Utomsinnligt upplevande

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Utomsinnligt upplevande

Inläggav Algotezza » 23 apr 2018 19:24

Utomsinnligt upplevande kan låta som en kontradiktion. Med sinnen menar jag de fem vanliga. Har ni förnummit något som kan hänföras till något slags s.k. sjätte sinne?

Ibland får jag en hint om hur världen "ser ut" bortom eller innan bilden av den förmedlas via de fem vanliga sinnena. Ett slags pre-perception via jag vet inte vad för ett slags sinne...
Algotezza aka Algotezza

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 23 apr 2018 19:26

Algotezza skrev:Utomsinnligt upplevande kan låta som en kontradiktion. Med sinnen menar jag de fem vanliga. Har ni förnummit något som kan hänföras till något slags s.k. sjätte sinne?


Vad är det? Ska man definiera det som gut feeling? Eller som intuition -- vet inte vad ett sjätte sinne kan vara ens... :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Algotezza » 23 apr 2018 19:29

Esther skrev:
Algotezza skrev:Utomsinnligt upplevande kan låta som en kontradiktion. Med sinnen menar jag de fem vanliga. Har ni förnummit något som kan hänföras till något slags s.k. sjätte sinne?


Vad är det? Ska man definiera det som gut feeling? Eller som intuition -- vet inte vad ett sjätte sinne kan vara ens... :)


Som jag skrev ovan, för mig ett slags hastig pre-perception i sht när jag använder ögonen - rent konkret - innan "bilden stabiliseras".
Algotezza aka Algotezza

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 23 apr 2018 19:29

Ibland får jag en hint om hur världen "ser ut" bortom eller innan bilden av den förmedlas via de fem vanliga sinnena. Ett slags pre-perception via jag vet inte vad för ett slags sinne...


:) - berätta, öppna ditt hjärta för mig :).... jag är idel öron.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 23 apr 2018 19:30

Så -- du har med andra ord aldrig SETT... jag menar sett sett sett - det som inte ses med ögonen men är lika klart, tydligt och mycket längre ihållande och detaljerat?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Algotezza » 23 apr 2018 19:38

Esther skrev:Så -- du har med andra ord aldrig SETT... jag menar sett sett sett - det som inte ses med ögonen men är lika klart, tydligt och mycket längre ihållande och detaljerat?


Att inse eller få svar direkt på frågor utan att resonera sig fram till svaret.

I det hypnagoga eller hypnapompa tillståndet får jag en del klara bilder.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Algotezza » 23 apr 2018 19:48

Esther skrev:
Ibland får jag en hint om hur världen "ser ut" bortom eller innan bilden av den förmedlas via de fem vanliga sinnena. Ett slags pre-perception via jag vet inte vad för ett slags sinne...


:) - berätta, öppna ditt hjärta för mig :).... jag är idel öron.


OK. Om jag är verkligt fokuserad när jag använder synen när jag själv är i rörelse så ter sig omvärlden i förstone som en dimma som snabbt stabiliseras när den s a s möter min blick.
Algotezza aka Algotezza

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 23 apr 2018 19:58

Algotezza skrev:
Esther skrev:Så -- du har med andra ord aldrig SETT... jag menar sett sett sett - det som inte ses med ögonen men är lika klart, tydligt och mycket längre ihållande och detaljerat?


Att inse eller få svar direkt på frågor utan att resonera sig fram till svaret.

I det hypnagoga eller hypnapompa tillståndet får jag en del klara bilder.


Nja nej, jag menade när du ser saker fast inte med ögonen fast de är öppna och det liksom finns inne i syncentral i huvudet.
Inte hallucinationer eller sådant. Utan det som har med Gud att göra?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 23 apr 2018 19:58

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Ibland får jag en hint om hur världen "ser ut" bortom eller innan bilden av den förmedlas via de fem vanliga sinnena. Ett slags pre-perception via jag vet inte vad för ett slags sinne...


:) - berätta, öppna ditt hjärta för mig :).... jag är idel öron.


OK. Om jag är verkligt fokuserad när jag använder synen när jag själv är i rörelse så ter sig omvärlden i förstone som en dimma som snabbt stabiliseras när den s a s möter min blick.


Glasögon?
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Algotezza » 23 apr 2018 20:13

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:Så -- du har med andra ord aldrig SETT... jag menar sett sett sett - det som inte ses med ögonen men är lika klart, tydligt och mycket längre ihållande och detaljerat?


Att inse eller få svar direkt på frågor utan att resonera sig fram till svaret.

I det hypnagoga eller hypnapompa tillståndet får jag en del klara bilder.


Nja nej, jag menade när du ser saker fast inte med ögonen fast de är öppna och det liksom finns inne i syncentral i huvudet.
Inte hallucinationer eller sådant. Utan det som har med Gud att göra?


Gud för mig handlar mer om känslan av Guds närvaro. Som kan yttra sig i att jag känner mig väldigt liten. Då går det ett slags lyckovågor genom kroppen. Stilla vågor av lycka och ljus. Tacksamhet.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Algotezza » 23 apr 2018 20:14

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:
:) - berätta, öppna ditt hjärta för mig :).... jag är idel öron.


OK. Om jag är verkligt fokuserad när jag använder synen när jag själv är i rörelse så ter sig omvärlden i förstone som en dimma som snabbt stabiliseras när den s a s möter min blick.


Glasögon?
:)


Nej, något annat än bara suddig omvärld pga dålig syn.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 24 apr 2018 07:05

Algotezza skrev:Ibland får jag en hint om hur världen "ser ut" bortom eller innan bilden av den förmedlas via de fem vanliga sinnena. Ett slags pre-perception via jag vet inte vad för ett slags sinne...

Jag upplever att jag har ett sjätte sinne. "Förmodligen" så är jag bara galen. Känner inte för att prata om det, oftast...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 24 apr 2018 09:15

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Ibland får jag en hint om hur världen "ser ut" bortom eller innan bilden av den förmedlas via de fem vanliga sinnena. Ett slags pre-perception via jag vet inte vad för ett slags sinne...

Jag upplever att jag har ett sjätte sinne. "Förmodligen" så är jag bara galen. Känner inte för att prata om det, oftast...



Utav dina svar i forumet att döma - har jag en känsla av att du ofta på olika sätt utger dig för att ha, vara eller tycka saker som du egentligen varken är, tycker eller har.
Detta är min uppfattning - bara - som jag basera på de chattliknande kommentarer du lägger i trådar där du aldrig ger egna synpunkter eller visar någon som helst sakkunskap i frågan det gäller.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 24 apr 2018 09:29

Esther skrev:Utav dina svar i forumet att döma - har jag en känsla av att du ofta på olika sätt utger dig för att ha, vara eller tycka saker som du egentligen varken är, tycker eller har.

Okej, kan du ge några exempel?

Esther skrev:Detta är min uppfattning - bara - som jag basera på de chattliknande kommentarer du lägger i trådar där du aldrig ger egna synpunkter eller visar någon som helst sakkunskap i frågan det gäller.

Sakkunskap... som vadå?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 24 apr 2018 09:36

Esther skrev:aldrig ger egna synpunkter

??? Vad menar du att jag skriver då? Jag gillar bara inte att kritisera hela tiden...


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster