Herre, gör mig kysk men inte ä

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Esther » 03 mar 2018 17:19

av Pilatus » 03 mar 2018 16:57


"Herre, gör mig kysk men inte än" säger Augustinus.

Augustinus hade en viss aptit på livet innan portarna slogs igen. Han var uppfinningsrik och hittade på att mänskligheten var född i synd. Adam fick givetvis skulden. Även om många var ytterst tveksamma så har hans idé gått hem. Kristna brukar berömma sig om att ha läst Bibeln, men om någon arvsynd har de inte läst, inte där.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Esther » 03 mar 2018 17:20

Kristna brukar berömma sig om att ha läst Bibeln, men om någon arvsynd har de inte läst, inte där.


Berätta...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Esther » 03 mar 2018 19:08

Esther skrev:
Kristna brukar berömma sig om att ha läst Bibeln, men om någon arvsynd har de inte läst, inte där.


Berätta...


Jag väntar...
Veritas vos liberabit


Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Pilatus » 01 apr 2018 14:10

Kristna brukar berömma sig om att ha läst Bibeln, men om någon arvsynd har de inte läst, inte där.

Arvsynden är inte något bibliskt begrepp.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Esther » 01 apr 2018 15:51

Pilatus skrev:
Kristna brukar berömma sig om att ha läst Bibeln, men om någon arvsynd har de inte läst, inte där.

Arvsynden är inte något bibliskt begrepp.



Romarbrevet 5:19 --- Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden, och så nådde döden alla människor - därför att alla syndade.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Esther » 01 apr 2018 17:43

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Kristna brukar berömma sig om att ha läst Bibeln, men om någon arvsynd har de inte läst, inte där.

Arvsynden är inte något bibliskt begrepp.



Romarbrevet 5:19 --- Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden, och så nådde döden alla människor - därför att alla syndade.


Sedan måste man ju förstå att den som skrev Romarbrevet var en skriftlärd jude - hans mästare Gamaliel var inte vilken liten gubbe som helst. Det var mästarnas mästare i Skrifterna (de judiska) --- detta innebär att Paulus refererade till Moseboken när han skrev om Adams fall och att mänskligheten är "en enda kropp" - så människorna som föds är int sådana att de har aktivt begått någon synd - utan de har ett inre tillstånd, en inre böjelse för synden sett som ett tillstånd.
Detta tillstånd till böjelse att motsätta sig kärleken, rättfärdigheten och i detta Gud bär alla människor.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Pilatus » 01 apr 2018 18:14

Esther skrev:
Pilatus skrev:Arvsynden är inte något bibliskt begrepp.

Detta tillstånd till böjelse att motsätta sig kärleken, rättfärdigheten och i detta Gud bär alla människor.

Anselm av Canterbury, har i boken "Cur Deus homo" förklarat. Att äta av kunskapens träd på gott och ont kan inte vara någon större synd, som mänskligheten skall lida för, det är en myt Esther, en av de dummare. Och att låta spika upp sin son, ren ondska. Inte många präster predikar om arvsynden längre.

Nej människorna gör så gott de kan, inte alla, men de flesta. Att vara negativ löser inte några problem.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Esther » 01 apr 2018 18:17

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Arvsynden är inte något bibliskt begrepp.

Detta tillstånd till böjelse att motsätta sig kärleken, rättfärdigheten och i detta Gud bär alla människor.

Anselm av Canterbury, har i boken "Cur Deus homo" förklarat. Att äta av kunskapens träd på gott och ont kan inte vara någon större synd, som mänskligheten skall lida för, det är en myt Esther, en av de dummare. Och att låta spika upp sin son, ren ondska. Inte många präster predikar om arvsynden längre.

Nej människorna gör så gott de kan, inte alla, men de flesta. Att vara negativ löser inte några problem.



Enligt min tidtabell - var Anselm av senare dato än Paulus.
SAMT att Romarbrevet där det står om arvsynden som jag citerade är en del av Skrifterna - det vill säga Bibeln.

Prästerna i den protestantiska kyrkan har slutat predika om nästintill allt - i den Svenska att det ens finns någon synd.
Den kyrka jag tillhör - den katolska har aldrig slutat bekänna sanningen såsom den står Skrivet.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Esther » 01 apr 2018 18:26

Pilatus skrev: Och att låta spika upp sin son, ren ondska.


OM jag skulle tro på den guden (förlåt att jag är så direkt men det är en barnslig syn på Gud) skulle jag inte heller tro.

Det är som att säga att de 6 miljoner judar som blev uppeldade efter att de gasats ihjäl är den onde gudens vilja - JA DET VAR DET. Den onde gud som människor som dödar andra människor bejakar, tror på och tillber.
MEN detta är inte den Gud som var Jesu Fader eller den Gud vi tror på.
Det är två olika gudar - de ende är ondskans och dödens gud och den som förför alla att synda och döda sedan (helst ofödda barn) - de Andre Sanne Guden gör inte sådant.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav 531bts » 02 apr 2018 00:18

Det är sådana tvärsäkra, vidskepliga o viss mån fanatiska påståenden Esther gör i ovanstående inlägg som återigen aktualiserar att man inte kan tillåta de religiösa ha tolkningsföreträde till Bibeln o ensamrätt på Gudstro. Galenskapen lyser igenom när tron på en aktiv ondskefull makt förs på tal. Någon sådan existerar inte, bara i de religiösas huvuden. En utmärkt bortförklaring för de vansinnets dåd människan själv är orsak till.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Esther » 02 apr 2018 07:49

531bts skrev:Det är sådana tvärsäkra, vidskepliga o viss mån fanatiska påståenden Esther gör i ovanstående inlägg som återigen aktualiserar att man inte kan tillåta de religiösa ha tolkningsföreträde till Bibeln o ensamrätt på Gudstro. Galenskapen lyser igenom när tron på en aktiv ondskefull makt förs på tal. Någon sådan existerar inte, bara i de religiösas huvuden. En utmärkt bortförklaring för de vansinnets dåd människan själv är orsak till.


De som var vidskepliga var de styrande i Tyskland - skull and bones. Det är de som tillhör olika sällskap som frimurare och annat --- och sedan alla de som påstår det inte var så. För de har ingen aning - men tror de fattar.
tillåta de religiösa ha tolkningsföreträde till Bibeln o ensamrätt på Gudstro


Nej - enligt dina tankar ska inte fysikerna som studerat och kan sitt område ha tolkningsföreträde inom fysiken - utan du och alla de andra. För det kan ju bli farligt med dessa fanatiker ...

Bortförklaring?
Nej vet du --- var och en ska hållas ansvarig för vem man tillbett. Tillber du döden : abort, eutanasi, mord på svaga, sjuka handikappade redan i livmodern för att du inte har kärlek - ska du stå för det. Även om din gud är dödens gud. OM din gud begär offer för att det står i din religion och att du hamnar i "himmelen " om du dödar så många "otrogna" som möjligt - ska du hållas ansvarig.

För det finns en religion som alla dessa alltid förföljer. Både när de kallar sig ateister, national socialister eller annan socialist - eller av någon annan religion. Det är den judisk(kristna) som de förföljer och HATAR.
Fråga dig varifrån detta hat kommer?
När kristendomen står för Livet och förlåtelsen?
Inget svar?
Nej - jag kan tänka mig det.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Esther » 02 apr 2018 07:54

531bts skrev:Det är sådana tvärsäkra, vidskepliga o viss mån fanatiska påståenden Esther gör i ovanstående inlägg som återigen aktualiserar att man inte kan tillåta de religiösa ha tolkningsföreträde till Bibeln o ensamrätt på Gudstro. Galenskapen lyser igenom när tron på en aktiv ondskefull makt förs på tal. Någon sådan existerar inte, bara i de religiösas huvuden. En utmärkt bortförklaring för de vansinnets dåd människan själv är orsak till.


Nej - man ska göra så som nassarna gjorde och man gjort här i Sverige - man ska se till att kyrkan säger det som är politiskt korrekt - för det är det som är politiskt korrekt som är gott och rätt.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Esther » 02 apr 2018 08:16

531bts skrev:Det är sådana tvärsäkra, vidskepliga o viss mån fanatiska påståenden Esther gör i ovanstående inlägg som återigen aktualiserar att man inte kan tillåta de religiösa ha tolkningsföreträde till Bibeln o ensamrätt på Gudstro. Galenskapen lyser igenom när tron på en aktiv ondskefull makt förs på tal. Någon sådan existerar inte, bara i de religiösas huvuden. En utmärkt bortförklaring för de vansinnets dåd människan själv är orsak till.



Och du säger : Esther gör.
För du - i din okunskap - tror att det jag säger är en personlig åsikt.
Det är verkligen ett så klart tecken på okunskap som att jag skulle påstå att : 531bts tvärsäkra vidskepliga och fanatiska påstående att relativitetsteorin stämmer aktualiserar att man inte ska låta fanatiker ha företräde till fysikens tolkningar.

SÅ IDIOTISKT... jag finner inga andra ord. Men jag ska ta och citera den romersk katolska kyrkans katekes i ärendet för dig - så kan du läsa innantill att det jag säger inte är en PERSONLIG åsikt - utan en jag delar med en kyrka som har mer än 1,3 miljarder människor i sig och som ALDRIG lade sig under någon socialism - varken den tyska, den svenska eller den ryska eller kinesiska eller kubanska --- de facto kommer kyrkan aldrig att läggas under tolkningen av dessa idéer om hur vi ska kunna - döda legalt - människor vi anser är oönskade.

http://www.katekesen.se

391 Bakom det val som fick våra stamföräldrar att inte lyda Gud finns det en förförisk röst som gör uppror mot Gud[9] och som av avund störtar ned dem i döden.[10] Den heliga Skrift och kyrkans tradition ser i denna varelse en fallen ängel, som kallas för Satan eller djävulen.[11] ”Djävulen och de andra demonerna har förvisso skapats som naturligt goda varelser av Gud, men det är de som gjort sig själva onda”.[12] [2538]

392 Skriften talar om en synd som änglarna begått.[13] Detta ”fall” består i ett fritt val från dessa skapade andars sida, då de radikalt och oåterkalleligt har sagt nej till Gud och hans rike. Vi finner en återklang av detta uppror i frestarens ord till våra stamföräldrar: ”Ni skall bli som Gud” (1 Mos 3:5). Djävulen ”har syndat ända från början” (1 Joh 3:8), han är ”lögnens fader” (Joh 8:44). [1850; 2482]

393 Det är det oåterkalleliga i änglarnas val och inte någon brist i Guds oändliga barmhärtighet som gör att deras synd inte kan förlåtas. ”Det finns ingen ånger för dem efter fallet, liksom det inte finns någon ånger för människorna efter döden.”[14] [1033-1037; 1022]

394 Skriften vittnar om det fruktansvärda inflytandet från den som Jesus kallar ”mördare från första början” (Joh 8:44). Han har rent av försökt att vända Jesus bort från den sändning han tagit emot från sin Fader.[15] ”Guds Son har uppenbarats för att utplåna djävulens verk” (1 Joh 3:8). Av dessa djävulens verk var den lögnaktiga förförelsen mest ödesdiger som fick människorna att inte lyda Gud. [538-540; 550; 2846-2849]

395 Men Satans makt är inte obegränsad. Han är bara en skapad varelse, visserligen mäktig därför att han är ren ande, men han är ändå en skapad varelse. Han kan inte hindra uppbyggandet av Guds rike. Vad än Satan gör av hat mot Gud och hans rike i Jesus Kristus, och vilka svåra skador hans agerande än förorsakar – av andlig art och även indirekt av fysisk art – för varje människa och för samhället, så är det ändå Guds försyn som låter detta ske och som med kraft och mildhet styr människans och världens historia. Att Gud låter djävulen verka är ett stort mysterium, men ”vi vet att Gud på allt sätt hjälper dem som älskar honom att nå det goda” (Rom 8:28). [309; 1673; 412; 2850-2854]

III. Arvsynden

Friheten prövas

396 Gud skapade människan till sin avbild och gav henne sin vänskap. Människan är en andlig varelse och kan bara leva i denna vänskap genom att i frihet underordna sig Gud. Det är detta som förbudet att äta av kunskapens träd på gott och ont uttrycker, ”ty när du äter av det skall du döden dö” (1 Mos 2:17). ”Kunskapens träd på gott och ont” (1 Mos 2:17) antyder symboliskt den okränkbara gräns som människan som skapad varelse i frihet skall erkänna och förtroendefullt respektera. Människan är beroende av Skaparen; hon står under skapelsens lagar och de moraliska normer som styr bruket av friheten. [1730, 311; 301]

Människans första synd

397 Människan frestades av djävulen och lät förtroendet för sin Skapare dö i sitt hjärta.[16] Hon missbrukade sin frihet och vägrade att lyda Guds bud. I denna olydnad består människans första synd.[17] I det följande blir varje synd olydnad mot Gud och brist på förtroende för hans godhet. [1707; 2541; 1850; 215]

398 I och med denna synd föredrog människan sig själv framför Gud och uttryckte sitt förakt för Gud: hon valde sig själv emot Gud, i motsättning till de krav som hennes ställning som skapad varelse ställer på henne och sedan dess också emot hennes eget bästa. Gud gav människan del i sin helighet då han skapade henne. Hans avsikt var att hon helt och hållet skulle ”gudomliggöras” i den himmelska härligheten. Genom djävulens frestelse ville hon ”vara som Gud”,[18] men ”utan Gud och före Gud och inte som Gud vill”.[19] [2084; 2113]

399 Skriften visar på de dramatiska följderna av denna olydnad. Adam och Eva förlorar genast den nåd som består av den ursprungliga rättfärdigheten.[20] De blir rädda för denne Gud,[21] av vilken de gjorde sig en felaktig bild – en Gud, som skulle vara svartsjukt mån om sina privilegier.[22]

400 Det harmoniska tillstånd, som upprättats genom den ursprungliga rättfärdigheten och som de befann sig i, förstördes; det herradöme över kroppen som utövades av själens andliga krafter krossades;[23] föreningen mellan man och kvinna utsattes för spänningar;[24] förbindelserna mellan dem präglas hädanefter av lystnad och makthunger.[25] Harmonin med skapelsen bröts: den synliga skapelsen blev främmande och fientlig för människan.[26] För människans skull lades allt skapat under tomhetens välde.[27] Slutligen blir den följd av människans eventuella vägran att lyda Gud[28] som uttryckligen förkunnats i förväg verklighet: människan skall vända åter till jorden, ty av den är hon tagen.[29] Döden gör sitt intåg i människans historia.[30] [1607; 2514; 602; 1008]

401 Från och med denna första synd översvämmas världen av en riktig ”syndaflod”: Kain mördar sin bror Abel;[31] till följd av synden fördärvas världen ända till märgen.[32] På samma sätt visar sig synden i Israels historia framför allt som otrohet mot förbundets Gud och överträdelse av Mose lag. Även efter Kristi frälsningsgärning visar sig synden bland de kristna på många sätt.[33] Skriften och kyrkans tradition påminner ständigt om syndens närvaro och allomfattande utbredning i människans historia: [1865, 2259; 1739]

Vad Guds uppenbarelse sålunda får oss att se, bekräftas av vår erfarenhet. Ty om människan ser in i sitt hjärta upptäcker hon att hon även har en böjelse för det onda i många former som inte kan härröra från hennes Skapare som är god. Människan vägrar ofta att erkänna Gud som sitt upphov. Just därigenom har hon brutit sönder den ordning som orienterade henne mot hennes yttersta mål och samtidigt även all jämvikt såväl i förhållande till sig själv som till de övriga människorna och hela skapelsen.[34]

Följderna av Adams synd för mänskligheten

402 Alla människor berörs av Adams synd. Paulus uttalar detta: ”En enda människas olydnad gjorde alla till syndare” (Rom 5:19). ”Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden, och så nådde döden alla människor, därför att alla syndade”(Rom 5:12). Mot syndens och dödens allomfattande utbredning ställer aposteln den allomfattande frälsningen i Kristus: ”Liksom en endas överträdelse ledde till fällande dom, så har också en endas (Kristi) rättfärdiga gärning lett till frikännande och liv för alla människor” (Rom 5:18). [430; 605]

403 I Paulus efterföljd har kyrkan alltid lärt att man inte kan förstå det omfattande elände som drabbar människan, liksom hennes böjelse för det onda och hennes utsatthet för döden, utan att man tar hänsyn till Adams synd och det faktum att han har givit vidare åt oss en synd som vi alla berörs av genom vår födelse. Den innebär ”själens död”.[35] I kraft av sin trosövertygelse ger kyrkan dopet till syndernas förlåtelse även åt små barn som inte har begått någon personlig synd.[36] [2606; 1250]

404 Hur blev Adams synd till alla hans efterkommandes synd? Hela människosläktet är i Adam som ”en enda kropp av en enda människa”.[37] Genom denna ”människosläktets enhet” är alla människor inneslutna i Adams synd liksom alla är inneslutna i Kristi rättfärdighet. Men överförandet av arvsynden är ett mysterium som vi inte helt och hållet kan förstå. Vi vet emellertid av uppenbarelsen att Adam tagit emot den ursprungliga heligheten och rättfärdigheten inte enbart för sig själv utan för hela den mänskliga naturen: då Adam och Eva ger vika för frestaren begår de en personlig synd, men denna synd berör den mänskliga naturen som de ger vidare i ett fallet tillstånd.[38] Det är en synd som ges vidare åt den mänskliga naturen genom fortplantning till hela mänskligheten, dvs, genom överförandet av en mänsklig natur som är berövad den ursprungliga heligheten och rättfärdigheten. Därför kallas arvsynden ”synd” på ett analogt sätt: det är en synd som man ”ådragit sig” men inte har ”begått”, den är ett tillstånd och inte en handling. [360; 50]

405 Även om arvsynden hör till varje människas utrustning[39] har den dock inte hos någon av Adams efterkommande karaktären av personlig synd. Arvsynden innebär att människan är berövad sin ursprungliga helighet och rättfärdighet, men den mänskliga naturen är ändå inte helt fördärvad: den är skadad när det gäller dess egna naturliga krafter, den är underkastad okunnighet, lidande och dödens herravälde, den är böjd för synd (denna böjelse för synden kallas ”begär”). Dopet ger Kristi nådeliv, utplånar därmed arvsynden och låter människan vända sig till Gud, men följderna för naturen, som är försvagad och hyser en böjelse för det onda, finns kvar i människan och manar henne till andlig kamp. [2515; 1264]

406 Kyrkans lära om hur arvsynden förs vidare mejslades fram framför allt under 400-talet, speciellt under det inflytande som kom från Augustinus tänkande, mot pelagianismen, och under 1500-talet i motsättning till den protestantiska reformationen. Pelagius ansåg att människan i kraft av sin fria vilja, utan nödvändig hjälp av Guds nåd, kunde föra ett moraliskt och gott liv. På detta sätt inskränkte han Adams synd till ett dåligt exempel. De första protestantiska reformatorerna däremot ansåg att människan var radikalt fördärvad och hennes frihet förintad genom ursynden. De identifierade synden som ärvs av varje människa med böjelsen för det onda (concupiscentia), som enligt deras mening inte kan övervinnas. Kyrkan har särskilt uttalat sig om meningen i vad som sägs i uppenbarelsen om arvsynden på det andra konciliet i Orange år 529[40] och på konciliet i Trient år 1546.[41]

En hård kamp...

407 Läran om arvsynden – som är förbunden med läran om återlösningen genom Kristus – ger förmågan att med klar blick kunna se på människans situation och hennes handlande i världen. Genom stamföräldrarnas synd har djävulen skaffat sig ett visst herravälde över människan, även om hon förblir fri. Arvsynden medför ”träldom under hans makt som var dödsrikets herre, nämligen djävulen”.[42] Att inte bry sig om att människan har en skadad natur, som är böjd att göra det onda, leder till allvarliga misstag när det gäller uppfostran, politiken, det sociala handlandet[43] och moralen. [2015; 2852; 1888]

408 Följderna av arvsynden och alla människors personliga synder försätter världen i sin helhet i ett syndigt tillstånd som med Johannes uttryck kan betecknas som ”världens synd” (Joh 1:29). Med detta uttryck betecknar man också det negativa inflytande som gemensamma situationer och sociala strukturer, som är en följd av människornas synder,[44] utövar på de mänskliga personerna. [1865]

409 Denna dramatiska situation för världen ”som helt och hållet ligger i den Ondes våld” (1 Joh 5:19)[45] gör människans liv till en kamp: [2516]

En hård kamp mot mörkrets makter går genom människans hela historia, och denna kamp pågår, enligt vad Herren säger, från världens begynnelse allt intill den yttersta dagen. Människan är insatt i denna strid för att hon i ständig kamp skall bestämma sig för det goda, och endast genom stor möda kan hon med Guds nåd uppnå sin inre enhet.[46]

IV. ”Du lämnade henne inte i dödens våld”

410 Människan har efter sitt fall inte blivit övergiven av Gud. Tvärtom kallar Gud henne[47] och förkunnar på ett hemlighetsfullt sätt för henne att han skall segra över det onda och lyfta upp henne ur fallet. Detta avsnitt av Första Moseboken har kallats ”proto-evangeliet” eftersom det är den första förkunnelsen av Messias-Återlösaren, av en kamp mellan ormen och kvinnan och den slutliga segern för en avkomling till henne. [55; 705; 1609; 2568; 675]

411 Den kristna traditionen ser i detta avsnitt förkunnelsen om den ”nye Adam”,[48] som genom sin ”lydnad ända till döden på korset” (Fil 2:8) i överflödande mått gottgör Adams olydnad.[49] För övrigt ser många kyrkofäder och kyrkolärare i den kvinna som ”proto-evangeliet” talar om Maria, Kristi moder, som den ”nya Eva”. Det är hon, vilken som den första på ett enastående sätt har dragit nytta av den seger över synden, som hemförts av Kristus: hon har bevarats från varje fläck från arvsynden[50] och under hela sitt jordiska liv har hon genom en särskild Guds nåd aldrig begått någon synd.[51] [359; 615; 491]

412 Men varför har Gud inte hindrat den första människan från att synda? Leo den Store svarar: ”Kristi outsägliga nåd har givit oss något mycket bättre än det som den onde andens avund berövat oss”.[52] Och Thomas av Aquino säger: ”Det ligger ingen motsägelse i att hävda att den mänskliga naturen var avsedd att nå ett högre mål efter synden. Gud tillåter verkligen att det onda sker för att ur sådant göra något som är bättre. Därför säger Paulus: ’Där synden blev större, där överflödade nåden än mer’ (Rom 5:20). Och i Exsultet sjunger man: ’O lyckliga skuld som har förtjänat en så stor Frälsare’ ”.[53] [310; 395; 272; 1994]


Sammanfattning


413 ”Gud har inte skapat döden. Han gläder sig inte åt det levandes undergång.... Det är genom djävulens avund som döden har kommit in i världen” (Vish 1:13; 2:24).

414 Satan eller djävulen och de andra onda andarna är änglar som fallit därför att de i frihet vägrade att tjäna Gud och hans plan. Deras val emot Gud är slutgiltigt. De försöker ansluta människorna till sitt uppror mot Gud.

415 ”Människan insattes av Gud i ett tillstånd av rättfärdighet. Men förledd av den Onde missbrukade hon från historiens början sin frihet därigenom att hon reste sig upp emot Gud och utan honom ville nå fram till sitt mål”.[54]

416 Genom sin synd har Adam som den första människan förlorat den ursprungliga heligheten och rättfärdigheten som han hade fått inte bara för sig själv utan för alla mänskliga varelser.

417 Adam och Eva har till sina efterkommande fört vidare den mänskliga natur som skadats av deras första synd. Den är alltså berövad den ursprungliga heligheten och rättfärdigheten. Denna förlust kallas för ”arvsynd”.

418 Till följd av arvsynden är den mänskliga naturen försvagad när det gäller dess krafter, den är underkastad okunnighet, lidande och dödens herravälde, den har en böjelse att synda (denna böjelse kallas för ”begär”).

419 ”Vi anser alltså med konciliet i Trient att arvsynden överförs med den mänskliga naturen, ’inte genom efterhärmning, utan fortplantning’ och att den sålunda ’hör till varje människa’ ”.[55]

420 Segern över synden som hemförts av Kristus har givit oss något bättre än det som synden berövat oss. ”Där synden blev större, där överflödade nåden än mer” (Rom 5:20).

421 ”Enligt den kristna tron är denna värld grundad på Skaparens kärlek och alltjämt bevarad genom den. Visserligen har den lagts under syndens tyranni, men den har också befriats av Kristus, då han genom sitt kors och sin uppståndelse krossade den Ondes makt för att världen enligt Guds plan skulle förvandlas och så nå sin fulländning”.[56]
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav xion » 02 apr 2018 12:12

Ja du Esther.
Det är svårt för mig som "frälst" att förstå hur någon kan tro på det där.
Jag tycker inte om att bli ihopbuntad med en massa förmenta åsiktsfränder bara för jag är ateist.
Att vara ateist betyder att INTE tro. Allt annat som du försöker lägga in i betydelsen får stå för dig.
Gudar och fallna änglar och liknande får du gärna behålla för dig själv.
I min värld finns bara sånt som jag kan uppleva med mina sinnen plus en inre värld som jag försöker hålla så rimlig och välstädad som det går.
Jag känner mig helt likgiltig inför ras, hudfärg, härkomst etc. Däremot är jag inte frikopplad från åsikter och tyckande. Jag tycker t.ex, att n.. svarta människor från Afrika ofta är fula. Platta näsor, groteska läppar och bakdelar som skulle ha passat bättre på en babian. Men jag påstår ju inte att detta är någon objektiv sanning. Det är bara som jag tycker, och varför skulle jag inte få tycka det. Dom kanske tycker något motsvarade om mitt utseende. Vi måste inse att skönheten alltid sitter i betraktarens ögon. "I kärlek den stingande tistel blir skön". Kanske till och med du Esther. Eller jag... vem vet.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 47 och 0 gäster