Meningen med livet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Meningen med livet

Inläggav Anders » 23 apr 2018 09:14

klorofyll skrev:Det finns de som anser att du måste älska ditt jobb för att göra ett bra jobb, i längden.. Steve Jobs gjorde åtminstone det. Jag vet inte om det är helt sant, jag tror att de flesta gillar sitt jobb/tycker det är ok (trevligt med rutin och arbetskamrater...), de är inte kräsna, de mår ganska bra och är öppna för något nytt!

Det är inte sant. Många gör skitbra jobb hela karriären och avskyr det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet

Inläggav klorofyll » 23 apr 2018 09:41

Anders skrev:
klorofyll skrev:Det finns de som anser att du måste älska ditt jobb för att göra ett bra jobb, i längden.. Steve Jobs gjorde åtminstone det. Jag vet inte om det är helt sant, jag tror att de flesta gillar sitt jobb/tycker det är ok (trevligt med rutin och arbetskamrater...), de är inte kräsna, de mår ganska bra och är öppna för något nytt!

Det är inte sant. Många gör skitbra jobb hela karriären och avskyr det.

Möjligt, men egentligen borde det vara ganska lätt att få ett jobb man gillar? Dock träffade jag en major från Irak som fått medaljer av Saddam Hussein.. Han var glad att USA gått in så att han kunde lämna landet..

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 23 apr 2018 11:06

Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
Älska.
Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
Sanningen.
Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
lära känna Livet.
Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
- Genom det föregående - Veta vem Gud är - egentligen.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Meningen med livet

Inläggav Pilatus » 23 apr 2018 11:32

Esther skrev:Veta vem Gud är - egentligen.

El-Kanna = den svartsjuke

2 Mos 34:14 Du skall inte tillbe någon främmande gud, ty Herrens namn är Den svartsjuke, han är en svartsjuk Gud.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet

Inläggav klorofyll » 23 apr 2018 11:40

Esther skrev:Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
Älska.

Det var helt naturligt - "in my youth"...

Idag är jag privilegierad - söker inte efter att ha någon relation.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 23 apr 2018 12:02

klorofyll skrev:
Esther skrev:Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
Älska.

Det var helt naturligt - "in my youth"...

Idag är jag privilegierad - söker inte efter att ha någon relation.


Så tragiskt.
Vilken sorglig syn på livet och varat.
Jag ser det nästan som ett guds straff... Men har insett och tvingas till det jag aldrig velat.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 23 apr 2018 12:06

Pilatus skrev:
Esther skrev:Veta vem Gud är - egentligen.

El-Kanna = den svartsjuke

2 Mos 34:14 Du skall inte tillbe någon främmande gud, ty Herrens namn är Den svartsjuke, han är en svartsjuk Gud.


Nej - den Älskande (1 Johannes brev)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet

Inläggav klorofyll » 23 apr 2018 13:07

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
Älska.

Det var helt naturligt - "in my youth"...

Idag är jag privilegierad - söker inte efter att ha någon relation.

Så tragiskt.
Vilken sorglig syn på livet och varat.

Varför då?
Esther skrev:Jag ser det nästan som ett guds straff...

Det vore meningslöst!
Esther skrev:Men har insett och tvingas till det jag aldrig velat.

Vad menar du?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet

Inläggav klorofyll » 23 apr 2018 13:30

Jag tror att gud ständigt och jämt ger oss vad vi behöver, om man väljer att bara se de negativa aspekterna av framtiden så ser man det naturligt som ett straff. MEN. Det här är LIVET, man ska inte ta det för allvarligt. Jag tror inte på en grym gud. Jag är inte rädd för gud eller för att göra egna misstag.. Varför skulle jag vara det?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 23 apr 2018 14:04

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Det var helt naturligt - "in my youth"...

Idag är jag privilegierad - söker inte efter att ha någon relation.

Så tragiskt.
Vilken sorglig syn på livet och varat.

Varför då?


Jo att ens ungdoms oförmåga att förstå ens vad kärlek verkligen är antas vara just kärlekens enda plats.
En person som mognat och begått misstag och lärt sig kan ofta verkligen älska. Men i din version utesluts detta också.
Detta sätt att se kärlek menar jag är tragisk.
Uppgiven och nostalgi.
Men inte kärlek.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet

Inläggav klorofyll » 23 apr 2018 14:15

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Så tragiskt.
Vilken sorglig syn på livet och varat.

Varför då?

Jo att ens ungdoms oförmåga att förstå ens vad kärlek verkligen är antas vara just kärlekens enda plats.
En person som mognat och begått misstag och lärt sig kan ofta verkligen älska. Men i din version utesluts detta också.
Detta sätt att se kärlek menar jag är tragisk.
Uppgiven och nostalgi.
Men inte kärlek.

Grejen är väl att kärlek är som en drog, man är euforisk, uppfylld av mening, och ensidigt fokuserad på den andre. Man kan inte förvänta sig att det skall vara hela livet, ett ständigt rus...

Jag förstår ju inte varför du tror att barn är så obegåvade, varför skulle inte ett barn veta vad kärlek är?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Meningen med livet

Inläggav Kreativ » 23 apr 2018 14:16

Maat skrev:Relevant är vad som är meningen med livet och vad det är får man veta genom att studera verkligheten.
Hur fungerar allt?
Händelse, handling, konsekvens, resultat.

Det enkla svaret är att alltid göra sitt bästa i varje givet ögonblick.
200% kvalitet, 200% engagemang, 200% ambition, 200% vilja att uppnå det omöjliga, att överträffa allt, att förändra världen.

Definiera vad du menar med "kvalitet" och "förändra världen"? Och vad har du själv åstadkommit av detta?

Maat skrev:Välden som den är följer inte principen att göra sitt bästa med höga ambitioner och mål utan att gör så lite som möjligt och bara själviskt prioritera sina egna personliga drifter och önskningar.

Så om din studie av världen har lett till slutsatsen att den inte följer principen att göra sitt bästa, varför skulle då den principen vara meningen med livet? Om det var meningen skulle väl verkligheten och världen alltid "göra sitt bästa"? Varför ska verkligheten försöka vara något den inte är?

Maat skrev:Detta är meningen med livet, genom det enkla faktum att detta ger mening till livet och i förlängningen mening till universum.

Om universum och livet inte redan har en inneboende mening är det tveksamt att någon mening kan adderas utifrån.

Maat skrev:Skapelse är meningsfull därför att genom skapelse har något som inte fanns plötsligt börjat att finnas och därmed är det en ny värld och ett nytt universum man har framför sig - och det innebär att ingenting är omöjligt.

Eftersom detta redan har hänt - en skapelse existerar - utan att någon gjorde "sitt bästa" invalideras därmed ditt tidigare påstående. Och eftersom du inte kunde se dessa motsägelser och framföra ett filosofiskt argument av 200% kvalitet måste jag därmed betrakta din kaxighet som obefogad.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Meningen med livet

Inläggav Kreativ » 23 apr 2018 14:31

Esther skrev:Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
Älska.

Det här är en intressant studie i vad som kan tolkas som projicering av egna psyket.
Jag har alltid tvivlat på om jag kan älska och har aldrig hycklat kring det som andra.

Esther skrev:Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
Sanningen.
Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
lära känna Livet.
Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
- Genom det föregående - Veta vem Gud är - egentligen.

Eftersom du säger att alla tror att de kan älska när detta inte är sant kan du därmed inte sägas äga sanningen i och med att du redan uttalat en lögn (falskt påstående). Samma gäller resten av dina påståenden då de följer på den andra. Jag har alltid varit självkritisk och varit en sökare på grund av att jag inte förstod världen och människor. Jag ser inte detta hos dig. Inte ens din påstådda kunskap om Gud kom till dig efter mödosamt sökande, men genom att "Han kom till dig en morgon." Så bekvämt! Det är fascinerande hur en människa som haft en personlig Gudsupplevelse kan vara så monoton och tråkig.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 23 apr 2018 14:57

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Varför då?

Jo att ens ungdoms oförmåga att förstå ens vad kärlek verkligen är antas vara just kärlekens enda plats.
En person som mognat och begått misstag och lärt sig kan ofta verkligen älska. Men i din version utesluts detta också.
Detta sätt att se kärlek menar jag är tragisk.
Uppgiven och nostalgi.
Men inte kärlek.

Grejen är väl att kärlek är som en drog, man är euforisk, uppfylld av mening, och ensidigt fokuserad på den andre. Man kan inte förvänta sig att det skall vara hela livet, ett ständigt rus...

Jag förstår ju inte varför du tror att barn är så obegåvade, varför skulle inte ett barn veta vad kärlek är?


Jaha du pratade om förälskelse....
Barnen känner den och ger den, såsom man ska i början.
Jag pratade inte om barn utan ungdomar.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 23 apr 2018 15:02

Kreativ skrev:
Esther skrev:Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
Älska.

Det här är en intressant studie i vad som kan tolkas som projicering av egna psyket.
Jag har alltid tvivlat på om jag kan älska och har aldrig hycklat kring det som andra.

Esther skrev:Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
Sanningen.
Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
lära känna Livet.
Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
- Genom det föregående - Veta vem Gud är - egentligen.

Eftersom du säger att alla tror att de kan älska när detta inte är sant kan du därmed inte sägas äga sanningen i och med att du redan uttalat en lögn (falskt påstående). Samma gäller resten av dina påståenden då de följer på den andra. Jag har alltid varit självkritisk och varit en sökare på grund av att jag inte förstod världen och människor. Jag ser inte detta hos dig. Inte ens din påstådda kunskap om Gud kom till dig efter mödosamt sökande, men genom att "Han kom till dig en morgon." Så bekvämt! Det är fascinerande hur en människa som haft en personlig Gudsupplevelse kan vara så monoton och tråkig.


Ja det var roligt att läsa.
Det jag skrev var en slags sammanfattning av Gibrahns bok Profeten.
Men din analys var säkert rätt för dig.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster