Förlåta på omoralisk grund?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Förlåta på omoralisk grund?

Inläggav klorofyll » 06 maj 2018 20:39

klorofyll skrev:
Esther skrev:Nej - de facto - behöver man absolut under inga som helst omständigheter förstå den andres inre bevekelsegrunder eller varför denne gör vad han gör eller vilka motiv denne har --- för att kunna förlåta den personen.


Förståelse och acceptans är inte alltid samma sak, men jag kan både förstå och acceptera att någon röstar borgerligt.

Men jag håller delvis med dig, ibland är det omoraliskt att förstå vissa saker i vissa sammanhang.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Förlåta på omoralisk grund?

Inläggav Anders » 07 maj 2018 08:49

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
Hur kan det finnas ett nedlåtande förlåtande?
Antingen så förlåter man ärligt - eller så ljuger man, och förlåter inte alls men säger det.
Att förlåta är oerhört svårt - så hur kan man vara nedlåtande när man kämpat med detta - som alla gör som ska förlåta något som är ogreppbart i sin brutalitet (hos andra).


Jo, just det här som Algot beskrev i första. Då man liksom ser ner på den andre och förlåter därför. Att förlåta generellt... Ja vad är att förlåta egentligen? Att underlåta att ge negativ feedback? Sån svider men är oftast uppbygglig, man får input. Förlåtelse i meningen att inte bygga upp en mental minusbank för en person då den gjort något som man inte uppskattar är något annat. Här är det svårt. Gör någon något som man inte uppskattar, så uppfattar jag ungefär Algots inlägg som en IF-sats.

IF (Dumt som någon gjort beror på vad man tror är illvilja eller allmän jobbighet eller vad fan som helst som inte är ren okunnighet) THEN Minusbank=Minusbank+Dumhetitillfället;


Så - du har aldrig sagt förlåt eller känt att du gjort något som du vill bli förlåten för?

Jovisst har jag det. Och då förväntar jag mig en irritation från den jag utsatt omaket för, och lite beroende på omständigheterna en kortare eller längre reaktion på det. Helst bara nåt i stil med, "%&%%£%, men det är ok men gör inte samma misstag igen", och sen är det ok. Obehagligt för mej, men fair, jag har lärt mig en läxa och får skärpa mej.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Förlåta på omoralisk grund?

Inläggav Esther » 07 maj 2018 08:53

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:
Jo, just det här som Algot beskrev i första. Då man liksom ser ner på den andre och förlåter därför. Att förlåta generellt... Ja vad är att förlåta egentligen? Att underlåta att ge negativ feedback? Sån svider men är oftast uppbygglig, man får input. Förlåtelse i meningen att inte bygga upp en mental minusbank för en person då den gjort något som man inte uppskattar är något annat. Här är det svårt. Gör någon något som man inte uppskattar, så uppfattar jag ungefär Algots inlägg som en IF-sats.

IF (Dumt som någon gjort beror på vad man tror är illvilja eller allmän jobbighet eller vad fan som helst som inte är ren okunnighet) THEN Minusbank=Minusbank+Dumhetitillfället;


Så - du har aldrig sagt förlåt eller känt att du gjort något som du vill bli förlåten för?

Jovisst har jag det. Och då förväntar jag mig en irritation från den jag utsatt omaket för, och lite beroende på omständigheterna en kortare eller längre reaktion på det. Helst bara nåt i stil med, "%&%%£%, men det är ok men gör inte samma misstag igen", och sen är det ok. Obehagligt för mej, men fair, jag har lärt mig en läxa och får skärpa mej.


Men - då är ju inte förlåtelse eller en önskan om förlåtelse meningslös eller något man inte behöver --- utan vi vill gärna ställa till rätta det vi gjort fel.
För mig (som troende) finns en annan dimension på detta - den är existensiell - eller som Martin Buber sa _ att när man förlåter så helas skapelsen och när någon blir förlåten (även om denne inte vet om det) så upprättas det som varit fel.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Förlåta på omoralisk grund?

Inläggav Anders » 07 maj 2018 10:59

Tror mycket av problematiken beror på att folk inte uttrycker irritationen då man är irriterad över något.

Men visst, då man kommit bortom detta och någon har varit direkt elak eller det saken gäller inte är av karaktären "gör inte om det", så skall man väl inte negga personen alltför mycket. Men det ryms i min BASIC-rad ovan. Vad du säger är ungefär att man skulle ha en rad nedanför som är något i stil med IF (personen är ett asshole anyway) THEN minusbank=0;

Tror det är svårt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster