan jag var i kontakt med det och jag tror inte jag behöver vara det längre. Jag hade ingen medveten ambition att komma i kontakt med det här. För mig blev det så ibland när jag blundade, var totalt avslappnad, men ändå fokuserad. Det var tydligt och detaljrikt. Vardagliga liv, förutom två händelser varav den ena som jag inte förstår riktigt. Pratar ibland i sömnen på något främmande språk också.

Jag tror inte det är ovanligt...

Där jag möjligen skiljer mig från mängden är i förklaringsmodellen:
Det rör sig inte om "äkta" minnen:

Det rör sig om drömfragment som blev ofullständigt utraderade.
Vem förklarar varför vi har svårt att minnas drömmar?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Pilatus » 27 feb 2017 14:25

lynx skrev:Tvekade på om jag skulle svara, men jag har minnen av två tidigare liv.

Ibland kan man läsa om någon (ofta i veckopressen) som säger sig ha minnen från ett annat århundrade, de var en annan person, levde ett annat liv. Det fanns något fall där drömmarna var så realistiska att man gjorde efterforskningar. Hade det funnits någon som det var möjligt att identifiera på den plats som angetts? Efter många omtolkningar tyckte man att det fanns likheter som var svåra att förklara och annat som var svårare att förena med drömmen.

Det var i alla fall en vettig metod, om än mycket osäker, för att kunna sluta sig till någon rimlig förklaring.

Med mycket stor sannolikhet hämtar drömmar egna minnen som finns lagrade i hjärnans bark. Vid vaket tillstånd lägger vi tolkningar till för att försöka förstå vad vi nyss drömde. Det finns i alla fall inga kända fall av tidigare livserfarenheter uppenbarade genom drömmar. Det finns inte heller någon förklaring till varför det skulle kunna förhålla sig så. Ännu mindre någon förklaring till hur det skulle kunna ske. Vilka mekanismer kan överföra information mellan individer som aldrig träffats?
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Anne » 27 feb 2017 14:47

Varför vi inte minns våra nattdrömmar? Det krävs att vi vaknar i adekvat stadie av vår sömn. Vill dock påpeka att jag inte har sovit när dessa tidigare liv upplevelser har visat sig för mig. Jag tvivlar på om jag har varit mer vaken.
Det är noterat att xion ställer sig högst skeptisk till detta då xion "inte vet vad det skulle vara bra för". Ja du... det finns en hel del man kan undra vad det är bra för.
Sigurd tror inte heller på reinkarnation och pekar på att det rör sig om falska minnen. Med en förmäten pekpinne. Vi kan bara prata om våra upplevelser och eventuell avsaknad av dessa. Egentligen. Vi kan ju vara "hjärnor i glasburkar". Vem vet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Pilatus » 27 feb 2017 15:37

lynx skrev:Vill dock påpeka att jag inte har sovit när dessa tidigare liv upplevelser har visat sig för mig.

Innebär det förhållandet att du var vaken, att upplevelsen framstår som mer sann än om tolkningen skulle vara byggd på en dröm?

Skillnaden är ju ganska stor om man håller innehållet i en mycket speciell upplevelse för sann, eller om man ser den som en slags hallucinatorisk upplevelse, eller bara något som man inte har en förklaring till.
Moderator

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Kreativ » 27 feb 2017 15:38

SigurdV skrev:Ronert VILL så gärna minnas tidigare liv så hans under medvetna fabulerar sådana minnen.

Jag är inte lika lättlurad ;)

=D>
Jösses vilken arrogant okunnighet. Du har inte läst boken, vet inte vad du talar om (Robert trodde inte han skulle se något och försökte motbevisa vad han såg), är för lat för att klicka på en enda länk, drar fram saker som inte har med ämnet att göra, och verkar bara tycka om att höra din egen röst. En pratkvarn som inte vet hur man lyssnar. Shut the fuck up.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 27 feb 2017 17:23

Kreativ skrev:
SigurdV skrev:Ronert VILL så gärna minnas tidigare liv så hans under medvetna fabulerar sådana minnen.

Jag är inte lika lättlurad ;)

=D>
Jösses vilken arrogant okunnighet. Du har inte läst boken, vet inte vad du talar om (Robert trodde inte han skulle se något och försökte motbevisa vad han såg), är för lat för att klicka på en enda länk, drar fram saker som inte har med ämnet att göra, och verkar bara tycka om att höra din egen röst. En pratkvarn som inte vet hur man lyssnar. Shut the fuck up.

Ska du säga!
Den som inte håller med dig är okunnig , tycker du.
Vet du ens vad källkritik är för något?
Tror du på horoskop också?

Hur togs din "lärobok" emot?
Har den omnämnts i facklitteraturen?

Du säger i din video (3:17) att ju mer vi avviker från
boken desto mer skada gör vi samhället.
Står vetenskapsmännen i kö nu för att erhålla utbildning hos dig?
https://www.youtube.com/watch?v=e7T5fsRlfXM

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav SigurdV » 27 feb 2017 18:16

Pilatus skrev:
lynx skrev:Tvekade på om jag skulle svara, men jag har minnen av två tidigare liv.

Ibland kan man läsa om någon (ofta i veckopressen) som säger sig ha minnen från ett annat århundrade, de var en annan person, levde ett annat liv. Det fanns något fall där drömmarna var så realistiska att man gjorde efterforskningar. Hade det funnits någon som det var möjligt att identifiera på den plats som angetts? Efter många omtolkningar tyckte man att det fanns likheter som var svåra att förklara och annat som var svårare att förena med drömmen.

Det var i alla fall en vettig metod, om än mycket osäker, för att kunna sluta sig till någon rimlig förklaring.

Med mycket stor sannolikhet hämtar drömmar egna minnen som finns lagrade i hjärnans bark. Vid vaket tillstånd lägger vi tolkningar till för att försöka förstå vad vi nyss drömde. Det finns i alla fall inga kända fall av tidigare livserfarenheter uppenbarade genom drömmar. Det finns inte heller någon förklaring till varför det skulle kunna förhålla sig så. Ännu mindre någon förklaring till hur det skulle kunna ske. Vilka mekanismer kan överföra information mellan individer som aldrig träffats?


Jag tycker du missar att Lynx minns tidigare liv i VAKET tillstånd!
Nåt liknande hände mig förra sommaren.

Till saken hör att jag hade haft en lång period när jag har haft svårt att gå... Och när jag stapplade en viss gata fram mindes jag hur skönt det nyligen var när jag kunde gå just den gatan utan problem!


Men stopp nu! Tänkte jag:
Jag har inte gått här utan problem på evigheter!
ALLTSÅ:
Det här behagliga minnet måste komma från en DRÖM!

Inte förrän jag insåg att minnet kolliderade med verkligheten
insåg jag att minnet inte var ett äkta minne!
Och det fick mig att undra om flera falska minnen
ligger och väntar på sin tur för att minnas?


Så för mig är det inte det minsta konstigt om andra människor har falska minnen!
Det fanns inget annat än kollisionen med verkligheten som utmärkte det falska minnet.
Det kändes som vilket annat minne som helst bland mina andra äkta minnen.
Så jag kan förstå om folk blivit lurade av sina falska minnen...

Det här kan faktiskt förklara en del underliga rättsfall!


Döttrar som "minns" att deras fäder har våldfört sig på dem.
Andra "minnen" som dottern sedan trott sig minnas
har sedan kunnat konstateras inte stämma med verkligheten:
Och den oskyldige fadern släpptes då ut ur fängelset...

Nån som vet om den här förklaringen är omnämnd i fack litteraturen?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Pilatus » 27 feb 2017 19:01

SigurdV skrev:Jag tycker du missar att Lynx minns tidigare liv i VAKET tillstånd!

Det är besvarat.
SigurdV skrev:Döttrar som "minns" att deras fäder har våldfört sig på dem.

Ja, Freud fick erfara det. Han blev litet fundersam då ett övergrepp skulle ägt rum trots att fadern hade avlidit tidigare än händelsen.

Det finns mängder med liknande historier (om tidigare liv) på Youtube, veckotidningar och litteraturen. Men jag tror inte vetenskapen bryr sig ett smack om dessa berättelser. Antagligen är upplevelserna realistiska nog för den enskilde. Då vi vet något fall där en person kan svara på mer specifika detaljfrågor om sitt tidigare liv som är möjliga att kontrollera, så skall jag ompröva min inställning till fenomenet.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tidigare Liv Regression

Inläggav Algotezza » 27 feb 2017 19:31

Jag minns inte ens allt vad som hänt i detta liv.

Här en person jag brevväxlade med 1974- 2005 när han diskarnerade.


https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9nis_Lindbohm
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster