Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 06:53

Ni troende har gjort en syndabock av den medvetna ondskan, alltså ställt den utanför er. Dom som inte har någon tro ljuger istället om att den inte finns inom dom själva, dom döljer ondskan antingen för sig själva, andra eller både ock och ljuger som blådårar. Men vart har ondskan då tagit vägen? Ja, andra människor får istället stå som syndabocker för ondskan, därav dessa falska metaforer såsom psykopater och narcissister. Det finns en stor infantilitet i världen utanför tron, och den tycker jag inte om det minsta.

Tankar?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav Esther » 18 jul 2018 14:05

sökandesjäl skrev:Ni troende har gjort en syndabock av den medvetna ondskan, alltså ställt den utanför er. Dom som inte har någon tro ljuger istället om att den inte finns inom dom själva, dom döljer ondskan antingen för sig själva, andra eller både ock och ljuger som blådårar. Men vart har ondskan då tagit vägen? Ja, andra människor får istället stå som syndabocker för ondskan, därav dessa falska metaforer såsom psykopater och narcissister. Det finns en stor infantilitet i världen utanför tron, och den tycker jag inte om det minsta.

Tankar?



Tankar?
Den medvetna ondskan kan omöjligt vara syndabock - eftersom själva begreppet syndabock står för en oskyldig som blir dömd för andras försyndelser och ondska.
Ondskan är ofta banal - normal - vanlig... den yttrar sig människor i form av lögner, förtal, hat, mord (även barnamord) och sedan har den "rationella", godtagbara förklaringar till varför detta som görs är SÅ BRA för den som gör det och andra som ska göra samma sak.
Den har "omskrivningar" och kallar barnamord - för avbrytande av graviditet - samt barnet för icke människa. Men det är bara gammalt vanlig barnamord av en oskyldig varelse som lever och borde bli älskad och mottagen av sin mor.
Så ondskan är norm idag i våra samhällen och de som försvarar död, lögner, förtal, hat --- gör politik av det så att många ska rösta på dem. De försvarar det de själva bygger och vill andra sak ta del i som: medkänsla, frihet, val, godhet, ärlighet, solidaritet mm.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav Esther » 18 jul 2018 14:11

...för att förstå kedjan av händelser som gör att en person blir ond --- måste man förstå begreppet KÄRLEK.
Eftersom synden - att göra och utföra samt se till att andra gör det onda - betyder exakt detta: ATT MISSA MÅLET = KÄRLEKEN.

Så man börjar med att ha kroppsligt begär, finner ett offer som man kan utöva detta med som vill samma sak - sex (kallar det ofta för kärlek), sedan dödar man barnet (kallar detta ofta för icke människa samt själva akten av dödandet för frihet och självbestämmande rätt)... sedan blir man sjuk av detta "ofta psykiska besvär" (dessa drabbar både man/kvinna), tar mediciner mot detta och blir ännu sämre - börjar hata Gud (allt är ju Hans fel) och sedan är det "konsumerat".
Ondskan tar över i en människa - som kommer att fortsätta göra och utföra det hon/han gjort och inte sluta med detta ... samt därmed också vilja att andra ska vara del i samma sak - därav finner men argument för varför detta är SÅ BRA FÖR ALLA INBLANDADE PARTER... och när alla är i det - blir ondskan norm.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 14:20

Men tex. Satan kan man inte kalla han syndabock ändå? Kanske att du har rätt att det inte blir logiskt korrekt, men vad jag menar, är att man tillskriver Djävulen människans svagheter som hon inte vill kännas vid och tror sig på så sätt kunna hata satan och hålla bort sin egen ondska på så vis.

Men hatar människor verkligen satan mer än om det går emot oss själva? Då känner vi oss nere och blir rent ut sagt illamående när vi tänker på ondska, men lika gärna studsar vi upp och kan vara nog så elaka snart igen.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav Esther » 18 jul 2018 14:27

sökandesjäl skrev:Men tex. Satan kan man inte kalla han syndabock ändå? Kanske att du har rätt att det inte blir logiskt korrekt, men vad jag menar, är att man tillskriver Djävulen människans svagheter som hon inte vill kännas vid och tror sig på så sätt kunna hata satan och hålla bort sin egen ondska på så vis.

Men hatar människor verkligen satan mer än om det går emot oss själva? Då känner vi oss nere och blir rent ut sagt illamående när vi tänker på ondska, men lika gärna studsar vi upp och kan vara nog så elaka snart igen.


:) satan är inte elak... :) --- jag kan (om du vill se ett riktigt bra porträtt av vem han är och hur han verkar....) rekommendera på Netflix (eller andra) filmen - Djävulens advokat - med K Reeves och A Pacino ... DEN ÄR BRA. En mycket god bild av vem och vad Satan är.
Också därmed i de som är som han och verkar för hans rike.... i världen.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 14:28

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Men tex. Satan kan man inte kalla han syndabock ändå? Kanske att du har rätt att det inte blir logiskt korrekt, men vad jag menar, är att man tillskriver Djävulen människans svagheter som hon inte vill kännas vid och tror sig på så sätt kunna hata satan och hålla bort sin egen ondska på så vis.

Men hatar människor verkligen satan mer än om det går emot oss själva? Då känner vi oss nere och blir rent ut sagt illamående när vi tänker på ondska, men lika gärna studsar vi upp och kan vara nog så elaka snart igen.


:) satan är inte elak... :) --- jag kan (om du vill se ett riktigt bra porträtt av vem han är och hur han verkar....) rekommendera på Netflix (eller andra) filmen - Djävulens advokat - med K Reeves och A Pacino ... DEN ÄR BRA. En mycket god bild av vem och vad Satan är.
Också därmed i de som är som han och verkar för hans rike.... i världen.


Nu driver du med mig, så där får inte ni katoliker tala.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav Esther » 18 jul 2018 14:37

sökandesjäl skrev:
Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Men tex. Satan kan man inte kalla han syndabock ändå? Kanske att du har rätt att det inte blir logiskt korrekt, men vad jag menar, är att man tillskriver Djävulen människans svagheter som hon inte vill kännas vid och tror sig på så sätt kunna hata satan och hålla bort sin egen ondska på så vis.

Men hatar människor verkligen satan mer än om det går emot oss själva? Då känner vi oss nere och blir rent ut sagt illamående när vi tänker på ondska, men lika gärna studsar vi upp och kan vara nog så elaka snart igen.


:) satan är inte elak... :) --- jag kan (om du vill se ett riktigt bra porträtt av vem han är och hur han verkar....) rekommendera på Netflix (eller andra) filmen - Djävulens advokat - med K Reeves och A Pacino ... DEN ÄR BRA. En mycket god bild av vem och vad Satan är.
Också därmed i de som är som han och verkar för hans rike.... i världen.


Nu driver du med mig, så där får inte ni katoliker tala.


SNÄLLA DU... vi är inte frireligiösa eller protestanter - vi säger som vi vet är sant - oavsett om detta stöter andra. Jag säger som de är. Satan djävulen är inte ljusets ängel för intet --- han uppfyller alla dina drömmar min vän :) --- allt du någonsin önskat dig av sex utan gränser med alla de läckraste kropparna --- överallt hela tiden med alla möjliga och omöjliga härligheter --- samt all sprit du kan dricka, alla droger du kan ta, allt du kan vilja äga och ha, alla bankkonton fyllda, skönhet i alla dina rum i ditt hem och barbiedockor till hustru och M Monroe till älskarinna --- alla häftiga bilar och all lyx du kan unna dig och att äta rysk kaviar och dricka champagne varje dag om du vill.

HaN ÄR INTE Elak.... :) han är drömuppfyllaren min vän. Han förför dig, han sänder kvinnor du bara kan drömma om som kan göra saker med din kropp du bara kan drömma om - till dig... och du --- blir hans. Han kan dina svagheter och han vet vilken del som du behöver och vill ha - FÖRE GUD.
Du får allt av honom.... utom livet.
Han tar din själ och din kropp i besittning och sedan dödar han din ande och drar dig till sig - där du sedan ska vara i en evighet.
HAN ÄR INTE ELAK.

Han är ond.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 14:37

Jag skrev ju även att du var förmäten genom att du tror på herren Esther, och vilken är denne Guden egentligen, kan man förklara det konceptet på något vis?

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 14:40

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:
Esther skrev:
:) satan är inte elak... :) --- jag kan (om du vill se ett riktigt bra porträtt av vem han är och hur han verkar....) rekommendera på Netflix (eller andra) filmen - Djävulens advokat - med K Reeves och A Pacino ... DEN ÄR BRA. En mycket god bild av vem och vad Satan är.
Också därmed i de som är som han och verkar för hans rike.... i världen.


Nu driver du med mig, så där får inte ni katoliker tala.


SNÄLLA DU... vi är inte frireligiösa eller protestanter - vi säger som vi vet är sant - oavsett om detta stöter andra. Jag säger som de är. Satan djävulen är inte ljusets ängel för intet --- han uppfyller alla dina drömmar min vän :) --- allt du någonsin önskat dig av sex utan gränser med alla de läckraste kropparna --- överallt hela tiden med alla möjliga och omöjliga härligheter --- samt all sprit du kan dricka, alla droger du kan ta, allt du kan vilja äga och ha, alla bankkonton fyllda, skönhet i alla dina rum i ditt hem och barbiedockor till hustru och M Monroe till älskarinna --- alla häftiga bilar och all lyx du kan unna dig och att äta rysk kaviar och dricka champagne varje dag om du vill.

HaN ÄR INTE Elak.... :) han är drömuppfyllaren min vän. Han förför dig, han sänder kvinnor du bara kan drömma om som kan göra saker med din kropp du bara kan drömma om - till dig... och du --- blir hans. Han kan dina svagheter och han vet vilken del som du behöver och vill ha - FÖRE GUD.
Du får allt av honom.... utom livet.
Han tar din själ och din kropp i besittning och sedan dödar han din ande och drar dig till sig - där du sedan ska vara i en evighet.
HAN ÄR INTE ELAK.

Han är ond.


Ja, frågan är dock varför jag skulle neka lilla fröken Monroe? Vad har jag att tjäna på det?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav Esther » 18 jul 2018 14:46

sökandesjäl skrev:Jag skrev ju även att du var förmäten genom att du tror på herren Esther, och vilken är denne Guden egentligen, kan man förklara det konceptet på något vis?


Synonymer till förmäten
övermodig, alltför anspråksfull, oblyg, fräck, pretentiös, kaxig, arrogant, högdragen

motsatsord
anspråkslös, opretentiös

Dina ord är inte dina utan den du tjänar --- för se så här Står det Skrivet: Psaltaren 25
…HERREN är god och rättfärdig, därför undervisar han syndare om vägen. Han leder de ödmjuka rätt, han lär de ödmjuka sin väg. Alla HERRENS vägar äro nåd och trofasthet för dem som hålla hans förbund och vittnesbörd.…

Och det står Skrivet: Och HERREN skall leda dig beständigt; han skall mätta dig mitt i ödemarken och giva styrka åt benen i din kropp. Och du skall vara lik en vattenrik trädgård och likna ett källsprång, vars vatten aldrig tryter. Och dina avkomlingar skola bygga upp de gamla ruinerna, du skall åter upprätta grundvalar ifrån forna släkten; och du skall kallas »han som murar igen revor», »han som återställer stigar, så att man kan bo i landet.»…


Vem är Herren Gud? Han är Jakobs, Isaks och Abrahams Gud - han är Jesu Fader och vår Fader--- Han är konkret sett exakt detta : Han är Fader (han föder oss till livet) Han är Son (han frälser oss från död och ondskans makter, och ger oss del av sin natur) - Han leder oss till Sanningen och Livet genom Sin Helige Ande -- vilket förklarar Hans väsen fullständigt - eftersom Han är både i Himmelen och på Jorden - Han är utanför oss och I oss ...
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 14:49

Jag säger inte mot dig, men om jag skulle hålla med så skulle jag säga emot en hel del andra och frågan är varför jag ska ta ställning alls. Är jag en del av djävulen kanske, det vore nåt det.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 14:52

Allt för mig är så himla logiskt med denna tro som du beskriver så vad är det som skiljer dig och mig åt. Vad är det som gör att jag inte kan tro fastän jag tycker att era levnadsregler är fina? Är det att jag inte vill uppge mina sadistiska lustar eller är det att jag inte förstår något som du förstår?

Jag har en vän i Dostojevskij som talade ungefär som mig tror jag, så frågan är vad han gjorde för något fel som dessutom är så skarp i tanken mot min trubbiga tanke.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 14:53

sökandesjäl skrev:Allt för mig är så himla logiskt med denna tro som du beskriver så vad är det som skiljer dig och mig åt. Vad är det som gör att jag inte kan tro fastän jag tycker att era levnadsregler är fina? Är det att jag inte vill uppge mina sadistiska lustar eller är det att jag inte förstår något som du förstår?

Jag har en vän i Dostojevskij som talade ungefär som mig tror jag, så frågan är vad han gjorde för något fel som dessutom är så skarp i tanken mot min trubbiga tanke.


Korrigering. Tar en liten paus Esther.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav Esther » 18 jul 2018 15:00

sökandesjäl skrev:Jag säger inte mot dig, men om jag skulle hålla med så skulle jag säga emot en hel del andra och frågan är varför jag ska ta ställning alls. Är jag en del av djävulen kanske, det vore nåt det.



:) den som inte är med oss är emot oss ....
Man kan inte vara emot och med på samma gång. Man måste vilja välja.
Den som inte är av Gud är av den andre... människan som är en andlig varelse kan inte vara neutral. Det är omöjligt. Vi kan vara ljumna och ointresserade --- men antingen eller... tjänar jag inte den ene - gör jag det med den andre...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Äktheten inom religionen mer än i övriga livet

Inläggav Esther » 18 jul 2018 15:01

sökandesjäl skrev:
sökandesjäl skrev:Allt för mig är så himla logiskt med denna tro som du beskriver så vad är det som skiljer dig och mig åt. Vad är det som gör att jag inte kan tro fastän jag tycker att era levnadsregler är fina? Är det att jag inte vill uppge mina sadistiska lustar eller är det att jag inte förstår något som du förstår?

Jag har en vän i Dostojevskij som talade ungefär som mig tror jag, så frågan är vad han gjorde för något fel som dessutom är så skarp i tanken mot min trubbiga tanke.


Korrigering. Tar en liten paus Esther.


Jag ber för dig - att du ska våga dö, att du ska våga lägga din tillit i Guds händer - låta Honom leda sig och välja rätt.
Låt så ske.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster