Israel

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 04 maj 2018 10:11

“There are only two ways to live your life.
One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle.”
― Albert Einstein
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 04 maj 2018 10:24

Breaking News:
Timmarna före Abbas antisemitiska tal i Ramallah den 30 april lovade Sveriges socialdemokratiska regering den Palestinska myndigheten att Sverige ska "använda alla sina kapaciteter för att stödja den palestinska diplomatiska rörelsen för att förhindra att Europeiska Unionens stater flyttar sina ambassader till Jerusalem".
På bild :Annika Söder State Kabinettsekreterare och palestinske presidenten Mahmoud Abbas på ett aktuellt möte.
Källa: Palestinian Ministry of Information, Wafa, den officiella palestinska nyhetsbyrån
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel

Inläggav Anders » 04 maj 2018 11:33

Esther skrev:Breaking News:
Timmarna före Abbas antisemitiska tal i Ramallah den 30 april lovade Sveriges socialdemokratiska regering den Palestinska myndigheten att Sverige ska "använda alla sina kapaciteter för att stödja den palestinska diplomatiska rörelsen för att förhindra att Europeiska Unionens stater flyttar sina ambassader till Jerusalem".
På bild :Annika Söder State Kabinettsekreterare och palestinske presidenten Mahmoud Abbas på ett aktuellt möte.
Källa: Palestinian Ministry of Information, Wafa, den officiella palestinska nyhetsbyrån


Vad är fördelen med att ha ambassaderna i Jerusalem?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Israel

Inläggav xion » 04 maj 2018 12:02

Esther skrev:
xion skrev:Om man inte förstår och håller i minnet att Bibeln är skriven av människor så har man förlorat all möjlighet till förståelse.


Självklart är Bibeln skriven av människor - alla heliga böcker är det.
DET har ingen ifrågasatt - lika lite som man kan ifrågasätta att alla böcker någonsin av alla slag är skrivna av människor.

Det som är frågan här är: vilka människors tankar har jag gjort mina egna och bejakar jag?
Är det kanske bara tankarna som Marx hade? Eller bara tankarna som Kant hade, eller bara tankarna som Palme hade, eller bara tankarna av någon annan människa som säger att jag ska tänka som de?
Eller är det kanske bara Einsteins tankar som är min gud?

Så säg mig vems tankar du helst tror på - så ska jag säga dig vems barn du är.
För vi väljer fritt att bli någons barn i våra tankar. Vi ger oss själva och vem vi är till dessa tankar och lever vi.

Är det tillåtet att tro på sina egna tankar?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel

Inläggav Pilatus » 04 maj 2018 12:15

Anders skrev:Vad är fördelen med att ha ambassaderna i Jerusalem?

Jag ser det som ett politiskt ställningstagande. Jerusalem var den heligaste platsen för tre religioner.

Nästa steg är väl att de vill riva Klippdomen och al-Aqsamoskén för att Benjamin Netanyahu skall kunna bygga ett nytt tempel. Donald Trump betraktar jag som grov, inte alls skickad att lösa några politiska problem. Han kan förstås få andra statsmän att göra som han önskar, men det är en annan sak.

Vi får se om Trump lyckas få snurr på centrifugerna i Iran, genom att bryta kärnvapenavtalet, då hotar ett omedelbart storkrig. Netanyahu påstår att Iran arbetat med att ta fram kärnvapen, ljugit till det internationella samfundet om det och att de tagit de nödvändiga stegen för att försäkra sig om att de kan fortsätta med framtagandet av kärnvapnen även efter 2015 års kärnavtal. Han vill så gärna bomba Iran, men USA har hittills lyckats bromsa honom. Det vore kanske inte den bästa politiska lösningen för länderna i Mellanöstern att locka in Iran i ett storkrig.

Bild
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 04 maj 2018 13:50

Anders skrev:
Esther skrev:Breaking News:
Timmarna före Abbas antisemitiska tal i Ramallah den 30 april lovade Sveriges socialdemokratiska regering den Palestinska myndigheten att Sverige ska "använda alla sina kapaciteter för att stödja den palestinska diplomatiska rörelsen för att förhindra att Europeiska Unionens stater flyttar sina ambassader till Jerusalem".
På bild :Annika Söder State Kabinettsekreterare och palestinske presidenten Mahmoud Abbas på ett aktuellt möte.
Källa: Palestinian Ministry of Information, Wafa, den officiella palestinska nyhetsbyrån


Vad är fördelen med att ha ambassaderna i Jerusalem?


Jag vet inte - vad är fördelen med att ha ambassaderna i Stockholm, Oslo, Köpenhamn, Washington osv?
Inte vet jag... det måste du fråga någon annan - varför man placerar ambassader i huvudstäder?!!
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 04 maj 2018 13:53

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Om man inte förstår och håller i minnet att Bibeln är skriven av människor så har man förlorat all möjlighet till förståelse.


Självklart är Bibeln skriven av människor - alla heliga böcker är det.
DET har ingen ifrågasatt - lika lite som man kan ifrågasätta att alla böcker någonsin av alla slag är skrivna av människor.

Det som är frågan här är: vilka människors tankar har jag gjort mina egna och bejakar jag?
Är det kanske bara tankarna som Marx hade? Eller bara tankarna som Kant hade, eller bara tankarna som Palme hade, eller bara tankarna av någon annan människa som säger att jag ska tänka som de?
Eller är det kanske bara Einsteins tankar som är min gud?

Så säg mig vems tankar du helst tror på - så ska jag säga dig vems barn du är.
För vi väljer fritt att bli någons barn i våra tankar. Vi ger oss själva och vem vi är till dessa tankar och lever vi.

Är det tillåtet att tro på sina egna tankar?


Du kan OMÖJLIGT ha egna tankar. Ingen människa född någonsin har helt egna tankar --- allt du tänker är dig givet: från dina föräldrar och hur de tänkte, till kompisarna, till skolan, till studier, till böcker du läst, till allt du hört i landet du levt och växte upp och allt - är dig GIVET.
Så --- det du förmodligen tänker --- är till 99,99% format av andras tankar - som du sedan visserligen kan göra en mix av - men det du kommer at hålla för sant - är det som är kutym i kulturen du lever (OM din form inte har varit annat på grund av föräldrar, skola och studier som inte varit som landet du lever i) - det sista är mitt fall.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel

Inläggav Pilatus » 04 maj 2018 14:09

Esther skrev:
Anders skrev:Vad är fördelen med att ha ambassaderna i Jerusalem?

Jag vet inte - vad är fördelen med att ha ambassaderna i Stockholm, Oslo, Köpenhamn, Washington osv?
Inte vet jag... det måste du fråga någon annan - varför man placerar ambassader i huvudstäder?!!

Jerusalem har inte status av att vara Jerusalems huvudstad från FNs synpunkt. Internationellt stöds Israels anspråk på Jerusalem som huvudstad endast av ett fåtal länder. Trump struntar i hur världen reagerar, det demonstrerar han hela tiden.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 04 maj 2018 14:56

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Vad är fördelen med att ha ambassaderna i Jerusalem?

Jag vet inte - vad är fördelen med att ha ambassaderna i Stockholm, Oslo, Köpenhamn, Washington osv?
Inte vet jag... det måste du fråga någon annan - varför man placerar ambassader i huvudstäder?!!

Jerusalem har inte status av att vara Jerusalems huvudstad från FNs synpunkt. Internationellt stöds Israels anspråk på Jerusalem som huvudstad endast av ett fåtal länder. Trump struntar i hur världen reagerar, det demonstrerar han hela tiden.


Jerusalem har status att vara huvudstad för Israel - precis som David valde en gång. Det är så det är. Det är inte det internationella samfundet som avgör ett lands huvudstad - det är ju befängt - det gör landet och dess folkvalda. Så är det i alla länder - även i Israel.


Why was there a UN vote and which countries voted against the UN resolution?

The UN General Assembly held a rare emergency special session at the request of Arab and Muslim states, after Trump's shock decision heightened tensions in the Middle East.

The resolution effectively calling on the US to withdraw its recognition of Jerusalem as the capital of Israel was backed by the overwhelming majority of members.

A total of 128 countries voted for the resolution on December 21, 2017, while just nine voted "no".

Those nine members voting against were the US and Israel, along with Guatemala, Honduras, the Marshall Islands, Micronesia, Nauru, Palau and Togo.

Thirty-five nations abstained, including Canada, Mexico and Australia, and 21 countries didn't turn up for the vote.

The vote came after US Ambassador to the UN Nikki Haley issued a direct threat, saying that the

US will think twice about funding the world body if it voted to condemn Trump's decision.

"The United States will remember this day in which it was singled out for attack in this assembly," Haley said.

"We will remember it when we are called upon to once again make the world's largest contribution" to the UN and when other member nations ask Washington "to pay even more and to use our influence for their benefit."
Haley said the US will put its embassy in Jerusalem regardless of the vote.

https://www.thesun.co.uk/news/5082438/c ... p-un-vote/
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 04 maj 2018 14:58

To most Israelis it is axiomatic that the celebrations for the 3,000th anniversary of the conquest of Jerusalem by King David mark a real and tangible event; but this is far from certain. The biblical account of the capture of the city is the only one we have, and in the opinion of most modern scholars, the Bible is not an entirely reliable historical document. Corroborating evidence is required, and some indeed exists; but it is not conclusive. When all the available information has been assembled, the most that can be said is that there was probably an Israelite ruler called David, who made Jerusalem his capital sometime in the tenth century BCE. However, the precise date cannot be determined, and consequently there is no way of knowing exactly when the anniversary falls.

http://www.jewishvirtuallibrary.org/myt ... -jerusalem
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 04 maj 2018 15:02

För de som behöver lite samhällskunskap och en erinran om vem som bestämmer huvudstad i ett land --- kan vi här läsa lite Wiki:

En huvudstad är den stad i en suverän stat där dess statschef eller lagstiftande församling har sitt säte. Detta kan vara fastslaget i landets grundlag eller reglerat i annan lagstiftning. Ofta är egenskapen som huvudstad i stället etablerad genom historisk sedvänja utan att vara officiellt fastställt. Det förekommer dock fall där en i författningen fastslagen huvudstad i praktiken inte har den funktionen.


Ytterligare Wiki studier kan göras med fördel här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudstad
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Israel

Inläggav xion » 04 maj 2018 15:11

Esther skrev:
xion skrev:
Esther skrev:
Självklart är Bibeln skriven av människor - alla heliga böcker är det.
DET har ingen ifrågasatt - lika lite som man kan ifrågasätta att alla böcker någonsin av alla slag är skrivna av människor.

Det som är frågan här är: vilka människors tankar har jag gjort mina egna och bejakar jag?
Är det kanske bara tankarna som Marx hade? Eller bara tankarna som Kant hade, eller bara tankarna som Palme hade, eller bara tankarna av någon annan människa som säger att jag ska tänka som de?
Eller är det kanske bara Einsteins tankar som är min gud?

Så säg mig vems tankar du helst tror på - så ska jag säga dig vems barn du är.
För vi väljer fritt att bli någons barn i våra tankar. Vi ger oss själva och vem vi är till dessa tankar och lever vi.

Är det tillåtet att tro på sina egna tankar?


Du kan OMÖJLIGT ha egna tankar. Ingen människa född någonsin har helt egna tankar --- allt du tänker är dig givet: från dina föräldrar och hur de tänkte, till kompisarna, till skolan, till studier, till böcker du läst, till allt du hört i landet du levt och växte upp och allt - är dig GIVET.
Så --- det du förmodligen tänker --- är till 99,99% format av andras tankar - som du sedan visserligen kan göra en mix av - men det du kommer at hålla för sant - är det som är kutym i kulturen du lever (OM din form inte har varit annat på grund av föräldrar, skola och studier som inte varit som landet du lever i) - det sista är mitt fall.

Så vem tänkte då den första tanken.
Det där håller inte. Alla tänker en hel del och man tänker inte andras tankar. Man tänker sina egna utifrån sina egna erfarenheter.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel

Inläggav Pilatus » 04 maj 2018 16:18

Esther skrev:Jerusalem har status att vara huvudstad för Israel

Israel utropade Jerusalem till sin huvudstad 1949.

FN:s generalförsamling röstade med stor majoritet för att uttalanden om Jerusalems status saknar rättslig betydelse.

Inför omröstningen – som kom efter att Donald Trump erkänt den omtvistade staden som Israels huvudstad – hotade presidenten att dra in bistånd till länder som motsätter sig USA:s beslut.
SvD den 21 dec, 2017

Maktspråk, den som har den största kanonen vinner. Men rätt är det inte.

Israel ockuperade östra Jerusalem efter 1967 års krig och annekterade området 1980 genom en särskild lag. Samma lag fastslog att Jerusalem i sin helhet skulle utgöra Israels eviga huvudstad. Denna annektering har inte godkänts av något annat land. Alla andra stater anser att Tel Aviv är Israels huvudstad. Den amerikanska kongressen antog visserligen en lag 1995 som erkände Jerusalem som Israels huvudstad, men presidenterna Bill Clinton, George W Bush och Barak Obama har vägrat att verkställa denna lag. Ref. Utrikesmagasinet
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 04 maj 2018 16:31

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Är det tillåtet att tro på sina egna tankar?


Du kan OMÖJLIGT ha egna tankar. Ingen människa född någonsin har helt egna tankar --- allt du tänker är dig givet: från dina föräldrar och hur de tänkte, till kompisarna, till skolan, till studier, till böcker du läst, till allt du hört i landet du levt och växte upp och allt - är dig GIVET.
Så --- det du förmodligen tänker --- är till 99,99% format av andras tankar - som du sedan visserligen kan göra en mix av - men det du kommer at hålla för sant - är det som är kutym i kulturen du lever (OM din form inte har varit annat på grund av föräldrar, skola och studier som inte varit som landet du lever i) - det sista är mitt fall.

Så vem tänkte då den första tanken.
Det där håller inte. Alla tänker en hel del och man tänker inte andras tankar. Man tänker sina egna utifrån sina egna erfarenheter.


Om det inte håller - berätta för mig var dina tankars innehåll kommer ifrån.
Berätta för oss hur det kommer sig att dina tankar följer andras tankar och det du anser är rätt - ofta även försvaras av en majoritet. Är de tankeläsare? Dina tankar som är helt unika och som du själva utan hjälp hittat på från inget alls?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 04 maj 2018 16:33

Pilatus skrev:
Esther skrev:Jerusalem har status att vara huvudstad för Israel

Israel utropade Jerusalem till sin huvudstad 1949.

FN:s generalförsamling röstade med stor majoritet för att uttalanden om Jerusalems status saknar rättslig betydelse.

Inför omröstningen – som kom efter att Donald Trump erkänt den omtvistade staden som Israels huvudstad – hotade presidenten att dra in bistånd till länder som motsätter sig USA:s beslut.
SvD den 21 dec, 2017

Maktspråk, den som har den största kanonen vinner. Men rätt är det inte.

Israel ockuperade östra Jerusalem efter 1967 års krig och annekterade området 1980 genom en särskild lag. Samma lag fastslog att Jerusalem i sin helhet skulle utgöra Israels eviga huvudstad. Denna annektering har inte godkänts av något annat land. Alla andra stater anser att Tel Aviv är Israels huvudstad. Den amerikanska kongressen antog visserligen en lag 1995 som erkände Jerusalem som Israels huvudstad, men presidenterna Bill Clinton, George W Bush och Barak Obama har vägrat att verkställa denna lag. Ref. Utrikesmagasinet


Så - då kan FN också rösta för världens resterande huvudstäder som har sina regeringars huvudsäten och som av det egna folket anses vara det.
För det ska väl vara rätt och rättvist - så då gäller det för alla länder och stater - att de själva inte kan besluta om sin huvudstad - utan FN ska göran det åt dem.
Vad du inte verkar fatta är att FN INTE HAR MANDAT att styra suveräna stater. Suveräna stater styr sig själva. Med egen regering och egna folkvalda - eller inte.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster