Religionens lärosatser och vetenskap

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap - en reflektion

Inläggav Esther » 05 jun 2018 07:44

Algotezza skrev: Nyanser verkar vara tabu.


Nej då... det finns män som vill vara kvinnan i ett förhållande - de vill bli uppbjudna, uppraggade, de vill att hon har byxorna på i allt och bestämmer allt.. även i sängen.
Det finns alltid ett lock till varje kastrull.
Inga problem...
Saken är mer den att den individ som finner en annan individ - varande som man själv är --- finner ofta sitt lock. För mig är sådana män totalt ointressanta. Har alltid varit. Och lika lite som de som vill och måste kontrollera allt och är fördolda muslimer eller våldsverkare.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 05 jun 2018 07:48

Jag tror uppriktigt att det protestantiska arvet spökar mycket i förutfattade och totalt missriktade åsikter om vad kyrkan säger - EGENTLIGEN -om sexualitet i äktenskapet. För Hon ser inget sex utanför äktenskapet (så det kan vi räkna bort)...

Men om man är nyfiken på den katolska synen på människans sexualitet - kan man gärna läsa mer här: http://www.kroppensteologi.se
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav scirocco » 05 jun 2018 07:57

Jo,det är verkligen mycket varierat och blandat det vi pratar om. Allt kan vara och göras på månha sätt. Det finns varianter både hos de religiösa och de neutrala. Samtalet känns inte bra för mig. Det har aldrig kännts bra att prsta med dig esther. Personligen är jag irriterad på allt vad maktutövande heter. Religionerna kan dra åt helvete för min del.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 05 jun 2018 08:23

scirocco skrev:Jo,det är verkligen mycket varierat och blandat det vi pratar om. Allt kan vara och göras på månha sätt. Det finns varianter både hos de religiösa och de neutrala. Samtalet känns inte bra för mig. Det har aldrig kännts bra att prsta med dig esther. Personligen är jag irriterad på allt vad maktutövande heter. Religionerna kan dra åt helvete för min del.


Det är synd att du känner så. Förmodligen har det mindre med mig att göra - som person - och mer att jag säger saker som kan trigga känslor i dig som du bär och där du kanske känner jag bidrar till dessa genom mina ord. Vilket inte har mycket med mig att göra. Det är alltid synd när det är så - men å andra sidan fungerar inte alla människor med alla andra. Det är bara en del av livet.
Ofta när man känner obehag eller aversion mot någon - bör man alltid försöka se i sig själv ... var den känslan kommer ifrån.
Jag känner inte så för dig - eller någon annan heller för den delen - även om jag ganska ofta tar avstånd från vad vissa människor kan säga.

Maktutövande är det som människor helst gör. I alla avseenden. Men man ser helst inte sig själv i den rollen när man vill ha den indirekt.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav klorofyll » 05 jun 2018 08:27

scirocco skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Marias renhet, att vara obefläckad.

Oskyldighet och sex har inget med vartannat att göra...

... Varför skall sex förknippas med motsatsen skyldig ...

Det är det jag menar. Tror inte att det finns något samband.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 05 jun 2018 08:33

scirocco skrev: Religionerna kan dra åt helvete för min del.


Religioner --- är ju inte alls vad som de kanske borde vara = ett stöd i att förstå Gud.

Ser vi till den judiska religionen som vi då (som kristna) lägger vår förståelse av Gud i - består ju hela GT av det judiska folkets liv med Gud, deras misstag, deras fel, deras lycka, deras framgångar, deras misslyckanden och lidande - deras underbara varande... mm - som en slags kontext av vem vi är. Vi är som de - de är som vi. Vi är bara människor - vi snubblar och faller, vi slår oss och vi reser oss upp, vi lyckas och vi misslyckas... det är ju livet.
Saken är mer den att sedan kommer nya testamentet...

Varför?
Gud insåg att vi inte kan utan Honom.
Vi försöker och vi anstränger oss och allt blir ett ok av regler och förbud och ingen pallar...
Alla faller...
Och ger upp.

Så Gud kommer, förlåter oss, tar på sig våra skulder och dör för dem så att vi kan resa oss upp - desto mer vi gjort av elände - desto större nåd får vi, ta emot Honom i oss (vi gör det i nattvarden) och sedan traggla vidare och försöka --- med stöd INNIFRÅN av Honom. Inte bara Hans helige Ande som bara profeterna hade - vi får detta... så vi kan vilja fortsätta trots att vi misslyckas ofta och mycket - är svaga och oförstående... och tar emot Honom i oss så att Han inifrån kan hjälpa oss nå målet.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 05 jun 2018 08:40

scirocco --- jag kanske är för kategorisk för dig :)... det var lite så när jag läste Kant första gången... hans påstående om: kvinnor kan aldrig bli helt moraliska - de är för emotivt styrda och icke rationella.
Men istället för att bli sur på hans generella och mycket kategoriska påstående - bestämde jag mig för att läsa in honom - noga. Förstå, lära mig... vad som låg bakom detta påstående... vad han menade, om det fanns belägg för detta - istället för att bara avvisa honom.
Det gör vi ofta när vi möter något vi inte vill eller kan ta till oss och menar är HELT FEL.

Hos mig --- framkallar sådant nyfikenhet. En önska att förstå det annorlunda - att gå bakom detta och se vad som finns där.
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav scirocco » 05 jun 2018 08:42

När man pratar med någon på en statlig myndighet svarar de aldrig själv på någonting. De hänvisar till de regler som gäller. Så blir det att prsta med någn som ingår och lyder under en organisation. Jag har svårt för alla slags föreningar och sammanslutningar. Folket lyder för mycket. Det är farligt och bidrar till plåga.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 05 jun 2018 08:47

scirocco skrev:När man pratar med någon på en statlig myndighet svarar de aldrig själv på någonting. De hänvisar till de regler som gäller. Så blir det att prsta med någn som ingår och lyder under en organisation. Jag har svårt för alla slags föreningar och sammanslutningar. Folket lyder för mycket. Det är farligt och bidrar till plåga.


:) ja där är vi nog mycket lika.
Nästintill otygelbar --- för jag har aldrig någonsin tillhört någon gruppering eller någon grupp och tagit emot - onyanserat och bara "var god svälj" något de vill jag ska tycka, tänka eller göra eller kläder jag ska ha på mig eller andra symboler jag ska bära för att vara där - internatskolan till trots, skoluniformen till trots, katolska kyrkan till trots - men jag tar det som jag vet jag behöver --- i det jag valt.
Det enda jag själv valt - är att tillhöra Gud. Det gör jag.
Men att baxa in mig i något där andra ska bestämma över mig och mitt väsen - när jag går upp, när jag lägger mig, vad och när jag äter, hur jag står och går och är och tycker och säger och skrattar ---inte ens i ett äktenskap.
Jag föddes fri - och friheten fann jag inte i att leva med min kropp som ett ok som bestämde över mig eller andra... jag kommer och går.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Anders » 05 jun 2018 09:50

Esther skrev:
scirocco skrev:När man pratar med någon på en statlig myndighet svarar de aldrig själv på någonting. De hänvisar till de regler som gäller. Så blir det att prsta med någn som ingår och lyder under en organisation. Jag har svårt för alla slags föreningar och sammanslutningar. Folket lyder för mycket. Det är farligt och bidrar till plåga.


:) ja där är vi nog mycket lika.
Nästintill otygelbar --- för jag har aldrig någonsin tillhört någon gruppering eller någon grupp och tagit emot - onyanserat och bara "var god svälj" något de vill jag ska tycka, tänka eller göra eller kläder jag ska ha på mig eller andra symboler jag ska bära för att vara där - internatskolan till trots, skoluniformen till trots, katolska kyrkan till trots - men jag tar det som jag vet jag behöver --- i det jag valt.
Det enda jag själv valt - är att tillhöra Gud. Det gör jag.
Men att baxa in mig i något där andra ska bestämma över mig och mitt väsen - när jag går upp, när jag lägger mig, vad och när jag äter, hur jag står och går och är och tycker och säger och skrattar ---inte ens i ett äktenskap.
Jag föddes fri - och friheten fann jag inte i att leva med min kropp som ett ok som bestämde över mig eller andra... jag kommer och går.

Som du kanske märkt är jag inte i det större facket av oreligiösa. Så den här dialogen är intressant. Har inte sett något i det du sagt som jag sett något skäl att kommentera. Förrän det här sista. Och jag säger inte att du har fel. Men. Lever nära katoliker, och att säga att man söker Katolska Kyrkan utan att söka gemenskap i att leva efter ett system låter konstigt. Om du lite säger det?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav xion » 05 jun 2018 09:50

Den här föreställningen att någon skulle kunna ta på sig någon annans skuld har jag svårt att förstå.
OK om det gällde pengar eller dylikt.

Antag att någon skulle överfalla dig och våldta dig och misshandla dig å det grövsta så att du fick fysiska och psykiska men av det.
Lyckligtvis får polisen fast gärningsmannen och dömer honom till livstids fängelse.
Nu träder en annan person fram och erbjuder sig att ta på sig hans skuld.
Han tar livstidsstraffet och den skyldige vandrar ut i friheten befriad från sin skuld.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 05 jun 2018 10:02

Anders skrev:
Esther skrev:
scirocco skrev:När man pratar med någon på en statlig myndighet svarar de aldrig själv på någonting. De hänvisar till de regler som gäller. Så blir det att prsta med någn som ingår och lyder under en organisation. Jag har svårt för alla slags föreningar och sammanslutningar. Folket lyder för mycket. Det är farligt och bidrar till plåga.


:) ja där är vi nog mycket lika.
Nästintill otygelbar --- för jag har aldrig någonsin tillhört någon gruppering eller någon grupp och tagit emot - onyanserat och bara "var god svälj" något de vill jag ska tycka, tänka eller göra eller kläder jag ska ha på mig eller andra symboler jag ska bära för att vara där - internatskolan till trots, skoluniformen till trots, katolska kyrkan till trots - men jag tar det som jag vet jag behöver --- i det jag valt.
Det enda jag själv valt - är att tillhöra Gud. Det gör jag.
Men att baxa in mig i något där andra ska bestämma över mig och mitt väsen - när jag går upp, när jag lägger mig, vad och när jag äter, hur jag står och går och är och tycker och säger och skrattar ---inte ens i ett äktenskap.
Jag föddes fri - och friheten fann jag inte i att leva med min kropp som ett ok som bestämde över mig eller andra... jag kommer och går.

Som du kanske märkt är jag inte i det större facket av oreligiösa. Så den här dialogen är intressant. Har inte sett något i det du sagt som jag sett något skäl att kommentera. Förrän det här sista. Och jag säger inte att du har fel. Men. Lever nära katoliker, och att säga att man söker Katolska Kyrkan utan att söka gemenskap i att leva efter ett system låter konstigt. Om du lite säger det?


Anders, på mobilen...
Kyrkan är inte ett system. Det är en sammanslutning av (borde vara) troende.
Hon är. Vi får ta emot och växa där i det vi kan och förmår. Hon är ramen.
Som en analogi (som haltar) kan man säga, som ett land. Vi som bor där och valt det vet lagarna och seden. Accepterar och följer efter förmåga. I Sverige är det straffbart att bryta lagen med påföljd. I Henne finns bikt och att börja om.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 05 jun 2018 10:05

xion skrev:Den här föreställningen att någon skulle kunna ta på sig någon annans skuld har jag svårt att förstå.
OK om det gällde pengar eller dylikt.

Antag att någon skulle överfalla dig och våldta dig och misshandla dig å det grövsta så att du fick fysiska och psykiska men av det.
Lyckligtvis får polisen fast gärningsmannen och dömer honom till livstids fängelse.
Nu träder en annan person fram och erbjuder sig att ta på sig hans skuld.
Han tar livstidsstraffet och den skyldige vandrar ut i friheten befriad från sin skuld.


Allt stämmer, utom det sista. Gud är inte som vi. Han kunde och gjorde.
MEN, avlösning finns bara för de som uppriktigt ångrar och vill bli bättre och är villiga att gå den vägen och lida av dåliga vanor.
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav scirocco » 05 jun 2018 10:05

Esther skrev:
scirocco skrev:När man pratar med någon på en statlig myndighet svarar de aldrig själv på någonting. De hänvisar till de regler som gäller. Så blir det att prsta med någn som ingår och lyder under en organisation. Jag har svårt för alla slags föreningar och sammanslutningar. Folket lyder för mycket. Det är farligt och bidrar till plåga.


:) ja där är vi nog mycket lika.
Nästintill otygelbar --- för jag har aldrig någonsin tillhört någon gruppering eller någon grupp och tagit emot - onyanserat och bara "var god svälj" något de vill jag ska tycka, tänka eller göra eller kläder jag ska ha på mig eller andra symboler jag ska bära för att vara där - internatskolan till trots, skoluniformen till trots, katolska kyrkan till trots - men jag tar det som jag vet jag behöver --- i det jag valt.
Det enda jag själv valt - är att tillhöra Gud. Det gör jag.
Men att baxa in mig i något där andra ska bestämma över mig och mitt väsen - när jag går upp, när jag lägger mig, vad och när jag äter, hur jag står och går och är och tycker och säger och skrattar ---inte ens i ett äktenskap.
Jag föddes fri - och friheten fann jag inte i att leva med min kropp som ett ok som bestämde över mig eller andra... jag kommer och går.


Alla kan vara lika på några sätt. Du vrider dig för mycket. Du hänvisar hela tiden till din kyrka och vad den säger. Det är en organisation.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 05 jun 2018 10:07

scirocco skrev:
Esther skrev:
scirocco skrev:När man pratar med någon på en statlig myndighet svarar de aldrig själv på någonting. De hänvisar till de regler som gäller. Så blir det att prsta med någn som ingår och lyder under en organisation. Jag har svårt för alla slags föreningar och sammanslutningar. Folket lyder för mycket. Det är farligt och bidrar till plåga.


:) ja där är vi nog mycket lika.
Nästintill otygelbar --- för jag har aldrig någonsin tillhört någon gruppering eller någon grupp och tagit emot - onyanserat och bara "var god svälj" något de vill jag ska tycka, tänka eller göra eller kläder jag ska ha på mig eller andra symboler jag ska bära för att vara där - internatskolan till trots, skoluniformen till trots, katolska kyrkan till trots - men jag tar det som jag vet jag behöver --- i det jag valt.
Det enda jag själv valt - är att tillhöra Gud. Det gör jag.
Men att baxa in mig i något där andra ska bestämma över mig och mitt väsen - när jag går upp, när jag lägger mig, vad och när jag äter, hur jag står och går och är och tycker och säger och skrattar ---inte ens i ett äktenskap.
Jag föddes fri - och friheten fann jag inte i att leva med min kropp som ett ok som bestämde över mig eller andra... jag kommer och går.


Alla kan vara lika på några sätt. Du vrider dig för mycket. Du hänvisar hela tiden till din kyrka och vad den säger. Det är en organisation.


Alla hänvisar till något de lärt sig. Vi kan inte annat.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster