Business

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Business

Inläggav scirocco » 20 aug 2018 18:06

Ämnet är stort tänker jag när jag ser vad ni skriver. EN anledning till kan väl vara att visa sina föräldrar att man är duktig. Jag förstår att en del idrottsstjärnor har något att leva upp till gentemot den ena föräldern. Om föräldrarna VILL att barnet skall bli något mer så kan det bli något att uppfylla för barnet. För de som brinner för att tjäna omåttligt med pengar är det nog något annat än föräldrarna som driver. Mindervärdeskomplex eller så blir det som ett slags spelmissbruk.
Jag vet personer som gått i väggen i sitt liv som antic visar på. De måste såklart vika hädan för alla konstiga planer och ta det lugnt. Ja, de kan ha ett rikt inre liv liksom många andra.
Att bli rik ock lyckad för att få ligg tror jag inte är en så stor drivkraft. Det finns enklare och smidigare sätt att charmera på. Såklart kan man "köpa" någon med rikedom. Det blir därefter isåfall. Nej, det är nog mer en allmän briljans,att försöka visa att man är bättre än andra. Att gå före i kön. Att sitta på de högre hästarna och kanske visa någon särskild hur bra man är. Dålig självkänsla skulle jag vilja säga råder.
All denna strävan hos individer och samhällen tär dessutom på jordens resurser. Det är långt ifrån naturfolkens önskan att lämna så lite spår efter sig som möjligt.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Business

Inläggav scirocco » 20 aug 2018 18:12

Ang. orden sex o älska är det ju så som du skriver esther. Sex kan vara en särskild sak. Älska någon likaså.
Så kan kärlek o sex förenas eller försigå samtidigt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Business

Inläggav Esther » 20 aug 2018 19:13

scirocco skrev: Att bli rik ock lyckad för att få ligg tror jag inte är en så stor drivkraft.



:) naj... när jag pluggade filosofi passade jag på att läsa olika böcker inom psykologi också: framförallt Jungs böcker, men även Roll, May, Cullberg, Fromm, Sinkkonen Gordan mm--- så när du frågade VARFÖR --- tittade jag mer på de bakomliggande psykologiska faktorerna i det omedvetna än det medvetna --- nu är jag inte Freud som hänvisa allt till Libido --- utan jag ser mer krasst på detta fenomen.
Det är lite mer djurvärldens alfa hanne beteende där just alfaskapet syftar till att få betäcka så många honor som möjligt. Inget av vilket har med kärlek eller något annat än driftlivet att göra - därmed sex.
Libido kan betecknas (som jag redan gjorde) som en slags sexuell energi - fast Jung i sina böcker har ett mycket vidare begreppsligt användare av termen i sig och där ingår då även detta fenomen med : "något outsägligt gåtfullt (romantik tex), eller den uppmärksamhet en man ägnar åt inre eller yttre objekt, den obestämda magnetism som existerar mellan människor, dragningen till vissa egenskaper, eller föremål samt även den handlingkvalitet som får en att sparka igång och få saker gjorda --- :) där Jung använder samma term.

Bara så att du förstår att det inte är en egen inre fixering :) - utan mer en allmänt hållen förklaring som är förlagd inom psykologin (även om jag inte sa detta explicit ---) letade jag efter svaren där man brukar förlägga dem inom bland annat psykologin :)... det är självklart så att din vidare förklaring och de olika drivkrafter som kan vara närvarande inom arv och miljö samt vad man ser föräldrar göra samt deras krav --- också spelar viktiga roller i valet avkommor gör senare ...
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Business

Inläggav scirocco » 20 aug 2018 19:29

Jag är medveten om att en del fåglar och djur vill glänsa för att imponera på en partner. För att reproducera sig. Tänk en artist som står uppe. Uppe på en scen med strålkastare framifrån och bakifrån. Full volym så deras minsta andetag ekar över den stora publiken.
Effektfullt.
Vem vill?
Till skillnad från dig esrher så tycker i te jag att detta är dumt. Men jag vet mycket annat.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Business

Inläggav Esther » 20 aug 2018 20:06

scirocco skrev:Till skillnad från dig esrher så tycker i te jag att detta är dumt. Men jag vet mycket annat.


Var har jag sagt att jag tycker att detta beteende är bra? För mig är detta tragiskt att människor har dessa behov... och jag ser med sorg på det även om jag alltid (därav studierna) försöker förstå... jag har ett behov att förstå olika fenomen som jag inte kan eller vill delta i själv - eller hade valt.
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Business

Inläggav scirocco » 20 aug 2018 20:22

Det föll bort ett n i mitt förra inlägg. Du måste läsa lite långsammare och inte missförstå.
Det är inte tragiskt att vi människor vill reproducera oss som alla andra djur. I evolutionen ingår att nåcot kön väljer den de tycker är bäst i närheten. Det är en blandning av korta spektakel för stunden eller ett lite mer lå gsiktigt imponerande. Detta är en drift esther. Sedan kan vi tänka vidare och göra annat med. Ja, men även andra djur kan bry sig om annat och andra än en förälder. Djur kan adoptera av annat djurslag. Världen är stor. Kropp och tanke,båda i beaktande. Ödmjukhet inför det komplexa. Släpp avskyn för sex esther. Det är inte så viktigt som du tror heller. Byt rollen i diit tänkande från maskulint till feminint. Som omväxling.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Business

Inläggav Anders » 20 aug 2018 20:44

scirocco skrev:Det föll bort ett n i mitt förra inlägg. Du måste läsa lite långsammare och inte missförstå.
Det är inte tragiskt att vi människor vill reproducera oss som alla andra djur. I evolutionen ingår att nåcot kön väljer den de tycker är bäst i närheten. Det är en blandning av korta spektakel för stunden eller ett lite mer lå gsiktigt imponerande. Detta är en drift esther. Sedan kan vi tänka vidare och göra annat med. Ja, men även andra djur kan bry sig om annat och andra än en förälder. Djur kan adoptera av annat djurslag. Världen är stor. Kropp och tanke,båda i beaktande. Ödmjukhet inför det komplexa. Släpp avskyn för sex esther. Det är inte så viktigt som du tror heller. Byt rollen i diit tänkande från maskulint till feminint. Som omväxling.

Jag tror inte Esther avskyr sex. Men det är väl bäst att hon får svara för sig själv...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Business

Inläggav Esther » 20 aug 2018 20:50

Anders skrev:
scirocco skrev:Det föll bort ett n i mitt förra inlägg. Du måste läsa lite långsammare och inte missförstå.
Det är inte tragiskt att vi människor vill reproducera oss som alla andra djur. I evolutionen ingår att nåcot kön väljer den de tycker är bäst i närheten. Det är en blandning av korta spektakel för stunden eller ett lite mer lå gsiktigt imponerande. Detta är en drift esther. Sedan kan vi tänka vidare och göra annat med. Ja, men även andra djur kan bry sig om annat och andra än en förälder. Djur kan adoptera av annat djurslag. Världen är stor. Kropp och tanke,båda i beaktande. Ödmjukhet inför det komplexa. Släpp avskyn för sex esther. Det är inte så viktigt som du tror heller. Byt rollen i diit tänkande från maskulint till feminint. Som omväxling.

Jag tror inte Esther avskyr sex. Men det är väl bäst att hon får svara för sig själv...


:) absolut inte... däremot att det används som det gör...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Business

Inläggav Anders » 20 aug 2018 20:52

scirocco skrev:Ämnet är stort tänker jag när jag ser vad ni skriver. EN anledning till kan väl vara att visa sina föräldrar att man är duktig. Jag förstår att en del idrottsstjärnor har något att leva upp till gentemot den ena föräldern. Om föräldrarna VILL att barnet skall bli något mer så kan det bli något att uppfylla för barnet. För de som brinner för att tjäna omåttligt med pengar är det nog något annat än föräldrarna som driver. Mindervärdeskomplex eller så blir det som ett slags spelmissbruk.
Jag vet personer som gått i väggen i sitt liv som antic visar på. De måste såklart vika hädan för alla konstiga planer och ta det lugnt. Ja, de kan ha ett rikt inre liv liksom många andra.
Att bli rik ock lyckad för att få ligg tror jag inte är en så stor drivkraft. Det finns enklare och smidigare sätt att charmera på. Såklart kan man "köpa" någon med rikedom. Det blir därefter isåfall. Nej, det är nog mer en allmän briljans,att försöka visa att man är bättre än andra. Att gå före i kön. Att sitta på de högre hästarna och kanske visa någon särskild hur bra man är. Dålig självkänsla skulle jag vilja säga råder.
All denna strävan hos individer och samhällen tär dessutom på jordens resurser. Det är långt ifrån naturfolkens önskan att lämna så lite spår efter sig som möjligt.


Det här andas att man måste krysta sig för att bli framgångsrik, att alla egentligen är så där lite lagom lika lata. Men så är det enligt min uppfattning inte. Jag själv önskar väl att jag var lite mer idog, och det skulle jag nog bli om jag mer hittade något jag brann för som jag också kunde tjäna pengar på.

Men för de som verkligen är entrepenörer, jag känner en del, så är det inget krystat. Det är människor som sitter och skakar med knäna om det blir för overksamt. Som faktiskt i allt väsentligt ÄR duracellkaniner. Vi är olika och en hel del tycks mig vara väldigt inbyggt från starten. Alla som upplevt tvåäggstvillingar än mer än syskon i sin omgivning, hur olika de är och hur olikheten består rätt ograverad efter 25 år kan bara ge mig rätt. Visst KAN man ändra sig. Men att krysta vara entrepenörstyp, det är nog ett öde värre än döden. Vissa entrepenörer kan ta snålskjuts med hög intelligens, göra rätt saker istället för att göra väldigt mycket, men i regel är den här drivkraften inbyggd skulle jag vilja säga. Drivkraften är att göra saker istället för att slöa. Och jag är full av beundran inför den drivkraften. Och det är flowet i sig själv mer än pengarna som är grejen för många.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Business

Inläggav scirocco » 20 aug 2018 21:02

Anders,jag tänker att vi har en inbyggd vilja att hjälpa till i vår grupp. Gruppen är numera diffus. Vi har egenskaper som ibland betecknas som bokstavskombinationer. Vi har drivkraft och rastlöshet .Vi har idesprutor och lösningar på allt inom oss. Jag förstår när det får utlopp i dagens samhälle i olika former. Att några vill luta sig tillbaka och betrakta,skriva en träffande dikt om omgivningen eller i te ens det är ett annat uttryck. Energin kan vändas åt en annan skapning. Jag önskar att människor får vara i sitt flöde :)

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Business

Inläggav scirocco » 20 aug 2018 21:04

Esther,jag förstår att du inte gillar hur sex används. Men jag tycker du stirrar dig för blind på de sakerna. Se vidare!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Business

Inläggav Esther » 21 aug 2018 08:57

scirocco skrev: Men jag tycker du stirrar dig för blind på de sakerna. Se vidare!


Varför adresserar du mig?
Detta är verkligen intressant... människor i det landet jag lever samt de flesta i västlandet ser mest på porrfilmer, filmer med porr, sex, tidningar är fulla av hur bättre orgasmer uppnås och hur man kan onanera bättre och få bättre utlösningar, via skolverket och regeringen har RFSU i Sverige fått tillgång till 1-4 åringar på förskolorna att lära dem se sina kön och rita av dem - snipp och snopp - alla är totalt fullständigt fixerade vid humpandet både med sig själva och alla andra - alla alla ska vifta med en Prideflagga där man visar upp sina dildon och dominansex inför barnen --- som viftar med ballonger och ser på när vuxna förnedrar sig och andra vuxna publikt --- detta lägger du på mig?
Varför?
Vad ska jag se vidare på när alla kring mig är besatta av sex? Det första man menar är viktigt att lära de som kommer från en annan kultur är inte demokrati eller våra lagar utan hur man har sex i analen samt hur man trär på kondomer - där muslimerna sitter och ser på svenska kvinnor från olika organisationer som berättar för dem hur de ska ha sex och deras rättigheter i att sadla allt --- och tror vi är galna. Jag förstår dem!!!

Du ställde en fråga om varför man vill lyckas --- och jag valde svara på bas av det jag läst i frågan - sedan lägger du det på mig?
Varför?
Du lägger det på mig som om jag vore allt det alla andra lever och är.
Varför?
För att jag till skillnad från alla som gör det och sedan låssas de är något annat än de är i verkligheten och därmed inte pratar om vad de är öppet - säger det?
Ger orden till det de gör?
Varför ska den som säger det öppet stå med Svarte Petter?
För att tystnades kultur ska råda så de som är intresserade av barns sexualitet ska kunna gå via skolverket och se till att barnen bli sexualiserade? Och sedan lägga skulden på sådana som mig som är emot detta? Kalla mig intolerant och självgod, dryg d---la f...a?
Det är jag ju van vid... Det finns nästintill inget annat att se eller läsa eller möta.
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Business

Inläggav scirocco » 21 aug 2018 20:52

Slappna av. Jag besvarade ett inlägg. Lugna dig. Du känner dig som ett offer eller som martyr på alla forum.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Business

Inläggav Esther » 21 aug 2018 20:53

scirocco skrev:Slappna av. Jag besvarade ett inlägg. Lugna dig. Du känner dig som ett offer eller som martyr på alla forum.



Jag är varken upprörd eller inte avslappnad - ditt sätt att manipulera och skriva är motbjudande för mig.
Eller bättre sagt - totalt avtändande som man säger...
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Business

Inläggav scirocco » 21 aug 2018 21:07

Same,same. Du besvarar inget viktigt utan kör på med din katolisismpropaganda i varje tråd.
Ditt sätt att skriva på forum är vidrigt. Men du vaknar aldrig upp.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster