Meningen med livet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet

Inläggav klorofyll » 22 apr 2018 13:52

Skulle man kunna säga, att när man tänker abstrakt, så ger man tankekonstruktionen de egenskaper som är nödvändiga för att processen skall gå framåt?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 22 apr 2018 14:02

klorofyll skrev:Skulle man kunna säga, att när man tänker abstrakt, så ger man tankekonstruktionen de egenskaper som är nödvändiga för att processen skall gå framåt?


Himmel vad komplicerat ni alla gör det.... jag blir förvånad på riktigt att ingen av er bara ger upp och inser att ett djur ABSOLUT INTE klarar av det ett människobarn klarar först i övre tonåren och att(uppenbarligen :) ) inte ens vuxna män fattar vad det är... (så, nu fick jag det sagt och kan pusta ut...) :).

Abstrakt tänkande är att "tänka/hantera/ordna tanken om tankens symboler" - skapa symboler för det som man känner till i form av yttre och inre föremål... (lekmannamässigt uttryckt)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 22 apr 2018 14:04

Meningen med livet är att föreställa sig en perfekt man - eftersom han bara finns i ens tankekonstruktioner och verklighetens vara är .... :mrgreen:
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Meningen med livet

Inläggav xion » 22 apr 2018 14:43

Esther skrev:
klorofyll skrev:Skulle man kunna säga, att när man tänker abstrakt, så ger man tankekonstruktionen de egenskaper som är nödvändiga för att processen skall gå framåt?


Himmel vad komplicerat ni alla gör det.... jag blir förvånad på riktigt att ingen av er bara ger upp och inser att ett djur ABSOLUT INTE klarar av det ett människobarn klarar först i övre tonåren och att(uppenbarligen :) ) inte ens vuxna män fattar vad det är... (så, nu fick jag det sagt och kan pusta ut...) :).

Abstrakt tänkande är att "tänka/hantera/ordna tanken om tankens symboler" - skapa symboler för det som man känner till i form av yttre och inre föremål... (lekmannamässigt uttryckt)

Har tanken aldrig föresvävat dig att du skulle kunna ha fel? [-(

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Meningen med livet

Inläggav xion » 22 apr 2018 14:45

Esther skrev:Meningen med livet är att föreställa sig en perfekt man - eftersom han bara finns i ens tankekonstruktioner och verklighetens vara är .... :mrgreen:

Egentligen vore det rätt åt dig om du hittade en :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 22 apr 2018 15:05

xion skrev:
Esther skrev:Meningen med livet är att föreställa sig en perfekt man - eftersom han bara finns i ens tankekonstruktioner och verklighetens vara är .... :mrgreen:

Egentligen vore det rätt åt dig om du hittade en :)


En grön gubbe?
Eller ..... ahhhhhhhh perfekt man.... mmmmm :shock:
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 22 apr 2018 15:07

xion skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Skulle man kunna säga, att när man tänker abstrakt, så ger man tankekonstruktionen de egenskaper som är nödvändiga för att processen skall gå framåt?


Himmel vad komplicerat ni alla gör det.... jag blir förvånad på riktigt att ingen av er bara ger upp och inser att ett djur ABSOLUT INTE klarar av det ett människobarn klarar först i övre tonåren och att(uppenbarligen :) ) inte ens vuxna män fattar vad det är... (så, nu fick jag det sagt och kan pusta ut...) :).

Abstrakt tänkande är att "tänka/hantera/ordna tanken om tankens symboler" - skapa symboler för det som man känner till i form av yttre och inre föremål... (lekmannamässigt uttryckt)

Har tanken aldrig föresvävat dig att du skulle kunna ha fel? [-(


Vilken del av alla mina rätt skulle vara fel menar du?
hmmm?
MOI?
Aldrig... ;)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Meningen med livet

Inläggav Pilatus » 22 apr 2018 16:18

Esther skrev:Det sista är inte - upprepar INTE - generalisering

Hur klassificerar du något utan att generalisera?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet

Inläggav klorofyll » 22 apr 2018 16:32

Esther skrev:jag blir förvånad på riktigt att ingen av er bara ger upp

Det skulle aldrig falla mig in. Min hjärna trivs i stratosfären. Men ibland har jag problem med alla intryck. Det kan jag erkänna.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet

Inläggav klorofyll » 22 apr 2018 17:36

Jag vet åtminstone vad meningen är med mitt liv...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 22 apr 2018 17:39

Pilatus skrev:
Esther skrev:Det sista är inte - upprepar INTE - generalisering

Hur klassificerar du något utan att generalisera?


Generalisera innebär kära Chr. Präfekt Pilatus att man kan ta ett objekt/föremål/händelser och utifrån detta applicera det på samtliga likande föremål/objekt och händelser (man extrapolerar utifrån ett till alla) - när det gäller klassificering är det exakt en enda klass som SPECIFICERAS...

erume?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet

Inläggav klorofyll » 22 apr 2018 17:39

En del människor tror att man måste gå utbildning för att bli utbildad, sanningen är väl snarare att om du ska lyckas bra så måste du kunna allt i ämnet redan innan utbildningen...

Själv är jag inte tillräckligt kompetent för att utbilda mig, skulle jag tro, i alla fall inte nu.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 22 apr 2018 17:43

klorofyll skrev:En del människor tror att man måste gå utbildning för att bli utbildad, sanningen är väl snarare att om du ska lyckas bra så måste man kunna allt i ämnet redan innan utbildningen...

Själv är jag inte tillräckligt kompetent för att utbilda mig, skulle jag tro, i alla fall nu.


Jaha - ja det kan vara ett sätt att se saken - för mig var det så i alla fall - jag ville ha formella betyg på det jag redan kunde både inom arbete och egna studier och annat smått pyssel. Det blir bara problem... för som lärarna brukar säga till mig: MEN det står inte i böckerna (kurslitteraturen) och jag (läraren i detta fallet då) kan inte bedöma det du skriver för att jag har inte läst in det du skriver.
TACK och hej leverpastej.

Så - ett gott råd - lägg ner det.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Meningen med livet

Inläggav Anders » 23 apr 2018 07:54

klorofyll skrev:En del människor tror att man måste gå utbildning för att bli utbildad, sanningen är väl snarare att om du ska lyckas bra så måste du kunna allt i ämnet redan innan utbildningen...

Själv är jag inte tillräckligt kompetent för att utbilda mig, skulle jag tro, i alla fall inte nu.


Meningen med livet är INTE att utbilda sig. Men för att överleva behöver de flesta ett jobb, och det finns en viss sannolikhet för att en utbildning ger ett roligare jobb. Några få kan till och med ägna sig åt det som intresserar dem mest, skrivarkurs, eller om du råkar vara intresserad av nåt där det finns jobb att få.

På två sätt är det bra att gå utbildningar:

1. Att du får papper på och själv vetskap om att du klarat utbildningen.
2. Det går att utbilda sig själv också, men går du en utbildning så sitter du fan de där timmarna och utbildar dig, det blir gjort. Att motivera sig är helvetes mycket svårare, åtminstone för mej.

Sen är det rätt kul att gå utbildningar också. Du lär dig saker och du träffar folk som har liknande intresse som du. Så tre.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet

Inläggav klorofyll » 23 apr 2018 08:12

Det finns de som anser att du måste älska ditt jobb för att göra ett bra jobb, i längden.. Steve Jobs gjorde åtminstone det. Jag vet inte om det är helt sant, jag tror att de flesta gillar sitt jobb/tycker det är ok (trevligt med rutin och arbetskamrater...), de är inte kräsna, de mår ganska bra och är öppna för något nytt!


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 34 och 0 gäster