Utomsinnligt upplevande

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 26 apr 2018 14:19

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Okej, jag försöker igen. Jag tror att tankekonstruktionerna präglas av våra önskningar. Lever vi ett isolerat och helt meningslöst liv så börjar tankekonstruktioner som skänker spänning ta över. Så egentligen upplevs delar av deras tillvaro som något positivt, men många problem medföljer. Låter det logiskt, man måste komma ihåg att en person som inte mår bra, tillslut inte kan ta hand om sig själv och går ner sig. Vilket skapar en grogrund.


Det jag markerat gäller bara för den som söker spänning i livet och vill ha den.

Att en person inte mår bra behöver inte ha med inre saker att göra. Om jag skulle ta bort allt ifrån dig tills du mår dåligt och sedan säga att du mår dåligt - är det inte sant helt och fullt. Utan att man mår dåligt beror på att man blivit behandlad omänskligt. Det är då en sund reaktion på ett omänsklig yttre skapad ondska.

Om man mår dåligt av något yttre, så beror det på att den andre kränker det som som är viktigt för en? Betyder inte det, att man värdesätter något yttre i sitt inre, varför det inte enbart kan bero på det yttre?



Ok - ett exempel till då (jag tar exempel för att jag har märkt att du har svårt att följa tankegångar annars) vi tar ett exempel att jag är muslim och blir anklagad för terrorhandlingar och FBI tar mig och sätter mig i Guantanamo - där sitter jag i 15 år i en liten bur och kan inget annat än gå några steg. Mår jag bra?
Är det något i mitt inre som gör att jag inte mår bra?
Hur tänkte du nu?

För mig är det SOLKLART att till och med en panter eller en björn eller en tiger som blir satta i en liten bur kommer att bli sjuka i själen... och om det blir riktigt illa dör de.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 26 apr 2018 14:28

Du förstår - att för mig som människa som tror på det utomsinnliga - Gud och det som Kyrkan (menar nu den Romerska) lär... ser jag att de som gör med andra det de inte vill ska hända dem - kommer att hända dem. Men för en längre tid än deras offer.
Det är så för att buddisterna kallar det för karma - såsom du varit som människa blir du sedan djur enligt dem - men i alla andra trosföreställningar som tror på En Gud - Jesu Kristi fader - där tror vi att de som gör sådant med sina medmänniskor.
Kommer till helvetet.

Nu är ju frågan om - det då är en slags så kallad omedveten handling som man utför på andra som man vet man ska till och genomlida i evigheters evighet? Så man plågar därmed och därför andra på ett ofattbart sätt genom att ta ifrån dem allt och friheten och förnedrar dem på alla sätt - för att man på något sätt vet att detta ska man få i evighet?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7811
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Anders » 26 apr 2018 14:32

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:Njae... Anders, inte KBT eller psykoterapi. Det var inte helt det jag syftade på.
Utan mer det numinösa --- Guds upplevelser. Andliga upplevelser med andra ord.

Det ingemarsson pratar om är definitivt åt det hållet. Men även psykoanalysen förnekar inte att det genereras tankar i våra huvuden utan att vi har full koll på varifrån de kommer. Inte som att se någon madonna kanske, men åt det hållet.


Självklart är det omöjligt att uppleva något "utomsinnligt" om det inte finns något utomsinnligt - tex Gud.
Om nu Gud inte finns alls - och allt bara är olika biologiska faktum och man kan förklara allt biologiskt neurologiskt - då finns inget som kan påverka människan att känna eller se något - utan det är vad vi kallar för hallucinationer.

Vad är då en dröm? Något vi inte upplever?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 26 apr 2018 14:39

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Det ingemarsson pratar om är definitivt åt det hållet. Men även psykoanalysen förnekar inte att det genereras tankar i våra huvuden utan att vi har full koll på varifrån de kommer. Inte som att se någon madonna kanske, men åt det hållet.


Självklart är det omöjligt att uppleva något "utomsinnligt" om det inte finns något utomsinnligt - tex Gud.
Om nu Gud inte finns alls - och allt bara är olika biologiska faktum och man kan förklara allt biologiskt neurologiskt - då finns inget som kan påverka människan att känna eller se något - utan det är vad vi kallar för hallucinationer.

Vad är då en dröm? Något vi inte upplever?


Nej - drömmar är ofta inte alls att ses som något utomsinnligt (sett i bemärkelsen att det är genom andlig ingivelse) - de kan vara det... men oftast är drömmar något annat. Ett slags sorterande av bilder och konstruktioner som vi gör (du kan läsa Jung om du vill i detta för han har sina teorier)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 26 apr 2018 14:49

Esther skrev:Ok - ett exempel till då (jag tar exempel för att jag har märkt att du har svårt att följa tankegångar annars) vi tar ett exempel att jag är muslim och blir anklagad för terrorhandlingar och FBI tar mig och sätter mig i Guantanamo - där sitter jag i 15 år i en liten bur och kan inget annat än gå några steg. Mår jag bra?
Är det något i mitt inre som gör att jag inte mår bra?
Hur tänkte du nu?

För mig är det SOLKLART att till och med en panter eller en björn eller en tiger som blir satta i en liten bur kommer att bli sjuka i själen... och om det blir riktigt illa dör de.

Jag måste säga - tro det eller ej - att det beror på något inre. Om du inte vill till någon annan plats, som du värdesätter, inte vill ha någon mat trots att du kommer dö, så har du inget behov, men det inre kan förinta en människa, helt oberoende av det yttre. Vad säger du?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 26 apr 2018 14:52

Skrev fel ändrade

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 26 apr 2018 15:00

klorofyll skrev:
Esther skrev:Ok - ett exempel till då (jag tar exempel för att jag har märkt att du har svårt att följa tankegångar annars) vi tar ett exempel att jag är muslim och blir anklagad för terrorhandlingar och FBI tar mig och sätter mig i Guantanamo - där sitter jag i 15 år i en liten bur och kan inget annat än gå några steg. Mår jag bra?
Är det något i mitt inre som gör att jag inte mår bra?
Hur tänkte du nu?

För mig är det SOLKLART att till och med en panter eller en björn eller en tiger som blir satta i en liten bur kommer att bli sjuka i själen... och om det blir riktigt illa dör de.

Jag måste säga - tro det eller ej - att det beror på något inre. Om du inte vill till någon annan plats, som du värdesätter, inte vill ha någon mat trots att du kommer dö, så har du inget behov, men det inre kan förinta en människa, helt oberoende av det yttre. Vad säger du?


Människan precis som djuren - än mer än djuren - är egna individer. De som är mest fängslade och mest av allt sitter fast i egna inre fängelser de brukar också tvinga andra. De skapar med sitt inres helvete och fängelse liknande saker för andra. Människan lever UT. De som drabbas mår inte dåligt på grund av SITT INRE utan på grund av sina plågoandars inre som dessa öser ut på de som inget gjort.

Det är därför man kan säga att de som blir utsatta för grova övergrepp och lidanden av satans hantlangare här (de som reda i sitt inre är i helvetet) och sedan ska vidare till sin fader Djävulen för en evighet - de kommer ofta till himmelen. De som lidit under de som är onda och själva inte gjort så. De är de som - helt emot vad muslimer ibland tror - kommer till himmelen.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 26 apr 2018 15:44

Esther

När jag var barn så började en ny kille i min klass. Han blev väldigt populär de första dagarna... Han var orädd och generös. Men de andra började utnyttja honom. Och jag minns att jag tänkte på det någon gång: "eftersom han är så snäll så tar de allt ifrån honom". Många år senare tänkte jag: "Kanske var det vad vi hade gemensamt." Det är lätt att förstå de i samma sits, trots att man saknar självmedvetenheten.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 26 apr 2018 15:58

klorofyll skrev:Esther

När jag var barn så började en ny kille i min klass. Han blev väldigt populär de första dagarna... Han var orädd och generös. Men de andra började utnyttja honom. Och jag minns att jag tänkte på det någon gång: "eftersom han är så snäll så tar de allt ifrån honom". Många år senare tänkte jag: "Kanske var de det vi hade gemensamt." Det är lätt att förstå de i samma sits, trots att man saknar självmedvetenheten.


Saken är nog den att det inte gör ont att bli utnyttjad tills man känner gränsen är nådd. Den som ger frikostigt av sig själv eller sitt - mår inte dåligt när andra snyltar - det är snyltarna som mår sämst och grämer sig och är sjuka av avund. :)
Vänlighet och värme lär man sig senare sortera i människor. Det går att göra på många sätt. Eller som jag sa. Vi har inte andras kort när man spelar - men kan syna dem :)...
Jag har lärt mig hantera mina svagheter. Andra kan, jag kan inte och Vet --- så jag har min metod.

Se på olika sätt vi har att tycka om världen och alla grupper som finns där. Grupperna som alla slåss om makten i världen och för detta - att få den för sig själva och sin "grupp" - demoniserar man andra och utger sig för att vara "the good guys". Bara de verkligen icke tänkande går på den visan. Och försvarar den.
Det sista kan få mig att bli skogstokig ... Att försvara egna grupper när man samtidigt demoniserar andras - kan väl alla.
:)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 26 apr 2018 16:13

Jag vet inte så noga men.. Han hade nog ingen gräns, jag tror faktiskt att han aldrig trodde något ont om någon, men jag gissar att han tog stor skada psykiskt.
När man stöter på sådana människor några år senare så märker man oftast att dessa blivit väldigt starka personer.
Jag tror att det hjälper att känna sig själv, tror alla har någon egenskap som är ovärdelig i många sammanhang, det gäller bara att komma på det.. och sedan inte tala om det, bara veta.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7811
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Anders » 26 apr 2018 20:27

Men inte är utomsinnligt något som är begränsat till det andliga. Kolla Algots start på den här tråden. Skulle säga att hela den rationella sfären är i någon mening utomsinnlig. Våra sinnen ger input, men sen ... det händer saker. I maggropen. Helt random.just det här att kunna se runt hörn. En del känslor är biologiskt genererade, vissa blir sura då de är hungriga. Det är inget av de fem sinnena som genererar det. Men sen finns hela skalan av mer eller mindre fantastiska upplevelser och förmågor.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 27 apr 2018 04:56

Utomsinnligt upplevande --- är inte det sådant som inte har med intuitionen att göra?
Meditation och sådant som man får - inspirerat.

Det har jag alltid trott var just det som inte kommer via sinnen.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7811
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Anders » 27 apr 2018 19:29

Esther skrev:Utomsinnligt upplevande --- är inte det sådant som inte har med intuitionen att göra?
Meditation och sådant som man får - inspirerat.

Det har jag alltid trott var just det som inte kommer via sinnen.

Då dutänker något abstrakt, så är ju redan det fenomen som du själv konstruerat. Låt vara att det bygger på input via sinnena, men det är ändå något du konstruerat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster