Vikten av att förlåta

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav klorofyll » 02 sep 2018 13:36

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Du måste ha det svårt ock lida mycket. Det är väl saken... att få lida?

Skärp dig. Det sorgliga är att du pratar med dig själv. Du har förmodligen lidit mycket. Och det är okej. Imorgon är inte som igår.

Det är inte jag som behöver skärpa mig. Jag pratar inte med mig själv - utan med den bilden som finns i andra som tror de vet något.
Därmed talar jag till denna bilden i dem som de själva konstruerat.
:)
Och lägger ut det som tydligen är det som man tänker.

En sak som tillhör är att - varje sak, medveten, genomförd och gjord med avsikten att ta ifrån, hindra, göra våld på, avstänga, förhindra eller något annat ont av ondo och våld - en annan person från något som de skulle ha gjort eller kunde ha gjort --- drabbar en själv.
Det finns ingen förlåtelse som tar bort straff.
Straff hör nämligen samman med akter man gjort mot andra. Inte för andra.
Utan medvetet för att skada - även om man, när man - tänkt att det bara var roligt, att man kunde, att det bara blev så... mm --- detta sitter samman med ett rättmätigt straff. Detta straff undkommer man inte.
Så - när man begrundar SITT EGET LIV - inte andras - ska man tänka på hur man orkar, kommer att ta - det man får. Det man får... utan andras inblandning och görande - är det som tillkommer en.
Ta det som en man.

När jag skriver sådär är det inte att döda för att rädda, jag väljer inte sida, människan behöver inte sanningen för att förstå. Men för sin egen skull, så gäller det att säga rätt sak i rätt tid, annars lever man the downward spiral.

Helvetet har jag upplevt här på jorden. Om jag hade trott att jag var oskyldig så hade jag gått under. Om jag hade trott att jag var skyldig så hade jag tagit livet av mig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Algotezza » 02 sep 2018 18:19

Esther skrev:
Algotezza skrev:Att förlåta är ett sätt att befria sig själv. Genom att förlåta idioter som gör en illa eller bara är idioter i största allmänhet minskar man risken att möta dem igen för att lära sig förlåta dem. Kan man det redan har man lärt sin läxa och kan gå vidare. Som Jesus på korset.


Frågan är... hur - med vad, vilket "verktyg", med vilken mall - kommer man fram till att just andra är idioter? Så att man behöver förlåta dem?

Jesus på korset?
Ja, det måste ju reta upp människor till MAX - hänga där och tro att man vet något som de inte vet och på grund av det sista - till på råga på allt förlåta dem. Förfärligt.
Mycket bättre var det som de som hängde - spikade upp - honom där gjorde.

Idiot, hädare, utmanare, tror han är något - nu djävlar ska ha få se: spotta på, plåga, piska, låta släpa sitt kors, hänga upp och JUBLA... "där är han idioten - äntligen gick det för oss alla - vi kom samtidigt" --- härligt!

Eller?
För vilken djävla idiot hänger där efter allt vi fått honom att gå igenom och förlåter?
Pissråtta.... - eller hur?


Om andra är idioter eller ej beror på dig själv och hur du uppfattar dem och vad de gör mot dig. Tolkar dem. Idiot för dig kanske inte är det för någon annan. Hur du än uppfattar dem om det i någon mån kan kallas rätt eller ej, måste du basera ditt omdöme på hur du faktiskt känner och tänker. Och utifrån hur du tänker och känner förlåta. För att komma vidare. Om det är vad du vill.

Jesus gjorde värsta dissen på korset när han sa: Herre förlåt dem för de vet inte vad de gör! De var alltså som instinktstyrda djur, omedvetna, ovetande! Han dissade dem, bödlarna! Han bad Gud förlåta dem. Kunde han inte själv? Han led så han inte kunde - därför bad han Gud att göra det.
Algotezza aka Algotezza

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 02 sep 2018 20:19

klorofyll skrev:
Helvetet har jag upplevt här på jorden. Om jag hade trott att jag var oskyldig så hade jag gått under. Om jag hade trott att jag var skyldig så hade jag tagit livet av mig.


Så talar de som inte tror...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 02 sep 2018 20:22

Algotezza skrev:
Om andra är idioter eller ej beror på dig själv och hur du uppfattar dem och vad de gör mot dig. Tolkar dem. Idiot för dig kanske inte är det för någon annan. Hur du än uppfattar dem om det i någon mån kan kallas rätt eller ej, måste du basera ditt omdöme på hur du faktiskt känner och tänker. Och utifrån hur du tänker och känner förlåta. För att komma vidare. Om det är vad du vill.

Jesus gjorde värsta dissen på korset när han sa: Herre förlåt dem för de vet inte vad de gör! De var alltså som instinktstyrda djur, omedvetna, ovetande! Han dissade dem, bödlarna! Han bad Gud förlåta dem. Kunde han inte själv? Han led så han inte kunde - därför bad han Gud att göra det.



Ja så kan man också se det.

Jag brukar tyvärr inte anse andra är idioter - oavsett vad de gör. Människor är märkliga och annorlunda och känslostyrda - jag brukar vara mer intresserad av att analysera, den enda jag kan analysera och vet hur denne tänker och varför samt känner - mig själv.
Därmed brukar jag se om det finns något att hämta i allt. Oavsett vem som levererar.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav klorofyll » 02 sep 2018 20:44

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Helvetet har jag upplevt här på jorden. Om jag hade trott att jag var oskyldig så hade jag gått under. Om jag hade trott att jag var skyldig så hade jag tagit livet av mig.


Så talar de som inte tror...
Jag prata med en person som hade kraftig ångest. Jag frågade henne vad hon trodde när dör. Hennes svar var att man bara försvinner. Jag sa till henne att jag själv skulle ha ångest ifall jag hane den uppfattningen. Jag sa att vårt mående beror på så många olika uppfattningar att vi inte kan hålla ordning på dem.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Algotezza » 03 sep 2018 07:39

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Om andra är idioter eller ej beror på dig själv och hur du uppfattar dem och vad de gör mot dig. Tolkar dem. Idiot för dig kanske inte är det för någon annan. Hur du än uppfattar dem om det i någon mån kan kallas rätt eller ej, måste du basera ditt omdöme på hur du faktiskt känner och tänker. Och utifrån hur du tänker och känner förlåta. För att komma vidare. Om det är vad du vill.

Jesus gjorde värsta dissen på korset när han sa: Herre förlåt dem för de vet inte vad de gör! De var alltså som instinktstyrda djur, omedvetna, ovetande! Han dissade dem, bödlarna! Han bad Gud förlåta dem. Kunde han inte själv? Han led så han inte kunde - därför bad han Gud att göra det.



Ja så kan man också se det.

Jag brukar tyvärr inte anse andra är idioter - oavsett vad de gör. Människor är märkliga och annorlunda och känslostyrda - jag brukar vara mer intresserad av att analysera, den enda jag kan analysera och vet hur denne tänker och varför samt känner - mig själv.
Därmed brukar jag se om det finns något att hämta i allt. Oavsett vem som levererar.


Så det finns ingen anledning för dig att sträva efter att förlåta andra?

Vad man faktiskt anser om andra framkommer tydligast genom ens handlingar gentemot dem, inklusive de verbala. Alltså hur man behandlar dem rent faktiskt.

Klart människor är känslostyrda. Det är vi alla. Inget märkligt med det. Inget annorlunda med det. Jag är också känslostyrd, även när jag tror det är förnuftet som styr. Man lurar sig själv om man tror man enbart är styrd av förnuftet. För att kunna värdera och bedöma krävs både känsla och förnuft.
Algotezza aka Algotezza

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 03 sep 2018 07:51

Algotezza skrev:
Så det finns ingen anledning för dig att sträva efter att förlåta andra?

Vad man faktiskt anser om andra framkommer tydligast genom ens handlingar gentemot dem, inklusive de verbala. Alltså hur man behandlar dem rent faktiskt.

Klart människor är känslostyrda. Det är vi alla. Inget märkligt med det. Inget annorlunda med det. Jag är också känslostyrd, även när jag tror det är förnuftet som styr. Man lurar sig själv om man tror man enbart är styrd av förnuftet. För att kunna värdera och bedöma krävs både känsla och förnuft.


De faktiska handlingarna - inklusive de verbala --- är oftast felbedömda. Ser man till den enda personen som alltid i allt gjorde rätt = gott, mot andra både i ord och handling (Jesus) - kallade han (med rätta) människor för huggormsyngel och till och med djävul (OM Judas I).
Det var både rätt och gott.

Att inte anse andra är idioter har föga eller ingen korrelation med huruvida jag förlåter dem. Eftersom, de agerar oftast (som jag) utifrån det de INTE vet men är övertygade om och därmed tror de att de gör något bra när de gör något mycket dåligt - sedan finns också de som absolut inte vill något gott för mig - bara för sig själva och deras handlingar är ofta mycket onda - men deras ord mycket goda och snälla. Dem förlåter jag också. Däremot har jag själv inte den egenskapen (eller har haft) att direkt önska andra ont, vilja ta ifrån dem något som tillhör dem för att jag anser jag har den rätten för det är så himla synd om mig etc.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 03 sep 2018 07:54

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:
Helvetet har jag upplevt här på jorden. Om jag hade trott att jag var oskyldig så hade jag gått under. Om jag hade trott att jag var skyldig så hade jag tagit livet av mig.


Så talar de som inte tror...
Jag prata med en person som hade kraftig ångest. Jag frågade henne vad hon trodde när dör. Hennes svar var att man bara försvinner. Jag sa till henne att jag själv skulle ha ångest ifall jag hane den uppfattningen. Jag sa att vårt mående beror på så många olika uppfattningar att vi inte kan hålla ordning på dem.


Du förstår många har kraftig ångest för att de är medvetna att de ÄR skyldiga men vägrar acceptera att detta samt därmed be Gud - som de förnekar finns - om förlåtelse för det de gjort mot andra (som en aktiv viljehandling) eller gottgöra mot den de felat det de gjort.
Ångest är dödsrädslan (på ett omedvetet plan) samt medvetenheten om straff för det onda.

Läs lite psykologi så inser du.... En kristen ber både Gud och andra om förlåtelse --- (alla som är i kyrkan är nödvändigtvis inte kristna), och erkänner sin skuld. Och har ingen ångest.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav klorofyll » 03 sep 2018 09:40

Esther

När jag var yngre, tänkte jag att, varje gång någon var elak så var det mitt fel... Därför att jag blev ledsen. För min filosofi var att den onde straffas och att de goda mår bra. Men jag slutade att tänka så, slutade anklaga mig själv när andra behandlade mig illa.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav klorofyll » 03 sep 2018 10:16

Tillslut vill man bara umgås med de värsta, för man tror att sanningen är svår och man vill höra sanningen.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 03 sep 2018 11:46

klorofyll skrev:Esther

När jag var yngre, tänkte jag att, varje gång någon var elak så var det mitt fel... Därför att jag blev ledsen. För min filosofi var att den onde straffas och att de goda mår bra. Men jag slutade att tänka så, slutade anklaga mig själv när andra behandlade mig illa.


Att man blir ledsen när någon är elak är normalt - men det är inte fullt lika normalt att man samtidigt anklagar sig själv att man är skulden till att andra är elaka - om och när - man inget gjort mot dem.
Sådana tankar brukar komma när man ständigt blivit anklagad av någon annan - förmodligen vuxen = att det är ditt fel att jag måste slå dig, det var du som gjorde att jag var tvungen att bestraffa dig --- vilket är perverst. Inte av den som drabbas - utan den som gör det.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7847
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Anders » 03 sep 2018 14:45

Kan vi bara klargöra en sak?

Vilken slags förlåtelse?

Då jag uttalar någon slags tyst förlåtelse för vad nån taskig gjort mot mej för 22 år sedan? Ganska ointressant enligt mej.

Eller mer intressant, då förlåtelsen är ett svar på någons begäran om förlåtelse. Om den är av karaktären att ogärningsmannen(eller ogärningskvinnan) förklara vad som föranledde det ondgjorda och jag "ackar" detta och ger absolution så är det en lyckad kommunikation som lämnar vår relation i en bättre status och sakfrågan är förstådd och kanske uppklarad. Då är förlåtelsen något av godo.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav 531bts » 03 sep 2018 15:13

Förlåtelse är alltid av godo. Även om förlåtelsen inte kommer den som orsakat skadan, oförrätten, till del. Ett element i förlåtelsen är att uppdaga o förlösa de mentala reaktioner man själv åsamkat sig då man råkat ut för något man tolkat som oförrätt.
Många av de som levde i koncentrationslägren, har kommit fram till att det enda möjliga för att orka leva o tro på mänskligheten, var att förlåta de som utsatte dom för alla de vidrigheter som pågick i koncentrationslägren. En ofantlig insikt som är värd att begrunda.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 03 sep 2018 17:17

531bts skrev:Förlåtelse är alltid av godo. Även om förlåtelsen inte kommer den som orsakat skadan, oförrätten, till del. Ett element i förlåtelsen är att uppdaga o förlösa de mentala reaktioner man själv åsamkat sig då man råkat ut för något man tolkat som oförrätt.
Många av de som levde i koncentrationslägren, har kommit fram till att det enda möjliga för att orka leva o tro på mänskligheten, var att förlåta de som utsatte dom för alla de vidrigheter som pågick i koncentrationslägren. En ofantlig insikt som är värd att begrunda.


Ja, förlåta måste man om man vill bli fri.
Men, som jag sa. Det tar inte bort straffet. Rätten att betala för skada, sitta av det som man åsamkat andra samt få chansen (därmed) att ångra och "omvända sig".
Alla som orättfärdigt skadat en annan människa, orättfärdigt tagit dennes liv, egendom eller hustru/man - måste dömas när handlingarna kunnat vara annorlunda.
Och intentionen varit att: nu ska du få....Och man ångrar inget.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Algotezza » 03 sep 2018 18:09

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Så det finns ingen anledning för dig att sträva efter att förlåta andra?

Vad man faktiskt anser om andra framkommer tydligast genom ens handlingar gentemot dem, inklusive de verbala. Alltså hur man behandlar dem rent faktiskt.

Klart människor är känslostyrda. Det är vi alla. Inget märkligt med det. Inget annorlunda med det. Jag är också känslostyrd, även när jag tror det är förnuftet som styr. Man lurar sig själv om man tror man enbart är styrd av förnuftet. För att kunna värdera och bedöma krävs både känsla och förnuft.


De faktiska handlingarna - inklusive de verbala --- är oftast felbedömda
. Ser man till den enda personen som alltid i allt gjorde rätt = gott, mot andra både i ord och handling (Jesus) - kallade han (med rätta) människor för huggormsyngel och till och med djävul (OM Judas I).
Det var både rätt och gott.



Hur vet du det? Hur visar sig det för en?

Ditt resonemang om Jesus utgår tydligen från att Jesus per definition alltid gjorde rätt och då spelar det ju ingen roll vad han gjorde. Om vi bedömer något han gjorde som orätt beror det bara på att vi inte kan bedöma då vi är ofullkomliga och ej kan bedöma hans handlingar.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster