Utvärdering av Martinus Tredje Testamente
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente
B-människan är det som finns under A-människans kulturella fernissa.
Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente
xion skrev:B-människan är det som finns under A-människans kulturella fernissa.
Så vi skulle alla vara lika under fernissan?
Varför det? Har vi inte olika genetiska anlag?
Fernissan gör väl inte den vite svart...
The use of ultrasonic scans in pregnancy makes it possible to observe the fetus undisturbed in the womb. Dr Alessandra Piontelli has done what no one has done before: she observed eleven fetuses (three singletons and four sets of twins) in the womb using ultrasound scans, and then observed their development at home from birth up to the age of four years.
She includes a description of the psychoanalytic psychotherapy of one of the research children, and the psychoanalysis of five other very young children whose behaviour in analysis suggested that they were deeply preoccupied with their experience in the womb.
Dr Piontelli has discovered what many parents have always thought - that each fetus, like each newborn baby, is a highly individual creature.
By drawing on her experience as a child psychotherapist and psychoanalyst as well as on her observational research,
she is able to investigate issues relating to individuality, psychological birth and the influence of maternal emotions during pregnancy.
Her findings demonstrate clearly how psychoanalytical evidence enhances, deepens and supports observational data
on the remarkable behavioural and psychological continuities between pre-natal and post-natal life.
Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente
xion skrev:B-människan är det som finns under A-människans kulturella fernissa.
C-människan är den kulturella, inte A-människan.
B-människan är en specifik människotyp och motsvarar "Exitium-typer" i Tidlös utbildning. Men de flesta människor är inte grymma på det sättet. Förutom Exitium-typer (B-människor) är kulturen och civilisationen ofta farligare och mer destruktiv än människans inneboende natur. "Civilisationen" får människor att göra saker de inte skulle göra annars, i konstgjorda eller abstrakta ideals namn, samt provocerar fram uppror genom olika undertryckanden. Det hela är en stor knut att veckla ut.
SigurdV skrev:Har vi inte olika genetiska anlag?
Att prata om "genetiska anlag" och olikheter är någorlunda okej för att göra en poäng om att inte dra människor över en kam. Men det medför det problematiska antagandet att karaktärsdrag som dessa är ärftliga när, precis som i citatet du tog med, föräldrar ofta märker att barn har redan formade karaktärsdrag som inte är lika dem själva eller sina syskon. Ofta kan inte ens uppväxtmiljön eller fostran förklara dessa karaktärsmönster.
Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente
Allt i vars och ens timliga liv är betingat av reinkarnationsprincipen, karmalagen och personlig hunger- och mättnadsprincipen. Bakom det timliga finns vår eviga identitet.
Har vi ej evigt liv/ är vi ej eviga varelser, faller TT. Samma om endera av reinkarnationsprincipen, karmalagen och personlig hunger- och mättnadsprincipen ej skulle gälla. Ödeslogiken löses upp till slump kaos tillfälligheter. Gud blir en pervers diktator. Lika bra förneka hen då.
Antingen eller.
Har vi ej evigt liv/ är vi ej eviga varelser, faller TT. Samma om endera av reinkarnationsprincipen, karmalagen och personlig hunger- och mättnadsprincipen ej skulle gälla. Ödeslogiken löses upp till slump kaos tillfälligheter. Gud blir en pervers diktator. Lika bra förneka hen då.
Antingen eller.
Göran Egevad egevad@gmail.com
Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente
Kreativ skrev:SigurdV skrev:Har vi inte olika genetiska anlag?
Att prata om "genetiska anlag" och olikheter är någorlunda okej för att göra en poäng om att inte dra människor över en kam. Men det medför det problematiska antagandet att karaktärsdrag som dessa är ärftliga när, precis som i citatet du tog med, föräldrar ofta märker att barn har redan formade karaktärsdrag som inte är lika dem själva eller sina syskon. Ofta kan inte ens uppväxtmiljön eller fostran förklara dessa karaktärsmönster.
Vad är problematiskt med antagandet att karaktärsdrag är ärftliga?
Om inte "ens uppväxtmiljön eller fostran förklarar dessa karaktärsmönster"
så återstår väl knappast någon annan förklaringsmodell?
Och man får då konstatera att ärftlighet inte är en så enkel sak som lekmän gärna vill föreställa sig!
Vi har inte hittat "Intelligensgenen" eller "Charmgenen" ... karaktärsdrag beror av många samverkande gener.
Vårt genom kommer från båda föräldrarna men de ger vardera bara halva sin arvsmassa
Och kanske är det inte bara vårt eget genom som formar vår karaktär ...
Det har antytts att virus kan vara inblandade i fosterutvecklingen!
Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente
SigurdV skrev:Vad är problematiskt med antagandet att karaktärsdrag är ärftliga?
Att fördomar riktas mot människor beroende på släkt, etnicitet, eller social status. Ofta har människor mer gemensamt beroende på att de är liknande eller samma människotyp även om de inte är besläktade.
Re: Utvärdering av Martinus Tredje Testamente
Kreativ skrev:SigurdV skrev:Vad är problematiskt med antagandet att karaktärsdrag är ärftliga?
Att fördomar riktas mot människor beroende på släkt, etnicitet, eller social status. Ofta har människor mer gemensamt beroende på att de är liknande eller samma människotyp även om de inte är besläktade.
Andens släktskap
Göran Egevad egevad@gmail.com
Återgå till "Religion och andlighet"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster