Herre, gör mig kysk men inte ä

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Anders » 07 apr 2018 14:08

531bts skrev:Hej Anders, självklart är det som du påstår: den moderna människan är så förvirrad o perverterad att hon inte förstår orsaken till sin vanmakt o ångest. Hon vill bli fri från den med ständigt nya vansinnesprojekt o hitte på, som naturligtvis ökar eländet ännu mer. Umgänget människor emellan i dagens samhälle utgår från självcentrering, unikskap, självförverkligande, tävlingsanda. Med ständiga halvdana kompromisser, meningslös underhållning o utslagning i umgänge o samhällsbyggnad. Inte undra på att man vill dra sig undan o slippa skiten. Det är därför klosterväsendet finns i stort sett alla kulturer.
Det förändrar inte det mänskliga filosofiska grundbehovet av att förstå sin situation, bli förstådd o älskad.
Din reaktion att vilja slippa konsekvenserna av att inte själv ta ansvar att förverkliga det behovet gör att du per automatik lägger över det ansvaret på dina medmänniskor. Reaktionen antyder att du inte är nöjd med situationen, att du behöver "egentid", "ladda batterierna" för att ge dig ut i vansinnet igen. Att inte vara nöjd med det mänskliga umgänget i nuvarande tidsanda, indikerar att ngt du längtar efter inte tillfredsställs. Jag menar att det är det medfödda behovet av kärlek, som du sedan barndomen o med de tidigare föddas (vuxnas) försorg, lyckats förtränga o bytt ut mot självförverkligande. Hade behovet av kärlek o längtan, hoppet att tillfredsställa det inte funnits, hade du inte ens orkat gå upp på morgonen.

Att ha en inåtvänd läggning är något helt annat. Du bara funkar inte i sociala sammanhang. Inget du kan påverka för att gilla. Du kan bete dig så att andra mår bra, och på tu man hand kan man ha utbyte av andra. Men det har inget med tidsanda eller nåt att göra. Det är en personlighet du föds med, i viss mån ärftligt. Och då blir det här med "den andre" mindre viktigt. Ett helgerån att säga för de sociala, men inse att människor, i grunden, är olika.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav 531bts » 07 apr 2018 15:47

Anders: "Inåtvänd läggning" o "funkar bara inte i sociala sammanhang" är konsekvenser av det jag beskrev i förra inlägget. De är inte medfödda egenskaper funkar som bortförklaring o att dina medmänniskor ska acceptera det. Vad som är olika hos människor är utseende, färdigheter o utbildning, väljer du att bortse från medvetandet så har du ju alltid, livet ut att göra med främlingar, med förhoppningsvis några undantag! Lycka till med det!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Anders » 07 apr 2018 16:06

531bts skrev:Anders: "Inåtvänd läggning" o "funkar bara inte i sociala sammanhang" är konsekvenser av det jag beskrev i förra inlägget. De är inte medfödda egenskaper funkar som bortförklaring o att dina medmänniskor ska acceptera det. Vad som är olika hos människor är utseende, färdigheter o utbildning, väljer du att bortse från medvetandet så har du ju alltid, livet ut att göra med främlingar, med förhoppningsvis några undantag! Lycka till med det!

Bara så du vet, du har helt fel. Det är medfödda egenskaper. Hos vissa. Det är sannerligen inga bortförklaringar, utan något man lever med. Att göra "sociala konstruktioner" och "bortförklaringar" av andra människor är någon man illa kvickt skall sluta med. Du får helt enkelt nöja dig med att din synsätt fungerar för dej.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav 531bts » 07 apr 2018 17:23

Anders: alla kan ha helt fel, det är mänskligt. Jag söker det som stämmer med allas erfarenhet, o det blir jag tillfreds av. Att du är född med att vara folkskygg är nonsens. Men menar du att du inte lider av det, så finns ingen anledning att ens ta upp det för dig, eller hur. Jag menar att det är en känslomässig reaktion som de som är folkskygga låter sig styras av o styra andra med. Vi kommer inte att bli överens i den saken. Lycka till!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Algotezza » 08 apr 2018 18:13

531bts skrev:Anders: alla kan ha helt fel, det är mänskligt. Jag söker det som stämmer med allas erfarenhet, o det blir jag tillfreds av. Att du är född med att vara folkskygg är nonsens. Men menar du att du inte lider av det, så finns ingen anledning att ens ta upp det för dig, eller hur. Jag menar att det är en känslomässig reaktion som de som är folkskygga låter sig styras av o styra andra med. Vi kommer inte att bli överens i den saken. Lycka till!


Det som gäller för alla är de upplever vad de upplever så länge de upplever. De gör vad de gör när de gör något. Ovanpå dessa enkla sanningar kan man bygga vilket emotionellt och andligt hus man vill tillsammans med dem som har analoga erfarenheter med en själv. Svårligen med dem som har divergerande erfarenheter.

Vi föds, lever ett tag och dör. Vad som finns prenatalt och postmortalt kan vi tro och spekulera en massa om.

Andlighet är en mix av erfarenheter, kunskaper, fantasier och önsketänkande.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Anders » 09 apr 2018 10:37

Algotezza skrev:
531bts skrev:Anders: alla kan ha helt fel, det är mänskligt. Jag söker det som stämmer med allas erfarenhet, o det blir jag tillfreds av. Att du är född med att vara folkskygg är nonsens. Men menar du att du inte lider av det, så finns ingen anledning att ens ta upp det för dig, eller hur. Jag menar att det är en känslomässig reaktion som de som är folkskygga låter sig styras av o styra andra med. Vi kommer inte att bli överens i den saken. Lycka till!


Det som gäller för alla är de upplever vad de upplever så länge de upplever. De gör vad de gör när de gör något. Ovanpå dessa enkla sanningar kan man bygga vilket emotionellt och andligt hus man vill tillsammans med dem som har analoga erfarenheter med en själv. Svårligen med dem som har divergerande erfarenheter.

Vi föds, lever ett tag och dör. Vad som finns prenatalt och postmortalt kan vi tro och spekulera en massa om.

Andlighet är en mix av erfarenheter, kunskaper, fantasier och önsketänkande.

Och konstruktion hos den hjärna man föds med. Som den största ingrediensen. Jag skulle bli ofantligt överraskad om det var annorlunda. Har aldrig varit med om att en person ändrat sin personlighet, och andlighet, något alls.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav 531bts » 09 apr 2018 11:01

Algotezza: instämmer. Människan är utrustad med sinnen som är anpassade i förhållande till ett behov o dess tillfredsställelse i omgivningen: ögat till ljuset, örat till vibrationer i luften, näsan till luften, tungan till intag av fast föda o vårat behov att kommunicera. Med de sinnena har människan ett praktiskt, påtagligt perspektiv av mening o som "tvingar" oss, för överlevnad, att delta i verkligheten, att vi är 100% beroende av naturen, skapelsen. Parallellt med det, har människan ett teoretiskt perspektiv på samma verklighet, där hon dels kan göra bedömningar, beräkningar i samband med de kroppsbevarande behovens tillfredsställelse, dels se sakförhållanden o ställa sig frågorna hur? o varför? Till detta kommer det mänskliga språket, vilket är heltäckande o abstrakt, dvs man kan när som helst tänka på o tala om t.ex en häst utan att den är närvarande. Jag menar att den mänskliga tankeförmågan o det sammanhängande heltäckande språket, har på samma sätt som de övriga sinnena sin alldeles bestämda mening. De finns inte som ett slumpartat resultat av evolution vars mening då blir outtalat med dess konsekvens av självförverkligande, alienation, konflikter o manipulation.
Konstaterandet att människan kan reflektera över sin födelse, pågående liv o död kan ge en fatalistisk hållning till livet om det inte förstås i ett meningsfullt sammanhang.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav 531bts » 09 apr 2018 11:30

Anders: det är omöjligt för dig att erfara någon annans personlighetsförändringar. På basis av vad du själv förändrar, förstår o refererar till i ditt egna tänkande, tal o gärning, samt vad motparten låter avslöja, kan du göra bedömningar om ngn ändrat sig eller ej. Dvs det är inget du direkt kan erfara, veta, men med eftertanke vara förvissad om. Med tanke på din nämnda folkskygghet kan jag ifrågasätta hur omfattande ditt underlag är för antalet iakttagelser för personlighetsförändringar, hos olika individer.
Hjärnan är ett oerhört komplicerat organ för tankesinnet o övriga kroppsfunktioner men inte synonymt med medvetandet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Algotezza » 09 apr 2018 13:40

Anders skrev:
Algotezza skrev:
531bts skrev:Anders: alla kan ha helt fel, det är mänskligt. Jag söker det som stämmer med allas erfarenhet, o det blir jag tillfreds av. Att du är född med att vara folkskygg är nonsens. Men menar du att du inte lider av det, så finns ingen anledning att ens ta upp det för dig, eller hur. Jag menar att det är en känslomässig reaktion som de som är folkskygga låter sig styras av o styra andra med. Vi kommer inte att bli överens i den saken. Lycka till!


Det som gäller för alla är de upplever vad de upplever så länge de upplever. De gör vad de gör när de gör något. Ovanpå dessa enkla sanningar kan man bygga vilket emotionellt och andligt hus man vill tillsammans med dem som har analoga erfarenheter med en själv. Svårligen med dem som har divergerande erfarenheter.

Vi föds, lever ett tag och dör. Vad som finns prenatalt och postmortalt kan vi tro och spekulera en massa om.

Andlighet är en mix av erfarenheter, kunskaper, fantasier och önsketänkande.

Och konstruktion hos den hjärna man föds med. Som den största ingrediensen. Jag skulle bli ofantligt överraskad om det var annorlunda. Har aldrig varit med om att en person ändrat sin personlighet, och andlighet, något alls.


Tvärtom, vi förändras hela tiden, även om det är svårt att medvetet förändra sig i en viss riktning - om man inte är beredd att verkligen jobba för det och inte bara föreställa sig det. Personligheten är ju ett konglomerat av ens förmågor och attityder. Förmågor kan övas upp, attityder kan förändras. Om det alltid är till det bättre eller alltid rör sig om en positiv utveckling vet jag inte. Kan vara degeneration också.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Anders » 09 apr 2018 14:55

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:
Det som gäller för alla är de upplever vad de upplever så länge de upplever. De gör vad de gör när de gör något. Ovanpå dessa enkla sanningar kan man bygga vilket emotionellt och andligt hus man vill tillsammans med dem som har analoga erfarenheter med en själv. Svårligen med dem som har divergerande erfarenheter.

Vi föds, lever ett tag och dör. Vad som finns prenatalt och postmortalt kan vi tro och spekulera en massa om.

Andlighet är en mix av erfarenheter, kunskaper, fantasier och önsketänkande.

Och konstruktion hos den hjärna man föds med. Som den största ingrediensen. Jag skulle bli ofantligt överraskad om det var annorlunda. Har aldrig varit med om att en person ändrat sin personlighet, och andlighet, något alls.


Tvärtom, vi förändras hela tiden, även om det är svårt att medvetet förändra sig i en viss riktning - om man inte är beredd att verkligen jobba för det och inte bara föreställa sig det. Personligheten är ju ett konglomerat av ens förmågor och attityder. Förmågor kan övas upp, attityder kan förändras. Om det alltid är till det bättre eller alltid rör sig om en positiv utveckling vet jag inte. Kan vara degeneration också.

Man kan träna upp vissa färdigheter som kompenserar för de tillkortakommanden ens hjärna har, man kommer att reagera olika beroende på vilken situation man är i. Men har vi någon här som bytt bokstavskombination, Grundläggande lynne, uppfinningsrikedom, arbetsamhet, intelligens, stimulans av sällskap med andra?. Skulle inte tro det. Har kommit till den ålder då man stöter på kompisar man inte sett på 30 år. Ingen har förändrats till lynnet mer grundläggande, efter femton minuters skaldemonstration och avskalning. Däremot kan vi ju ändra sånt som politisk tillhörighet och annat, beroende på vad livet gör med oss, visst. Och visst är en som livet farit fram med vänligt gladare än den som livet varit taskig mot. Men det ryms i de mer grundläggande egenskaperna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav 531bts » 09 apr 2018 15:27

Det är baksidan av illusionen om tänkandet o självförverkligandet som identitet istället för medvetetande: illusionen om ett "jag" hugget i sten. Att summan av det man erfar o reagerar på, är ngt bestående o föremål för identifiering, att det är "jag", min personlighet. Som jag ständigt måste fila, putsa, utveckla, bekräfta o försvara i förhållande till andra "jag". Det blir ju naturligtvis inte bara svårt utan rent omöjligt att i grunden ändra om tankesinnet inte får vara som det är: en dynamisk förmåga likt de övriga sinnena: anknutet till människans grundidentitet: medvetandet.
Det sätter hämsko för tänkandets potential att identifiera sig med det som ett bestående "jag".

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav 531bts » 09 apr 2018 20:25

Intressant på SVT 2 Vetenskapens värld ikväll 20.00 om psykoser.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Algotezza » 10 apr 2018 13:22

531bts skrev:Intressant på SVT 2 Vetenskapens värld ikväll 20.00 om psykoser.


Många har egen erfarenhet av sådant. Och andra diagnoser. Vi lever i en explosion av diagnoser. Var och var annan elev har en. Psykiatrisk eller läs-och skriv eller båda.
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav 531bts » 10 apr 2018 16:08

Det är tragiskt. Som jag tolkade det orsakas schizofreni av rädsla o trauman som sker i tidig barndom. Att de som lyckats få kontroll på symptomen konfronterade dom, lärde sig att acceptera inre röster, ngn hade t.o.m nytta av dom. Rösterna påminde den drabbade om nycklar o en del annat. Att det med dagens mediciner o kognitiva terapimetoder går att mildra symptomen o få dem att fungera någorlunda i samhället. Att jämföra med de religösas exorcism. .

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Herre, gör mig kysk men inte ä

Inläggav Pilatus » 10 apr 2018 18:20

531bts skrev:Det är tragiskt. Som jag tolkade det orsakas schizofreni av rädsla o trauman som sker i tidig barndom. Att de som lyckats få kontroll på symptomen konfronterade dom, lärde sig att acceptera inre röster, ngn hade t.o.m nytta av dom. Rösterna påminde den drabbade om nycklar o en del annat. Att det med dagens mediciner o kognitiva terapimetoder går att mildra symptomen o få dem att fungera någorlunda i samhället. Att jämföra med de religösas exorcism. .

Jag tror det är olyckligt att försöka förklara psykisk sjukdom på detta sätt. R D Laing försökte förklara att schizofreni är en personlig kris med rötter i barndomsupplevelser. Se hans bok Det kluvna jaget från 1960. Laing ifrågasatte att mentala sjukdomar endast sågs som biologiska fenomen och utan hänsyn till sociala, kulturella eller intellektuella värden. Han ansåg också att schizofreni var en teori, inte ett faktum.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster