Kan man tvinga sig till att bli troende?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 09:19

Esther skrev:
531bts skrev:Genom koncentration o jämnmod observera hur naturen/skapelsen uttrycker sig till våra sinnen o särskiljer de erfarenheterna från egna o andras kommentarer, åsikter o manipulation. Att med de erfarenheterna som grund fråga sig o sina medmänniskor vad som talar mot att skapelsen är ett uttryck från Gud.


Du menar panteism?


Panteism (från grekiskans παν "allt" och θεος "[är] Gud") är en gudsuppfattning där hela naturen, världen eller universum är besjälat av ett transcendent andligt väsen, i vilket allting är ett.

:) jag ska berätta för dig om Jesus "misstag" (vilket inte var det - men ändå kan tolkas som detta) --- det var att människor (de som kommer att döma andra - ÄVEN och FRAMFÖRALLT avseende vem Gud är) - som har makten inom Kyrkan (på den tiden Jesus levde prästerna - som idag fast då inom olika samfund som ALLA äger den TOTALA SANNINGEN OM GUD och därmed hatar de "andra" som inte äger den) ---
de... makten om VEM/VAD Gud är --- dömde Jesus till Döden.
Varför?
Jo - hur ska du - när och om du inte vet egentligen men vill inte stå som Kejsarens Nya Kläder och erkänna publikt att du som säger till andra att BARA JAG VET ALLT om Gud --- erkänna att det kommer någon som påstår något annat än du själv och din egen grupp (som har makten)?

:)
Så Jesus - utmanade Gudsbilden hos de som hade patent, egenrätt, visste allt, kände allt (men innerst inne visste de inte visste - men hade MAKTEN) om Gud.
Enligt Stalins och alla andra maktgubbar - måste problemen utraderas och kväsas --- förtryckas, tigas --- går inte det - DÖDA DEM.
Problemen är borta.
:)
Men Sanningen är evig - därmed hjälper det inte att döda, kväsa, förtiga, förtrycka... krossa, mörda, skända, tortera...
Men de som påstår i olika grupper att de - och bara de och därmed ingen annan - ÄGER sanningen --- ljuger.
Därför måste de döda, kväsa, mörda, krossa, förtrycka...

Det är logiskt.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 09:27

Gjorde de som dömde Jesus till döden - fel?

:)
intressant fråga som skapat mycket död i världen.

NEJ.
Det gjorde de inte.

WOW... hur kan man säga så? Det är väl att ta i. De blev ju "tagna mitt i akten".
:)
Men se... hur, med vilka medel, på vilket sätt, med exakt vad.
Ska en människa kunna veta - det de inte känner till?

HUR ska en individ veta. När det man bör, ska veta - ligger långt utanför det man ens har möjlighet till?
Är man skyldig när man INTE KAN?
Hur, ska det gå till?
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav 531bts » 31 aug 2018 10:19

Esther: nej jag menar inte panteism, det är din förutfattade mening. Förslaget är inte ngn ism, religion. Du frågade hur man prövar sin tro, mitt svar är ett förslag till ett tillvägagångssätt om du önskar nå en förnuftsbaserad, en för förståndet självklar o kommunicerbar tro på Gud. De religösas alternativ; att av oförklarliga skäl vilja leva i förhållande till en mystisk, outgrundlig Gud som likt en trollkarl framkallat skapelsen med oklar agenda. Att istället ha en skrift med motsägelsefulla bruksanvisningar som referens för sin övertygelse o tro istället för erfarenheterna av den levande verkligheten. Det är ju naturligtvis enklare att leva med ett självbedrägeri av att ha valt "rätt" tro än att livet ut pröva sin tro enligt mitt förslag.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 10:28

531bts skrev:Esther: nej jag menar inte panteism, det är din förutfattade mening. Förslaget är inte ngn ism, religion. Du frågade hur man prövar sin tro, mitt svar är ett förslag till ett tillvägagångssätt om du önskar nå en förnuftsbaserad, en för förståndet självklar o kommunicerbar tro på Gud. De religösas alternativ; att av oförklarliga skäl vilja leva i förhållande till en mystisk, outgrundlig Gud som likt en trollkarl framkallat skapelsen med oklar agenda. Att istället ha en skrift med motsägelsefulla bruksanvisningar som referens för sin övertygelse o tro istället för erfarenheterna av den levande verkligheten. Det är ju naturligtvis enklare att leva med ett självbedrägeri av att ha valt "rätt" tro än att livet ut pröva sin tro enligt mitt förslag.



Ja, du menar då som en (om vi tr bort mina förutfattade meningar... :) som jag blivit drabbad av genom andras eviga domar om vem eller vad jag är eller tror på :lol: ) slags självuppfyllande profetia?
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav 531bts » 31 aug 2018 10:45

Esther: Jag dömer dig inte. Jag bedömer det du skriver om din tro som ett uttryck av religiositet, stämmer inte det?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 10:53

531bts skrev:Esther: Jag dömer dig inte. Jag bedömer det du skriver om din tro som ett uttryck av religiositet, stämmer inte det?



På exakt vad... bedömer du?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Pilatus » 31 aug 2018 11:10

Esther skrev:
531bts skrev:Genom koncentration o jämnmod observera hur naturen/skapelsen uttrycker sig till våra sinnen o särskiljer de erfarenheterna från egna o andras kommentarer, åsikter o manipulation. Att med de erfarenheterna som grund fråga sig o sina medmänniskor vad som talar mot att skapelsen är ett uttryck från Gud.

Du menar panteism?

Eller som en upplevelse av stor skönhet, naturen som en målning av Marcus Larson. En överväldigande syn, inte i intellektuell mening, mer storslagenheten, berusningen. Att betrakta rosettfönstret i Notre-Dame.

Varför blanda in Gud i detta? Vi kan njuta av Kanchenjungas skönhet utan tankar på vad som åstadkommit bergskedjans veckning.

Bild
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 11:11

Pilatus skrev:
Esther skrev:
531bts skrev:Genom koncentration o jämnmod observera hur naturen/skapelsen uttrycker sig till våra sinnen o särskiljer de erfarenheterna från egna o andras kommentarer, åsikter o manipulation. Att med de erfarenheterna som grund fråga sig o sina medmänniskor vad som talar mot att skapelsen är ett uttryck från Gud.

Du menar panteism?

Eller som en upplevelse av stor skönhet, naturen som en målning av Marcus Larson. En överväldigande syn, inte i intellektuell mening, mer storslagenheten, berusningen. Att betrakta rosettfönstret i Notre-Dame.

Varför blanda in Gud i detta? Vi kan njuta av Kanchenjungas skönhet utan tankar på vad som åstadkommit bergskedjans veckning.

Bild


#-o
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav 531bts » 31 aug 2018 11:58

Pilatus: det är ett axiom att "blanda in Gud" i mitt förslag av betraktelsen av verkligheten för att pröva sin tro på en levande orsak, Gud. Den uppenbara erfarenheten av skönheten i skapelsen är inte svaret på orsaken till upplevelsen i sin helhet. Frågan är hur prövar man sin tro på Gud som orsak till skapelsen.
Fadern, Gud är för den troende Alfa-Omega.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 12:09

531bts skrev:Pilatus: det är ett axiom att "blanda in Gud" i mitt förslag av betraktelsen av verkligheten för att pröva sin tro på en levande orsak, Gud. Den uppenbara erfarenheten av skönheten i skapelsen är inte svaret på orsaken till upplevelsen i sin helhet. Frågan är hur prövar man sin tro på Gud som orsak till skapelsen.
Fadern, Gud är för den troende Alfa-Omega.


Intressant, att du inte svarar mig.
Men försök...
:)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav klorofyll » 31 aug 2018 12:18

Esther skrev:Ska en människa kunna veta - det de inte känner till?

Ja, det är ju så som typ savanter fungerar. Ofta vet de sanningen men kan inte förklara hur.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 12:29

klorofyll skrev:
Esther skrev:Ska en människa kunna veta - det de inte känner till?

Ja, det är ju så som typ savanter fungerar. Ofta vet de sanningen men kan inte förklara hur.

Menar du att Jesus inte fick säga att han var Guds son?


Fick, fick Han, men det kostade Honom livet - därför att de som hade makten över att förklara Gud för folket tjänade på deras egen bild, som idag.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav klorofyll » 31 aug 2018 12:32

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Ska en människa kunna veta - det de inte känner till?

Ja, det är ju så som typ savanter fungerar. Ofta vet de sanningen men kan inte förklara hur.

Menar du att Jesus inte fick säga att han var Guds son?


Fick, fick Han, men det kostade Honom livet - därför att de som hade makten över att förklara Gud för folket tjänade på deras egen bild, som idag.

Hur får man godkännande att förklara Gud? Förmodligen har man gett sig själv tillåtelse...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 12:36

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Ja, det är ju så som typ savanter fungerar. Ofta vet de sanningen men kan inte förklara hur.

Menar du att Jesus inte fick säga att han var Guds son?


Fick, fick Han, men det kostade Honom livet - därför att de som hade makten över att förklara Gud för folket tjänade på deras egen bild, som idag.

Hur får man godkännande att förklara Gud? Förmodligen har man gett sig själv tillåtelse...


Den som är det han utger sig för att vara, äger rätten. Andra tar sig den för att de utger sig för allt de inte är.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav 531bts » 31 aug 2018 12:41

Esther: så länge din tro primärt utgår från Bibeltexter o din hänvisning till Gud som en person där du själv gjort dig tillgänglig för en esoterisk verklighetssyn vilken utesluter resten av mänskligheten o gärna vill framstå (åtminstone i detta forum) som dyrkare med den "rätta" tron, övertygelsen.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster