Religionens lärosatser och vetenskap

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Algotezza » 04 jun 2018 19:27

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:

Nja - jag tycker de sitter samman som ler och långhalm - den ena handlar om hur/vad/vart/varför vi är som vi är - människor - och den andra hur vi kan förstå världen...


Tycker du att du följer den tanken här? Du framställer jungfrufödseln som ett empiriskt faktum.



Ingen människa ser jungfrufödseln som något som upprepas och kan studeras --- det var en enda gång. Ett faktum i verkligheten?
Ja det brukar vi som tror - hålla för sant (inte Hammar eller andra från SvK).
Ett försanthållande kan se ut på olika sätt... och du är säkerligen bekant med a priori sanna principer...
:)
Lite kort kan man säga om dessa att de: angående sin nödvändighet och allmängilighet går långt utöver och är oberoende av kunskapssubjektets aposterioriska kunskap genom egen erfarenhet eller varseblivning. Människan kan - trots - att vi är hänvisade till sinnesförnimmelser få kunskap om den föränderliga verkligheten och med sitt intellekt "trancendera" (överskrida) erfarenheten.



Ja, det är sanning för tron, jungfrufödseln. Men vi kan inte uppleva utanför vårt upplevande hur mycket vi än transcenderar. Det du kommer fram till via intellektet är väl också något du upplever.
Algotezza aka Algotezza

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 19:28

Tar ett litet axplock ur en av mina papers vid Lunds universitet när jag skrev - i ett helt annat ärende om detta ....

Jag skrev den 18:e januari 2005...
Einsteins teori blev inte alls accepterad och betrodd när han publicerade den 1905 just på grund av detta faktum att det inte fanns någon verklighetsförankring i denna mer än den matematiska uträkning han visade som stöd för den - i övrigt - skrämmande befriad från fotnoter.
Ljusets avböjning bevisades först senare vid en solförmörkelse och att massa är energi visades först när atombomben exploderade 1945.

E=mc2 är alltså ett mycket bra exempel för att åskådliggöra hur en metafysisk princip kan omsättas i vår verkligheten och få en förankring i verkligheten. Relativitetsteorins abstrakta logiska beräkningar hade inte, då de skrevs av Einstein, en motsvarighet i den fysiska konkreta verkligheten.

:)
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav scirocco » 04 jun 2018 19:30

Esther skrev:
scirocco skrev:Varför börja rabbla upp sådant som du inte tycker är kärlek. Jag är övertygad om att människor har kärlek till varandra utan något sakrament. Kärlek är inte något som blir möjligt först när man tillhör en religion.


Nej - kärleken kommer verkligen inte via religion. Religion handlar om att studera något på djupet för att förstå. Kärleken - som är Gud - kommer ur det sanna och verkliga förhållandet man etablerar med Honom.
Det är inte bara jag som säger detta - jag har läst otaliga vittnesmål (av män) kring hur det blivit och hur det var... när de etablerade sina relationer till Gud i Kristus...

Jag skriver om kontrasten jag har upplevt - det är inget rabblande. Om du känner dig kränkt över det jag säger är det inte tänkt så. Det är mer ett konstaterande från mig och det jag fått erfara. Sedan har jag inte fått praktisera för att jag inte träffat någon. Det är något annat...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 19:30

scirocco skrev:De unga kan inte förväntas göra rätt,varken i kärlek eller på andra områden. En del gör ju även medvetet fel i protest. När vi är vuxna och använder våra erfarenheter för att göra det vi tror är bättre kan det ju ändå bli det vi kallar dåligt. Både unga och äldre måste kasta sig ut och chansa. Det finns risk att det inte blir alldeles lyckat men det kan också bli bättre än vi föreställt oss. I den här värmen och grönskan,i det sagolika landskapet tillsammans med en kär vän är vi i paradiset på jorden. Det går att uppleva ensam också. Det gäller att ta sig stunder.


Det som är paradiset med någon man verkligen älskar - påverkas ju inte så mycket av det yttre --- eller yttre omständigheter. Det är något som finns inom oss... ja att chansa är hela livet beroende av... det måste man.
Ingen kan lära sig simma om man inte doppar sig :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Algotezza » 04 jun 2018 19:31

Esther skrev:Tar ett litet axplock ur en av mina papers vid Lunds universitet när jag skrev - i ett helt annat ärende om detta ....

Jag skrev den 18:e januari 2005...
Einsteins teori blev inte alls accepterad och betrodd när han publicerade den 1905 just på grund av detta faktum att det inte fanns någon verklighetsförankring i denna mer än den matematiska uträkning han visade som stöd för den - i övrigt - skrämmande befriad från fotnoter.
Ljusets avböjning bevisades först senare vid en solförmörkelse och att massa är energi visades först när atombomben exploderade 1945.

E=mc2 är alltså ett mycket bra exempel för att åskådliggöra hur en metafysisk princip kan omsättas i vår verkligheten och få en förankring i verkligheten. Relativitetsteorins abstrakta logiska beräkningar hade inte, då de skrevs av Einstein, en motsvarighet i den fysiska konkreta verkligheten.

:)


Vad har detta med jungfrufödsel att göra? En analogi?
Algotezza aka Algotezza

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 19:34

Algotezza skrev:
Esther skrev:Tar ett litet axplock ur en av mina papers vid Lunds universitet när jag skrev - i ett helt annat ärende om detta ....

Jag skrev den 18:e januari 2005...
Einsteins teori blev inte alls accepterad och betrodd när han publicerade den 1905 just på grund av detta faktum att det inte fanns någon verklighetsförankring i denna mer än den matematiska uträkning han visade som stöd för den - i övrigt - skrämmande befriad från fotnoter.
Ljusets avböjning bevisades först senare vid en solförmörkelse och att massa är energi visades först när atombomben exploderade 1945.

E=mc2 är alltså ett mycket bra exempel för att åskådliggöra hur en metafysisk princip kan omsättas i vår verkligheten och få en förankring i verkligheten. Relativitetsteorins abstrakta logiska beräkningar hade inte, då de skrevs av Einstein, en motsvarighet i den fysiska konkreta verkligheten.

:)


Vad har detta med jungfrufödsel att göra? En analogi?


De som verkligen gör något i detta livet - tror på det de gör när ingen annan gör det. De som inte tror på nått --- gör inge heller.
Den mänskliga hjärnans begränsningar och vad vi tror att Gud kan eller inte - är inte upp till oss att avgöra - detta är OERHÖRT förmätet.
Det var det samma när alla lärda och mycket kända fysiker och professorer skrattade åt den lilla dumskallen Einstein...
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav scirocco » 04 jun 2018 19:34

Kärlek finns i alla från början. Det där med gud i kristus behövs inte. Vi kan alla fördjupa oss i den kärlek som finns inom oss och andra.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 19:35

scirocco skrev:Kärlek finns i alla från början. Det där med gud i kristus behövs inte. Vi kan alla fördjupa oss i den kärlek som finns inom oss och andra.



Jag respekterar din syn. Önskar dito.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Algotezza » 04 jun 2018 19:37

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:Tar ett litet axplock ur en av mina papers vid Lunds universitet när jag skrev - i ett helt annat ärende om detta ....

Jag skrev den 18:e januari 2005...
Einsteins teori blev inte alls accepterad och betrodd när han publicerade den 1905 just på grund av detta faktum att det inte fanns någon verklighetsförankring i denna mer än den matematiska uträkning han visade som stöd för den - i övrigt - skrämmande befriad från fotnoter.
Ljusets avböjning bevisades först senare vid en solförmörkelse och att massa är energi visades först när atombomben exploderade 1945.

E=mc2 är alltså ett mycket bra exempel för att åskådliggöra hur en metafysisk princip kan omsättas i vår verkligheten och få en förankring i verkligheten. Relativitetsteorins abstrakta logiska beräkningar hade inte, då de skrevs av Einstein, en motsvarighet i den fysiska konkreta verkligheten.

:)


Vad har detta med jungfrufödsel att göra? En analogi?


De som verkligen gör något i detta livet - tror på det de gör när ingen annan gör det. De som inte tror på nått --- gör inge heller.
Den mänskliga hjärnans begränsningar och vad vi tror att Gud kan eller inte - är inte upp till oss att avgöra - detta är OERHÖRT förmätet.
Det var det samma när alla lärda och mycket kända fysiker och professorer skrattade åt den lilla dumskallen Einstein...


Det gäller väl dig också...? Att du inte heller vet vad Gud kan eller inte kan...
Algotezza aka Algotezza

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav scirocco » 04 jun 2018 19:38

Tänker mig att jag talar för många. Sverige är inte aktivt kristet längre. De krafter som är bra finns i allt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 19:39

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Vad har detta med jungfrufödsel att göra? En analogi?


De som verkligen gör något i detta livet - tror på det de gör när ingen annan gör det. De som inte tror på nått --- gör inge heller.
Den mänskliga hjärnans begränsningar och vad vi tror att Gud kan eller inte - är inte upp till oss att avgöra - detta är OERHÖRT förmätet.
Det var det samma när alla lärda och mycket kända fysiker och professorer skrattade åt den lilla dumskallen Einstein...


Det gäller väl dig också...? Att du inte heller vet vad Gud kan eller inte kan...



:) hahaha -- men jag TROR att Han kan göra vad Han vill --- det har jag därmed också fått erfara. Jag sa inte till Honom när han dök upp: det där tror jag inte på, det kan Du inte - Du sitter på ett moln och långt skägg och kan inte mer än jag... - eller: det har jag aldrig sett eller upplevt DÄRFÖR tror jag inte Du kan det heller...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 19:39

scirocco skrev:Tänker mig att jag talar för många. Sverige är inte aktivt kristet längre. De krafter som är bra finns i allt.


krafter???
wow... nej tack.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Algotezza » 04 jun 2018 19:41

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:
De som verkligen gör något i detta livet - tror på det de gör när ingen annan gör det. De som inte tror på nått --- gör inge heller.
Den mänskliga hjärnans begränsningar och vad vi tror att Gud kan eller inte - är inte upp till oss att avgöra - detta är OERHÖRT förmätet.
Det var det samma när alla lärda och mycket kända fysiker och professorer skrattade åt den lilla dumskallen Einstein...


Det gäller väl dig också...? Att du inte heller vet vad Gud kan eller inte kan...



:) hahaha -- men jag TROR att Han kan göra vad Han vill --- det har jag därmed också fått erfara. Jag sa inte till Honom när han dök upp: det där tror jag inte på, det kan Du inte - Du sitter på ett moln och långt skägg och kan inte mer än jag... - eller: det har jag aldrig sett eller upplevt DÄRFÖR tror jag inte Du kan det heller...


Precis ett faktum för tron. För den troende... Men alla tror inte...
Algotezza aka Algotezza

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 19:44

Eller som jag sa till en Holländsk protestantisk pastor som häcklade mig och sa: haha ni tror att Gud finns i en liten brödbit och vin --- det där med transubstansiationen är bara trams.
Ja sa jag - din gud --- kan inte mer än du själv säger han kan och du bestämt han kan. Min Gud - kan allt... även det du inte tror Han kan.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 19:46

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Det gäller väl dig också...? Att du inte heller vet vad Gud kan eller inte kan...



:) hahaha -- men jag TROR att Han kan göra vad Han vill --- det har jag därmed också fått erfara. Jag sa inte till Honom när han dök upp: det där tror jag inte på, det kan Du inte - Du sitter på ett moln och långt skägg och kan inte mer än jag... - eller: det har jag aldrig sett eller upplevt DÄRFÖR tror jag inte Du kan det heller...


Precis ett faktum för tron. För den troende... Men alla tror inte...


Nej - alla står sina kast... de flesta tror de har en psykos när Gud kommer till dem och tar pillar och springer till läkarna -- jag trodde.
Han kom till mig - och jag VISSTE lika säkert som amen i kyrkan att det var Gud och att jag var helt och hållet frisk - och inget - upprepar INGET - har ändrat detta i mig. Oavsett vad människor gjort med mig.
Jag vet det jag vet, jag vet vad jag upplevt och kan inte och tänker inte förneka detta eller Honom - Han har gett mig så oändligt mycket mer än jag ens hoppades på, trodde jag kunde få eller önskade mig --- och allt detta har jag gömt i mitt hjärta och inte salufört överallt - och försökt förstå, lära mig veta vad jag ska göra och hur...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster