Israel

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 03 maj 2018 16:01

lynx skrev:
Esther skrev:Och jag kan säga rakt av. Muslimerna kommer att vinna. Det är säkert som amen i kyrkan.

Som katolik åberopar du väl inte Allah som Gud? Tvivlar du på din Guds förmåga?


Det är som Pilatus redan sa - samma Gud - men jag åberopar inte den slags gud som genom hur man tänker kring Honom agerar.
Det jag syftade på var att de vinner över sekulära liberala vänstern - lätt som en sockerplätt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel

Inläggav Pilatus » 03 maj 2018 16:02

Esther skrev:
Pilatus skrev:Saklig, objektiv, analyserande? Likväl finner Esther att resultatet blir "uppror, det blir kaos, det blir mobbning mm".

Här efterlyser du igen något som du själv inte uppvisat i många av de diskussioner vi haft. Du efterlyste intellektuell ärlighet och plagierade samt förvanskar ofta källorna och väljer speciella källor som bara visar en enda sida.
Du dömer och dömer och dömer Pilatus - som blir dömd... också.

Du upprepar dig, ständigt.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 03 maj 2018 16:04

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Saklig, objektiv, analyserande? Likväl finner Esther att resultatet blir "uppror, det blir kaos, det blir mobbning mm".

Här efterlyser du igen något som du själv inte uppvisat i många av de diskussioner vi haft. Du efterlyste intellektuell ärlighet och plagierade samt förvanskar ofta källorna och väljer speciella källor som bara visar en enda sida.
Du dömer och dömer och dömer Pilatus - som blir dömd... också.

Du upprepar dig, ständigt.


Så, vad hade du att anföra i sak?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 03 maj 2018 16:08

klorofyll skrev:Det är som med judarna, motgång föder framgång, under kontrollerade omständigheter.


OM det blir som med judarna - som vi plågade och plågade och plågade och förtryckte på alla upptänkliga sätt och massmördade under alla tider de bodde mitt ibland oss - tills de fick nog och blev ett eget folk, världens mest högutvecklade nation med alla sina underbara vetenskapsmän och allt annat --- och bombar skiten ur dem som försöker mörda dem. Så - ja, de lärde sig till slut.
Hur man spelar harpan.

Nu är det muslimernas tur menar du?
Ja det blir roligt att se när de beväpnade till tänderna gör saken kort - för de är inte så få som judarna som bara är 12 miljoner - nej muslimerna är nära 2 miljarder :) - så många sekulära finns det inte - och de gör som sagt även redan i sina länder processen kort med alla dessa.
Du menar de ska lära sig som judarna?
:)
De har aldrig varit så fredliga min vän. Läs din historia så vet du.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 03 maj 2018 16:18

Här en jude som visste :)...

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
― Albert Einstein
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Israel

Inläggav klorofyll » 03 maj 2018 16:20

Esther skrev:
klorofyll skrev:Det är som med judarna, motgång föder framgång, under kontrollerade omständigheter.


OM det blir som med judarna - som vi plågade och plågade och plågade och förtryckte på alla upptänkliga sätt och massmördade under alla tider de bodde mitt ibland oss - tills de fick nog och blev ett eget folk, världens mest högutvecklade nation med alla sina underbara vetenskapsmän och allt annat --- och bombar skiten ur dem som försöker mörda dem. Så - ja, de lärde sig till slut.
Hur man spelar harpan.

Nu är det muslimernas tur menar du?
Ja det blir roligt att se när de beväpnade till tänderna gör saken kort - för de är inte så få som judarna som bara är 12 miljoner - nej muslimerna är nära 2 miljarder :) - så många sekulära finns det inte - och de gör som sagt även redan i sina länder processen kort med alla dessa.
Du menar de ska lära sig som judarna?
:)
De har aldrig varit så fredliga min vän. Läs din historia så vet du.

Muslimerna i Mellanöstern är ju så gott som dömda av solen, du hade varit i Syrien skrev du, var det varmt?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 03 maj 2018 16:22

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Det är som med judarna, motgång föder framgång, under kontrollerade omständigheter.


OM det blir som med judarna - som vi plågade och plågade och plågade och förtryckte på alla upptänkliga sätt och massmördade under alla tider de bodde mitt ibland oss - tills de fick nog och blev ett eget folk, världens mest högutvecklade nation med alla sina underbara vetenskapsmän och allt annat --- och bombar skiten ur dem som försöker mörda dem. Så - ja, de lärde sig till slut.
Hur man spelar harpan.

Nu är det muslimernas tur menar du?
Ja det blir roligt att se när de beväpnade till tänderna gör saken kort - för de är inte så få som judarna som bara är 12 miljoner - nej muslimerna är nära 2 miljarder :) - så många sekulära finns det inte - och de gör som sagt även redan i sina länder processen kort med alla dessa.
Du menar de ska lära sig som judarna?
:)
De har aldrig varit så fredliga min vän. Läs din historia så vet du.

Muslimerna i Mellanöstern är ju så gott som dömda av solen, du hade varit i Syrien skrev du, var det varmt?


Mig veterligen så har de byggt ut med solpaneler överallt - de bor ju i öknen - så att de inte förlorar kontrollen över energin när oljan snart tar slut. Eftersom man idag kan lösa "transporten" av elen som produceras hos dem - är saken biff.
:)
Islam vinner...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 03 maj 2018 16:24

Saudi Arabia To Build Massive Solar Power Installation




Ellen R. Wald , CONTRIBUTOR

Opinions expressed by Forbes Contributors are their own.
TWEET THIS
this particular vision—massive solar power generation in the sunny desert—is really nothing new
Naimi simply explained, “not at all. It will supplement it. Our vision is that we will be exporters of gigawatts of electricity
Around midnight on Tuesday night and Wednesday morning, news came that Saudi Arabia and Softbank, the giant venture capital fund, would partner to build the world’s largest solar power installation in the kingdom
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 03 maj 2018 16:25

Esther skrev:Saudi Arabia To Build Massive Solar Power Installation




Ellen R. Wald , CONTRIBUTOR

Opinions expressed by Forbes Contributors are their own.
TWEET THIS
this particular vision—massive solar power generation in the sunny desert—is really nothing new
Naimi simply explained, “not at all. It will supplement it. Our vision is that we will be exporters of gigawatts of electricity
Around midnight on Tuesday night and Wednesday morning, news came that Saudi Arabia and Softbank, the giant venture capital fund, would partner to build the world’s largest solar power installation in the kingdom


Bild
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Israel

Inläggav Anne » 03 maj 2018 16:26

Jag har aldrig träffat på någon som är katolik, samtidigt helgar koranen och funderar på att konvertera till judinna. Varför allt detta?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 03 maj 2018 16:30

OM jag vore en sekulär skulle jag frukta - nu är jag en kristen som vet vad min status som dimmi blir --- för den som vill veta hur det blir kan läsa in sig här:The Legal status of ḏimmī-s in the Islamic West (second/eighth-ninth/fifteenth centuries)

M. Fierro, J. V. Tolan (eds.)
Add to basket -> Add to basket
416 p., 156 x 234 mm, 2013
ISBN: 978-2-503-54854-8
Languages: English, French, Spanish

The first monograph devoted to the legal status of religious minorities status accorded to dimmī-s ( Jews and Christians) in the Muslim law in the medieval Muslim west (the Maghreb and Muslim Spain). The articles in this volume provide numerous examples of the richness and complexity of interreligious relations in Medieval Islam and the reactions of jurists to those relations.

The studies brought together in this volume provide an important contribution to the history of ḏimmī-s in the medieval dār al-islām, and more generally to the legal history of religious minorities in medieval societies. The central question addressed is the legal status accorded to ḏimmī-s (Jews and Christians) in the Muslim law in the medieval Muslim west (the Maghreb and Muslim Spain). The scholars whose work is brought together in these pages have dealt with a rich and complex variety of legal sources. Many of the texts are from the Mālikī legal tradition; they include fiqh, fatwā-s, ḥisba manuals. These texts function as the building blocks of the legal framework in which jurists and rulers of Maghrebi and Peninsular societies worked. The very richness and complexity of these texts, as well as the variety of responses that they solicited, refute the textbook idea of a monolithic ḏimmī system, supposedly based on the Pact of ‘Umar, applied throughout the Muslim world. In fact when one looks closely at the early legal texts or chronicles from both the Mashreq and the Maghreb, there is little evidence for a standard, uniform ḏimmī system, but rather a wide variety of local adaptations. The articles in this volume provide numerous examples of the richness and complexity of interreligious relations in Medieval Islam and the reactions of jurists to those relations.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 03 maj 2018 16:32

lynx skrev:Jag har aldrig träffat på någon som är katolik, samtidigt helgar koranen och funderar på att konvertera till judinna. Varför allt detta?


Nej - :) du kanske inte har träffat som många katoliker? Vad vet jag. Jag började studera Koranen redan 2003 när jag köpte den första utgåvan på svenska.
Det är ett intressant ämne ... för att förstå andra. Det har varit en slags önskan hos mig - förstå hur de som inte är där jag är - tänker, varför de gör det och för vad de gör det de gör.
Saker mellan Gud och mig... jag frågar och får svar. Så att säga.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 03 maj 2018 16:36

Esther skrev:
lynx skrev:Jag har aldrig träffat på någon som är katolik, samtidigt helgar koranen och funderar på att konvertera till judinna. Varför allt detta?


Nej - :) du kanske inte har träffat som många katoliker? Vad vet jag. Jag började studera Koranen redan 2003 när jag köpte den första utgåvan på svenska.
Det är ett intressant ämne ... för att förstå andra. Det har varit en slags önskan hos mig - förstå hur de som inte är där jag är - tänker, varför de gör det och för vad de gör det de gör.
Saker mellan Gud och mig... jag frågar och får svar. Så att säga.


Sedan - behöver jag knappast konvertera till judinna - det kom med blodet som de säger...
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Israel

Inläggav Anne » 03 maj 2018 16:38

Så du är vad vi vanligtvis kallar med blodet judinna född så? Eller menar du att Jesus senare i livet med sitt blod gjorde dig till judinna?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 03 maj 2018 16:39

lynx skrev:Så du är vad vi vanligtvis kallar med blodet judinna född så? Eller menar du att Jesus senare i livet med sitt blod gjorde dig till judinna?


Jag menar vad jag säger - min mors familjs mor och mormor och så vidare...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster