Evigt liv - hot eller löfte?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Anders » 29 maj 2018 09:16

xion skrev:
Anders skrev:
xion skrev:Du kan vara lugn Anders.
Det finns inget förutom det NU som du just upplever.
Du kommer aldrig att återfödas, vare sig som mygga, huggorm eller människa.
Vi är alla deltagare i livets stafettlopp.
Målet?
Det finns inget "mål".
Och något sådant behövs inte. Som bekant är det resan som är det viktiga, inte målet.
Att leva med Tao
Att leva i Tao


Dessutom.
Ingen kommer någonsin att få svar på vad som händer efter döden,
Det händer nämligen ingenting.
Människan finns en tid, sen blir vi gräs och frid.


Sorry, jag var där nånstans på 70-talet. Evigheten är lite bökigare än så. Om du orkar ta in den. Aldrig finns inte i evighetens perspektiv.

Jaha - Då vet vi det, Evigheten var mindre bökig på 70-talet.

För mej.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Algotezza » 29 maj 2018 14:49

Nuet är evigt. Även om vi levt och lever alltid kommer vi att göra det i form av ett nu. Ett här och nu som ständigt skiftar. Inga änglakörer vid Guds tron. Ett evigt lagom skiftande och omväxlande vardagsliv. Evig vardag. Sensationer kommer när man hungrar efter dem. Frid också.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Kreativ » 30 maj 2018 13:07

Anders skrev:Evigheten är DEN tanke man faktiskt, trots allt vad psykologerna säger, bara måste trycka undan. Begriper du inte det har du inte varit där.

Jag vet vad du pratar om. Det verkar inte som du lyckas förmedla det till folk här, så de har förmodligen aldrig varit där, men jag betraktar din upplevelse paradoxalt nog som nödvändigt för uppvaknande/upplysthet. Det är synd att de flesta filosofer och andliga läror inte verkar tackla den här insikten, vilket visar hur mediokra de är.

Esther skrev:Inte tänkte på - utan tog emot, uppfattade som givet mig. Inget som föddes inom mig eller kom ur mina tankars verksamhet.

Det här visar att Esther aldrig tänkt så långt, och även nu är hon oförmögen att verkligen tänka igenom det. Men det är inte förvånande då Esther sällan tänker utan låter något annat tänka åt henne. Vilket är på djurnivå (då egen takneverksamhet är vad som skiljer människan från djuret). Det här är vad jag hänvisade till tidigare när jag sa att Esther är "själlös." Hon har ingen "levande själ" som Bibeln uttrycker det i sin egentliga mening.

531bts skrev:Antagandet att medvetandet inte upphör efter döden utan blir vänt mot okända kausalitetsförhållanden, kan man naturligtvis ha invändningar o obehag inför. Den känslomässiga reaktionen inför det du kallar evigheten, dvs medvetandets eviga kretslopp in o ut i skapelsen med födelse, liv, lidande o död, är i sig, om det betraktas ifrån ett mekaniskt, meningslöst o autonomt perspektiv, skrämmande.

531bts förstår inte heller exakt vad Anders pratar om. Det är inte möjligheterna som kan ske i sig som Anders finner ångestfyllt (åtminstone inte enbart), utan framförallt oupphörligheten själv. Kvaliteten i upplevelserna/evigheten är därmed irrelevanta att prata om. Även ett himmelrike med allt gott du kan önska blir till slut lika ångestladdat utefter Anders insikt. (Det här är för övrigt varför jag betraktar glömska som en "säkerhetsåtgärd" och bara en av många saker som gör reinkarnation till en mer hälsosam lära än diverse permanenta tillstånd.)

Men det här leder mig till ytterligare en sak som bör tas upp när det kommer till religioner, nämligen att ingen religion faktiskt pratar om livet efter fysisk död. Allt det är feltolkningar. Ordet "död" i antika andliga skrifter hänvisar som regel alltid till andlig död, vilket är att förlora insikten om vårt högre Själv (vilket är Guds avbild eller "levande själ" i oss). Vad Buddha menade med att "fly reinkarnations cykeln" var att fly ifrån det psykologiska kretslopp med diverse attitydsstadier ett mänskligt psyke genomgår när det förlorar sin stabila mark som enbart ett inre vittne (vilket är målet med meditation, yoga, bön, sabbat, o s v). Därmed lär inte ens Buddhism eller Hinduism ut att det går att fly evigheten då det är en feltolkning.

xion skrev:Jaha - Då vet vi det, Evigheten var mindre bökig på 70-talet.

Vad Anders syftar på är att evigheten har inga begränsningar. Vilket betyder att efter tillräckligt lång tid är det inte bara möjligt att omständigheterna och partiklarna som gått samman i en sådan ordning att du just nu existerar kan ske igen, men att det faktiskt måste ske igen. "Högre evigheten" innehåller inte bara alla möjliga kombinationer givet tillräckligt med tid, men även återupprepningen av alla möjliga kombinationer givet tillräckligt med tid. Och i evigheten är tid inget problem.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav xion » 31 maj 2018 05:43

Nej, jag har aldrig tänkt på evigheten på det viset.
När börjar evigheten, var det en som sa.
Definitionen för oändlighet är utan början eller slut.
Det är svårt att tänka sig att något alltid funnits. Men så måste det ändå vara, annars tvingas vi plocka in Gud,
Men inte ens då blir vi kvitt oändligheten/evigheten.
Det här är något vi aldrig kan förstå. Frågor som aldrig kan besvaras är egentligen förspilld tankemöda.
Det bästa tror jag är kapitulation. Vi accepterar oändligheten/evigheten fast vi inte förstår den.
Jag tror inte att andra djur ställer sådana frågor.
Precis som oss så minns de inte sin födelse och vet inte att de ska dö.
Evighet och oändlighet är bara naturligt för andra djur.
Man kommer osökt att tänka på legenden om kunskapens träd....

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Pilatus » 31 maj 2018 09:40

xion skrev:Definitionen för oändlighet är utan början eller slut.

Oändlighet kan börja med vad som helst. T ex en talserie med de hela talen: 1 2 3 4 5 ... n
xion skrev:Det är svårt att tänka sig att något alltid funnits.

Ja, vad skulle det kunna vara? Något som fanns innan universum?
Moderator

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav xion » 31 maj 2018 16:27

xion skrev:Nej, jag har aldrig tänkt på evigheten på det viset.
När börjar evigheten, var det en som sa.
Definitionen för oändlighet är utan början eller slut.
Det är svårt att tänka sig att något alltid funnits. Men så måste det ändå vara, annars tvingas vi plocka in Gud,
Men inte ens då blir vi kvitt oändligheten/evigheten.
Det här är något vi aldrig kan förstå. Frågor som aldrig kan besvaras är egentligen förspilld tankemöda.
Det bästa tror jag är kapitulation. Vi accepterar oändligheten/evigheten fast vi inte förstår den.
Jag tror inte att andra djur ställer sådana frågor.
Precis som oss så minns de inte sin födelse och vet inte att de ska dö.
Evighet och oändlighet är bara naturligt för andra djur.
Man kommer osökt att tänka på legenden om kunskapens träd....

Sen har vi ju det här med själ.
Vad är egentligen "själ" för något?
Enligt Taoismen är naturen besjälad. Allt är i någon mening levande.(detta är åtminstone min tolkning av det)
När en människa skapar något så tycker vi att föremålet har blivit besjälat av denne.
En tavla är inte bara en tavla. Mycket av dess värde ligger i vem som målat den.
Vet vi inte vem som målat den så saknar den detta värde.
Tavlans "själ" finns sålunda inte i själv tavlan utan i betraktarens vetskap om konstnären, alltså hos betraktaren.
Tron att en människas själ (i sig) skulle kunna existera efter döden saknar evidens och får nog räknas till religionens område.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Kreativ » 31 maj 2018 17:10

Pilatus skrev:
xion skrev:Det är svårt att tänka sig att något alltid funnits.

Ja, vad skulle det kunna vara? Något som fanns innan universum?

Tror du att universum uppkom ur intet? Lagen om energiutbyte (minns inte vad den officiellt kallas) innebär att saker inte tillkommer eller försvinner, bara omvandlas och byts ut.

xion skrev:Tron att en människas själ (i sig) skulle kunna existera efter döden saknar evidens och får nog räknas till religionens område.

Taoism är religion. Om du är så inne på Taoism måste du ge upp din position som "den enda riktiga ateisten" på forumet, eller hur du uttryckte det. :D
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Pilatus » 31 maj 2018 17:24

Kreativ skrev:
Pilatus skrev:
xion skrev:Det är svårt att tänka sig att något alltid funnits.

Ja, vad skulle det kunna vara? Något som fanns innan universum?

Tror du att universum uppkom ur intet? Lagen om energiutbyte (minns inte vad den officiellt kallas) innebär att saker inte tillkommer eller försvinner, bara omvandlas och byts ut.

Du tänker på termodynamikens första huvudsats.

Problemet är bara, fanns den lagen innan något annat fanns? Vad fanns först? Vetenskapen säger att det vet vi inte?
Moderator

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav 531bts » 01 jun 2018 12:16

Kreativ: du ägnar dig åt intellektuell spekulation o underhållning. Påpekar andras bristande förståelse välartikulerat utan några för förståndet klara alternativ. Kan fungera som självförverkligande för dig med visst underhållningsvärde för läsaren.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Kreativ » 01 jun 2018 12:56

531bts, jag ägnar mig även åt robust filosofi och andlighet. Har du kollat upp Tidlös utbildning? Vad är det för klara alternativ du är ute efter? Ni är fria att ställa frågor om något är oklart. Jag har tyvärr inte alltid tid att skriva långa inlägg.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Algotezza » 01 jun 2018 13:25

Universum kan drabbas av värmedöden. Alla skillnader jämnas ut. All energi omvandlas till den lägsta formen energi . Om inte någon sätter fart. Livet. De levande.

Evigheten är väl snarare kulminerande livskvalitet än att dra ut en tidslinje utan slut.

Nuet är en perpetuum mobile som genererar linjär tid men självt är nuet ett spiralformat minikretslopp.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Anders » 09 jun 2018 09:35

Algotezza skrev:Universum kan drabbas av värmedöden. Alla skillnader jämnas ut. All energi omvandlas till den lägsta formen energi . Om inte någon sätter fart. Livwt. De levande.

Evigheten är väl snarare kulminerande livskvalitet än att dra ut en tidslinje utan slut.

Nuet är en perpetuum mobile som genererar linjär tid men självt är nuet ett spiralformat minikretslopp.

Det är så jag önskar jag kunde tänka.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav xion » 13 jun 2018 15:57

Kreativ skrev:
xion skrev:Tron att en människas själ (i sig) skulle kunna existera efter döden saknar evidens och får nog räknas till religionens område.

Taoism är religion. Om du är så inne på Taoism måste du ge upp din position som "den enda riktiga ateisten" på forumet, eller hur du uttryckte det. :D

Ha - Jag är till och med allergisk mot prästkragar. :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Algotezza » 13 jun 2018 18:03

xion skrev:
Kreativ skrev:
xion skrev:Tron att en människas själ (i sig) skulle kunna existera efter döden saknar evidens och får nog räknas till religionens område.

Taoism är religion. Om du är så inne på Taoism måste du ge upp din position som "den enda riktiga ateisten" på forumet, eller hur du uttryckte det. :D

Ha - Jag är till och med allergisk mot prästkragar. :)


Gud älskar en glad ateist.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster