Israel

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Israel

Inläggav Esther » 14 mar 2018 10:47

Det kan tyckas som självklart att läget är som det är - avseende Israel. De är ansedda överallt - även (eller framförallt i Sverige som via sin egen politik alltid hållit de muslimska grannarna under armarna och stött dem) i Sverige, som vore de förövare. De som gör övergreppen.

Alla.
Absolut alla.
Har glömt bort. Som genom ett trollslag. Att judarna alltid varit förföljda, (läs gärna mer här: https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar ... medeltiden) och inte haft förmånen att återfå sitt eget land och där kunna försvara sig mot andra.
Det kan Israel idag.

De kan, och gör detta, försvara sig mot yttre fiender. Varför anses detta vara så kontroversiellt? Att ett land som fanns långt innan Sverige ens fanns - får försvara sig mot angripare?
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Israel

Inläggav xion » 14 mar 2018 11:22

Det går inte att leva på gamla lagrar och hänvisa till offerrollen hur länge som helst.
Nuläget är att Israel har ocuperat palestinskt område och, med hänvisning till att Gud har gett dom detta land, anser sig ha rätt att genom etnisk rensning fördriva och marginalisera palestinierna.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Israel

Inläggav klorofyll » 14 mar 2018 13:18

Esther skrev:De är ansedda överallt - även (eller framförallt i Sverige som via sin egen politik alltid hållit de muslimska grannarna under armarna och stött dem) i Sverige, som vore de förövare. De som gör övergreppen.
Elitism och judehat hänger ihop.. Följande stycke handlar om elitism/politik:

Elitismen har ökat, jag tycker att den ökade under alliansens regering, om man har pengar och bor i bra område så tycker man att socialdemokraterna är värre än SD, det är inte okej att vara socialdemokrat i ett rikt sällskap.
De röda vill ha bra vilkor för personer i behov av hjälp. Alliansen säger då att det är bidragen som skapar problemet genom att man främjar det. Då tycker jag att man samtidigt ska ha det i huvudet att man aldrig ger pengar till tiggare eller välgörenhetsorganisationer.

Lite mer enligt tråden:

Judar är förtryckta. Endel (de som förtrycker) tycker säkert att judarna ska ta av sig "offerkoftan", fullständigt absurt. Alla ska jämt vara så jävla tända och verbala, som om man måste bevisa sin existens genom att ta plats och alltid stå upp för sig själv... Jag tror att förtryckarna anser att judarna borde ha lite mer humor och självförtroende, det är faktiskt en väldigt patetisk åsikt för det säger mycket om dem själva. Judarnas situation är exakt densamma som för mobbade, det är inte alltid så att folk tänker på det...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 14 mar 2018 14:08

xion skrev:Det går inte att leva på gamla lagrar och hänvisa till offerrollen hur länge som helst.
Nuläget är att Israel har ocuperat palestinskt område och, med hänvisning till att Gud har gett dom detta land, anser sig ha rätt att genom etnisk rensning fördriva och marginalisera palestinierna.


Detta överens stämmer inte alls med alla studier i ämnet (har dessa via Fred och Konflikthantering vid Lund - Statsvetenskapliga) - det du säger och upprepar är den populistiska bilden återgiven i vänsterpropaganda via media här i Sverige.
Det finns ingen etnisk rensning och inte heller marginalisering från regeringen - det finns två sidor där palestinska ledare driver på att deras folk inte ska acceptera något och utsättas som offer, de skapar fanatiker som sedan skapar mer oro och det finns fanatiska grupperingar bland israeler som skapar oro i vissa områden och är våldsamma.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 14 mar 2018 14:10

klorofyll skrev:
Esther skrev:De är ansedda överallt - även (eller framförallt i Sverige som via sin egen politik alltid hållit de muslimska grannarna under armarna och stött dem) i Sverige, som vore de förövare. De som gör övergreppen.
Elitism och judehat hänger ihop.. Följande stycke handlar om elitism/politik:

Elitismen har ökat, jag tycker att den ökade under alliansens regering, om man har pengar och bor i bra område så tycker man att socialdemokraterna är värre än SD, det är inte okej att vara socialdemokrat i ett rikt sällskap.
De röda vill ha bra vilkor för personer i behov av hjälp. Alliansen säger då att det är bidragen som skapar problemet genom att man främjar det. Då tycker jag att man samtidigt ska ha det i huvudet att man aldrig ger pengar till tiggare eller välgörenhetsorganisationer.

Lite mer enligt tråden:

Judar är förtryckta. Endel (de som förtrycker) tycker säkert att judarna ska ta av sig "offerkoftan", fullständigt absurt. Alla ska jämt vara så jävla tända och verbala, som om man måste bevisa sin existens genom att ta plats och alltid stå upp för sig själv... Jag tror att förtryckarna anser att judarna borde ha lite mer humor och självförtroende, det är faktiskt en väldigt patetisk åsikt för det säger mycket om dem själva. Judarnas situation är exakt densamma som för mobbade, det är inte alltid så att folk tänker på det...


I dagsläget är de inte detta. De är inte mer förtryckta. Det tillhör tiden bakåt (i modern tid visserligen) men de har återhämtat sig och ställt sig upp. Det är en skillnad.
Det intressanta är världens människors reaktion mot att de vågat ställa sig upp och bli självständiga och slutat vara slagpåse.
DEN är intressant att studera...
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Israel

Inläggav xion » 14 mar 2018 14:35

Esther skrev:
xion skrev:Det går inte att leva på gamla lagrar och hänvisa till offerrollen hur länge som helst.
Nuläget är att Israel har ocuperat palestinskt område och, med hänvisning till att Gud har gett dom detta land, anser sig ha rätt att genom etnisk rensning fördriva och marginalisera palestinierna.


Detta överens stämmer inte alls med alla studier i ämnet (har dessa via Fred och Konflikthantering vid Lund - Statsvetenskapliga) - det du säger och upprepar är den populistiska bilden återgiven i vänsterpropaganda via media här i Sverige.
Det finns ingen etnisk rensning och inte heller marginalisering från regeringen - det finns två sidor där palestinska ledare driver på att deras folk inte ska acceptera något och utsättas som offer, de skapar fanatiker som sedan skapar mer oro och det finns fanatiska grupperingar bland israeler som skapar oro i vissa områden och är våldsamma.

Det kan möjligen vara en viss överdrift att kalla det etisk rensning (om man jämför med brutalare exempel) men för övrig var det endast fakta jag skrev.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel

Inläggav Anders » 14 mar 2018 14:36

"Judar" är nu inte en grotthomogen grupp och det har de nog aldrig varit. Har ingift släkt från Israel (en kusin till farsan som var på kibbutz och kom hem med Israelisk make o barn, och lite ytterligare släkt som hänger här) som jag umgås med en hel del, enkelt folk som jobbade på Kibbutz men nu bor här. Har ungefär samma åsikter som vilken sosse som helst. Och tycker såna som bossarna i Israel och de här ortodoxa är dumma i huvet. Och killen från Västbanken som filmar har ju Israeliska polare som hjälper honom.

De är nu rätt långt ifrån till exempel Wolodarski, som är sån här akademisk överklass. Han berättade ju om sin familj i sitt sommarprogram, liksom Einhorns berätttat. De familjerna for i och för sig illa som judar under kriget, men jämfört med en som bodde i nån liten polsk by var sannolikheten för att klara sig säkerligen betydligt högre. Och då familjen Wolodarski kom hit var det bara att knalla upp och fixa stimulerande jobb, inte precis som dagens flyktingar från Syrien.

Och vad som hände då Wolodarski kom till DN var att Svensson åkte ut. Bort från alla ledarsidor. Slut med Barnfamiljer. Skola, vård, omsorg. Och någon slags Palmeliknande stadsmannaskap och solidaritet med långtbortistan (särskilt Israel) inträdde. Me not liked at all. Fattade först efter ett rätt långt tag att han var judisk. Det var lite av en chock för mej. För första gången förstod jag lite av vad de som ogillar judar kan ha tänkt sig fått sin näring ifrån. Trist då man själv hade haft (och fortfarande har) Karl Popper som sin idol. Lika akademisk, lika Judisk och en helt annan öppenhet för gemene man. Men i Wolodarski ser jag något som jag inte gillar. Närheten till Bonnier. Ointresset för hur fotfolket har det. Nåt finns det här som får mig att tänka saker som jag inte gillar att jag tänker.

Men det är i Sverige det. Israel är en helt annan grej. Bildat på ett mycket olyckligt sätt, genom val i FN. Hur jävla dumma får människor bli? Självklart blev det genast konflikter. Ingen kan förneka att det Israeliska folket har varit framgångsrikt, både militärt, jordbruksmässigt, och på en massa andra sätt. Men genom det olyckliga sätt Israel uppstod på, och i spåret av alla konflikter, finns det en helvetes massa störda Judisk-israeliska människor (bosättare typ) och lika många på andra sidan. Så några självklarheter finns inte i Israel. Nu har det ju varit rätt tyst ändå därifrån, kanske mest för att det väsnats så mycket från grannländerna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Israel

Inläggav klorofyll » 14 mar 2018 14:47

Esther skrev:I dagsläget är de inte detta. De är inte mer förtryckta. Det tillhör tiden bakåt (i modern tid visserligen) men de har återhämtat sig och ställt sig upp. Det är en skillnad.

Hur många judar känner du?

Esther skrev:Det intressanta är världens människors reaktion mot att de vågat ställa sig upp och bli självständiga och slutat vara slagpåse.
DEN är intressant att studera...

Vad menar du för reaktion?

Judarna har alltid varit rakryggade, det är därför folk är avundsjuka på dem, det ligger dem i fatet.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel

Inläggav Anders » 14 mar 2018 14:56

klorofyll skrev:
Esther skrev:I dagsläget är de inte detta. De är inte mer förtryckta. Det tillhör tiden bakåt (i modern tid visserligen) men de har återhämtat sig och ställt sig upp. Det är en skillnad.

Hur många judar känner du?

Esther skrev:Det intressanta är världens människors reaktion mot att de vågat ställa sig upp och bli självständiga och slutat vara slagpåse.
DEN är intressant att studera...

Vad menar du för reaktion?

Judarna har alltid varit rakryggade, det är därför folk är avundsjuka på dem, det ligger dem i fatet.

Dina två svar motsäger varandra lite och jag tycker det är grovt förenklat. Judiska kommmuniteter har varit på många olika sätt på olika platser i olika tider. Visst, en del gemensamma traditioner, och de europeiska judarna kan man tänka har sammansvetsats en del av den misstro de mött, men ändå. Ingen homogen grupp. Läser man beskrivningar av Singer från landsbygden i Polen och jämför med de svenska judiska familjerna samtidigt, som var som grupp assimilerad svenskar är det inte same same
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 14 mar 2018 14:57

klorofyll skrev:
Esther skrev:I dagsläget är de inte detta. De är inte mer förtryckta. Det tillhör tiden bakåt (i modern tid visserligen) men de har återhämtat sig och ställt sig upp. Det är en skillnad.

Hur många judar känner du?

Esther skrev:Det intressanta är världens människors reaktion mot att de vågat ställa sig upp och bli självständiga och slutat vara slagpåse.
DEN är intressant att studera...

Vad menar du för reaktion?

Judarna har alltid varit rakryggade, det är därför folk är avundsjuka på dem, det ligger dem i fatet.


Jag talade om Israel och inte enskilda judar.
Och ja, jag delar din åsikt avseende hur de fostrats att tänka. MEN även bland dem finns rötägg.
Inga undantag.
De fostras däremot inte att vara det till skillnad från andra.
:)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 14 mar 2018 14:59

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Det går inte att leva på gamla lagrar och hänvisa till offerrollen hur länge som helst.
Nuläget är att Israel har ocuperat palestinskt område och, med hänvisning till att Gud har gett dom detta land, anser sig ha rätt att genom etnisk rensning fördriva och marginalisera palestinierna.


Detta överens stämmer inte alls med alla studier i ämnet (har dessa via Fred och Konflikthantering vid Lund - Statsvetenskapliga) - det du säger och upprepar är den populistiska bilden återgiven i vänsterpropaganda via media här i Sverige.
Det finns ingen etnisk rensning och inte heller marginalisering från regeringen - det finns två sidor där palestinska ledare driver på att deras folk inte ska acceptera något och utsättas som offer, de skapar fanatiker som sedan skapar mer oro och det finns fanatiska grupperingar bland israeler som skapar oro i vissa områden och är våldsamma.

Det kan möjligen vara en viss överdrift att kalla det etisk rensning (om man jämför med brutalare exempel) men för övrig var det endast fakta jag skrev.


Om det vore fakta kan du lätt belägga detta med trovärdiga källor.
Gör det.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Israel

Inläggav klorofyll » 14 mar 2018 15:08

Esther skrev:De kan, och gör detta, försvara sig mot yttre fiender. Varför anses detta vara så kontroversiellt?

Jag tror att judar används i propagandan av ledarna i andra stater, för att man ska kunna kontrollera sin befolkning... Precis som i Tyskland. Så länge ledarna - både statliga och religiösa - använder judarna i propagandan, så lever det vidare, eller?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 14 mar 2018 15:13

klorofyll skrev:
Esther skrev:De kan, och gör detta, försvara sig mot yttre fiender. Varför anses detta vara så kontroversiellt?

Jag tror att judar används i propagandan av ledarna i andra stater, för att man ska kunna kontrollera sin befolkning... Precis som i Tyskland. Så länge ledarna - både statliga och religiösa - använder judarna i propagandan, så lever det vidare, eller?


Intressant nog har du en viktig poäng här.
Man både kontrollerar och styr folk genom en välkänd yttre fiende som tros verka internt, samt förenar folk under sin egen agenda.
Machiavellianskt
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Israel

Inläggav klorofyll » 14 mar 2018 15:14

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:I dagsläget är de inte detta. De är inte mer förtryckta. Det tillhör tiden bakåt (i modern tid visserligen) men de har återhämtat sig och ställt sig upp. Det är en skillnad.

Hur många judar känner du?

Esther skrev:Det intressanta är världens människors reaktion mot att de vågat ställa sig upp och bli självständiga och slutat vara slagpåse.
DEN är intressant att studera...

Vad menar du för reaktion?

Judarna har alltid varit rakryggade, det är därför folk är avundsjuka på dem, det ligger dem i fatet.

Dina två svar motsäger varandra lite och jag tycker det är grovt förenklat. Judiska kommmuniteter har varit på många olika sätt på olika platser i olika tider. Visst, en del gemensamma traditioner, och de europeiska judarna kan man tänka har sammansvetsats en del av den misstro de mött, men ändå. Ingen homogen grupp. Läser man beskrivningar av Singer från landsbygden i Polen och jämför med de svenska judiska familjerna samtidigt, som var som grupp assimilerad svenskar är det inte same same

Grejen är att jude och religion är väldigt sammankopplat (visserligen felaktigt, men ändå)... I princip är du inte jude om du inte tror, visste du t.ex. att PG Gyllenhammar är jude?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 14 mar 2018 15:17

klorofyll skrev:
Anders skrev:
klorofyll skrev:
Hur många judar känner du?


Vad menar du för reaktion?

Judarna har alltid varit rakryggade, det är därför folk är avundsjuka på dem, det ligger dem i fatet.

Dina två svar motsäger varandra lite och jag tycker det är grovt förenklat. Judiska kommmuniteter har varit på många olika sätt på olika platser i olika tider. Visst, en del gemensamma traditioner, och de europeiska judarna kan man tänka har sammansvetsats en del av den misstro de mött, men ändå. Ingen homogen grupp. Läser man beskrivningar av Singer från landsbygden i Polen och jämför med de svenska judiska familjerna samtidigt, som var som grupp assimilerad svenskar är det inte same same

Grejen är att jude och religion är väldigt sammankopplat (visserligen felaktigt, men ändå)... I princip är du inte jude om du inte tror, visste du t.ex. att PG Gyllenhammar är jude?


Det är fel.
Det finns bara två sätt att bli jude.
Genom möderet och konversion.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster