Tro

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 16 jul 2018 17:22

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Jämförelsen avser att visa något, ett komparerande omdöme, hur något förhåller sig till något annat.
Ofta förenat med värdeladdade adjektiv. En neutral deskriptiv jämförelse? Uppfattas det alltid så?

Ja det intressanta i detta fall är att Lynx kommenterade samma post med att jag "smickrar/ställer in mig" hos Illusionen - det vill säga hon tolkade det positivt det jag sa till honom om honom - dvs att han är känslig.

Jag läste vad du skrev till Illusionen, men blev inte riktigt klok på hur du menade. Det verkade på mig som orden kunde ha en annan mening, men nej, jag förstod det inte.


Ibland är enkla saker just de svåraste.
Inte allt som sägs måste ha den intention som andra tolkar in.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 16 jul 2018 17:28

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Ja det intressanta i detta fall är att Lynx kommenterade samma post med att jag "smickrar/ställer in mig" hos Illusionen - det vill säga hon tolkade det positivt det jag sa till honom om honom - dvs att han är känslig.

Jag läste vad du skrev till Illusionen, men blev inte riktigt klok på hur du menade. Det verkade på mig som orden kunde ha en annan mening, men nej, jag förstod det inte.


Ibland är enkla saker just de svåraste.
Inte allt som sägs måste ha den intention som andra tolkar in.


Jag kan ge dig en analogi... (hoppas du förstår att det är detta, samt vad det innebär- för det tog mig mycket lång tid att fatta att de som deltar här inte begriper ens början av filosofi... men de kommenterar allt som de inte begriper och det blir så galet och så jobbigt som att stå och förklara på grekiska till en kines som inte fattar ett ord men tror han vet).

I en inhägnad av zebror släppte de in en häst - den var sig själv (för den kunde inget annat) men allt den gjorde sågs av zebrorna på "zerbiska" - hästen blev inte klokare på det - inte zebrorna heller ...

:roll: :lol:
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 16 jul 2018 17:47

Esther skrev:Ibland är enkla saker just de svåraste.
Inte allt som sägs måste ha den intention som andra tolkar in.

Jag menade att om jag omtolkade vad du skrev till Illusionen som något ironiskt, så förstod jag inte din avsikt. Illusionen är en vänlig man, med problem att besvara enkla ontologiska frågor.

(Tidigare hade Illusionen uttryckt sig nedsättande om ateisters förmåga att uppleva det sköna, ifrågasatt att jag alls svarade (om hans syn på ontologi).) Det är ok för min del, vill Illusionen sluta sig inom sin egen tråd så får han gärna det, vad det nu skall ha för mening. Men Filosofiforum borde kunna fungera litet vidare än så.)

Jag blev kanske bara konfunderad av vad du skrev.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 16 jul 2018 17:54

Pilatus skrev:
Esther skrev:Ibland är enkla saker just de svåraste.
Inte allt som sägs måste ha den intention som andra tolkar in.

Jag menade att om jag omtolkade vad du skrev till Illusionen som något ironiskt, så förstod jag inte din avsikt. Illusionen är en vänlig man, med problem att besvara enkla ontologiska frågor.

(Tidigare hade Illusionen uttryckt sig nedsättande om ateisters förmåga att uppleva det sköna, ifrågasatt att jag alls svarade (om hans syn på ontologi).) Det är ok för min del, vill Illusionen sluta sig inom sin egen tråd så får han gärna det, vad det nu skall ha för mening. Men Filosofiforum borde kunna fungera litet vidare än så.)

Jag blev kanske bara konfunderad av vad du skrev.


Det märkliga med sanningen är att den reflekterar andras inre. Den själv är fast.
Det är som en sten med en spegel på - där de som tittar på den (men inte ser sanningen) ser sig själva. Det de är.
Därav ser man människor i Sanningens Spegel ---

jag är - aldrig - ironisk
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 16 jul 2018 17:58

Esther skrev:Jag kan ge dig en analogi... (hoppas du förstår att det är detta, samt vad det innebär- för det tog mig mycket lång tid att fatta att de som deltar här inte begriper ens början av filosofi...

Men Esther, att delta i ett forum där några få har högskolepoäng i filosofi ställer krav på oss alla. En sokratisk majeutik som får andra att känna sig dumma ... och kanske svarar med frustration, vad uppnår man med det?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 16 jul 2018 18:00

Pilatus skrev:
Esther skrev:Jag kan ge dig en analogi... (hoppas du förstår att det är detta, samt vad det innebär- för det tog mig mycket lång tid att fatta att de som deltar här inte begriper ens början av filosofi...

Men Esther, att delta i ett forum där några få har högskolepoäng i filosofi ställer krav på oss alla. En sokratisk majeutik som får andra att känna sig dumma ... och kanske svarar med frustration, vad uppnår man med det?



Men varför inte döpa om forumet till : Det Allmänna Chattforumet för de som Inget Kan om Filosofi.
???
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tro

Inläggav Anne » 16 jul 2018 19:20

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Är en jämförelse det samma som att framhäva sin egen förträfflighet?

Jämförelsen avser att visa något, ett komparerande omdöme, hur något förhåller sig till något annat.
Ofta förenat med värdeladdade adjektiv. En neutral deskriptiv jämförelse? Uppfattas det alltid så?


Ja det intressanta i detta fall är att Lynx kommenterade samma post med att jag "smickrar/ställer in mig" hos Illusionen - det vill säga hon tolkade det positivt det jag sa till honom om honom - dvs att han är känslig.
Sedan sirocco - tolkade motsatsen - att jag sa om mig själv att jag är en tysk tigertanks - som positivt om mig själv.

:)
ja - så då får man väl bestämma sig då - vem har rätt?
Är det att framhäva sig själv att säga man är okänslig och säga till motparten att denne är känslig eller vad?

DÅRARNAS PARADIS!!!


Positivt skulle jag inte kalla det att behandla någon i instrumentellt syftet att få medhåll om vildkatten och ökenvinden. Resterande här tilltalar varann direkt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 16 jul 2018 19:22

lynx skrev:
Positivt skulle jag inte kalla det att behandla någon i instrumentellt syftet att få medhåll om vildkatten och ökenvinden. Resterande här tilltalar varann direkt.


Och på svenska?
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tro

Inläggav Anne » 16 jul 2018 19:23

Förstår du verkligen inte vad jag säger?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 16 jul 2018 19:27

lynx skrev:Förstår du verkligen inte vad jag säger?



Tror jag sagt det otaliga gånger till dig redan - jag begriper ofta inte överhuvudtaget vad du skriver...
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tro

Inläggav Anne » 16 jul 2018 19:38

Okej... Du väljer att smickra Illusionen huvudsakligen med avsikten att söka en bundsförvant. Det är inte ett speciellt trevligt tillvägagångssätt. Resten du skriver i sammanhanget är negativt laddat mot scirocco och mig där du väljer att inte vända dig till någon av oss direkt. Förstår du fortfarande inte - gå till tankar och känslor.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 16 jul 2018 20:02

lynx skrev:Okej... Du väljer att smickra Illusionen huvudsakligen med avsikten att söka en bundsförvant. Det är inte ett speciellt trevligt tillvägagångssätt. Resten du skriver i sammanhanget är negativt laddat mot scirocco och mig där du väljer att inte vända dig till någon av oss direkt. Förstår du fortfarande inte - gå till tankar och känslor.


...som jag sagt förut - du bidrar aldrig till något annat än kritisera mig - FELAKTIGT... för din personlighet och det du är - är något så starkt motsatsen till vad jag själv är begriper jag inte hälften av dina utfall, attacker samt det du säger. Inte en tråd du går på mig med felaktiga påstående samt rena rama lögner stämmer och du bidrar aldrig någonsin till ämnet.
I detta fall kanske --- eftersom DIN tro om vad jag gör, med vilken intention är just inget mer än DIN TRO.
Du är sådan och tror om andra det du är.
Jag gav dig den "spegeln" där du kunde få möta dig själv och dina egna kommentarer - det hoppas jag kan hjälpa dig.
Jag kan det inte för jag begriper mig inte på varken det du säger eller det du är.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 16 jul 2018 20:09

Människor som du och den där vinden - får mig att tappa lusten till allt vad människan är och kan vara och bli.
Det är sant.
Jag valde ett forum för FILOSOFI och det enda ni bidrar med är att aldrig prata om sak - eller förmedla något annat än era sura uppstötningar och er galla --- med ständigt fokus på person.
vilken person?
Mig... varför?
INGEN ANING.

Förmodligen för att ni båda sökte er hit för att hitta parter att ha sex med - folk är ju inte kloka ... då det förvånar mig inte ett smack... och den enda personen som jag mött i detta forum som har lite filosofi samt även en egen integritet (detta testade jag noga) är Pilatus. Visserligen blind för det ni sysslar med avseende att gå på mig - men i alla fall någon som kan lite om filosofi.
DET ÄR ORSAKEN JAG ÄR HÄR...

Jag behöver inga bundsförvanter, behöver inga aliierade - är inte på något Monopolspel - jag är hur ofattbart svårt det än kan verka - PÅ ETT SÅ KALLAT FILOSOFIFORUM MED MÄNNISKOR SOM BARA SYSSLAR MED ANNAT. Och sedan klagar på mig.
Dårarnas paradis.
Knallhattar och verkligen--- sällan har jag träffat en sådan grupp människor... oftast skrattar jag för det är inte värt att gråta över ens.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tro

Inläggav Anne » 16 jul 2018 20:10

Jag är utbildad inom sånt här. Detta rör dig och inte mig. Jag är för förlåtelse, men jag förstår att scirocco inte förlåter dig. Ska jag fråga honom han vill posta dina sjuka meddelanden där du förföljde honom fast han ignorerade dig?

Hädanefter svarar jag dig inte på ditt trams i den här linjen om du inte skriver under tankar och känslor eller PM. Jag tänker inte vara delaktig i ditt förstörande av trådar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 16 jul 2018 20:19

Esther skrev:
Pilatus skrev:Men Esther, att delta i ett forum där några få har högskolepoäng i filosofi ställer krav på oss alla. En sokratisk majeutik som får andra att känna sig dumma ... och kanske svarar med frustration, vad uppnår man med det?

Men varför inte döpa om forumet till : Det Allmänna Chattforumet för de som Inget Kan om Filosofi.
???

Ja, vi som deltar här har litet olika erfarenhet och har kanske läst litet hit och dit om filosofi. Så är det och det får vi leva med. Den som vill något mer kan ju alltid söka sig till ett annat forum där deltagarna har någon skolning.

Skulle du trivas med det Esther? Du skulle slippa en massa elände och obehaget att förklara de mest fundamentala begreppen.

Namnändringen tror jag inte går hem, det vore som att erbjuda dig att pinka oss rakt i ansiktet.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 75 och 0 gäster