Utomsinnligt upplevande

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Algotezza » 24 apr 2018 09:38

Det sjätte sinnet är väl ölsinnet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 24 apr 2018 09:50

klorofyll skrev:
Esther skrev:aldrig ger egna synpunkter

??? Vad menar du att jag skriver då? Jag gillar bara inte att kritisera hela tiden...


Du skriver kommentarer som vore det allmänna frågor kring hur man mår.... Inte det sak handlar om.
När du gör detta får (jag) känsla av att det inte alltid är så som du skriver.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 24 apr 2018 09:51

Algotezza skrev:Det sjätte sinnet är väl ölsinnet.


Det är i alla fall vägen till att kunna bli utanför sina sinnen.
:)
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav 531bts » 24 apr 2018 09:53

Det kan verka som mumbo jumbo, när du på allvar med all kraft, hela ditt hjärta o förstånd ägnar dig åt att filosofiskt förstå det Hela dvs förhållandet medvetetande - kropp, medvetandets o kroppens förhållande i skapelsen. Det egna medvetandet o kropp i förhållande till likasinnade. Den filosofiskt verklighetsanknutna insikten om att människan är Guds avbild i meningen som likasinnad o ingående del, att vi lever i Gud där skapelsen utgör en tredimensionell bild vars ändamål är att för oss delar o Gud skapa en relation. Ägnar man sig åt att pröva den tesen öppnar sig förmågor som det inte finns anledning att utveckla i självmedvetenhet. En smula ovant o kan lätt förstoras till mirakel men som är en naturlig följd av Gudsmedvetande.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 24 apr 2018 09:55

Esther skrev:Du skriver kommentarer som vore det allmänna frågor kring hur man mår.... Inte det sak handlar om.

Och det menar du att ni andra inte gör? :) Man lär ju sig inte något här öht...


Esther skrev:När du gör detta får (jag) känsla av att det inte alltid är så som du skriver.

Jaha.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 24 apr 2018 09:59

Sanna verkliga andliga upplevelser som även profeterna hade avseende framtid och folket samt deras uppgift har inte upphört.
Skillnaden mellan dessa och människor kunskap och beräkningar är total.
Den första ges andligt via Gud, den sista har med världsliga saker och kunskap att göra.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 24 apr 2018 10:02

Esther skrev:Skillnaden mellan dessa och människor kunskap och beräkningar är total.

På vilket sätt?

Ett exempel: Jag iakttar någon som släpar skorna i backen. Jag ser också en trottoar ett par meter fram. En rimlig chansning är att personen kommer snubbla på kanten...

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav xion » 24 apr 2018 10:41

531bts skrev:Det kan verka som mumbo jumbo, när du på allvar med all kraft, hela ditt hjärta o förstånd ägnar dig att filsofiskt förstå det Hela dvs förhållandet medvetetande - kropp, medvetetandets o kroppens förhållande i skapelsen. Det egna medvetetandet o kropp i förhållande till likasinnade. Den filosofiska verklighetsanknytna insikten om att människan är Guds avbild i meningen som likasinnad o ingående del, att vi lever i Gud där skapelsen utgör en tredimensionell bild vars ändamål är att för oss delar o Gud skapa en relation. Ägnar man sig åt att pröva den tesen öppnar sig förmågor som det inte finns anledning att utveckla i självmedvtenhet. En smula ovant o kan lätt förstoras till mirakel men som är en naturlig följd av Gudsmedvetande.

En verklighetsuppfattning som inte fungerar utan en Gud är ingen sann verklighetsuppfattning.
En predikan som inte gäller för alla är ingen sann predikan. Bara ett reklaminslag.
Lagar som inte gäller lika för alla är inte rättfärdiga.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 24 apr 2018 10:58

xion skrev:
531bts skrev:Det kan verka som mumbo jumbo, när du på allvar med all kraft, hela ditt hjärta o förstånd ägnar dig att filsofiskt förstå det Hela dvs förhållandet medvetetande - kropp, medvetetandets o kroppens förhållande i skapelsen. Det egna medvetetandet o kropp i förhållande till likasinnade. Den filosofiska verklighetsanknytna insikten om att människan är Guds avbild i meningen som likasinnad o ingående del, att vi lever i Gud där skapelsen utgör en tredimensionell bild vars ändamål är att för oss delar o Gud skapa en relation. Ägnar man sig åt att pröva den tesen öppnar sig förmågor som det inte finns anledning att utveckla i självmedvtenhet. En smula ovant o kan lätt förstoras till mirakel men som är en naturlig följd av Gudsmedvetande.

En verklighetsuppfattning som inte fungerar utan en Gud är ingen sann verklighetsuppfattning.
En predikan som inte gäller för alla är ingen sann predikan. Bara ett reklaminslag.
Lagar som inte gäller lika för alla är inte rättfärdiga.



en sådan existerar inte ens --- har aldrig funnits (du säger sådant du säger för att du inte vet vad eller vem Gud är)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 24 apr 2018 11:01

klorofyll skrev:
Esther skrev:Du skriver kommentarer som vore det allmänna frågor kring hur man mår.... Inte det sak handlar om.

Och det menar du att ni andra inte gör? :) Man lär ju sig inte något här öht...

Möjligtvis definitionen av ord (ex.v. abstrakt).

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 24 apr 2018 11:43

klorofyll skrev:
Esther skrev:Skillnaden mellan dessa och människor kunskap och beräkningar är total.

På vilket sätt?

Ett exempel: Jag iakttar någon som släpar skorna i backen. Jag ser också en trottoar ett par meter fram. En rimlig chansning är att personen kommer snubbla på kanten...


Som jag sa... absolut inte samma sak.
Judiska präster som överhuvudtaget aldrig var där - fick veta hur skapelsen gick till i bilder ... långt efteråt - av Gud och skrev ner det.
Profeterna fick veta --- långt innan allt hände - vad som skulle ske och sägas avseende Messias - den smorde = Jesus - och skrev ner det.

Detta är inte samma sak som att på bas av inlärd kunskap hur man bygger ett hus veta vad man ska göra och kunna läsa ritningar till det samma.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 24 apr 2018 11:44

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Skillnaden mellan dessa och människor kunskap och beräkningar är total.

På vilket sätt?

Ett exempel: Jag iakttar någon som släpar skorna i backen. Jag ser också en trottoar ett par meter fram. En rimlig chansning är att personen kommer snubbla på kanten...


Som jag sa... absolut inte samma sak.
Judiska präster som överhuvudtaget aldrig var där - fick veta hur skapelsen gick till i bilder ... långt efteråt - av Gud och skrev ner det.
Profeterna fick veta --- långt innan allt hände - vad som skulle ske och sägas avseende Messias - den smorde = Jesus - och skrev ner det.

Detta är inte samma sak som att på bas av inlärd kunskap hur man bygger ett hus veta vad man ska göra och kunna läsa ritningar till det samma.



Saken är den - att i båda de första fallen - INTRÄFFADE DETTA , samt via vetenskapen kommer vi en dag (långt bort från idag) att veta att det stämmer det som de judiska prästerna fick ta emot av Gud.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 24 apr 2018 12:14

Esther skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:På vilket sätt?

Ett exempel: Jag iakttar någon som släpar skorna i backen. Jag ser också en trottoar ett par meter fram. En rimlig chansning är att personen kommer snubbla på kanten...


Som jag sa... absolut inte samma sak.
Judiska präster som överhuvudtaget aldrig var där - fick veta hur skapelsen gick till i bilder ... långt efteråt - av Gud och skrev ner det.
Profeterna fick veta --- långt innan allt hände - vad som skulle ske och sägas avseende Messias - den smorde = Jesus - och skrev ner det.

Detta är inte samma sak som att på bas av inlärd kunskap hur man bygger ett hus veta vad man ska göra och kunna läsa ritningar till det samma.

Saken är den - att i båda de första fallen - INTRÄFFADE DETTA , samt via vetenskapen kommer vi en dag (långt bort från idag) att veta att det stämmer det som de judiska prästerna fick ta emot av Gud.

Men stämmer inte detta med mitt exempel??
Vad är skillnaden?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 24 apr 2018 12:34

klorofyll skrev:
Esther skrev:
Esther skrev:
Som jag sa... absolut inte samma sak.
Judiska präster som överhuvudtaget aldrig var där - fick veta hur skapelsen gick till i bilder ... långt efteråt - av Gud och skrev ner det.
Profeterna fick veta --- långt innan allt hände - vad som skulle ske och sägas avseende Messias - den smorde = Jesus - och skrev ner det.

Detta är inte samma sak som att på bas av inlärd kunskap hur man bygger ett hus veta vad man ska göra och kunna läsa ritningar till det samma.

Saken är den - att i båda de första fallen - INTRÄFFADE DETTA , samt via vetenskapen kommer vi en dag (långt bort från idag) att veta att det stämmer det som de judiska prästerna fick ta emot av Gud.

Men stämmer inte detta med mitt exempel??
Vad är skillnaden?


Ditt exempel är baserat på VAD du ---- ser + erfarenhet av liknande fall du SETT eller upplevt eller läst om.

I de judiska prästernas fall - gäller: de har ingen erfarenhet, inte läst om det, inte upplevt det och definitivt inte sett detta.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav 531bts » 24 apr 2018 12:36

531bts skrev:Det kan verka som mumbo jumbo, när du på allvar med all kraft, hela ditt hjärta o förstånd ägnar dig att filsofiskt förstå det Hela dvs förhållandet medvetetande - kropp, medvetetandets o kroppens förhållande i skapelsen. Det egna medvetetandet o kropp i förhållande till likasinnade. Den filosofiska verklighetsanknytna insikten om att människan är Guds avbild i meningen som likasinnad o ingående del, att vi lever i Gud där skapelsen utgör en tredimensionell bild vars ändamål är att för oss delar o Gud skapa en relation. Ägnar man sig åt att pröva den tesen öppnar sig förmågor som det inte finns anledning att utveckla i självmedvetenhet. En smula ovant o kan lätt förstoras till mirakel men som är en naturlig följd av Gudsmedvetande.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 31 och 0 gäster