Tro

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 07 jul 2018 16:25

Illusionen skrev:Krasst uttryckt tror jag att ateisten saknar förmåga att förnimma universums ”skönhet och musik”, och ställa detta i relation till behov och innebörd av vad begreppet Gud representerar, ur jagets atomära perspektiv.

Ja, kanske kan man tro att det är just så, eller på något annat sätt. Men en sådan utsaga kan inte verifieras, sådana frågor är vare sig sanna eller falska, de är i filosofiskt avseende meningslösa.

Däremot kan man diskutera vad skönhet är, enligt Platons begrepp eller Kants, eller på något annat sätt.

Bild
Näckrosen, Per Hasselberg
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Tro

Inläggav Illusionen » 07 jul 2018 19:53

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Krasst uttryckt tror jag att ateisten saknar förmåga att förnimma universums ”skönhet och musik”,
och ställa detta i relation till behov och innebörd av vad begreppet Gud representerar, ur jagets atomära perspektiv.

Ja, kanske kan man tro att det är just så, eller på något annat sätt. Men en sådan utsaga kan inte verifieras,
sådana frågor är vare sig sanna eller falska, de är i filosofiskt avseende meningslösa.


Att ateisten har "dåligt på fötterna", när argumenten granskas, kan för vissa vara av intresse.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 07 jul 2018 20:50

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Ja, kanske kan man tro att det är just så, eller på något annat sätt. Men en sådan utsaga kan inte verifieras, sådana frågor är vare sig sanna eller falska, de är i filosofiskt avseende meningslösa.

Att ateisten har "dåligt på fötterna", när argumenten granskas, kan för vissa vara av intresse.

Så du är beredd att visa att du har ordentliga skor på dina fötter? Det låter intressant, jag är verkligen intresserad av vad det kan vara för filosofiska argument?
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Tro

Inläggav Illusionen » 08 jul 2018 12:30

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Ja, kanske kan man tro att det är just så, eller på något annat sätt.
Men en sådan utsaga kan inte verifieras, sådana frågor är vare sig sanna eller falska, de är i filosofiskt avseende meningslösa.

Att ateisten har "dåligt på fötterna", när argumenten granskas, kan för vissa vara av intresse.

Så du är beredd att visa att du har ordentliga skor på dina fötter?
Det låter intressant, jag är verkligen intresserad av vad det kan vara för filosofiska argument?


Mitt inlägg 07 jul 2018 15:28 gör ej anspråk på att uppfylla några filosofiska eller andra krav, utan skall
enbart ses som en välvillig kommentar till Klorofylls inlägg.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 08 jul 2018 13:36

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Att ateisten har "dåligt på fötterna", när argumenten granskas, kan för vissa vara av intresse.

Så du är beredd att visa att du har ordentliga skor på dina fötter?
Det låter intressant, jag är verkligen intresserad av vad det kan vara för filosofiska argument?

Mitt inlägg 07 jul 2018 15:28 gör ej anspråk på att uppfylla några filosofiska eller andra krav, utan skall
enbart ses som en välvillig kommentar till Klorofylls inlägg.

Likväl skrev du senare "att ateisten saknar förmåga att förnimma universums ”skönhet och musik”,". Det är väl litet oförsiktigt, (anspråksfullt kanske), även om det begränsar sig till att vara en fråga om tro.

Själv tror jag inte att människor med olika trosuppfattningar har mindre förmågor än ateister att uppfatta vad som är skönt. Historien visar att alla slags kulturyttringar har ägnat sig åt att skapa föremål som dyrkar vad de upplevt som skönt. Sedan människan började klottra på väggarna i grottor till vår tids klottrare och bildskapare.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tro

Inläggav Anne » 08 jul 2018 13:41

Stämmer det att inom judendomen får man inte porträttera? Såg en dokumentär för länge sedan om någon känd impressionist (målare) som blev "bannlyst" av sina släktingar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 08 jul 2018 14:18

lynx skrev:Stämmer det att inom judendomen får man inte porträttera? Såg en dokumentär för länge sedan om någon känd impressionist (målare) som blev "bannlyst" av sina släktingar.

Bildstormare har funnits, mängder av skulpturer och bilder har förstörts av kristna som tolkat Bibelns bildförbud bokstavligt. Det fanns förr mycket få synagogor som var prydda med bildkonst. Hur det är numera vet jag inte. Marc Chagall besökte år 1957 Israel, där han 1960 skapade ett fönster av färgat glas till synagogan i Hadassah University Clinic i Jerusalem.

Uppfattningen finns även inom muslimsk tro.

Bild
bildstormare
Moderator

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tro

Inläggav xion » 09 jul 2018 16:18

Mycket som påminner om Esther i det här, tycker ni inte?
https://www.svtplay.se/video/17263710/l ... ade-familj

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tro

Inläggav Anders » 09 jul 2018 18:00

xion skrev:Mycket som påminner om Esther i det här, tycker ni inte?
https://www.svtplay.se/video/17263710/l ... ade-familj

Att både Esther och den här familjen räknar sig som "kristna" och står för det. Annars är det här ju något helt annat, tycker inte det var någon bra jämförelse. Att man står på sig som kristen och står för traditionellt kristna värderingar är rätt långt ifrån de här typerna. Däremed inte sagt att jag håller med Esther i det mesta. Men skulle du plocka nån i det här gänget och sätta sig på ett forum av den här typen skulle de klassas som troll ganska omgående.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Tro

Inläggav scirocco » 11 jul 2018 10:27

Illusionen skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:I stället för at fråga om Gud finns eller ej, bör vi kanske fråga oss vilken roll tron har och bör ha idag.

Om man bara tror på det man ser,så blir tänkandet ganska begränsat...


Ja så förhåller det sig nog.
Att försöka få någon, som inte hör det vackra i musiken, och inte uppfattar det sköna i konsten, att förstå att
t ex Mozart och Michelangelo av ”naturen” tilldelats gåvor som var unika, är sannolikt en otacksam uppgift.
På liknande sätt tror jag det förhåller sig med vår syn på vad Gud representerar. Vissa tycker sig skönja
fascinerande samband utöver det alldagliga, som kräver långt mer än mänsklig förmåga, andra inte.
För att kompensera för denna begränsning tillgriper ateisten då aningslöst atomära begrepp som evolution,
slump mm, samtidigt som man helt utelämnar förklaring till vad dessa mänskliga begrepp symboliserar
och representerar. Ateisten saknar t ex lika mycket som den troende en trovärdig förklaring till fundamentala
begrepp som JAGET, RUM och TID. Personligen upplever jag det som ett problem när någon anser sig veta,
trots att man samtidigt uppenbart saknar sådana viktiga pusselbitar.
Det tyder på att man överskattar sin förmåga, och drar slutsatser som helt saknar trovärdig grund.
Krasst uttryckt tror jag att ateisten saknar förmåga att förnimma universums ”skönhet och musik”, och ställa
detta i relation till behov och innebörd av vad begreppet Gud representerar, ur jagets atomära perspektiv.

Fascinationen för de elektromagnetiska fälten löper som en röd tråd genom mitt liv.
Fälten är imaginära till sin natur, men förekomsten/närvaron kan detekteras via hjälpmedel.
Det innebär att vi saknar kunskap om huruvida fälten skall betraktas som t ex något i viss mening
existerande, eller om det rör sig om en egenskap av något slag. Det är dessa till sin karaktär abstrakta fält
(magnetiskt respektive elektriskt) som vi använder oss av inom fysiken för att förklara vår förnimbara
verklighet inkl den kommunikation som förmedlar det vi förnimmer. Detta kan ses som en bekräftelse av,
”Om man bara tror på det man ser, så blir tänkandet ganska begränsat.”

Då såväl min utbildning som mitt yrkesverksamma liv till stor del ägnats åt utnyttjandet av
elektromagnetiska fält och deras utbredning och egenskaper, har avsaknad av förklaring,
upplevts som både frustrerande och otillfredsställande. Ett tankeexperiment.
Antag att de elektromagnetiska fälten ej existerar, försök sedan förklara vad RUM och TID är.
De som ej klarar av den uppgiften, bör tänka till en gång till, för att undvika förhastade slutsatser.

/ Illusionen

Här trampar du illusionen rakt ner i grytan. Du skriver något om ateister som inte kan uppleva just dina favoritkompositörer som njutbart. Du skiljer ut dig själv och andra troende som högre stående varelser med sinne för vad som är fin och rätt kultur. Såna som du illusionen ökar på min avsky.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tro

Inläggav Anne » 11 jul 2018 23:31

Anders skrev:
xion skrev:Mycket som påminner om Esther i det här, tycker ni inte?
https://www.svtplay.se/video/17263710/l ... ade-familj

Att både Esther och den här familjen räknar sig som "kristna" och står för det. Annars är det här ju något helt annat, tycker inte det var någon bra jämförelse. Att man står på sig som kristen och står för traditionellt kristna värderingar är rätt långt ifrån de här typerna. Däremed inte sagt att jag håller med Esther i det mesta. Men skulle du plocka nån i det här gänget och sätta sig på ett forum av den här typen skulle de klassas som troll ganska omgående.

Hatet förenar. Video om en högerkristen grupp. Tar Esther upp något sådant i kristen höger-tråden? Nej. Varför inte? ...

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Tro

Inläggav Illusionen » 12 jul 2018 17:32

scirocco skrev:
Illusionen skrev:
klorofyll skrev:Om man bara tror på det man ser,så blir tänkandet ganska begränsat...


Ja så förhåller det sig nog.
Att försöka få någon, som inte hör det vackra i musiken, och inte uppfattar det sköna i konsten, att förstå att
t ex Mozart och Michelangelo av ”naturen” tilldelats gåvor som var unika, är sannolikt en otacksam uppgift.
På liknande sätt tror jag det förhåller sig med vår syn på vad Gud representerar. Vissa tycker sig skönja
fascinerande samband utöver det alldagliga, som kräver långt mer än mänsklig förmåga, andra inte.
För att kompensera för denna begränsning tillgriper ateisten då aningslöst atomära begrepp som evolution,
slump mm, samtidigt som man helt utelämnar förklaring till vad dessa mänskliga begrepp symboliserar
och representerar. Ateisten saknar t ex lika mycket som den troende en trovärdig förklaring till fundamentala
begrepp som JAGET, RUM och TID. Personligen upplever jag det som ett problem när någon anser sig veta,
trots att man samtidigt uppenbart saknar sådana viktiga pusselbitar.
Det tyder på att man överskattar sin förmåga, och drar slutsatser som helt saknar trovärdig grund.
Krasst uttryckt tror jag att ateisten saknar förmåga att förnimma universums ”skönhet och musik”, och ställa
detta i relation till behov och innebörd av vad begreppet Gud representerar, ur jagets atomära perspektiv.

Fascinationen för de elektromagnetiska fälten löper som en röd tråd genom mitt liv.
Fälten är imaginära till sin natur, men förekomsten/närvaron kan detekteras via hjälpmedel.
Det innebär att vi saknar kunskap om huruvida fälten skall betraktas som t ex något i viss mening
existerande, eller om det rör sig om en egenskap av något slag. Det är dessa till sin karaktär abstrakta fält
(magnetiskt respektive elektriskt) som vi använder oss av inom fysiken för att förklara vår förnimbara
verklighet inkl den kommunikation som förmedlar det vi förnimmer. Detta kan ses som en bekräftelse av,
”Om man bara tror på det man ser, så blir tänkandet ganska begränsat.”

Då såväl min utbildning som mitt yrkesverksamma liv till stor del ägnats åt utnyttjandet av
elektromagnetiska fält och deras utbredning och egenskaper, har avsaknad av förklaring,
upplevts som både frustrerande och otillfredsställande. Ett tankeexperiment.
Antag att de elektromagnetiska fälten ej existerar, försök sedan förklara vad RUM och TID är.
De som ej klarar av den uppgiften, bör tänka till en gång till, för att undvika förhastade slutsatser.

/ Illusionen


Här trampar du illusionen rakt ner i grytan. Du skriver något om ateister som inte kan uppleva just dina favoritkompositörer som njutbart.
Du skiljer ut dig själv och andra troende som högre stående varelser med sinne för vad som är fin och rätt kultur.
Såna som du illusionen ökar på min avsky.


Kommenterar detta i tråden, Vad utgör medvetandets referens?
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 12 jul 2018 18:15

Dagens Nyheter:

Skynda dig att göra upp med din motpart medan du är med honom på vägen. Annars kan han överlämna dig till domaren, och domaren till vakten och du sätts i fängelse. Jag säger dig sanningen: Du kommer inte ut därifrån förrän du har betalat till sista öret.

Ord att minnas. Eftersom idag överlämnades all orättfärdighet till Domaren.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 12 jul 2018 20:05

Esther skrev:Skynda dig att göra upp med din motpart medan du är med honom på vägen. Annars kan han överlämna dig till domaren, och domaren till vakten och du sätts i fängelse. Jag säger dig sanningen: Du kommer inte ut därifrån förrän du har betalat till sista öret.

Du citerar Matt 5:25, 26.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 12 jul 2018 22:11

Pilatus skrev:
Esther skrev:Skynda dig att göra upp med din motpart medan du är med honom på vägen. Annars kan han överlämna dig till domaren, och domaren till vakten och du sätts i fängelse. Jag säger dig sanningen: Du kommer inte ut därifrån förrän du har betalat till sista öret.

Du citerar Matt 5:25, 26.


Ja och Matteus citerade Jesus : det Trovärdiga Vittnet.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 68 och 0 gäster