Vikten av att förlåta

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Anders » 22 sep 2018 07:00

Sökande och Esther - det finns något som att leva i den värld vi har nu också. Bite the bullet och lev som de flesta. Det är ett alternativ.

(Typiskt, så blev det sidbyte... ja, ja ni får bläddra tillbaka och läsa de sista på förra sidan...)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 22 sep 2018 07:03

Anders skrev:Sökande och Esther - det finns något som att leva i den värld vi har nu också. Bite the bullet och lev som de flesta. Det är ett alternativ.



Jag lever som alla andra - så hur menar du?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Anders » 22 sep 2018 08:19

Esther skrev:
Anders skrev:Sökande och Esther - det finns något som att leva i den värld vi har nu också. Bite the bullet och lev som de flesta. Det är ett alternativ.



Jag lever som alla andra - så hur menar du?

Vare sig behöva en religion eller se någon slags värdenihilism. Utan ta livet som det tydligast framstår, som de flesta ser det. Meningen med livet är livet. Det goda livet de flesta verkar söka.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 22 sep 2018 08:21

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Sökande och Esther - det finns något som att leva i den värld vi har nu också. Bite the bullet och lev som de flesta. Det är ett alternativ.



Jag lever som alla andra - så hur menar du?

Vare sig behöva en religion eller se någon slags värdenihilism. Utan ta livet som det tydligast framstår, som de flesta ser det. Meningen med livet är livet. Det goda livet de flesta verkar söka.


Jag vet mig inte behöva någon religion...
Däremot förstår jag livet och människor, samlevnad och Kärleken, sanning i allt genom min tro.
Detta är diametralt skilda perspektiv.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Anders » 22 sep 2018 08:29

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:

Jag lever som alla andra - så hur menar du?

Vare sig behöva en religion eller se någon slags värdenihilism. Utan ta livet som det tydligast framstår, som de flesta ser det. Meningen med livet är livet. Det goda livet de flesta verkar söka.


Jag vet mig inte behöva någon religion...
Däremot förstår jag livet och människor, samlevnad och Kärleken, sanning i allt genom min tro.
Detta är diametralt skilda perspektiv.

Nejdå, det är rätt same-same som en ateist. Man bara att man hittar annat att förstå det genom. Jag levde med troende hela min barndom, de hittade precis lika många värden i tron som i världen. Världen är inte ett random ställe. Kolla in Sam Harris vs Jordan Peterson.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 22 sep 2018 08:40

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Vare sig behöva en religion eller se någon slags värdenihilism. Utan ta livet som det tydligast framstår, som de flesta ser det. Meningen med livet är livet. Det goda livet de flesta verkar söka.


Jag vet mig inte behöva någon religion...
Däremot förstår jag livet och människor, samlevnad och Kärleken, sanning i allt genom min tro.
Detta är diametralt skilda perspektiv.

Nejdå, det är rätt same-same som en ateist. Man bara att man hittar annat att förstå det genom. Jag levde med troende hela min barndom, de hittade precis lika många värden i tron som i världen. Världen är inte ett random ställe. Kolla in Sam Harris vs Jordan Peterson.


Nej det stämmer inte. Minns hur jag tänkte och såg människor och världen innan min omvändelse.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 09:34

Vi klarar inte av att ta samhället som det är, Esther, detta har Anders rätt i. D.v.s. även fast det ej finns någon absolut sanning, varför inte då isåfall ta samhällets sanning som den för tillfället är?

Och detta gör man nog mer eller mindre automatiskt ifall man har starka bindningar till samhället, iform av en stor kär familj, gott arbete osv. Men detta är ju givetvis inte mera rätt än en ungkarl eller en fanatisk kristen som lever sitt liv på annat sätt, dom ser ju verkligheten efter deras ögon och detta är lika ”rätt” det också.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 09:49

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
Jag vet mig inte behöva någon religion...
Däremot förstår jag livet och människor, samlevnad och Kärleken, sanning i allt genom min tro.
Detta är diametralt skilda perspektiv.

Nejdå, det är rätt same-same som en ateist. Man bara att man hittar annat att förstå det genom. Jag levde med troende hela min barndom, de hittade precis lika många värden i tron som i världen. Världen är inte ett random ställe. Kolla in Sam Harris vs Jordan Peterson.


Nej det stämmer inte. Minns hur jag tänkte och såg människor och världen innan min omvändelse.


Tänk om du får problem med hjärnan då, finns Gud kvar då, för det du skriver verkar ju ge våra tankar så stort utrymme.

Vad är egentligen tanken/ medvetandet mer än en sambandscentral, en betjänt till kroppens lidelser? Sen om samhället tvingar en att använda tanken på annat vis, så kommer detta ses som ett hot hos enskilda människor mot deras frihet.

Nej, som jag har sagt förut, snart är kanske jag den kristne och Esther har tappat tron.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Pilatus » 22 sep 2018 11:02

sökandesjäl skrev:D.v.s. även fast det ej finns någon absolut sanning, varför inte då isåfall ta samhällets sanning som den för tillfället är?

Vilken är samhällets sanning som den för tillfället är? Någon idé?
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 11:16

Pilatus skrev:
sökandesjäl skrev:D.v.s. även fast det ej finns någon absolut sanning, varför inte då isåfall ta samhällets sanning som den för tillfället är?

Vilken är samhällets sanning som den för tillfället är? Någon idé?


sökandesjäl skrev:Och detta gör man nog mer eller mindre automatiskt ifall man har starka bindningar till samhället, iform av en stor kär familj, gott arbete osv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Pilatus » 22 sep 2018 11:22

sökandesjäl skrev:
Pilatus skrev:Vilken är samhällets sanning som den för tillfället är? Någon idé?

sökandesjäl skrev:Och detta gör man nog mer eller mindre automatiskt ifall man har starka bindningar till samhället, iform av en stor kär familj, gott arbete osv.

Vad är det man gör mer eller mindre automatiskt? Du vet inte?
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 11:26

Pilatus skrev:
sökandesjäl skrev:
Pilatus skrev:Vilken är samhällets sanning som den för tillfället är? Någon idé?

sökandesjäl skrev:Och detta gör man nog mer eller mindre automatiskt ifall man har starka bindningar till samhället, iform av en stor kär familj, gott arbete osv.

Vad är det man gör mer eller mindre automatiskt? Du vet inte?


Du frågade mig vad jag ansåg att samhällets nuvarande sanning är, och då svarade jag dig att det bygger på att vi arbetar och umgås inom vissa fastlagda ramar.

Vad man gör automatiskt är då alltså att acceptera och leva efter samhällets normer och det var detta som Anders tog upp och jag spann vidare på.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 11:27

Nu lät du nästan som Sokrates, Pilatus :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Pilatus » 22 sep 2018 11:33

sökandesjäl skrev:Nu lät du nästan som Sokrates, Pilatus :)

Jag väntade mig att du skulle kunna svara litet mer specifikt. Ett tydligt och rakt svar. Det kanske liknar sokratisk maieutik?
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 12:54

Det var nog som så att du lösryckte ett citat ifrån mig utan att ta dig tid att läsa hela vår diskussion. Så i detta fallet, så blev det att du frågade mest för frågandets skull och inget fel i detta.

I övrigt så blir det svårt för oss två att diskutera, för du vill vad jag kan förstå bygga p, emedan jag istället vill dra ifrån.

Samma sak igår när vi diskuterade det där experimentet, men då undrar jag i det fallet vad egentligen skiljelinjen bestod i. För som jag beskrev det, så tolkade ju jag det som att försökspersonerna kände inputen ifrån försöksledaren som ett hot, men dig tolkar jag som att du menar, att det är upp till försökspersonen att också ta ansvar ( det ansvar som är möjligt ) när denne märker att försöksledaren går över styr? Men också att försöksledaren ( eller andra personer med höga befattningar ) har ett ännu större ansvar ( inför lagen ialla fall ) än fotfolket. Detta är självuppfyllande.

Jag kan ställa upp på dessa premisser, men samtidigt menar jag på att dessa också är självuppfyllande, d.v.s. ytterligare en förstärkning av samhällets redan givna regler.

Sen tycker jag också att du ibland verkar föresätta att människor har ett ansvar till att göra gott ( men vad är gott? Det är inte alltid så lätt att veta vad slutresultatet blir ), men det är inte alls säkert att folk ställer upp på detta och du beskriver ju dessutom krig, som ju inte har något kristligt över sig.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster