Tro

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Tro

Inläggav hakkapeliitta » 12 okt 2018 19:40

Refererade till David Hilbert tidigare.
Han var kanske 1900-talets största matematiker.
Lyssnade en gång på (Youtube) en raspig radiointervju med honom gjord på 30-talet.

Angående axiomatikens anspråk sa han de berömda orden: "we must know, we will know".

Privat var han rätt relax typ och umgicks gärna med stundenter privat på puben vilket var mot all tradition men det sket han i, haha.
Ryktet säger att han var speciellt intresserad av unga studentskor. Vem är inte det?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tro

Inläggav Anders » 14 okt 2018 22:47

hakkapeliitta skrev:Refererade till David Hilbert tidigare.
Han var kanske 1900-talets största matematiker.
Lyssnade en gång på (Youtube) en raspig radiointervju med honom gjord på 30-talet.

Angående axiomatikens anspråk sa han de berömda orden: "we must know, we will know".

Privat var han rätt relax typ och umgicks gärna med stundenter privat på puben vilket var mot all tradition men det sket han i, haha.
Ryktet säger att han var speciellt intresserad av unga studentskor. Vem är inte det?

Den mest ryktbare matteprofessorn på LiTH då det hette LiTH hängde nere på Herrgårn hela tiden. Men så gjorde han läroböcker i Algebra som kunde heta ”boken med kossan på”
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tro

Inläggav klorofyll » 18 jan 2019 16:25

Är det bara jag som upplever att bibel 2000 är dåligt översatt? Jag har en liten förkortad version från Gospel Media som är bättre...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 18 jan 2019 17:35

klorofyll skrev:Är det bara jag som upplever att bibel 2000 är dåligt översatt? Jag har en liten förkortad version från Gospel Media som är bättre...

Översättningen från Sjöbergs förlag (Gospel Media) är inte mer trogen mot källtexten än Bibel 2000.

Nya Levande Bibeln är en översättning från en engelsk Bibel (utgiven av International Bible Society) och språkligt bearbetad så den skall passa personer som är helt ovana bibelläsare.

1917 års Bibel är bra, men den är förstås litet mer språkligt ålderdomlig och bygger på äldre svenska bibelöversättningar.

Bibel 2000 är den mest korrekta översättningen mot de äldsta bibeltexterna som kommissionen hade tillgång till.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tro

Inläggav klorofyll » 18 jan 2019 18:09

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Är det bara jag som upplever att bibel 2000 är dåligt översatt? Jag har en liten förkortad version från Gospel Media som är bättre...

Översättningen från Sjöbergs förlag (Gospel Media) är inte mer trogen mot källtexten än Bibel 2000.

Nya Levande Bibeln är en översättning från en engelsk Bibel (utgiven av International Bible Society) och språkligt bearbetad så den skall passa personer som är helt ovana bibelläsare.

1917 års Bibel är bra, men den är förstås litet mer språkligt ålderdomlig och bygger på äldre svenska bibelöversättningar.

Bibel 2000 är den mest korrekta översättningen mot de äldsta bibeltexterna som kommissionen hade tillgång till.

Okej. Bra då vet jag. Det finns nog ingen annan text som är så sparsmakat uppdaterad. :) Jag menar att saker brukar uppdateras en gång per år...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tro

Inläggav Anders » 23 jan 2019 13:25

Är inte folk mer religiösa nuförtiden än på 80-90-talet? Känns som om Gud har återuppstått. I så fall, varför?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 23 jan 2019 14:08

Anders skrev:Är inte folk mer religiösa nuförtiden än på 80-90-talet? Känns som om Gud har återuppstått. I så fall, varför?

Njea, det kan kanske framstå så, men Gud har i stort sett inget innehåll numera, en pappfigur. En känsla av att Gud måste finnas. En kravlös gubbe som inte kräver att kyrkans medlemmar deltar i gudstjänster. Sett på litet längre sikt minskar kyrkobesöken drastiskt, men 14,8 miljoner besökare räknade kyrkan in förra året. Så kyrkan kan inte vara alldeles missnöjd.

Själv besöker jag kyrkor för de har kulturhistoriskt värde, kyrkorummet är nästan alltid fint och jag brukar fotografera och lägga ut bilder på Kyrkokartan.se. Det finns 3 373 kyrkobyggnader att besöka, så det finns några kvar att besöka.

Under några sommarveckor är Vägkyrkorna öppna, under tiden 10 juni - 20 augusti, måndagar till fredagar kl. 11 - 16. Det är uppskattat.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tro

Inläggav Algotezza » 23 jan 2019 15:50

Pilatus skrev:
Anders skrev:Är inte folk mer religiösa nuförtiden än på 80-90-talet? Känns som om Gud har återuppstått. I så fall, varför?

Njea, det kan kanske framstå så, men Gud har i stort sett inget innehåll numera, en pappfigur. En känsla av att Gud måste finnas. En kravlös gubbe som inte kräver att kyrkans medlemmar deltar i gudstjänster. Sett på litet längre sikt minskar kyrkobesöken drastiskt, men 14,8 miljoner besökare räknade kyrkan in förra året. Så kyrkan kan inte vara alldeles missnöjd.

Själv besöker jag kyrkor för de har kulturhistoriskt värde, kyrkorummet är nästan alltid fint och jag brukar fotografera och lägga ut bilder på Kyrkokartan.se. Det finns 3 373 kyrkobyggnader att besöka, så det finns några kvar att besöka.

Under några sommarveckor är Vägkyrkorna öppna, under tiden 10 juni - 20 augusti, måndagar till fredagar kl. 11 - 16. Det är uppskattat.


Jag är också förtjust i både kyrkor och kyrkogårdar, historia,kulturhistoria. Fint också med musik i kyrkor men är inte mycket för gudstjänster och mässor med symbolisk kannibalism.

Senast i kyrkan var på min mors begravning i april. Finns inget som lockar med prästerlig verksamhet av olika slag. Den som vill ha kontakt med Gud behöver ingen förmedlare, bara att öppna sinnet och hjärtat för den dimensionen, eftersom den inte är beroende av någor kyrkligt. Den finns där bara, tillgänglig för den som så önskar. Kanske en produkt av känsla och önsketänkande - men dessa två är väl tämligen starka krafter bland oss mäniskor...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tro

Inläggav Anne » 24 jan 2019 00:18

Word, Algot!
Men jag är lite bekymrad. Det här talade till mig:


Jag tror inte att vi ska bli en, jag tror att vi ska bli många av en. Som kan trivas ihop.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tro

Inläggav Anders » 26 jan 2019 12:23

Pilatus skrev:
Anders skrev:Är inte folk mer religiösa nuförtiden än på 80-90-talet? Känns som om Gud har återuppstått. I så fall, varför?

Njea, det kan kanske framstå så, men Gud har i stort sett inget innehåll numera, en pappfigur. En känsla av att Gud måste finnas. En kravlös gubbe som inte kräver att kyrkans medlemmar deltar i gudstjänster. Sett på litet längre sikt minskar kyrkobesöken drastiskt, men 14,8 miljoner besökare räknade kyrkan in förra året. Så kyrkan kan inte vara alldeles missnöjd.

Själv besöker jag kyrkor för de har kulturhistoriskt värde, kyrkorummet är nästan alltid fint och jag brukar fotografera och lägga ut bilder på Kyrkokartan.se. Det finns 3 373 kyrkobyggnader att besöka, så det finns några kvar att besöka.

Under några sommarveckor är Vägkyrkorna öppna, under tiden 10 juni - 20 augusti, måndagar till fredagar kl. 11 - 16. Det är uppskattat.

Men forumet är ju marinerat i mumbojumbo nu.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 26 jan 2019 13:05

Anders skrev:Men forumet är ju marinerat i mumbojumbo nu.

Ja, men en bättring kräver att forumets deltagare respekterar att religion endast hör hemma under sin flik Religion och andlighet. Av alla.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tro

Inläggav Anne » 26 jan 2019 13:54

Anser ni att jag drar över gränserna är det ju bara att säga till och så rannsakar jag mig. Tråden ligger under religion och andlighet med rubriken Tro. Men jag är ju medveten om att jag flyger iväg ibland, ja som golf-grejen. Varför ett mumbojumbo-proklamerande här, i denna tråd?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tro

Inläggav klorofyll » 27 jan 2019 08:15

Jag erkänner min framträdande skuld. Jag ska bli mer strömlinjeformad. Jag vet att ni hade låtit mig hållas, men jag ska hålla mig på mattan.. :)

När jag var typ fem år gammal så kände jag en tjej (också 5) som undrade om jag bad till Gud. En sen eftermiddag sa hon att hon skulle hem för att se nyheterna på tv, som hon börjat följa... istället för att leka med mig!

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tro

Inläggav xion » 10 maj 2019 16:48

Kanske är religiös tro en "biverkan" av vår fantasi.
Jag tror att alla människor har en större eller mindre släng av vidskepelse i sig och att detta kommer som en naturlig följd av vår fantasi.
Fantasi är mestadels en mycket användbar egenskap som ger oss överlevnadsfördelar.
Nackdelen är att vår fantasi lurar oss på avvägar. Vi spottar tre gånger när en svart katt korsar vår väg, läser horoskop.Det finns mycket sånt. Södergök är dödergök. Inte gå under en stege. Inga nycklar på bordet etc.
Bra om man kan hålla sin fantasi under kontroll och inte låta vidskepelsen bli mer än kuriosa.

En annan sak är att det brukar ses som ett tecken på civilisation att man begraver sina döda.
Djur brukar ibland försvara döda anförvanter under en begränsad tid.
Man kan ju tänka sig att människor tyckte illa om att se asätare kalasa på sina anförvanter. Därför började man begrava dom för att förhindra detta. Så uppstod antagligen sedvänjan med begravning.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster