Israel

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Israel

Inläggav Anne » 02 feb 2019 18:51

Den där esther har allt gjort det bra förspännt för sig. För allmän information vill hon inte prata med mig, vilket förstås respekteras. Det hade ju varit rena barnleken att läxa upp henne. Nåja, tittar väl lite på skådespelet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel

Inläggav Pilatus » 02 feb 2019 18:58

Esther skrev:
Pilatus skrev:Du säger Koranen, exakt vad de åsyftar vet jag inte.

Du menar att det finns fler länder där judarna bor som heter - hette - Israel? Så att Muhammed inte visste vad han talade om? Det sista är gravt enligt Islam... man får inte säga att det som Muhammed sagt inte stämmer eller att han inte visste Pilatus.

Tack för tipset Esther. Jag fann detta: The Banu Israil are a Muslim community found in the state of Uttar Pradesh in India. :)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 02 feb 2019 19:03

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Du säger Koranen, exakt vad de åsyftar vet jag inte.

Du menar att det finns fler länder där judarna bor som heter - hette - Israel? Så att Muhammed inte visste vad han talade om? Det sista är gravt enligt Islam... man får inte säga att det som Muhammed sagt inte stämmer eller att han inte visste Pilatus.

Tack för tipset Esther. Jag fann detta: The Banu Israil are a Muslim community found in the state of Uttar Pradesh in India. :)



:) DEN var bra...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 02 feb 2019 19:05

Pilatus skrev:
Esther skrev:.. det fina är ju att fast det står i Koranen ...

Muhammed gjorde en nattlig resa och färdades enligt traditionen från Mecka till Tempelberget i Jerusalem där han blev förd till himlen och fick möta Allah. Koranen 17:1



Till --- Tempelberget (vems tempel?) i Jerusalem (vad är det för stad?) som ligger var? Israel?
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel

Inläggav Pilatus » 02 feb 2019 19:08

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:.. det fina är ju att fast det står i Koranen ...

Muhammed gjorde en nattlig resa och färdades enligt traditionen från Mecka till Tempelberget i Jerusalem där han blev förd till himlen och fick möta Allah. Koranen 17:1

Till --- Tempelberget (vems tempel?) i Jerusalem (vad är det för stad?) som ligger var? :)

Judeen står det i Bibeln, inget annat.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 02 feb 2019 19:15

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Muhammed gjorde en nattlig resa och färdades enligt traditionen från Mecka till Tempelberget i Jerusalem där han blev förd till himlen och fick möta Allah. Koranen 17:1

Till --- Tempelberget (vems tempel?) i Jerusalem (vad är det för stad?) som ligger var? :)

Judeen står det i Bibeln, inget annat.


Koranen: The Night Journey or Sūrat al-Isrāʼ (Arabic: سورة الإسراء‎) or Sūrat Banī Isrāʼīl (سورة بني إسرائيل) is the 17th surah of the Quran, with 111 verses. It is about Isra and the Children of Israel.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Israel

Inläggav Anne » 02 feb 2019 19:33

Som det måste gräma Gud hur dum människan är.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 02 feb 2019 19:44

Pilatus skrev:Judeen står det i Bibeln, inget annat.


Oh, du menar det som svenska regeringen och alla andra som förnekar att Israel är judarnas land - kallar för den ockuperade (av judarna men inga andra boende) södra västbanken?

Jaha --- ja... ja... :)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 02 feb 2019 19:55

Esther skrev:
Pilatus skrev:Judeen står det i Bibeln, inget annat.


Oh, du menar det som svenska regeringen och alla andra som förnekar att Israel är judarnas land - kallar för den ockuperade (av judarna men inga andra boende) södra västbanken?

Jaha --- ja... ja... :)


Du menar förstås också det Judeen är Jesus föddes --- i Israel. Därav ett Heligt Land... Heligt land - Israel. Det enda i världen av sitt slag. Det finns många länder - men bara ett enda erkänt Heligt Land = Israel.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel

Inläggav Pilatus » 02 feb 2019 20:02

Esther skrev:
Pilatus skrev:Judeen står det i Bibeln, inget annat.

Koranen: The Night Journey or Sūrat al-Isrāʼ (Arabic: سورة الإسراء‎) or Sūrat Banī Isrāʼīl (سورة بني إسرائيل) is the 17th surah of the Quran, with 111 verses. It is about Isra and the Children of Israel.

Men denna uppgift som du tolkar den kan ju inte bekräftas med någon Biblisk regentlängd över kungar i "Israel" från tiden som Muhammed var verksam.

År 638 erövrades Palestina av de muslimska araberna. Under 600- och 700-talet inlemmades så området i den muslimska kulturkretsen under kalifernas styre. Det nya muslimska imperiet byggde vidare på hellenistisk och persisk kultur och skapade på kort tid en politisk enhet som sträckte sig från Indien till Spanien. Det muslimska kalifatet styrdes först från Damaskus och efter 750 från Bagdad. Så småningom delades imperiet upp och makten växlade mellan olika härskarfamiljer, dynastier.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel

Inläggav Pilatus » 02 feb 2019 20:21

Esther skrev:
Pilatus skrev:Judeen står det i Bibeln, inget annat.

Oh, du menar det som svenska regeringen och alla andra ...

Nej då Esther, jag menar Judeen. Den som regerade var Augustus i Rom, via Quirinius som var ståthållare över Syria och Judeen. Du får slå upp Lukasevangeliet och titta! :D
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Israel

Inläggav klorofyll » 02 feb 2019 23:30

lynx skrev:Som det måste gräma Gud hur dum människan är.

Det viktiga är inte hur bra du är, utan hur bra du kan bli, som en person sa till mig en gång. The sky is the limit. Jag har förskräckligt dålig allmänbildning, struntkunskaper som Chris Langan kallade det. Jag gillar mer logiska resonemang: likheten mellan ultraljud och ultrasvår är just ULTRA, vad betyder ultra? Intressant!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel

Inläggav Pilatus » 03 feb 2019 00:02

klorofyll skrev:
lynx skrev:Som det måste gräma Gud hur dum människan är.

Det viktiga är inte hur bra du är, utan hur bra du kan bli, som en person sa till mig en gång. The sky is the limit. Jag har förskräckligt dålig allmänbildning, struntkunskaper som Chris Langan kallade det. Jag gillar mer logiska resonemang: likheten mellan ultraljud och ultrasvår är just ULTRA, vad betyder ultra? Intressant!

ultra = i fråga om sinnesintryck som ligger utanför människans varseblivningsförmåga.
ultra latin = bortom, på andra sidan, utöver.
(detta var en utvikning från ämnet, klorofyll)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 03 feb 2019 08:30

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Judeen står det i Bibeln, inget annat.

Oh, du menar det som svenska regeringen och alla andra ...

Nej då Esther, jag menar Judeen. Den som regerade var Augustus i Rom, via Quirinius som var ståthållare över Syria och Judeen. Du får slå upp Lukasevangeliet och titta! :D



Enligt ditt resonemang om vilket land som är land - existerar Polen inte. Har aldrig gjort. De har praktiskt taget bara varit invaderade. Den galning som hade bytt namn på Polen hade enligt dig fått rätt.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel

Inläggav Esther » 03 feb 2019 09:33

Tänker på --- att människor kanske har en sviken förhoppning (därav den ständiga kritiken mot Israel - men även katolska kyrkan) att de ska vara bättre och visa sig vara heligare än andra. Inte ge tillbaka för oförätter, inte hämnas och kriga när andra krigar mot dem, inte döda andra när de själva blir dödade, inte svara på förtal och göra samma sak.
Kanske har världens människor så höga förhoppningar på judar och kristna - att de ska visa sig vara allt de man själv inte är?

Ja, kanske är det så. Kanske tror man att det landet som kallas för ett Heligt Land ska bebos av bara heliga människor - som tål tusentals år av förtryck och förföljelser överallt de levt, där varje sak de gör bli kritiserad och attackerad och de ska bara le, låta sig bli dödade och slaktade och aldrig försvara sig. Detta sista är förbehållet de som lever utan Gud?

Ja... visst.
Såg en film om detta där de som lever i alla möjliga och omöjliga saker sa: men vi kan göra som vi vill för vi tror inte på Gud men det kan inte du. Kan man?
Bara för att man själv inte tror att Gud finns och postulerar detta - kommer man undan med vad som helst?
Vi får se.
Alla.

" But Lord, we did not know"
:) well now --- NOW you know!
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster