Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav Esther » 25 jul 2018 07:20

sökandesjäl skrev:Ni troende har gjort en syndabock av den medvetna ondskan, alltså ställt den utanför er. Dom som inte har någon tro ljuger istället om att den inte finns inom dom själva, dom döljer ondskan antingen för sig själva, andra eller både ock och ljuger som blådårar. Men vart har ondskan då tagit vägen? Ja, andra människor får istället stå som syndabocker för ondskan, därav dessa falska metaforer såsom psykopater och narcissister. Det finns en stor infantilitet i världen utanför tron, och den tycker jag inte om det minsta.

Tankar?



I det svartlackerade.... - börjar bakifrån...

Psykopater och narcissister är en slags kategorisering av människor som valt bort sin förmåga att älska. Känna kärlek för andra - och valt sig själva som centrum. De finns i lika hög grad inom religionerna som utanför.

Vad är en "troende" människa? VAD tror denne på?
VEM/VAD är Gud?


Svaret på de sista två frågorna kommer att besvara - ge ledtrådar till det första --- eftersom religion inte är någon som helst skydd mot vem och vad vi själva - som människor är. Valt att bli.
Både medvetet eller omedvetet.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav sökandesjäl » 29 jul 2018 13:04

Kanske att dom som du skriver heter psykopater är dom som ligger allra närmast att älska.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav Esther » 29 jul 2018 14:07

sökandesjäl skrev:Kanske att dom som du skriver heter psykopater är dom som ligger allra närmast att älska.


Nej - absolut inte... däremot dras de ofta till de som verkligen kan/har förmåga att älska. Det är som kylan söker värmen den själv saknar.
Hos dessa människor som inte kan/vill älska - ses förmågan till kärlek något som de vill utnyttja och ser som en svaghet.

Psykopater brukar söka sin motsats --- för att dessa ska dels tjäna som slagpåse (någon att plåga) samt även ge dem ett yttre sken av att vara "goda" - och vidare ser de möjligheten att få ut något av dem. De vill bli mottagare av denna kärlek - inte ge den själv.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav sökandesjäl » 29 jul 2018 14:15

Jag tror ej dessa finns, Esther. men modern teknik har väl kunnat visa att vissa personer har begränsningar inom frontalloben?
Bra i såfall, låt dessa bli brandmän, rökdykare och andra riskyrken, så kanske dom i sin roll kan utveckla samma empati som alla andra.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav Esther » 29 jul 2018 14:23

sökandesjäl skrev:Jag tror ej dessa finns, Esther. men modern teknik har väl kunnat visa att vissa personer har begränsningar inom frontalloben?
Bra i såfall, låt dessa bli brandmän, rökdykare och andra riskyrken, så kanske dom i sin roll kan utveckla samma empati som alla andra.



Men tron kan förändra människor - ta dem ur deras ondska....
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav sökandesjäl » 29 jul 2018 14:30

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Jag tror ej dessa finns, Esther. men modern teknik har väl kunnat visa att vissa personer har begränsningar inom frontalloben?
Bra i såfall, låt dessa bli brandmän, rökdykare och andra riskyrken, så kanske dom i sin roll kan utveckla samma empati som alla andra.



Men tron kan förändra människor - ta dem ur deras ondska....


Om man kan få dom att tro. Själv kan jag nästan säga att jag vill kunna tro, tänk vad vad fint allt vore med en liten säkerhet i tillvaron, även fast jag förstår att det inte kommer gratis.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav Esther » 29 jul 2018 14:34

sökandesjäl skrev:
Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Jag tror ej dessa finns, Esther. men modern teknik har väl kunnat visa att vissa personer har begränsningar inom frontalloben?
Bra i såfall, låt dessa bli brandmän, rökdykare och andra riskyrken, så kanske dom i sin roll kan utveckla samma empati som alla andra.



Men tron kan förändra människor - ta dem ur deras ondska....


Om man kan få dom att tro. Själv kan jag nästan säga att jag vill kunna tro, tänk vad vad fint allt vore med en liten säkerhet i tillvaron, även fast jag förstår att det inte kommer gratis.


Där Kärlek är - där kommer tro. Den beror på detta!
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav sökandesjäl » 29 jul 2018 14:44

Det vet du väl att vi alla lever i en illusion, men vissa väljer Gudsillusionen och andra väljer någonting annat. Nåt måste vi ju tro på, annars så hade där ju endast varit olika kroppsliga processer och ett skrikande hål.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav Esther » 29 jul 2018 22:21

sökandesjäl skrev:Det vet du väl att vi alla lever i en illusion, men vissa väljer Gudsillusionen och andra väljer någonting annat. Nåt måste vi ju tro på, annars så hade där ju endast varit olika kroppsliga processer och ett skrikande hål.


Att alla lever en illusion - har jag ingen aning om.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav klorofyll » 02 aug 2018 12:10

Esther skrev:Vad är en "troende" människa?

En troende ser saker ur olika vinklar, med andra ögon. Ett ord kan ha flera betydelser. Om man tror att EN sanning är absolut sann på ett sätt och inget annat, så drabbas man förr eller senare av raseri.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav 531bts » 03 aug 2018 19:33

Det finns älskvärda tankar som kan mynna ut i älskvärt tal o beteende. De är universella o känns omedelbart igen för den som uppmärksammar det.
Vinnlägger man sig att odla o uppmuntra dem hos sig själv är det 50% större chans att möta sina medmänniskor i ett älskvärt förhållande. Det älskvärda kräver sinnesnärvaro, förståelse, inlevelse o mod. En mental ansträngning som de flesta i rådande tidsanda av självförverkligande o självcentrering inte mäktar med. Det har sina konsekvenser: alienation, ångest, frustration o en djup besvikelse på själva livet som kan utvecklas till självförakt, hat.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav Esther » 21 aug 2018 21:03

531bts skrev:Det finns älskvärda tankar som kan mynna ut i älskvärt tal o beteende. De är universella o känns omedelbart igen för den som uppmärksammar det.
Vinnlägger man sig att odla o uppmuntra dem hos sig själv är det 50% större chans att möta sina medmänniskor i ett älskvärt förhållande. Det älskvärda kräver sinnesnärvaro, förståelse, inlevelse o mod. En mental ansträngning som de flesta i rådande tidsanda av självförverkligande o självcentrering inte mäktar med. Det har sina konsekvenser: alienation, ångest, frustration o en djup besvikelse på själva livet som kan utvecklas till självförakt, hat.



Detta inlägg skrivet av dig borde scirocco läst... :) - det kanske hade gjort honom gott.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster