Meningen med livet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

CarlC
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 sep 2014 17:35

Meningen med livet

Inläggav CarlC » 09 maj 2017 05:28

Meningen med livet i den kristna bemärkelsen är att vara en tillräckligt bra människa för att accepteras in i himmelen. Men allt för ofta under historiens gång kan vi se att just den här strävan att räcka till och att vara god ofta missbrukas eller förväxlas med annat.
Ditt ego finns alltså med i jakten på att vara en bra människa. Det gör dig öppen för att påverkas, att påverka andra bygga sociala strukturer och att jämföra sig och värdera.

Inom buddhism så är den ultimata befrielsen att vara fri från sitt ego och att vara ett med sig själv. Att vara fri från sitt ego är en omöjlig uppgift om man inte lever isolerat och helt utan sammanhang. Det är också en ideologi som helt är utan försvar mot världsliga attacker. Men det finns något mycket viktigt att ta med sig ifrån buddhism och det är att svaret finns inom mig och jag behöver inte uppnå något för att duga. Jag behöver bara mig själv och jag behöver lära mig mig själv.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Meningen med livet

Inläggav Smisk » 09 maj 2017 09:53

CarlC skrev:Meningen med livet i den kristna bemärkelsen är att vara en tillräckligt bra människa för att accepteras in i himmelen. Men allt för ofta under historiens gång kan vi se att just den här strävan att räcka till och att vara god ofta missbrukas eller förväxlas med annat.
Ditt ego finns alltså med i jakten på att vara en bra människa. Det gör dig öppen för att påverkas, att påverka andra bygga sociala strukturer och att jämföra sig och värdera.

Inom buddhism så är den ultimata befrielsen att vara fri från sitt ego och att vara ett med sig själv. Att vara fri från sitt ego är en omöjlig uppgift om man inte lever isolerat och helt utan sammanhang. Det är också en ideologi som helt är utan försvar mot världsliga attacker. Men det finns något mycket viktigt att ta med sig ifrån buddhism och det är att svaret finns inom mig och jag behöver inte uppnå något för att duga. Jag behöver bara mig själv och jag behöver lära mig mig själv.


Mitt förslag på hur vi kan se det är att livet handlar om att medvetet bidra till att hänge oss åt våra värden. Delar vi upp det i att vi har värden som finns i vårat totala varande som består av:

Kropp
Psyke/personlighet
Själ

Ger vi dessa aspekter av oss, med dess benägenheter, möjligheten att tillfredställa sig tillför vi värde till dem.

Kroppen har då grundläggande benägenheter inbyggda som överlevnad och fysisk hälsa. Psyket och personligheten har känslomässiga, mentala och personliga benägenheter att söka utlopp genom. Själens värde är att ge värde åt alla värden utan att hålla fast vid något av dem som givna.

Vi bör därför inte sträva efter att bli fria från ego, utan att inkludera alla värden, förstå dem och relatera till dem inklusive de saker som ger min personlighet dess egna lilla grejer att uttryckas genom :) Personligheten som betraktad ur ett andligt perspektiv är ett rent fantasiinstrument själen spelar på. Sedd ur personens begränsade perspektiv verkar den vara "allt jag är" och detta begränsar själens värde.

Med andra ord, vår fulla varelse är kropp/personlighet/själ och bör bemötas som sådan annars skapar vi konflikt.

/Smisk

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Meningen med livet

Inläggav Kreativ » 09 maj 2017 14:16

CarlC skrev:Att vara fri från sitt ego är en omöjlig uppgift

Smisk skrev:Vi bör därför inte sträva efter att bli fria från ego, utan att inkludera alla värden, förstå dem och relatera till dem inklusive de saker som ger min personlighet dess egna lilla grejer att uttryckas genom

Om en människa inkluderar alla värden, då är dom fria från sitt "ego." "Ego" är inte samma sak som naturliga drifter eller energier. Det är därför jag använder begreppet "partiskhet" i Tidlös utbildning eftersom det känns mer exakt och inte lika förvirrande som "ego." Att vara fri från sina naturliga drifter och energier är en omöjlig uppgift, men det är möjligt att frigöra sig från partiskhet.

När det gäller meningen med livet så gjorde jag för ett tag sedan den här videon kring mina slutsatser:
https://youtu.be/cQpShD_RRok
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Illusionen

Re: Meningen med livet

Inläggav Illusionen » 09 maj 2017 20:05

Meningen med livet ?
Sökandet efter svaret på denna, ur ett filosofiskt perspektiv, intressanta fråga, har förmodligen sysselsatt
filosofer i alla tider, men kan det vara så att frågan är fel ställd, och därigenom omöjlig att besvara korrekt ?
Måste vi inte först förstå vad medvetandet inkl "jaget" representerar, för att ha en grund att utgå från ?
Som exempel har jag försökt förklara varför jag, inom ramen för mitt eget liv, upplever vissa förnimmelser
som mycket vackra, men inte lyckats finna och ange de basala bakomliggande orsakssambanden.
Hjärnans s k belöningssystem, format via bl a genetiskt arv och erfarenheter, har här ant en viktig roll att fylla,
men förstår vi systemets samtliga involverade orsaker ? Notera att vår verklighet inkl belöningssystem,
beskrivs som funktion av tid, där begreppet tid fortfarande saknar en trovärdig förklaring och definition.
Förnimmelserna styr mycket av hur resp liv utvecklas och gestaltas, men vi känner alltså ej till orsaken.
I tidigare inlägg förklarar jag varför denna orsak sannolikt skall sökas "bortom" vår förnimbara verklighet.
Personligen misstänker jag därför att "meningen" ej går att beskriva "inifrån" det vi valt att benämna liv.
Det är mot denna bakgrund jag ställt följdfrågan till mig själv, Vems ärenden går livet ?
Så går det att övertygande hävda att enbart "jaget" håller i rorkulten under livets seglats ?
Svaret är sannolikt nej, och i så fall är det omöjligt att ge ett korrekt svar på den inledande frågan.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=1hPHYB-_9oQ

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Meningen med livet

Inläggav xion » 10 maj 2017 07:49

Äntligen har jag fått svaret på denna fråga som människor grubblat över så länge.
Meningen med livet är att bli en bättre tennisspelare.
Tack SVT!

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Meningen med livet

Inläggav Smisk » 10 maj 2017 12:05

Kreativ skrev:Om en människa inkluderar alla värden, då är dom fria från sitt "ego." "Ego" är inte samma sak som naturliga drifter eller energier. Det är därför jag använder begreppet "partiskhet" i Tidlös utbildning eftersom det känns mer exakt och inte lika förvirrande som "ego." Att vara fri från sina naturliga drifter och energier är en omöjlig uppgift, men det är möjligt att frigöra sig från partiskhet.


Mycket bra tänkt. Är det inte detta vi kan kalla medelvägen, ur ett Buddhistiskt perspektiv? Att inte "räkna bort vår person" utan att räkna med den fast inte som "ägd av oss" utan som ett instrument för att uttrycka vår Buddhanatur/Dharma eller whatever?

Jag tror vi kan göra ett starkt vetenskapligt argument att en del i det som gör oss människor, naturvetenskapligt sätt, som är lite "extra" från annat liv, är vår medvetna kapacitet. Denna ger oss en sådan total möjlighet att lära oss förhålla oss till det vi upplever. Överlevnadsfördelen att själva delvis kunna skapa begär, att skriva egna program och själva köra dem genom våra personer, är enorm.

Inom denna kapacitet finns möjligheten att hitta naturens egna innersta värden, och dessa är bortom de partiska. Att hitta Själen är att lära sig de värden som fyller oss med värde, oavsett vad vår partiska person tänker och tycker :)

Ursäkta poesin, men det blir smidigast så ;)

/Smisk

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet

Inläggav klorofyll » 10 maj 2017 16:04

CarlC skrev:Att vara fri från sitt ego är en omöjlig uppgift om man inte lever isolerat och helt utan sammanhang.

Att vara isolerad kan också vara att ingen förstår en. Men ni kanske inte bryr er om så enkla termer?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Meningen med livet

Inläggav Algotezza » 10 maj 2017 19:12

Livet i sig bara är något som är, som vi är, som som naturen är. För vår del innebär livet att uppleva och handla, göra, skapa, utifrån bl.a. behov, men mycket vi får uppleva har vi inte ett medvetet behov av uppleva, ofta tvärtom, men vi får uppleva det ändå. Även det rent meningslösa som vi inte alls vill möta. Mycket vi gör är ju inte speciellt meningsfullt. Så därför kan man inte säga att livets mening är att uppleva och skapa men genom vad vi gör och upplever kan vi skapa både mening och meningsfullhet. Även om jag lite tautologiskt ibland hävdat det.

Livet är något vi är, befinner oss i, och vi skapar själva dess mening eller meningsfullhet - genom vad vi gör och upplever. Inte bara genom att vi gör och upplever. Utan vad.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Illusionen

Re: Meningen med livet

Inläggav Illusionen » 11 maj 2017 17:54

Algotezza skrev:Livet i sig bara är något som är, som vi är, som som naturen är. För vår del innebär livet att uppleva och handla, göra, skapa, utifrån bl.a. behov, men mycket vi får uppleva har vi inte ett medvetet behov av uppleva, ofta tvärtom, men vi får uppleva det ändå. Även det rent meningslösa som vi inte alls vill möta. Mycket vi gör är ju inte speciellt meningsfullt. Så därför kan man inte säga att livets mening är att uppleva och skapa men genom vad vi gör och upplever kan vi skapa både mening och meningsfullhet. Även om jag lite tautologiskt ibland hävdat det.

Livet är något vi är, befinner oss i, och vi skapar själva dess mening eller meningsfullhet - genom vad vi gör och upplever. Inte bara genom att vi gör och upplever. Utan vad.


Det är givetvis möjligt att hävda att ”Livet är något vi är” men detta säger inget om livets och ”jagets” basala natur.
Såvitt jag känner till saknas beskrivning av ”jaget” via de egenskaper inkl storheter som kännetecknar vår verklighet.
Av det skälet tvivlar jag på att det är möjligt att beskriva meningen med livet i enbart reella termer.
Följande citat är hämtat från kapitlet Medvetandet, i mitt koncept, och är i linje med detta.

”Det har visserligen skrivits mycket om medvetandet, ur olika aspekter, men inget trovärdigt om det
som berör dess basala förankring och mekanismer. Personligen anser jag det nödvändigt att förstå
de elektromagnetiska fältens principiella strukturer och växelverkan för att kunna fördjupa sig i medvetandets
och ”jagets” funktioner. Detta har ingen ännu lyckats med, även om många tror sig veta.
För att styrka denna uppfattning vill jag citera en professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet,
som tidigare skrev följande i SVD.

Metzinger och Rochat presenterar två väsentligen skilda teorier om jaget.
De ger två olika perspektiv på läget inom den aktuella forskningen om hur vi upplever oss själva.
Diskrepansen mellan dem visar hur undflyende jagbegreppet är.
Vi har långt kvar till en förståelse av oss själva.

Metzingers påstående att jaget inte finns utan bara är en konstruktion i våra medvetanden kan verka radikalt.
Men han säger att vår förståelse av våra medvetanden fortfarande är mycket naiv och ovetenskaplig.
Den nya forskningen om medvetandets funktioner och hur de förverkligas av våra hjärnor kommer att slå hål på
många av illusionerna om jaget. Han säger också att vi därför kommer att få omvärdera många av våra moraliska
föreställningar – men han talar inte om hur.

Jag tolkar rådande uppfattningar som att jaget inte direkt anses ha att göra med den skarpa skillnaden mellan
medvetande och materia, vilken bl a Descartes hävdat.
Descartes ansåg att materian är en typ av ”substans” som karakteriseras av utsträckning i rummet,
till skillnad mot medvetandet som antas vara en annan "substans", karakteriserad av existens i tiden.”

Min personliga uppfattning och slutsats blir av dessa skäl att ”meningen med livet” förblir en obesvarad
frågeställning p g a att medvetandet inkl jaget har en abstrakt bakgrund som ligger utom räckhåll för oss.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Meningen med livet

Inläggav Algotezza » 11 maj 2017 18:39

Jaget kan inte skiljas från dess förnimmande och reaktioner. Jaget är inte en sak och medvetandeprocesserna något annat. Man kan säga att jaget innebär vårt perspektiv på våra medvetandeprocesser och omvärlden, men utan dessa processer och omvärlden funnes inget jag, dvs. inget perspektiv på dessa. I samma mån som ett perspektiv är utan substans i sig är jaget det också. Däremot kan vi skapa oss en bild av jaget utifrån detta perspektiv som vi kan ge mer substans, vår personlighet, känslor, minnen, fantasier.... Men det är något vi konstruerar utifrån perspektivet. Liksom vi konstruerar mening åt vårt liv för att må bättre och överleva mentalt på sikt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Illusionen

Re: Meningen med livet

Inläggav Illusionen » 11 maj 2017 19:26

Algotezza skrev:Jaget kan inte skiljas från dess förnimmande och reaktioner. Jaget är inte en sak och medvetandeprocesserna något annat. Man kan säga att jaget innebär vårt perspektiv på våra medvetandeprocesser och omvärlden, men utan dessa processer och omvärlden funnes inget jag, dvs. inget perspektiv på dessa. I samma mån som ett perspektiv är utan substans i sig är jaget det också. Däremot kan vi skapa oss en bild av jaget utifrån detta perspektiv som vi kan ge mer substans, vår personlighet, känslor, minnen, fantasier.... Men det är något vi konstruerar utifrån perspektivet. Liksom vi konstruerar mening åt vårt liv för att må bättre och överleva mentalt på sikt.


Du skriver citat ”jaget innebär vårt perspektiv”, kan du förtydliga vad det är som ger perspektivet ?
När "processer" involveras i resonemanget förutsätter detta tid, och i förlängningen att jaget har koppling till tid.
Kanske du förstår mig bättre om jag ber dig ange/förklara vilken sort/storhet du anser att jaget har.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Meningen med livet

Inläggav Algotezza » 11 maj 2017 19:55

Illusionen skrev:
Algotezza skrev:Jaget kan inte skiljas från dess förnimmande och reaktioner. Jaget är inte en sak och medvetandeprocesserna något annat. Man kan säga att jaget innebär vårt perspektiv på våra medvetandeprocesser och omvärlden, men utan dessa processer och omvärlden funnes inget jag, dvs. inget perspektiv på dessa. I samma mån som ett perspektiv är utan substans i sig är jaget det också. Däremot kan vi skapa oss en bild av jaget utifrån detta perspektiv som vi kan ge mer substans, vår personlighet, känslor, minnen, fantasier.... Men det är något vi konstruerar utifrån perspektivet. Liksom vi konstruerar mening åt vårt liv för att må bättre och överleva mentalt på sikt.


Du skriver citat ”jaget innebär vårt perspektiv”, kan du förtydliga vad det är som ger perspektivet ?
När "processer" involveras i resonemanget förutsätter detta tid, och i förlängningen att jaget har koppling till tid.
Kanske du förstår mig bättre om jag ber dig ange/förklara vilken sort/storhet du anser att jaget har.


Rent konkret: när du sitter på en stol och ser ut över rummet så betraktar du det onekligen ur ett visst rumsligt perspektiv. Så det är vår fysiska kropps rumsliga placering som avgör detta perspektiv eller ger det rumsliga perspektivet. Hur vi tolkar det vi upplever är betingat av tidigare erfarenheter. Dessa samlade erfarenheter ligger till grund för perspektivet på våra inre processer. Jaget som perspektiv har inget sort eller storhet.



I och för sig är jag inne på Martinus förklaring av jaget här. Den fasta punkten i upplevandet som själv ej kan upplevas annat än som en blind fläck. Men vi upplever utifrån den punkten kan man säga. Men samtidigt finns jaget bara i analysen för i den levande verkligheten är fysiskt och andligt, evigt och timligt alltid en organisk helhet vars delar, som bara kan separeras i analysen, uppbär och betingar varandras konkreta existens.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Meningen med livet

Inläggav Kreativ » 11 maj 2017 23:35

Algotezza skrev:Livet är något vi är, befinner oss i, och vi skapar själva dess mening eller meningsfullhet - genom vad vi gör och upplever. Inte bara genom att vi gör och upplever. Utan vad.

"Att" och "vad" är anslutna. Det kan inte finnas ett "att uppleva" utan ett "vad." Gör inte det här till något dualistiskt eller partiskt genom att separera och dela upp i bra och dåligt. Det är subjektivitet - "ego." Människor kan inte göra. Verkligheten är det enda som gör. Därför är svaret "att uppleva" mer än "att göra något särskilt."
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Meningen med livet

Inläggav Algotezza » 12 maj 2017 04:45

Kreativ skrev:
Algotezza skrev:Livet är något vi är, befinner oss i, och vi skapar själva dess mening eller meningsfullhet - genom vad vi gör och upplever. Inte bara genom att vi gör och upplever. Utan vad.

"Att" och "vad" är anslutna. Det kan inte finnas ett "att uppleva" utan ett "vad." Gör inte det här till något dualistiskt eller partiskt genom att separera och dela upp i bra och dåligt. Det är subjektivitet - "ego." Människor kan inte göra. Verkligheten är det enda som gör. Därför är svaret "att uppleva" mer än "att göra något särskilt."


Tolkar du inte lite partiskt nu? Vari består dualismen? Var skriver jag att det faktum att vi upplever i praktiken skulle vara skilt från vad vi upplever? Var skriver jag t.ex. att uppleva skulle vara dåligt och vad vi upplever bra? Är inte det en partisk tolkning du gör när du prackar på mig värderingar jag inte gjort? Min helt partiska tolkningar är att du håller på med halmslöjd och är ganska bra på det.

Men jag bestrider inte att jag är partisk här som i allt annat jag gör och skriver eftersom allt jag gör och skriver baseras på mitt subjektiva perspektiv på tillvaron och de erfarenheter som följer därav. Jag har svårt att se att någon öht skulle kunna vara annat än partisk. Möjlighet kan viss opartiskhet uppnås genom att ta till sig andras syn på olika problem. Eller att man själv i teorin åtminstone kan se på problemen är flera i och för sig partiska perspektiv.

Att vi verbalt kan skilja mellan att vi upplever och vad vi upplever innebär ju inte att dessa i den levande verkligheten är skilda åt eller separerade från varandra. Och för att kunna uppleva vad vi upplever krävs förstås förmågan att uppleva vad vi upplever. Denna förmåga finns ju till både före och efter den enskilda upplevelsen. Utan förmåga att uppleva vad vi upplever funnes ju ingen upplevelse..
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Meningen med livet

Inläggav xion » 12 maj 2017 07:07

Kreativ skrev: Det kan inte finnas ett "att uppleva" utan ett "vad."

Det enda som krävs för att uppleva är ett medvetande.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster