Business

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Business

Inläggav Esther » 19 aug 2018 20:13

scirocco skrev:Varför vill.människor " lyckas"?


Det är nog lite som länken och artikeln som Antic "recenserade" ovan --- helt fel... för han orkade tydligen inte läsa... :) - detta är vad som händer ideligen... jag läste orginalböckerna av de filosofer (främst Kant) jag ville förstå och inte recensioner av recensioner av recensioner där ingen läste utan allt påstår något som visar sig helt fel --- NÄR man läst.

Det är sjukdomen av att tro om sig att man vet något - när man i verkligheten INTE gör det alls...
Som jag redan sagt i en annan tråd (flera) att människans dumhet finns korrelerad i bristen på verklig kunskap och påståenden om att de vet något som de inget vet om.
Såg ett program om forskare inom olika områden - en som var fysiker och sa rakt ut "vi vet inte vad mörk materia är eller om det ens finns" - medans lekmän påstår tvärsäkert att det finns... på grund av deras gedigna studier i ämnet? NEJ de läste överskriften i någon artikel där de tror att det stod
:lol: :lol: :lol:
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Business

Inläggav Esther » 19 aug 2018 20:18

Utan att vilja vara elak - är detta som hände med tråden om Kant där alla påstod felaktigt kring Kant att hans projekt gick ut på att visa att tinget i sig (även kallat för X) inte kan varken förstås eller vetas något om - HELT FEL...
Så var Illussionens slutsats att Kant kunde inte ha vetat om Maxwells uträkningar som han själv baserade sitt på - MEN Maxwell baserade sina uträkningar mycket på Kants tankar - som många stora fysiker och även Jung (psykoterapins fader) gjorde :) --- det är SÅ DRÅPLIGT... men sant.

Varför? Ja inte är det ödmjukhet i alla fall --- för den ödmjuke säger att han/hon INTE VET eller kan något om det de inget kan eller vet något om - andra påstår tvärsäkert hörsägen, eller säger annat som vore det sant - fast det är helt fel...
:)
Varför? Ja de vill inte miss-lyckas... i att framstå som lyckade :)...
Veritas vos liberabit

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Business

Inläggav Antic » 19 aug 2018 20:40

Esther skrev:Det är nog lite som länken och artikeln som Antic "recenserade" ovan --- helt fel... för han orkade tydligen inte läsa... :) - detta är vad som händer ideligen... jag läste orginalböckerna av de filosofer (främst Kant) jag ville förstå och inte recensioner av recensioner av recensioner där ingen läste utan allt påstår något som visar sig helt fel --- NÄR man läst.

Det är sjukdomen av att tro om sig att man vet något - när man i verkligheten INTE gör det alls...
Som jag redan sagt i en annan tråd (flera) att människans dumhet finns korrelerad i bristen på verklig kunskap och påståenden om att de vet något som de inget vet om.
Såg ett program om forskare inom olika områden - en som var fysiker och sa rakt ut "vi vet inte vad mörk materia är eller om det ens finns" - medans lekmän påstår tvärsäkert att det finns... på grund av deras gedigna studier i ämnet? NEJ de läste överskriften i någon artikel där de tror att det stod
:lol: :lol: :lol:


Varför inte gå hela vägen? Det gjorde Sokrates när han konstaterade att det enda han visste, var att han ingenting visste. Men inte ens det kunde han veta utan att råka ut för en paradox.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Business

Inläggav Anders » 19 aug 2018 23:34

scirocco skrev:Varför är så många upptagna av att göra affärer eller ha högavlönade "jobb"?
Varför vill.människor " lyckas"?


Hoppar rätt på trådstarten utan att ha orkat läsa igenom alla inlägg (efter 30 år med att ha varit med i forum har datavetenskapen inte hittat ett sätt att presentera en tråd snabbt för genomläsning) och ger mina 25c

Jag skulle tro att det finns ett antal olika skäl till att folk vill "lyckas".

Till att börja med: Det är en diametral skillnad mellan att bli civilingenjör/läkare och starta eget. Främst bevekelsegrunderna. Jag och alla mina kusiner från enkel men strävsam bakgrund är av typen högavlönade "jobb". Bara det att du kan ta bort fnuttarna på en gång. Vi som är folkhemmets mer strävsamma barn hade verkligen i oss att "du skall upp ur den här skiten som jag växte upp i, plugga hårt så du kan få ett bra jobb" (farfar till far. Morfar till morbror(morsan var hemma)). Så ja, vi är högavlönade jämförelsevis. Men vi är inte "upptagna" av något, vi marinerades i att plugga duktigt, ta dig in på fin utbildning och skaffa dig ett bra jobb. Så vi gör det.

Går vi vidare till "affärer" och "starta eget" så är det som jag ser det mer mångfacetterat. Det vanligaste är väl att föräldrarna har gjort ungefär detsamma och du följer minsta motståndets lag och businessar vidare, även om de säger att det är så osäkert, så osäkert och man får jobba så hårt, lite krokodiltårar. Business är vad du är uppfödd med och du gör i princip det pappa sa åt dig att göra.
Men det finns flera grupper som jag ser det som lyckas med "starta eget" och "affärer"
De som livet varit lite hårda mot men som har jävlar anamma, revanschlusta och startar eget därför. Och kysser varenda krona som en triumf.
Sen verkar det också finnas folk som helt enkelt har den personligheten, De är strävsamma, de vill tävla och ha framgång. Jag känner ett par, en lirare som just sålt sin del i företaget för helt löjliga mängder pengar. Men ingen är förvånad. Elitidrottare, allt är möjligt, gav sig på helt vilda projekt hela tiden, enormt självförtroende. Och det kändes total ärligt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Buisness

Inläggav Esther » 20 aug 2018 09:27

scirocco skrev:Orden har olika innebörd för ganska många. Särskilt de där orden. Älska och sex kan ju vara synonymt ibland. Sen finns romantik och flera ord. Vad varje människa förknippar med vackert varierar.


Eftersom jag tänker mycket ... :) - har jag funderat mer på detta jag markerade i svart i den text ovan... (och förlåt att jag är så explicit i frågan nu).
Vår (människans) sexualitet är grundläggande (det är ju det som för släktet framåt, förökar oss) det är enligt Jung också den största energin hos människan och tar upp mest tid (tankar, förberedelser, genomförande, efterarbete mm) hos vuxna människor. Relationer byggs på detta samt möjligheten eller föreställningen om detta... man ser människor som potentiella sexpartner eller inte. Allt utseendebaserat. Fula män och kvinnor ses inte som direkt potentiella sexpartners - inte heller misslyckade, fattiga, eländiga och utanför samhället stående individer (om man själv inte också är där).
Vari finns nu skillnaden mellan sex - som är initierat på grund av behov, lust, yttre företräden som retar fantasin, önskan om utlösningen och går bra med alla som faller under kategorin attraktiva/sexiga/intressanta - och älska - som är initierat av en redan etablerad kärlek till en motpart som önskas konsumeras även kroppsligen?
I det första fallet - så visar människorna upp detta i alla sammanhang och modern sexualupplysning via RFSU - spelar det ingen roll med vem, hur många eller vilja hål man stoppar (som man) in sitt organ i eller får stoppat in i de nedre regionerna (som kvinna). Det kan vara vilken kavitet som helst - bara det blir en utlösning till vilken motparten tjänar som medel. Det är sex.

Älska har inte organfokus eller kavitet - vilket som helst - eller utlösning som det enda målet. Där organen skiljs från individen och används som medel för målet (utlösning) - utan man älskar med en hel person.
Som kvinna tar man emot en man - en hel man och som man är man i en kvinna - en hel kvinna. Det finns ingen organ fokus eller utlösnings fokus - utan en önskan om enhet, sammansmältning av individ via kroppen. En slags helhet.
Ingen organ, teknik fokus = ställningar mm... det är en hel känsla, en djup sann önskan/känsla...

Det är därmed motsatsen till sex...
Så --- detta sagt. Försökte jag förstå vad du menade när du skrev detta ovan. Att det kan vara synonymt ibland. Ja för när man älskar någon kan man/bör man väl också känna passion. Är det detta du syftade på... att man i förhållandet känner passion?

Orden har inte olika innebörd. Orden är exakt de samma för alla - sedan är det så att inte alla känner till alla innebörder eller har erfarenhet eller kunskap om alla innebörder. En individ som aldrig fått älska vet intet annat än sex. Att tro att någon som bara ätit fläsksvål hela livet vet hur det är att äta oxfilé ---och hur det smakar --- stämmer bara inte. Och fläsksvål blir bara inte oxfilé hur mycket man än säger att det är samma sak. Eller vill att det ska vara det.
Veritas vos liberabit

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Business

Inläggav Antic » 20 aug 2018 09:36

Sen finns det de som tröttnade totalt, sålde sitt företag och skaffade en husvagn istället...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Business

Inläggav Esther » 20 aug 2018 09:36

Antic skrev:
Varför inte gå hela vägen? Det gjorde Sokrates när han konstaterade att det enda han visste, var att han ingenting visste. Men inte ens det kunde han veta utan att råka ut för en paradox.


Eftersom det inte stämmer. Vet man något - eller tror att man gör det på goda grunder - ska man inte förneka detta. Men inte heller påstå att man därmed vet allt (att veta allt är tex att påstå med tvärsäkerhet att Gud inte finns - bara för att han inte finns för tex mig) - vilket är oerhört vanligt i vårt samhälle idag.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Business

Inläggav Esther » 20 aug 2018 09:41

Antic skrev:Sen finns det de som tröttnade totalt, sålde sitt företag och skaffade en husvagn istället...



Det är ju något helt annat.
Trådskaparen frågade varför alla vill lyckas - "bli rika och berömda" - och göra affärer... jag tror det beror på det mest grundläggande hos människan: möjligheten till så mycket sex som möjligt med så många partners som möjligt (det gör djuren) --- en ledare (bland djuren) precis som hos människorna av idag kan sätta på allt och alla för att alla vill komma till där.
Frågan är om detta är den ursprungliga drivkraften hos alla? Förmodligen inte... men hos många blir det effekten av deras "lyckade affärer".

Varför skulle man tröttna och sälja allt och köpa husvagn?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Business

Inläggav Anders » 20 aug 2018 09:50

Antic skrev:Sen finns det de som tröttnade totalt, sålde sitt företag och skaffade en husvagn istället...

Det där lät självupplevt...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Business

Inläggav Anders » 20 aug 2018 09:52

Esther skrev:
Antic skrev:Sen finns det de som tröttnade totalt, sålde sitt företag och skaffade en husvagn istället...



Det är ju något helt annat.
Trådskaparen frågade varför alla vill lyckas - "bli rika och berömda" - och göra affärer... jag tror det beror på det mest grundläggande hos människan: möjligheten till så mycket sex som möjligt med så många partners som möjligt (det gör djuren) --- en ledare (bland djuren) precis som hos människorna av idag kan sätta på allt och alla för att alla vill komma till där.
Frågan är om detta är den ursprungliga drivkraften hos alla? Förmodligen inte... men hos många blir det effekten av deras "lyckade affärer".

Varför skulle man tröttna och sälja allt och köpa husvagn?

På alla som har ambitionen att bli riktigt bra på något, inte som jobb utan något i stil med business, musiker, idrottare, och lyckas, så går det 10 som misslyckas och måste helt enkelt jobba för att överleva. Forskare är ett specialfall som kräver en längre utredning som jag inte har tid med nu.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Business

Inläggav Antic » 20 aug 2018 09:54

Problemet är väl att man får lägga ned hela sitt liv på en enda sak. Till sist tar stress och press ut sin rätt och många körs i botten efter bara några år. Sedan ger de upp allt och söker ett helt annat och lugnare liv. Ofta med tanken, pengar och andras godkännande är inte allt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Business

Inläggav Esther » 20 aug 2018 10:25

Antic skrev:Ofta med tanken, pengar och andras godkännande är inte allt.


Där ... tror jag att kärnan är... pengarna ger status, status ger möjligheter till parandet som är centralt i allt när man är på "djurstadiet" samt även godkännandet av andra.
En mer mogen person - både känslomässigt, intellektuellt, rationellt ---som har tagit sig tid att försöka se sig själv i detta ekorrhjul av att "vara någon för att komma till...." kanske börjar söka en djupare mening med allt - som livet är (annat än ett evigt parande och få erkännande av andra)... och kan därmed även vara mogen att vilja gå ur djurstadiet till ett andligt varande.
:)
Ja det är ju trist att jag (då jag fått så mycket skäll för detta) ständigt som en dåre återvänder till det samma - men det andliga varandet (som man går till från djurstadiet) är ju en slags förutsättning för ett fullt liv - att verkligen förverkliga sig som individ och person - och inte bara i det yttre. För en individ som lever i djurstadiet kan bara förverkliga yttre saker - inga bestående inre. Och det innehållslösa i det yttre måste väl drabba alla tänkande individer som då förmodligen drabbas av en känsla av meningslöshet, tomhet och att man lever utanför sig själv utan verkliga känslor som är djupa och sanna? Att man sprattlar kring på ytan av både sig själv och livet?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Business

Inläggav Anders » 20 aug 2018 12:15

Antic skrev:Problemet är väl att man får lägga ned hela sitt liv på en enda sak. Till sist tar stress och press ut sin rätt och många körs i botten efter bara några år. Sedan ger de upp allt och söker ett helt annat och lugnare liv. Ofta med tanken, pengar och andras godkännande är inte allt.

Men är det inte det egentligen alla skulle vilja? Ha en grej som man visar sig vara bra på och brinner för att göra och att få ägna sig åt det typ hela dagarna? Jag skulle det. Men är på tok för halvbra på mycket. Och halvintresserad av mycket.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Business

Inläggav Antic » 20 aug 2018 15:24

Esther skrev:Där ... tror jag att kärnan är... pengarna ger status, status ger möjligheter till parandet som är centralt i allt när man är på "djurstadiet" samt även godkännandet av andra. En mer mogen person - både känslomässigt, intellektuellt, rationellt ---som har tagit sig tid att försöka se sig själv i detta ekorrhjul av att "vara någon för att komma till...." kanske börjar söka en djupare mening med allt - som livet är (annat än ett evigt parande och få erkännande av andra)... och kan därmed även vara mogen att vilja gå ur djurstadiet till ett andligt varande.
:)
Ja det är ju trist att jag (då jag fått så mycket skäll för detta) ständigt som en dåre återvänder till det samma - men det andliga varandet (som man går till från djurstadiet) är ju en slags förutsättning för ett fullt liv - att verkligen förverkliga sig som individ och person - och inte bara i det yttre. För en individ som lever i djurstadiet kan bara förverkliga yttre saker - inga bestående inre. Och det innehållslösa i det yttre måste väl drabba alla tänkande individer som då förmodligen drabbas av en känsla av meningslöshet, tomhet och att man lever utanför sig själv utan verkliga känslor som är djupa och sanna? Att man sprattlar kring på ytan av både sig själv och livet?


Låt mig citera Oscar Wilde

"När alla håller med mig får jag alltid en bestämd känsla av att jag måste ha fel"

Ungefär så känner jag också. Därför är jag inte det minsta beroende av folks gillande eller någon status. Inte en massa pengar heller. Rikedom sitter inuti.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Business

Inläggav Antic » 20 aug 2018 15:27

Anders skrev:Men är det inte det egentligen alla skulle vilja? Ha en grej som man visar sig vara bra på och brinner för att göra och att få ägna sig åt det typ hela dagarna? Jag skulle det. Men är på tok för halvbra på mycket. Och halvintresserad av mycket.


Så länge man brinner för något, brukar det kallas för "positiv stress", men den dagen man råkar ut för en massa krav och press som man måste leva upp till, brinner man garanterat inte längre. Sedan landar man i högen bland "för tidigt utbrända."

Till exempel, jag var duktig bordtennisspelare. Det var kul med pingis. Det var matcher och resor varje helg. Sedan nådde jag en nivå där i princip nästan all tid gick åt till att träna stenhårt. Det var 20 min situps, 20 min armhävningar, tuff konditionsträning, 20 min backhandträning, 20 min forehandträning, etc etc. Plus väldiga krav på att vinna.

Då tröttnade jag. Det var inte kul längre.

Efter det träffades vi pingisspelare ibland och mötte varandra i en liten cup mest på skoj. Då var pingis kul igen.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 62 och 0 gäster