Vikten av att förlåta

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Pilatus » 22 sep 2018 13:33

sökandesjäl skrev:För som jag beskrev det, så tolkade ju jag det som att försökspersonerna kände inputen ifrån försöksledaren som ett hot, men dig tolkar jag som att du menar, att det är upp till försökspersonen att också ta ansvar ( det ansvar som är möjligt ) när denne märker att försöksledaren går över styr?

Stanley Milgrams experimentet avsåg att belysa och mäta försökspersoners benägenhet att lyda en auktoritet som instruerar försökspersonen att utföra handlingar som personen normalt inte skulle vilja utföra av samvetsskäl.

Ref. BEHAVIORAL STUDY OF OBEDIENCE http://www.lphslibrary.org/uploads/7/2/9/6/7296009/milgram_obey.pdf
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 14:04

Jo, man kan ju ta det så enkelt också och då finns ju inget övrigt att diskutera, mer än man kan förstå att vissa tror sig har någon fri vilja överhuvudtaget, för det är ju detta som experimentet ställer sig nekande till.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 14:07

Sen om man vill fortsätta denna eviga dualism, så kan man säga, jo, men alla gjorde ju ej exakt som ledaren sa åt dom att göra, eller hur? Och på detta kan man svara att dessa personer kräver ett ännu mer tvingande experiment osv. i all evighet

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 14:19

En sista anmärkning vill jag också ge på vad du skrev om vad experimentet syftade till ( vilket jag redan vet om och kan förstå mig på ), det är ifrån Derrida och går något i stil med att,

”När texten är utlagd så är denne ej längre författarens egendom” ....vilket givetvis menas, att denne Milgrams experiment med fördel tolkas subjektivt utifrån varje hjärna.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Pilatus » 22 sep 2018 14:37

sökandesjäl skrev:Jo, man kan ju ta det så enkelt också och då finns ju inget övrigt att diskutera, mer än man kan förstå att vissa tror sig har någon fri vilja överhuvudtaget, för det är ju detta som experimentet ställer sig nekande till.

Inte alls, det är en alltför snäv tolkning.

Experimentet förutsätter att vi har möjlighet att välja. Det experimentet avser att testa är vår benägenhet att följa auktoriteten i så hög grad att det undantränger vår broms mot att utsätta andra för lidande. Det är ett test som kan graderas och bearbetas statistiskt.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Pilatus » 22 sep 2018 14:50

sökandesjäl skrev:”När texten är utlagd så är denne ej längre författarens egendom” ....vilket givetvis menas, att denne Milgrams experiment med fördel tolkas subjektivt utifrån varje hjärna.

Var och en har möjlighet att inte vilja förstå vilket syfte testet hade.

Det var visserligen inte speciellt komplicerat. Det som vi har svårt att acceptera är den grad av lydnad till auktoriteten som experimentet så flagrant visar.
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 15:21

Visst och mössen i skinners experiment hade samma val dom också, om man väljer att kalla detta för val.



Det andra du skriver stämmer ju inte alls, utan där är du denna självuppfyllande person igen. Bara den saken att du tar upp och tänker på detta test betyder att du har förstärkt detta till den grad att du tror på det själv, emedan andra tror på nåt helt annat. Den enda skillnaden är att du tar den enkla vägen och väljer att tro på exakt vad andra gör.

Det här testet kunde ha fått ett helt annat resultat med några små justeringar och i andra samhällen kanske man inte hade varit så dum att man hade anordnat nåt dylikt alls.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 15:41

Jag kan avsluta och säga att jag ej anser att detta test visar på någonting alls. Ett fegt test som vi redan innan visste svaret på. Nej, dom skulle istället ha lurat dit människor i syfte att vara riktiga hedonister och njuta på andras bekostnad och då hade dom fått svaret, att alla hade gjort detta gladeligen efter en viss tid ( det hade inte behövts nån påverkan alls ). Men eftersom människan vill dölja dessa sidor, så gör vi dessa test som vi redan innan har svar på.

Har svårt att förstå varför Pilatus hela tiden repeterar sin åsikt om detta test och dom svaren du har, är ju exakt dom svaren som hela tiden repeteras i böcker. Då kan det ju ej vara dina åsikter? Det är endast en maktdemonstration.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Pilatus » 22 sep 2018 15:50

sökandesjäl skrev:Har svårt att förstå varför Pilatus hela tiden repeterar sin åsikt om detta test och dom svaren du har, är ju exakt dom svaren som hela tiden repeteras i böcker.

Du är fri att ha vilken åsikt du vill. Jag hoppas att det är ömsesidigt!
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 15:57

Det är ju mest att vi diskuterar olika sak hela tiden. Gäller ju på nåt sätt att komma runt detta. Men visst, din tolkning håller jag med om, fast jag har även andra tolkningar som jag också vill föra fram fastän du står stark i denna generaliserade tolkning, som visserligen ej är fel i sig.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav klorofyll » 22 sep 2018 16:11

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Behöver de som gav stötar på order förlåtelse?

Ja, ifall försökspersonen inte la en brasklapp...


:)
Bli seriös...

Jag har inte läst så mycket av vad ni skrivit. Men.
Vad jag får ut av detta test är att man ska göra motstånd så tidigt och så kraftigt man kan.
För testet är nedbrytande. Det är svårt att delta i ett test om man ex.v. är medvetslös.
Man har egentligen ingen moralisk skyldighet förutom den inför sig själv.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 16:25

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Ja, ifall försökspersonen inte la en brasklapp...


:)
Bli seriös...

Jag har inte läst så mycket av vad ni skrivit. Men.
Vad jag får ut av detta test är att man ska göra motstånd så tidigt och så kraftigt man kan.
För testet är nedbrytande. Det är svårt att delta i ett test om man ex.v. är medvetslös.
Man har egentligen ingen moralisk skyldighet förutom den inför sig själv.


Javisst, antingen att tidigt göra som man själv behagar eller att ej delta alls. Vet inte överhuvudtaget varför det är så mycket tjat om detta obetydliga test, som jag menar att vi redan hade svar på innan det gjordes.

Dom kunde ha infiltrerat en arbetsplats lika gärna och sett hur underordnade reagerat om chefen gett dom order som var farliga och gick utöver arbetsbeskrivningen.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 16:35

sökandesjäl skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
:)
Bli seriös...

Jag har inte läst så mycket av vad ni skrivit. Men.
Vad jag får ut av detta test är att man ska göra motstånd så tidigt och så kraftigt man kan.
För testet är nedbrytande. Det är svårt att delta i ett test om man ex.v. är medvetslös.
Man har egentligen ingen moralisk skyldighet förutom den inför sig själv.


Javisst, antingen att tidigt göra som man själv behagar eller att ej delta alls. Vet inte överhuvudtaget varför det är så mycket tjat om detta obetydliga test, som jag menar att vi redan hade svar på innan det gjordes.

Dom kunde ha infiltrerat en arbetsplats lika gärna och sett hur underordnade reagerat om chefen gett dom order som var farliga och gick utöver arbetsbeskrivningen.


Men detta skulle dom givetvis inte ha gjort heller, för det är nog med denna västerländska uträkningsperversitet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Pilatus » 22 sep 2018 16:42

sökandesjäl skrev:Dom kunde ha infiltrerat en arbetsplats lika gärna och sett hur underordnade reagerat om chefen gett dom order som var farliga och gick utöver arbetsbeskrivningen.

Kanske inte helt lyckat om fabriken tillverkade t ex bilar, sprängämnen eller mjältbrandsvirus?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 22 sep 2018 19:02

sökandesjäl skrev:...med denna västerländska uträkningsperversitet.



Vad finns för alternativ menar du?
Vems perspektiv är bättre?
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster