Kan Gud göra misstag

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 05 nov 2004 17:45

Detta utdrag ur Bibeln kanske handlade om Sodom Och Gomorra?
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
db
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 okt 2004 16:27
Ort: Göteborgstrakten

Inläggav db » 05 nov 2004 19:06

Advocate skrev:Om en gud nu finns överhuvudtaget så tror jag att man inte skall vara för snabb att döma honom. För det första så skulle han nog veta mycket mer än vi, och förstå mera. Och eftersom vi inte vet vad han vet som inte vi vet så skall vi ha respekt för hans handlingar.

Om vi definierar Gud som den som eventuellt skapat vårt universum är det inte alls säkert att det är så. Vårt universums eventuella skapare kan lika gärna vara en finnig tonåring som sitter vid en dator och leker med ett Game of Life-program och inte har någon koll alls på vad som händer därinne.

Advocate

Inläggav Advocate » 06 nov 2004 11:58

db skrev:Om vi definierar Gud som den som eventuellt skapat vårt universum är det inte alls säkert att det är så. Vårt universums eventuella skapare kan lika gärna vara en finnig tonåring som sitter vid en dator och leker med ett Game of Life-program och inte har någon koll alls på vad som händer därinne.

Du har rätt antar jag.

Joahn
Inlägg: 326
Blev medlem: 10 sep 2004 20:37

Inläggav Joahn » 06 nov 2004 12:35

Detta utdrag ur Bibeln kanske handlade om Sodom Och Gomorra?

Det handlade om hur Satan eggar kung David att mönstra israelisterna. Och då blir Gud sur och låter det här straffet drabba hans folk. Fast på ett annat ställe så står det att det var Herrens vrede och inte Satan som eggade honom att räkna israeliterna... alltså är Satan lika med en av Guds sinnesstämningar? :roll:

glendronach
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 nov 2004 20:31
Kontakt:

Inläggav glendronach » 07 nov 2004 20:55

ett stort problem är att andlighet likställs med religiositet, religiösa spörsmål
det finns en "lösning" som kombinerar både guds existens OCH evolutionen vilket därmed skulle ta död på religionsutövarnas monopol på "rätten" till Gudsnärhet.

det största misstaget vi gör är nämligen att inte söka andra "lösningar" än de gängse. Antingen finns Gud eller inte, det finns som sagt en "linje 3" också.

Användarvisningsbild
Dolphin
Inlägg: 39
Blev medlem: 07 nov 2004 20:47

Inläggav Dolphin » 07 nov 2004 20:58

Jag är ny i forumet och skriver det här mest för att hur det funkar.
Kan det inte vara så att det som vi i det timliga ser som misstag visar sig i oändlighetens ljus vara det motsatta.
Jag tycker mig se i uppenbarelseboken att alla de strider och prövningar människan har framför sig ändå avslutas i något gott.
Även i mitt eget liv har jag genomlevt tunga perioder som jag trodde skulle bestå för evigt men som visade sig bära ett frö om en förändring till det bättre.

glendronach
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 nov 2004 20:31
Kontakt:

Inläggav glendronach » 07 nov 2004 21:48

Det handlar inte om att Gud finns eller ej.
av alla de tusentals "regler" som finns inom religionerna så har ingen, INGEN skrivits av ngn Gud. Alla dessa är skrivna av människan, en del i syfte att få makt andra i mer ädla syften.
Dag 1 (big bang) blev vi "tilldelade" en jord, ett planetsystem för oss att utvecklas på vilket vi också gjorde ända tills patriarkatet med muskelmakt och hotelser och "nya" ideer om helvetet tog över. det var i denna "veva" som naturreligionerna (som använde sina gudar för att förstärka egen kraft) kördes över och maktreligionen började regera (Borttagande av den egna andliga kraften till det sk gudomligas kraft över den individuella).
vi är helt enkelt överkörda med religiösa lögner i så stort format att vi glömmer bort att ens kritisera hela fundamentet som religionerna står på....därför lever orättvisor och spirituell fattigdom vidare.
för att tala klarspråk. Hela skiten är en lögn. Inte att Gud finns utan HUR Gud finns och på vems villkor.
Gud kan inte göra fel för "han" gör ingenting. Gud bryr sig inte om krig, fattigdom eller elände för det är inget som Gud skapat. Det är vi människor som inte tar ansvar för vad vi själva och tidigare generationer "ställt till" med.

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 08 nov 2004 07:20

Men Gud har offrat sin son för att vi skall kunna leva i synd och ändå finna vägen till honom. Vad Gud vill är att ha kontakt med människan.
Vi fick den fria viljan och med den, även svårigheten att bemästra den.

Kanske det var ett misstag av Gud att ge oss den fria viljan? Men det är ju det Bibeln handlar om. Hur människan levt när de följt Gud och nu, när vi lever som vi vill. Om man skall tro på Bibeln så får vi ju svaret om vilket som var bäst efter harmagedon.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
Dolphin
Inlägg: 39
Blev medlem: 07 nov 2004 20:47

Inläggav Dolphin » 08 nov 2004 11:43

Tatjana skrev:Men Gud har offrat sin son för att vi skall kunna leva i synd och ändå finna vägen till honom. Vad Gud vill är att ha kontakt med människan.
Jag läser evangelierna på ett annat sätt, att Gud har offrat sin son för att vi skall följa honom och lämna synden för att närma oss Gud.
Om inte Gud hade kontakt med människan skulle vi inte leva en minut. Nej han vill att människan närmar sig honom.

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 03 dec 2004 07:09

glendronach skrev:Det handlar inte om att Gud finns eller ej.
av alla de tusentals "regler" som finns inom religionerna så har ingen, INGEN skrivits av ngn Gud. Alla dessa är skrivna av människan, en del i syfte att få makt andra i mer ädla syften.
Dag 1 (big bang) blev vi "tilldelade" en jord, ett planetsystem för oss att utvecklas på vilket vi också gjorde ända tills patriarkatet med muskelmakt och hotelser och "nya" ideer om helvetet tog över. vi är helt enkelt överkörda med religiösa lögner i så stort format att vi glömmer bort att ens kritisera hela fundamentet som religionerna står på....därför lever orättvisor och spirituell fattigdom vidare.
Hela skiten är en lögn. Inte att Gud finns utan HUR Gud finns och på vems villkor.
Gud kan inte göra fel för "han" gör ingenting. Gud bryr sig inte om krig, fattigdom eller elände för det är inget som Gud skapat. Det är vi människor som inte tar ansvar för vad vi själva och tidigare generationer "ställt till" med.


Men kanske man skall försöka att se dessa regler som en instruktionsbok till hur man bäst skall hantera människan? Som när du köper en tvättmaskin, för att den skall hålla länge så läser du manualen.
Du har rätt när du säger att vi är överkörda av religiösa lögner, vilken gud vill att man skall döda i hans namn? vem säger att det finns ett helvete, i bibeln kan man inte hitta detta. Varför fira jul för att fira Jesus födelse? Det har människan hittat på och säger.
Det är kyrkan som säger att man måste leva så för att vara en "god" troende.
Gud bryr sig om krig, han har skapat universum. Om man läser bibeln så kan man se varför det finns krig.
Jag tror inte Gud har gjort ett enda misstag i sitt skapande av oss, vi däremot. Vi gör dem dagligen. :)
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
MikaelP
Inlägg: 67
Blev medlem: 06 sep 2004 18:38

Inläggav MikaelP » 03 dec 2004 14:47

Jag orkade inte läsa inläggen tills hit, fråga inte varför, kanske av ointresse.

Gud kan inte göra misstat. Hur kan något som inte finns göra något som finns? Det är metafysisk nonsens att prata om att gud skulle kunna existera eftersom man inte har något att ta fäste på. Dessutom finns det ingen entydig definition på "gud". Begreppet är inte ens mångtydigt, det är odefinierbart. Man kan grubbla över gud så länge man vill, men man kan ändast nå tro, eller icke-tro på gud. Men tro på gud bevisar inte att gud finns och inte mer eller mindre det att den skulle kunna göra misstag.

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 04 dec 2004 02:40

Om man överhuvudtaget skall fundera på om Gud kan göra misstag bör man utgå från att Gud faktiskt finns?
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
db
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 okt 2004 16:27
Ort: Göteborgstrakten

Inläggav db » 04 dec 2004 17:14

Dolphin skrev:Kan det inte vara så att det som vi i det timliga ser som misstag visar sig i oändlighetens ljus vara det motsatta.

kan det vara. Frågar är om det finns något som tyder på att det faktiskt är så?

Tatjana skrev:Men kanske man skall försöka att se dessa regler som en instruktionsbok till hur man bäst skall hantera människan? Som när du köper en tvättmaskin, för att den skall hålla länge så läser du manualen.

Såvida inte manualen ser ut att vara skriven av en koreansk praoelev med en koreansk-engelsk och en engelsk-svensk ordbok.

Tatjana skrev:Om man överhuvudtaget skall fundera på om Gud kan göra misstag bör man utgå från att Gud faktiskt finns?

Ja, men först måste man förklara vilken sorts gud man menar.

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 07 dec 2004 03:43

Tatjana skrev:Men kanske man skall försöka att se dessa regler som en instruktionsbok till hur man bäst skall hantera människan? Som när du köper en tvättmaskin, för att den skall hålla länge så läser du manualen.

Såvida inte manualen ser ut att vara skriven av en koreansk praoelev med en koreansk-engelsk och en engelsk-svensk ordbok.

Tycker du att Bibeln är så svår?

Tatjana skrev:Om man överhuvudtaget skall fundera på om Gud kan göra misstag bör man utgå från att Gud faktiskt finns?

Ja, men först måste man förklara vilken sorts gud man menar.

När jag tänker på Gud så är det skaparen av universum.
Sedan vad Gud har för namn tror jag inte spelar någon roll, för Gud har ju olika namn för olika människor.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 04:41

Detta är mina högst subjektiva uppfattningar:

Påståenden:
1. Alla ord har tillkommit ur ett sammanhang med meningsfull anledning till varför dom skapats.
2. Alla ord ÄR symboler
3. En symbol är något som representerar något annat än sigsjälv, alltså något som pekar på ett mönster i universum.

Ordet kråglofrut har alltså ingen betydelse eftersom det inte är en symbol för något annat.

Svar:
1. Att begreppet Gud tillkommit är för att det är ett praktiskt begrepp att falla tillbaka på när en människa är förvirrad eller rädda.
3. Gud pekar inte på något konkret mönster i universum, utan fungerar bara som ett slaskbegrepp människor använder sig av när:
* När de är förvirrade och inte lyckas hitta ett meningsfullt mönster i universum som kan förklara ett fenomen
* När de är rädda och inte vågar erkänna att dom inte vet eller att dom har begått ett misstag.

Synpunkter tack?


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster