1831. Vi kan sålunda här i fråga om det jordmänskliga parnings- eller äktenskaptillståndet och övriga sexuella tillstånd indela väsendena i olika kategorier. Den första kategorin utgöres av de väsen som alltjämt bara lever för maken eller makan och avkomman och för vilka allt annat i livet helt saknar intresse, såvida det inte är nödvändigt eller gynnsamt för äktenskapet. Dessa väsen kan vi kalla "A-människor". Inom denna kategori finns det ännu möjlighet, såvida de på det äktenskapliga området är inställda på att leva monogamt, att skapa lyckliga äktenskapliga samliv. Här kan smekmånadstillståndet alltjämt så att säga vara hela livet ut.
Jaha... och så finns det serielustmördare ...och vad har Martinus månne att säga om dem ?
Vad har vi att lära av Martinus som inte redan har blivit sagt till leda av än den ena än den andra "vishetsläraren"?
Då tycker jag ämnet psykologi verkar intressantare än den enskilde vises funderingar; det utvecklas ju efter hand en gemensam "vetenskaplig" förståelse av den mänskliga situationen och genom samarbete med patienter och andra psykologer leds psykologin (och psykiatrin) då och då
fram till nya rön som inte redan presenterats till leda från predikstolarna.
Sett i det ljuset har diskussionen här inne faktiskt ett visst intresse; vad månne Kreativ och Algotezza komma fram till?
Algotezzas zippningshypotes har väl ett visst undersökningsvärde: FÖDS man som serielustmördare eller ska det också till en viss dialektik?
Nu kanske just lustmord är en såpass ovanlig och dessutom (åtminstone för de flesta) en rätt så obehaglig sysselsättning att syna i sömmarna,
men det finns ju en hel del andra avvikande tillstånd som kan väljas i stället: Vi har t ex dem som inte kan låta bli att säga "fula ord" stup i kvarten:
Hur kommer det sig egentligen att de inte kan hålla tyst och skriva hövliga lappar i stället?
Jag tror knappast att nån vishetslärare yttrat sig i den frågan?