Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav Algotezza » 06 nov 2017 19:22

Kreativ skrev:Inget fel i det du säger Algotezza, men det finns många som väljer problematiska läror och perspektiv på världen och folk som mår bättre av robust vägledning. Tidlös utbildning är min "ihopsnickrade livssyn" efter övervägande av många perspektiv, och utvärderingar som denna är del av hur jag praktiserar den. Det finns fortfarande rum för öppenhet, rum för förbättringar, men jag har inte lika mycket Fiduciamisk kritiklöshet i mig. :)


Fiduciamisk vad betyder det?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav Kreativ » 06 nov 2017 20:55

Fiduciam är ett mänskligt särdrag som karaktäriseras av öppenhet och mottaglighet inför idéer utan mycket urskiljning eller kritik, vanligt i nyandliga rörelser. "Fiduciamiskt" är det som bär spår av eller ger uttryck för detta särdrag i kulturen och hos individer. Betyder vanligtvis att individen har Fiduciam som primärtyp eller att tinget producerats av en Fiduciam-typ, men det behöver inte nödvändigtvis vara fallet. Det är Tidlös utbildning-jargong, men om man begriper det innehåller det mycket information.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav Algotezza » 06 nov 2017 21:16

[quote="Kreativ"]Fiduciam är ett mänskligt särdrag som karaktäriseras av öppenhet och mottaglighet inför idéer utan mycket urskiljning eller kritik, vanligt i nyandliga rörelser. "Fiduciamiskt" är det som bär spår av eller ger uttryck för detta särdrag i kulturen och hos individer. Betyder vanligtvis att individen har Fiduciam som primärtyp eller att tinget producerats av en Fiduciam-typ, men det behöver inte nödvändigtvis vara fallet. Det är Tidlös utbildning-jargong, men om man begriper det innehåller det mycket information.[/quote]

Kännetecknar väl iofs all livssyn som bygger på andras suggestion eller självsuggestion...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav Kreativ » 06 nov 2017 21:50

Algotezza skrev:Kännetecknar väl iofs all livssyn som bygger på andras suggestion eller självsuggestion...

Jo, men vad är det som gör att en del människor lättare faller för suggestion än andra? Varför söker vissa människor upp ovanliga och bisarra idéer trots att de riskerar att få akademiskt eller kulturellt rykte förstört?

Här är ett exempel, Graham Hancocks sväljande av allt Lorna Byrne (kvinna som påstår sig se änglar) säger:
https://www.youtube.com/watch?v=6YeDTqv6O4M&t=433s

Vanligtvis gillar jag Graham Hancock och hans sökande efter sanning bortom trångsynt dogma, men här blir det generande. Han har säkert en viss skeptiskhet som han håller för sig själv för att inte vara ohövlig eller sårande. Men associeringen med henne till att börja med är generande.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav Algotezza » 07 nov 2017 10:03

Kreativ skrev:
Algotezza skrev:Kännetecknar väl iofs all livssyn som bygger på andras suggestion eller självsuggestion...

Jo, men vad är det som gör att en del människor lättare faller för suggestion än andra? Varför söker vissa människor upp ovanliga och bisarra idéer trots att de riskerar att få akademiskt eller kulturellt rykte förstört?



Fråga dem. Spekulera inte.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav Kreativ » 10 nov 2017 15:33

Algotezza skrev:Fråga dem. Spekulera inte.

Det är vad jag försöker göra, men det är lättare sagt än gjort. Även när man känner någon av denna typ saknar de ofta självkännedom eller förmåga att ge konkreta svar.

Algotezza skrev:Stimulerande för tänkandet är att ta del av många olika perspektiv på tillvaron och eklektiskt och autodidakt via egen erfarenhet snickra ihop en livssyn som fungerar teoretiskt för en och som man kan praktisera i sitt liv. ... Frihet är det bästa ting.

Vem är jag att försöka styra andras tänkande och handlande? Var och en vet i grunden sitt bästa på lång sikt.

Kanske jag kan ställa frågan till dig då? För att illustrera svårigheten att kommunicera kring detta... Vad, t ex, får dig att tro att var och en i grunden vet sitt eget bästa? Finns det inte gott om tecken i världen på att detta inte är fallet? Har du aldrig upplevt att människor är markant annorlunda från dig med till synes lite eller inget intresse i stimulerande tänkande eller deltagandet av olika perspektiv? Varför finns det människor som vill styra andras tänkande och handlande?

Om du skulle leka med tanken att du är "programmerad" till öppenhet för olika perspektiv och stimulerande tänkande, frihet, och inte styra andra...hur skulle du beskriva denna programmering eller orsaksmekanism(er)? Det skulle vara svårt eftersom det för dig skulle kännas "så naturligt" då du lever i det, men skulle vara intressant vad du skulle komma fram till. Vad framlockar din vilja och livsattityd? Lek med tanken att det för andra inte är naturligt.

Algotezza skrev:Martinus har också sina typologier och jag är extremt skeptisk till sådant. Ha färdiga tolkningsmallar för sina medmänniskor och sig själv...

Jag har letat på nätet efter någon av hans typologier men finner ingen. Kan du beskriva någon av hans typologier kortfattat eller vad de kallas?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav Algotezza » 12 nov 2017 21:07

Kreativ skrev:
Algotezza skrev:Fråga dem. Spekulera inte.

Det är vad jag försöker göra, men det är lättare sagt än gjort. Även när man känner någon av denna typ saknar de ofta självkännedom eller förmåga att ge konkreta svar.

Algotezza skrev:Stimulerande för tänkandet är att ta del av många olika perspektiv på tillvaron och eklektiskt och autodidakt via egen erfarenhet snickra ihop en livssyn som fungerar teoretiskt för en och som man kan praktisera i sitt liv. ... Frihet är det bästa ting.

Vem är jag att försöka styra andras tänkande och handlande? Var och en vet i grunden sitt bästa på lång sikt.


1. Kanske jag kan ställa frågan till dig då? För att illustrera svårigheten att kommunicera kring detta... Vad, t ex, får dig att tro att var och en i grunden vet sitt eget bästa? Finns det inte gott om tecken i världen på att detta inte är fallet? Har du aldrig upplevt att människor är markant annorlunda från dig med till synes lite eller inget intresse i stimulerande tänkande eller deltagandet av olika perspektiv?

2. Varför finns det människor som vill styra andras tänkande och handlande?

3. Om du skulle leka med tanken att du är "programmerad" till öppenhet för olika perspektiv och stimulerande tänkande, frihet, och inte styra andra...hur skulle du beskriva denna programmering eller orsaksmekanism(er)? Det skulle vara svårt eftersom det för dig skulle kännas "så naturligt" då du lever i det, men skulle vara intressant vad du skulle komma fram till.

4. Vad framlockar din vilja och livsattityd? 5. Lek med tanken att det för andra inte är naturligt.

Algotezza skrev:Martinus har också sina typologier och jag är extremt skeptisk till sådant. Ha färdiga tolkningsmallar för sina medmänniskor och sig själv...

6. Jag har letat på nätet efter någon av hans typologier men finner ingen. Kan du beskriva någon av hans typologier kortfattat eller vad de kallas?


1. Hur definierar man dels vars och ens bästa, dels veta sitt eget bästa? Vem ska definiera detta? Vem tar sig rätten eller ger sig rätten att göra detta? Makthavarens rätt? Människor är mer än vad som syns i ord och yttre beteende. Det är ett antagande jag gör utifrån att det gäller för mig. Jag har bara direkttillgång till mitt eget inre. Inte andras. Klart att det finns människor med andra intressen än mig och som inte gillar det jag gillar. Och uppenbarligen finns det de som inte delar mina åsikter att var och en vet sitt eget bästa på sikt. Du verkar ju inte göra det. Det har du full frihet att göra, att tycka så etc. Jag kan ju ändå inte göra något åt det.

2. Man har behov av att styra andra dels antagligen för maktkänslan, dels för att man kanske inte har makt över sig själv.

3. Man är förprogrammerad när man föds, zippad, kan man säga, sedan zippas det medfödda upp via samverkan med och stimulans från omvärlden. En del förblir zippat, annat zippas upp. Så programmeras sig genom dialektiken med andra och vad man har med sig och sedan via hur ny erfarenhet förändrar en, kanske utvecklar en.

4. Mötet och samverkan med andra.

5. Vad är det som för andra inte är naturligt?`Jag förstår inte din fråga, vad du syftar på. Är det onaturligt att anse att andra vet sitt bästa?

6. Läs från stycke 1831 (http://www.martinus.dk/sv/tt/index.php? ... =on&lb7=on) och framåt i Martinus Livets bog.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav Kreativ » 13 nov 2017 02:10

Algotezza skrev:Och uppenbarligen finns det de som inte delar mina åsikter att var och en vet sitt eget bästa på sikt. Du verkar ju inte göra det.

Min ståndpunkt är att 99% av människor inte vet sitt eget bästa. Jag kan inte ens påstå att jag själv vet mitt eget bästa. Med detta menar jag inte att någon annan kan eller bör definiera vad som är människors eget bästa, men att det bör användas och göras tillgängliga redskap för att nå ökad förståelse om oss själva samt om världen och dess lagar.

Mycket av de frågor jag ställde var retoriska för att påminna om människors olikheter som kan skilja sig drastiskt även när omständigheterna eller förutsättningarna är nästan samma. Jag hoppar därför till det som intresserar mig:

Algotezza skrev:3. Man är förprogrammerad när man föds, zippad, kan man säga, sedan zippas det medfödda upp via samverkan med och stimulans från omvärlden. En del förblir zippat, annat zippas upp. Så programmeras sig genom dialektiken med andra och vad man har med sig och sedan via hur ny erfarenhet förändrar en, kanske utvecklar en.

Är du förmögen att genom självanalys separera vad som är förprogrammerat (natur) och vad som lagts till med erfarenheter och förvärv (kultur)? Det vill säga dina "grundenergier" eller grundtemperament" bakom allt det där? Något som ibland slagit sig med kulturen?


Algotezza skrev:6. Läs från stycke 1831 (http://www.martinus.dk/sv/tt/index.php? ... =on&lb7=on) och framåt i Martinus Livets bog.

Tack. Hans kategorier är något simplistiska och jag håller inte helt med om hans observationer. "A-människor" kan vara väldigt goda grannar. Men det fungerar ändå hyffsat som illustration för att få igenom sin poäng. Finns det något bättre sätt att få igenom en sådan poäng än att börja prata i typologiska tendenser?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav Algotezza » 13 nov 2017 23:36

kreativ skrev:
Algotezza skrev:3. Man är förprogrammerad när man föds, zippad, kan man säga, sedan zippas det medfödda upp via samverkan med och stimulans från omvärlden. En del förblir zippat, annat zippas upp. Så programmeras sig genom dialektiken med andra och vad man har med sig och sedan via hur ny erfarenhet förändrar en, kanske utvecklar en.


1. Är du förmögen att genom självanalys separera vad som är förprogrammerat (natur) och vad som lagts till med erfarenheter och förvärv (kultur)? Det vill säga dina "grundenergier" eller grundtemperament" bakom allt det där? Något som ibland slagit sig med kulturen?


2.
Algotezza skrev:6. Läs från stycke 1831 (http://www.martinus.dk/sv/tt/index.php? ... =on&lb7=on) och framåt i Martinus Livets bog.

Tack. Hans kategorier är något simplistiska och jag håller inte helt med om hans observationer. "A-människor" kan vara väldigt goda grannar. Men det fungerar ändå hyffsat som illustration för att få igenom sin poäng. Finns det något bättre sätt att få igenom en sådan poäng än att börja prata i typologiska tendenser?


Inget vet sitt bästa i förväg. Man fattar att man inte visste när allt går åt helvete.

1. Ja, det är fullt möjligt och det har jag gjort, men om jag presenterar det för någon, skulle denne förmodligen omedelbart ifrågasätta min analys. Så det är inga absoluta sanningar jag har på det området.

2. Tror M.s kategorier blir rätt obegripliga och meningslösa utryckta ur sitt sammanhang. Det står ej på egna ben som jag ser det, klarar sig ej utan hans övriga analyser och begrepp.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav Kreativ » 14 nov 2017 02:47

Algotezza skrev:1. Ja, det är fullt möjligt och det har jag gjort, men om jag presenterar det för någon, skulle denne förmodligen omedelbart ifrågasätta min analys. Så det är inga absoluta sanningar jag har på det området.

Jag skulle inte ifrågasätta den, men möjligtvis ställa följdfrågor och be om förtydliganden om något låter vagt eller osammanhängande. Finns det en chans att du kan ge en beskrivning, här eller privat?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav Algotezza » 14 nov 2017 05:18

Kreativ skrev:
Algotezza skrev:1. Ja, det är fullt möjligt och det har jag gjort, men om jag presenterar det för någon, skulle denne förmodligen omedelbart ifrågasätta min analys. Så det är inga absoluta sanningar jag har på det området.

Jag skulle inte ifrågasätta den, men möjligtvis ställa följdfrågor och be om förtydliganden om något låter vagt eller osammanhängande. Finns det en chans att du kan ge en beskrivning, här eller privat?


Om du kan precisera vilka huvudområden som du finner intressanta skulle det underlätta.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav Kreativ » 15 nov 2017 01:41

Vad som intresserar mig är om du upplevt/upplever någon slags återkommande "kamp" i tillvaron (sedan ungdomen), en inneboende svaghet du tampats med och försökt lösa eller kompensera för. Något som inte inkluderar uppenbara fysiska defekter (det vill säga inte någon bisarr sjukdom, brännskada, tappad lem, könsdysfori, ovanlig sexualitet, född låg social status/oäkting, eller liknande).
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav SigurdV » 16 nov 2017 01:29

1831. Vi kan sålunda här i fråga om det jordmänskliga parnings- eller äktenskaptillståndet och övriga sexuella tillstånd indela väsendena i olika kategorier. Den första kategorin utgöres av de väsen som alltjämt bara lever för maken eller makan och avkomman och för vilka allt annat i livet helt saknar intresse, såvida det inte är nödvändigt eller gynnsamt för äktenskapet. Dessa väsen kan vi kalla "A-människor". Inom denna kategori finns det ännu möjlighet, såvida de på det äktenskapliga området är inställda på att leva monogamt, att skapa lyckliga äktenskapliga samliv. Här kan smekmånadstillståndet alltjämt så att säga vara hela livet ut.


Jaha... och så finns det serielustmördare ...och vad har Martinus månne att säga om dem ?
Vad har vi att lära av Martinus som inte redan har blivit sagt till leda av än den ena än den andra "vishetsläraren"?

Då tycker jag ämnet psykologi verkar intressantare än den enskilde vises funderingar; det utvecklas ju efter hand en gemensam "vetenskaplig" förståelse av den mänskliga situationen och genom samarbete med patienter och andra psykologer leds psykologin (och psykiatrin) då och då
fram till nya rön som inte redan presenterats till leda från predikstolarna.

Sett i det ljuset har diskussionen här inne faktiskt ett visst intresse; vad månne Kreativ och Algotezza komma fram till?
Algotezzas zippningshypotes har väl ett visst undersökningsvärde: FÖDS man som serielustmördare eller ska det också till en viss dialektik?

Nu kanske just lustmord är en såpass ovanlig och dessutom (åtminstone för de flesta) en rätt så obehaglig sysselsättning att syna i sömmarna,
men det finns ju en hel del andra avvikande tillstånd som kan väljas i stället: Vi har t ex dem som inte kan låta bli att säga "fula ord" stup i kvarten:

Hur kommer det sig egentligen att de inte kan hålla tyst och skriva hövliga lappar i stället?
Jag tror knappast att nån vishetslärare yttrat sig i den frågan?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav Kreativ » 16 nov 2017 02:30

SigurdV skrev:Jaha... och så finns det serielustmördare ...och vad har Martinus månne att säga om dem ?

Jag tror det är vad han kallar B-människor i nästa stycke:
http://www.martinus.dk/sv/tt/index.php?bog=55&stk=1832

1832. Därefter kommer vi till det område, där väsendena nått en viss grad av intelligensutveckling, vilken helt och hållet blir tagen i deras egoisms tjänst. Och då deras äktenskapliga tendens är något degenererad, blir de såväl inom som utom äktenskapet mycket amoraliska i sitt framträdande, blir ofta gangster- eller banditnaturer. De tager hänsynslöst alla kvinnor som det lyster dem och viker inte tillbaka för alfonseri, befrämjande av vit slavhandel eller bordellverksamhet. Sålunda utnyttjar de ekonomiskt alla kvinnor som är i deras våld. Sådana väsen är alltså till mycket liten glädje för det motsatta könet och är närmast hatiska mot det egna könet. De skapar i viss utsträckning obehag och olycka för såväl det egna som det motsatta könet och därmed för samhället. Då de är i det närmaste totalt gudlösa eller irreligiösa, utgör de representanterna för "den kosmiska döden". Allt tänkande i religiös riktning, alla föreställningar om själ och ande, om odödlighet, om begreppet Gud och om de stora världsreligionernas humana föreskrifter är för dem endast dåraktig övertro och naivitet. De kulminerar således i "kosmisk medvetslöshet". De är renodlade "kosmiska lik". De utgör kärnan i den grupp väsen inom jordmänskligheten där den dräpande principen eller det så kallade "onda" kulminerar. De utgör själva kratermynningen för helvetets eller ragnaröks allt ödeläggande mentala lava eller dräpande utflöde. Denna kategori av väsen vill vi kalla "B-människor".
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente

Inläggav SigurdV » 16 nov 2017 03:50

Kreativ skrev:
SigurdV skrev:Jaha... och så finns det serielustmördare ...och vad har Martinus månne att säga om dem ?

Jag tror det är vad han kallar B-människor i nästa stycke:
http://www.martinus.dk/sv/tt/index.php?bog=55&stk=1832

1832. Därefter kommer vi till det område, där väsendena nått en viss grad av intelligensutveckling, vilken helt och hållet blir tagen i deras egoisms tjänst. Och då deras äktenskapliga tendens är något degenererad, blir de såväl inom som utom äktenskapet mycket amoraliska i sitt framträdande, blir ofta gangster- eller banditnaturer. De tager hänsynslöst alla kvinnor som det lyster dem och viker inte tillbaka för alfonseri, befrämjande av vit slavhandel eller bordellverksamhet. Sålunda utnyttjar de ekonomiskt alla kvinnor som är i deras våld. Sådana väsen är alltså till mycket liten glädje för det motsatta könet och är närmast hatiska mot det egna könet. De skapar i viss utsträckning obehag och olycka för såväl det egna som det motsatta könet och därmed för samhället. Då de är i det närmaste totalt gudlösa eller irreligiösa, utgör de representanterna för "den kosmiska döden". Allt tänkande i religiös riktning, alla föreställningar om själ och ande, om odödlighet, om begreppet Gud och om de stora världsreligionernas humana föreskrifter är för dem endast dåraktig övertro och naivitet. De kulminerar således i "kosmisk medvetslöshet". De är renodlade "kosmiska lik". De utgör kärnan i den grupp väsen inom jordmänskligheten där den dräpande principen eller det så kallade "onda" kulminerar. De utgör själva kratermynningen för helvetets eller ragnaröks allt ödeläggande mentala lava eller dräpande utflöde. Denna kategori av väsen vill vi kalla "B-människor".


Ja där har vi en karakteristik... åtminstone.
Tackar Kreativ! :)
Men jag saknar en förklaring på hur och varför man blir en B-människa.
Och vad vi och dom kan göra åt saken.
Nu bör man väl vara lite rättvis och fråga om nån har nåt svar på det?
Själv lutar jag åt att det är en nitlott i det genetiska lotteriet...


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster