Kan man tvinga sig till att bli troende?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 06:43

Om man tror på evolutionsteorin ( eller ialla fall inte förkastar den ) och ser människan som vilken organism som helst på jorden, vad kan man då göra vad gäller teologi?

Om vi alla trodde så hade allt blivit mycket säkrare och bättre, men jag kan ju inte lura mig själv att tro, för när nästa situation som presenterar en frestelse för mig tillkommer, så tar jag vad som bjuds eftersom jag egentligen inte har någon annan tro än på köttets lust.

Hur löser ni detta dilemma själva ifall ni nu känner som jag?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 21 jul 2018 22:26

[quote="sökandesjäl"... så tar jag vad som bjuds eftersom jag egentligen inte har någon annan tro än på köttets lust.

Hur löser ni detta dilemma själva ifall ni nu känner som jag?[/quote]

Nja - du menar som en hund som juckar mot ett stolsben --- så ungefär menar du att du är?
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav sökandesjäl » 22 jul 2018 06:22

Ja. Att jag ärvet jag väl inte, för jag är ju en sammanblandning av alla er andra och det är delvis också i ett större perspektiv som jag tänker.

Men annars är det korrekt. Jag är sån ( illa fall delvis ): att jag följer vad dom kallar det minsta motståndets lag. Det är här jag menar att medvetandet smalnar av. Det är på så vis låga insatser och ett simpelt liv, men frågan är ifall människan gör rätt i att ta den svårare mera komplexa andliga vägen. Det är ju det som jag upplever att vi måste få ordning på, att försöka leta oss fram till.

Men som sagt, ondskans väg är svårare än den kan se ut utifrån. Det är ingen simpel match att gå på något sätt, och den är kanske precis lika komplex.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 22 jul 2018 06:30

sökandesjäl skrev:Ja. Att jag ärvet jag väl inte, för jag är ju en sammanblandning av alla er andra och det är delvis också i ett större perspektiv som jag tänker.

Men annars är det korrekt. Jag är sån ( illa fall delvis ): att jag följer vad dom kallar det minsta motståndets lag. Det är här jag menar att medvetandet smalnar av. Det är på så vis låga insatser och ett simpelt liv, men frågan är ifall människan gör rätt i att ta den svårare mera komplexa andliga vägen. Det är ju det som jag upplever att vi måste få ordning på, att försöka leta oss fram till.

Men som sagt, ondskans väg är svårare än den kan se ut utifrån. Det är ingen simpel match att gå på något sätt, och den är kanske precis lika komplex.



Ja att jucka på allt och låta alla jucka på en själv är väl bara när man inte menar att man är värd något eller att andra är det. Det är ju inte ens motståndets minsta lag.
Det är bara hopplösheten i att veta sig vara mindre än en hund... och andra som man sätter på eller blir påsatt av --- är än mindre.
Det är en lätt väg att följa att vara ett djur. Visserligen som svenskarna säger - ett tänkande djur.
Men ett djur - som för vilken det inte spelar någon roll att skreva mitt på gatan eller dra ner byxorna i varje gathörn och sätta på eller bli påsatt.
Som en bastuklubb för män där de gör detta överallt.

Djuren gör så för det spelar ingen roll för dem - det intima samlivet är inget intimt samliv utan juckande.
Det är något som bara sker kroppsligt utan betydelse därför att de är inget jag - ingen egen självständig individ som har möjlighet att utvecklas till något annat. De lever och dör så.
Och under tiden fyller de någon slags funktion.
Som människor som lever så.
Utan värde - utan självinsikt och utan eget värde. Det är inget fel i att välja vara djur som människa - problem är bara ondskan som följer - för en människa som valt djur - blir oftast lägre stående än djuren och ägnar sig åt sex med döda och sex med barn och andra perversiteter --- för vi just inte egentligen är djur.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav sökandesjäl » 22 jul 2018 06:37

Det är inte som du skriver, Esther, inte för mig. Det är mera att jag sexualiserar världen i stort men jag har fått betala tillbaks mycket för det och det har gått åt både mellanmänskliga misstag och ett oerhört tänkande för att finna en sanningens väg.

Har du sett Spårlöst försvunnen med Jeff Bridges, han är väl en av dom enda i Hollywood kulturen som kanske kommit nära vad jag känner.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav sökandesjäl » 22 jul 2018 06:38

Du verkar tala om hedonism och jag talar om sanning.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 22 jul 2018 06:41

sökandesjäl skrev:Du verkar tala om hedonism och jag talar om sanning.


Nej att låta sig styras av ett litet organ mellan benen är lägre än hedonism --- det finns ingen sanning i ett organ.
Sanningen i det som händer när man saknar impulskontroll och måste jucka på allt och låta alla jucka på en - är att de kvinnor som ger sig till detta är som djur - ser ut lite bättre förmodligen men är detta - och männen som predatorer.
Detta är djupt tragiskt för att ingen av parterna har någon slags värdighet.
Man är vatten värd och en blick och man skrevar - som kvinna.
En blick och man juckar - det är nästan som automatik - som man.

Detta är djup tragik. Högst ovärdigt och extremt lågt - eftersom man har inget värde alls. Ingen värdighet.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav sökandesjäl » 22 jul 2018 06:44

Borttaget, efter du Esther ändrade ditt inlägg

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav sökandesjäl » 22 jul 2018 06:46

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Du verkar tala om hedonism och jag talar om sanning.


Nej att låta sig styras av ett litet organ mellan benen är lägre än hedonism --- det finns ingen sanning i ett organ.
Sanningen i det som händer när man saknar impulskontroll och måste jucka på allt och låta alla jucka på en - är att de kvinnor som ger sig till detta är som djur - ser ut lite bättre förmodligen men är detta - och männen som predatorer.
Detta är djupt tragiskt för att ingen av parterna har någon slags värdighet.
Man är vatten värd och en blick och man skrevar - som kvinna.
En blick och man juckar - det är nästan som automatik - som man.

Detta är djup tragik. Högst ovärdigt och extremt lågt - eftersom man har inget värde alls. Ingen värdighet.



Det är ju problemet som du beskriver och också vad som kanske kan övervinnas.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 22 jul 2018 06:55

sökandesjäl skrev:Borttaget, efter du Esther ändrade ditt inlägg



Utvecklade lite --- måste gå nu --- ikväll...hörs vi.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 22 jul 2018 09:58

sökandesjäl skrev:
Har du sett Spårlöst försvunnen med Jeff Bridges, han är väl en av dom enda i Hollywood kulturen som kanske kommit nära vad jag känner.


Nej. Har inte sett. Problemet är narcissismen bakom juckandet och det eviga skrevandet... för man tycker innerst inne: Because I am worth it. Och man finner sig själv så centrum, så attraktiv och så snygg och så begärlig - som en slags kaka som alla vill äta. Och man samlas i en krets där alla juckar och skrevar.... så man sysslar med detta samt sin egen fåfänglighet.
Inget annat.

Det man säljer sin själ för och därmed Kärleken - är att man inte längre kan känna något. Ingen människan är något att ha mer än ett objekt man kan jucka med eller skreva för.
Det finns ingen sann kärleke - bara begäret att få "den där" kroppen med. Man är en slags --- kropps samlare... och har man sett ett kön har man sett alla --- det är ingen skillnad på könen... och det man kan göra med dessa är ganska - i längden - förutsägbart --- så tristessen slår till och då måste man öka dosen av det man vill ha ut ---
Det är en tragik utan like!!!!

För alla dessa människor KAN INTE LÄNGRE ÄLSKA... de tror att deras "läckra kroppar, deras sexiga leenden, deras förföriska ord" är attraktiva - men det är det bara för de som ingår i skreva/jucka kretsarna --- för de som inte ingår där och har förmåga att älska djupt och sant --- får erfara den extas och den njutning av kärleken som de andra aldrig får och inte kan ha... -- och de blir inte ett smack attraherade - snarare skrämda av narcisserna... och deras förförelser --- som inte lockar dem.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 22 jul 2018 10:10

som kanske kommit nära vad jag känner.


Jag förstår hur du känner --- bättre än du någonsin i hela ditt liv kan ana.
Jag inte bara förstår dig - jag har själv varit där.
Exakt på den platsen du befinner dig nu i ditt inre --- i denna djupa längtans malström och desperation av något undflyende --- som man vet finns men inte var.




Lyssna på texten --- bry dig inte om - huruvida om du tycker om musiken --- eller inte... bara lyssna in texten!
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 22 jul 2018 10:18

Halten av vem man är --- VAD man är gjord av.
Är hur man reagerar på sin egen dödsdom. Samt förmågan att känna igen den DOMEN när de fallit.

Detta är avgörande.
Vissa resignerar helt och blir paralyserade och bara låter det hända.
Andra erkänner, bönar om att få leva och ber om NÅD.
Andra vägrar erkänna och skriker ut sitt hat mot att deras liv - rättmätigt - runnit ut där de förspillde det.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav sökandesjäl » 22 jul 2018 10:28

Esther skrev:Halten av vem man är --- VAD man är gjord av.
Är hur man reagerar på sin egen dödsdom. Samt förmågan att känna igen den DOMEN när de fallit.

Detta är avgörande.
Vissa resignerar helt och blir paralyserade och bara låter det hända.
Andra erkänner, bönar om att få leva och ber om NÅD.
Andra vägrar erkänna och skriker ut sitt hat mot att deras liv - rättmätigt - runnit ut där de förspillde det.


Alltså att man accepterar det som ”är/ blir”, men ändå på samma gång har en kraft att svara upp.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man tvinga sig till att bli troende?

Inläggav Esther » 22 jul 2018 13:06

sökandesjäl skrev:
Esther skrev:Halten av vem man är --- VAD man är gjord av.
Är hur man reagerar på sin egen dödsdom. Samt förmågan att känna igen den DOMEN när de fallit.

Detta är avgörande.
Vissa resignerar helt och blir paralyserade och bara låter det hända.
Andra erkänner, bönar om att få leva och ber om NÅD.
Andra vägrar erkänna och skriker ut sitt hat mot att deras liv - rättmätigt - runnit ut där de förspillde det.


Alltså att man accepterar det som ”är/ blir”, men ändå på samma gång har en kraft att svara upp.


Ja, men på ett annat sätt än Storinqvisitorn, eller Översten i boken du läste igår.
Hur tror du att man "svarar upp"?
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster