Meningen med livet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 23 apr 2018 15:11

Esther skrev:
Kreativ skrev:
Esther skrev:Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan. Älska.

Det här är en intressant studie i vad som kan tolkas som projicering av egna psyket.
Jag har alltid tvivlat på om jag kan älska och har aldrig hycklat kring det som andra.
Esther skrev:Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan. Sanningen. Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan. lära känna Livet.
Meningen med livet är att lära sig det ingen av oss kan - men alla tror att de kan.
- Genom det föregående - Veta vem Gud är - egentligen.

Eftersom du säger att alla tror att de kan älska när detta inte är sant kan du därmed inte sägas äga sanningen i och med att du redan uttalat en lögn (falskt påstående). Samma gäller resten av dina påståenden då de följer på den andra. Jag har alltid varit självkritisk och varit en sökare på grund av att jag inte förstod världen och människor. Jag ser inte detta hos dig. Inte ens din påstådda kunskap om Gud kom till dig efter mödosamt sökande, men genom att "Han kom till dig en morgon." Så bekvämt! Det är fascinerande hur en människa som haft en personlig Gudsupplevelse kan vara så monoton och tråkig.

Ja det var roligt att läsa. Det jag skrev var en slags sammanfattning av K Gibrans bok Profeten. Men din analys var säkert rätt för dig.

Högt har vi älskat dig. Men ordlös var vår kärlek, och bakom slöjor har den varit dold. Men nu ropar den högt till dig och står avklädd framför dig. Och alltid är det så att kärleken inte känner sitt eget djup förrän skilsmässans stund är inne. (Ur Profeten)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet

Inläggav klorofyll » 23 apr 2018 15:38

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Jo att ens ungdoms oförmåga att förstå ens vad kärlek verkligen är antas vara just kärlekens enda plats.
En person som mognat och begått misstag och lärt sig kan ofta verkligen älska. Men i din version utesluts detta också.
Detta sätt att se kärlek menar jag är tragisk.
Uppgiven och nostalgi.
Men inte kärlek.

Grejen är väl att kärlek är som en drog, man är euforisk, uppfylld av mening, och ensidigt fokuserad på den andre. Man kan inte förvänta sig att det skall vara hela livet, ett ständigt rus...

Jag förstår ju inte varför du tror att barn är så obegåvade, varför skulle inte ett barn veta vad kärlek är?


Jaha du pratade om förälskelse....
Barnen känner den och ger den, såsom man ska i början.
Jag pratade inte om barn utan ungdomar.

Det är ålders-grejen som skiljer våra sätt att se på saken tror jag. Gissar att det beror på att du själv var omedveten om känslor av kärlek som barn?

Kärlek kan man känna under hela livet, i perioder av livet eller inte alls. Jag menar att det finns massor av andra känslor som är lika kvalitativa...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 23 apr 2018 15:48

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Grejen är väl att kärlek är som en drog, man är euforisk, uppfylld av mening, och ensidigt fokuserad på den andre. Man kan inte förvänta sig att det skall vara hela livet, ett ständigt rus...

Jag förstår ju inte varför du tror att barn är så obegåvade, varför skulle inte ett barn veta vad kärlek är?


Jaha du pratade om förälskelse....
Barnen känner den och ger den, såsom man ska i början.
Jag pratade inte om barn utan ungdomar.

Det är ålders-grejen som skiljer våra sätt att se på saken tror jag. Gissar att det beror på att du själv var omedveten om känslor av kärlek som barn?

Kärlek kan man känna under hela livet, i perioder av livet eller inte alls. Jag menar att det finns massor av andra känslor som är lika kvalitativa...


Men Kärleken är definierad. Till punkt och pricka - den är ingen KÄNSLA. Den är en konstant, den är livskraft och den är något man vill.
Definitionen av Kärleken är denna: Ur första Johannes brevet - Bibeln

Livets ord blev synligt
11Det som var till från begynnelsen, det vi har hört, det vi har sett med egna ögon, det vi har skådat och har tagit på med våra händer, det är vårt ärende: livets ord. 2Ja, livet blev synligt, vi har sett det och vittnar om det, och vi förkunnar för er det eviga livet, som var hos Fadern och blev synligt för oss. 3Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni skall vara med i vår gemenskap, som är en gemenskap med Fadern och hans son Jesus Kristus. 4Detta skriver vi för att vår glädje skall bli fullkomlig.

Vandra i ljuset
5Och detta är det budskap som vi har hört av honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom. 6Om vi säger att vi har gemenskap med honom men vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen. 7Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra, och blodet från Jesus, hans son, renar oss från all synd. 8Om vi säger att vi är utan synd bedrar vi oss själva, och sanningen finns inte i oss. 9Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet. 10Om vi säger att vi inte har syndat gör vi honom till lögnare, och hans ord finns inte i oss.

Det nya budet: kärleken
21Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar har vi en som för vår talan inför Fadern, Jesus Kristus som är rättfärdig. 2Han är det offer som sonar våra synder och inte bara våra utan hela världens.

3Att vi har lärt känna honom förstår vi av att vi håller hans bud. 4Den som säger: ”Jag känner honom” men inte håller hans bud är en lögnare, och sanningen finns inte i honom. 5Men hos den som bevarar hans ord har Guds kärlek i sanning nått sin fullhet. Då vet vi att vi är i honom. 6Den som säger att han förblir i honom måste själv leva så som han levde.

7Mina kära, vad jag skriver här är inget nytt bud utan ett gammalt som ni har haft från början. Detta gamla bud är ordet som ni har fått höra. 8Ändå är det jag skriver ett nytt bud – det visar både hans och ert liv. Ty mörkret viker och det sanna ljuset lyser redan. 9Den som säger sig vara i ljuset men hatar sin broder är ännu kvar i mörkret. 10Den som älskar sin broder förblir i ljuset och har ingenting inom sig som leder till fall. 11Men den som hatar sin broder är i mörkret; han vandrar i mörkret och vet inte vart han går, ty mörkret har gjort hans ögon blinda.

Älska inte världen
12Jag skriver till er, mina barn: ni har fått era synder förlåtna för hans namns skull. 13Jag skriver till er, fäder: ni känner honom som är till från början. Jag skriver till er som är unga: ni har besegrat den Onde.

14Jag har skrivit till er, barn: ni känner Fadern. Jag har skrivit till er, fäder: ni känner honom som är till från början. Jag har skrivit till er som är unga: ni är starka och Guds ord förblir i er och ni har besegrat den Onde.

15Älska inte världen och det som finns i världen. Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom. 16Ty det som finns i världen, vad kroppen begär, vad ögonen åtrår, vad högfärden skryter med, det kommer inte från Fadern utan från världen. 17Och världen förgår med sina lockelser, men den som gör Guds vilja består för evigt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Meningen med livet

Inläggav Kreativ » 23 apr 2018 17:55

Esther skrev:Ja det var roligt att läsa.
Det jag skrev var en slags sammanfattning av Gibrahns bok Profeten.
Men din analys var säkert rätt för dig.

Okej, då är det Gibrahn eller profeten som är hycklaren. Men eftersom du citerar kan jag bara anta att du håller med detta falska påstående.

Esther skrev:Men din analys var säkert rätt för dig.

Min analys är objektiv och ansluten till en oantastlig metanivå. Din ständiga citering och vädjan till auktoritet avslöjar hur själlös du är och förklarar varför du återger ett sådant omänskligt intryck (förutom när du visar din frustration, då lyser lite mänsklighet till slut igenom).

Du kan svara hur mycket du vill att vi inte känner dig, men dessa bedömningar av din karaktär är inte upp till dig. Självbedrägeri är normen hos människor och få människor är objektiva nog att bedöma vem och vad de själva är.

Du har heller aldrig besvarat mig med ett riktigt argument, vilket även avslöjar hur medioker din tankeverksamhet är. Eller så gillar du inte konfrontation.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster