Utomsinnligt upplevande

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 25 apr 2018 14:19

Anders skrev:
Algotezza skrev:Utomsinnligt upplevande kan låta som en kontradiktion. Med sinnen menar jag de fem vanliga. Har ni förnummit något som kan hänföras till något slags s.k. sjätte sinne?

Ibland får jag en hint om hur världen "ser ut" bortom eller innan bilden av den förmedlas via de fem vanliga sinnena. Ett slags pre-perception via jag vet inte vad för ett slags sinne...

Maggropen är mitt sjätte sinne.


Ursäkta att jag störde Palestinakonflikten. Nu kan ni fortsätta!


Förlåt Anders, tydligen måste jag och Pilatus bli klara.
Hade vi varit i verkligheten och tjafsat hade jag för länge sedan gjort det jag alltid gör. Kramat tystnad i oss.
Som barn gör.
Min yngste har samma beteende som jag i sådant. Jag var arg på honom för något bus han gjort och gick på... Han kastade sig i min famn och sa: MAMMA..... Och kramade mig tills jag var lugn.
Vuxna människor är märkligare.
Förlåt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Pilatus » 25 apr 2018 14:47

Esther skrev:Ditt försvar av den våldskultur som du rättfärdigar ...

Nu är Esther igång igen. Var har jag sagt ett ord om försvar av våldskultur, jag påtalar dock att Israel skjuter obeväpnade demonstranter. Var har Esther fördömt detta våld?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 25 apr 2018 14:56

Pilatus skrev:
Esther skrev:Ditt försvar av den våldskultur som du rättfärdigar ...

Nu är Esther igång igen. Var har jag sagt ett ord om försvar av våldskultur, jag påtalar dock att Israel skjuter obeväpnade demonstranter. Var har Esther fördömt detta våld?


En gång i denna tråd och två i tråden för Israel. När har du fördömt deras totala ovilja att hålla fred både där och överallt de bor - vare sig i deras hemländer eller här i Europa?
Alla de eviga ständiga våldsdåd både i hemmet mot kvinnor och barn samt på gatorna och mot alla andra?!
Visa mig en gång du gjort det?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 25 apr 2018 15:17

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
Därför att allt som vi människor över alla tider behöver veta, blev sagt och gjort avseende Gud och oss.

Lever Jesus här i våran tid, eller är han död? Jag kan bara acceptera din uppfattning som min uppfattning om han lever!


Hans Helige Ande samt Hans Kropp och Blod har alltid, sedan den tiden, varit mitt ibland oss alla.

Många människor känner sig skuldtyngda helt i onödan och ofta utan anledning, det är tragiskt, om de mötte Jesus så hade han talat om för dem hur de var utan skuld. Jag vet inte om Gud förlåter mord, men jag skulle tro det, och det finns förmodligen mördare som lever bra liv. Jag ser smärta som ett tecken på att man har löst problemet, rent generellt, det är samma med förkylning. Det är ganska naturligt att den som mördat blir deprimerad när han blivit medveten om sin illgärning. Smärtan kommer först när man kan hantera den.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 25 apr 2018 16:19

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Lever Jesus här i våran tid, eller är han död? Jag kan bara acceptera din uppfattning som min uppfattning om han lever!


Hans Helige Ande samt Hans Kropp och Blod har alltid, sedan den tiden, varit mitt ibland oss alla.

Många människor känner sig skuldtyngda helt i onödan och ofta utan anledning, det är tragiskt, om de mötte Jesus så hade han talat om för dem hur de var utan skuld. Jag vet inte om Gud förlåter mord, men jag skulle tro det, och det finns förmodligen mördare som lever bra liv. Jag ser smärta som ett tecken på att man har löst problemet, rent generellt, det är samma med förkylning. Det är ganska naturligt att den som mördat blir deprimerad när han blivit medveten om sin illgärning. Smärtan kommer först när man kan hantera den.


Nej - Han hade absolut inte talat om för dem att de är utan skuld. Men om de bett Honom om att deras skulder skulle bli förlåtna - skulle de få förlåtelse. Det sista innebär att man bekänner att man faktiskt har skulder...
Har aldrig träffat en person som mördat någon - förutom kvinnor som dödat sina barn i livmodern och mår mycket dåligt.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 25 apr 2018 18:35

Esther skrev:Nej - Han hade absolut inte talat om för dem att de är utan skuld. Men om de bett Honom om att deras skulder skulle bli förlåtna - skulle de få förlåtelse. Det sista innebär att man bekänner att man faktiskt har skulder...
Har aldrig träffat en person som mördat någon - förutom kvinnor som dödat sina barn i livmodern och mår mycket dåligt.

Det där tycker jag är klurigt. Är inte förlåtelse att förklara för den skyldige att de gamla illgärningen inte längre är ett problem för offret??

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 25 apr 2018 18:54

klorofyll skrev:
Esther skrev:Nej - Han hade absolut inte talat om för dem att de är utan skuld. Men om de bett Honom om att deras skulder skulle bli förlåtna - skulle de få förlåtelse. Det sista innebär att man bekänner att man faktiskt har skulder...
Har aldrig träffat en person som mördat någon - förutom kvinnor som dödat sina barn i livmodern och mår mycket dåligt.

Det där tycker jag är klurigt. Är inte förlåtelse att förklara för den skyldige att de gamla illgärningen inte längre är ett problem för offret??


Jag begriper inte helt hur du tänker... om du gör något mot någon och ångrar det djupt och vill bli förlåten för det onda du tillfogat andra - kan du bli förlåten. Men det som inte försvinner är det som den du skadat fått.

De som blivit skadade kan förlåta också - men skadan försvinner inte.

Jag kan kort berätta en verklig historia ur verkliga livet om en ung kvinna - pianist - fransyska ... som gick med i motståndsrörelsen under Andra Världskrigen och blev tagen av tyskarna. Hon var ung och SS officeren också. Han var en ung snygg blond man - hon bönade honom om nåd. Han gav inte den. Han torterade henne och gjorde saker med hennes händer och rygg så att hon aldrig någonsin mer i hela hennes liv (hon lever än) kan sova en natt utan ofattbara smärtor, aldrig mer spela piano, aldrig mer något - han kom till henne innan han dog av cancer, hade funnit Gud och bad om förlåtelse: Fick det. Hon har sina smärtor kvar.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 25 apr 2018 19:07

Esther

Vad tycker du om att han ville bli förlåten? Själv så tycker jag nog att det var fel, skulle hon må bättre av det?

Det är det här med evig skuld är svårt tycker jag. Jag får ångest av minsta småsak...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 25 apr 2018 19:18

klorofyll skrev:Esther

Vad tycker du om att han ville bli förlåten? Själv så tycker jag nog att det var fel, skulle hon må bättre av det?

Det är det här med evig skuld är svårt tycker jag. Jag får ångest av minsta småsak...


Det är aldrig fel att en person önskar få förlåtelse. Det innebär att man förstått att man gjort fel. Förlåtelse lyfter inte av straffet.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 25 apr 2018 19:23

Esther skrev:
klorofyll skrev:Esther

Vad tycker du om att han ville bli förlåten? Själv så tycker jag nog att det var fel, skulle hon må bättre av det?

Det är det här med evig skuld är svårt tycker jag. Jag får ångest av minsta småsak...


Det är aldrig fel att en person önskar få förlåtelse. Det innebär att man förstått att man gjort fel. Förlåtelse lyfter inte av straffet.

Hade det inte varit meningslöst om hon inte förlåtit honom? Eller har jag fel?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 25 apr 2018 19:43

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Esther

Vad tycker du om att han ville bli förlåten? Själv så tycker jag nog att det var fel, skulle hon må bättre av det?

Det är det här med evig skuld är svårt tycker jag. Jag får ångest av minsta småsak...


Det är aldrig fel att en person önskar få förlåtelse. Det innebär att man förstått att man gjort fel. Förlåtelse lyfter inte av straffet.

Hade det inte varit meningslöst om hon inte förlåtit honom? Eller har jag fel?


Vad hade varit meningslöst?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 25 apr 2018 20:05

Det är inte fel om man uppriktigt menar och tror att kvinnan kommer att må bättre av det, annars tänker man bara på sig själv...?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 25 apr 2018 20:33

klorofyll skrev:Det är inte fel om man uppriktigt menar och tror att kvinnan kommer att må bättre av det, annars tänker man bara på sig själv...?


Det tror jag inte att han ville (att hon skulle må bättre) det var nog mer för att han visste att han när han dog skulle behöva ha fått förlåtelse och förmodligen ville bli förlåten. Den som ångrar något önskar höra att man är förlåten av den man skadat.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 25 apr 2018 21:33

Esther skrev:
klorofyll skrev:Det är inte fel om man uppriktigt menar och tror att kvinnan kommer att må bättre av det, annars tänker man bara på sig själv...?


Det tror jag inte att han ville (att hon skulle må bättre) det var nog mer för att han visste att han när han dog skulle behöva ha fått förlåtelse och förmodligen ville bli förlåten. Den som ångrar något önskar höra att man är förlåten av den man skadat.

Inte på bekostnad av den man redan misshandlat... Det är ungefär som att uppsöka någon man stalkat i fem år bara för att kolla läget. Jag är dock inte 100% säker på detta.
Veritas vos liberabit - står de under din text, sanningen skall göra oss fria!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav Esther » 25 apr 2018 23:04

klorofyll skrev:Inte på bekostnad av den man redan misshandlat... Det är ungefär som att uppsöka någon man stalkat i fem år bara för att kolla läget. Jag är dock inte 100% säker på detta.
Veritas vos liberabit - står de under din text, sanningen skall göra oss fria!


Världen är så full av perversioner av olika slag. De ser olika ut i olika människor. Vissa personer har inga egna liv - de lever bara via andra som de antingen plågar på något sätt, gör något annat elakt med eller bara kollar, eller läser i tidningar om för att sedan prata om sådant de inget vet om. Allt detta är ett slags parasitliv, för att de saknar egna liv.
Tragiskt.

Lika tragiskt som den SS mannen som plågade henne - kliniskt -- för det "var hans jobb" - som vore han lobotomerad. Tror att folk är det. Tänk att vara en sådan kvinna/man som bara letar fel hos andra - i tidningar eller annat -- och sedan bara pratar om den eller den eller den. Vilket elände till liv!!!
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster