Vikten av att förlåta

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 19:39

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:...med denna västerländska uträkningsperversitet.



Vad finns för alternativ menar du?
Vems perspektiv är bättre?


Har nåt bra funnits? Som jag skrev tidigare så är jag personligen svag för Ramana Maharshis sätt att leva på.

En känd indier som levde ett till synes enkelt liv, men om man vill ha mer hålligång så finns väl annat, men så fort man börjar med att göra våld så är det klippt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 23 sep 2018 07:18

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:. Experimentets metod att utsätta andra för orimliga (skadliga) straff får förnuftet att vakna. Lyd inte!

Motsatsen (alla lyder blint) finns idag överallt i organisationer här i Sverige . En professor har skrivit om detta : strukturell dumhet.
Högutbildade människor som inte använder hjärnan.

Men då handlar det om en något annorlunda mekanism. Bidrag, lån och vad det kan vara, bifalls till dem som är följsamma, "flexibla". Att ha förmåga att rikta in forskningen mot förväntade resultat.


Förlåt för mitt sena svar. Har varit på annat de sista dagarna och bara svarat kort på mobilen lite här och där...

Ser att du har fokus på de (möjliga) underliggande faktorer som kan tänkas bidra till detta slags beteende. Men du förstår... det är inte lika dant i Danmark och absolut inte i USA eller andra länder där man är mindre strömlinjeformade och rädda --- Svenskar är extremt rädda att sticka ut eller ha en avvikande åsikt mot det som de uppfattar är "rätt" eller "tillåtet"....

Lägger upp abstractet - se som du hittar originalet (jag har det på min maskin för det ingår i olika papers som jag behöver läsa nu) men i korta ordalag skulle jag vilja säga att Millhams experiment inte är så långt ifrån detta som sker här och nu i vårt land överlag.

Mats Alvesson and André Spicer
Lund University; City University

abstract

In this paper we question the one-sided thesis that contemporary organizations
rely on the mobilization of cognitive capacities. We suggest that severe restrictions on these
capacities in the form of what we call functional stupidity are an equally important if
under-recognized part of organizational life. Functional stupidity refers to an absence of
reflexivity, a refusal to use intellectual capacities in other than myopic ways, and avoidance
of justifications. We argue that functional stupidity is prevalent in contexts dominated by
economy in persuasion which emphasizes image and symbolic manipulation. This gives rise
to forms of stupidity management that repress or marginalize doubt and block communicative
action. In turn, this structures individuals’ internal conversations in ways that emphasize
positive and coherent narratives and marginalize more negative or ambiguous ones. This
can have productive outcomes such as providing a degree of certainty for individuals and
organizations. But it can have corrosive consequences such as creating a sense of dissonance
among individuals and the organization as a whole. The positive consequences can give rise
to self-reinforcing stupidity. The negative consequences can spark dialogue, which may
undermine functional stupidity.

Keywords: bounded rationality, identity, ignorance, knowledge, power
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 23 sep 2018 07:50

Det intressanta är då i ljuset av det sistnämnda - att fråga sig om det är så att en individ som är mitt i ett "åsiktstvång" har krav på sig att (som kvinnan som blev whistleblower till Transportstyrelsen) vara rättskaffens och ärlig (för de blir av med jobben, utsatta och förföljda av de som gör fel och är kriminella och styr i samhället)?
Och om de förstnämnda - rättskaffens ärliga människor - ska förlåta de maktlystna onda som förtrycker alla kring dem samt skapar ett kriminellt samhälle på grund av sin inkompetens samt sin maktfullkomlighet?
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 23 sep 2018 10:50

Alla får ta sitt ansvar. Finns ingen säkerhet i vad man gör.

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav 531bts » 23 sep 2018 20:58

Hur man än vrider o vänder, blir det konsekvenser av alla aktiviteter i tanke, tal o gärning. Bestämmer man sig för att inte förlåta, blir följden att söka upprättelse, med allt vad den kan innebära. Eller så lever man med en oförrätt, faller till föga, med förträngning o sublimering som följd. Det tredje alternativet att verkligen förlåta, kräver ett stort mått av självinsikt, inlevelse o inte minst insikt o förståelse av konsekvenserna av de två andra alternativen. Kan man bemöta de mentala/känslomässiga konsekvenserna av att avstå de två första alternativen med jämnmod o förhålla sig till den/de man förlåter med samma jämnmod o med en påtaglig sinnesfrid med sitt beslut, så förlåter man. Annars kan förlåtelse lätt bli ögontjäneri o spel för galleriet.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 23 sep 2018 21:18

531bts skrev:Hur man än vrider o vänder, blir det konsekvenser av alla aktiviteter i tanke, tal o gärning. Bestämmer man sig för att inte förlåta, blir följden att söka upprättelse, med allt vad den kan innebära. Eller så lever man med en oförrätt, faller till föga, med förträngning o sublimering som följd. Det tredje alternativet att verkligen förlåta, kräver ett stort mått av självinsikt, inlevelse o inte minst insikt o förståelse av konsekvenserna av de två andra alternativen. Kan man bemöta de mentala/känslomässiga konsekvenserna av att avstå de två första alternativen med jämnmod o förhålla sig till den/de man förlåter med samma jämnmod o med en påtaglig sinnesfrid med sitt beslut, så förlåter man. Annars kan förlåtelse lätt bli ögontjäneri o spel för galleriet.


Så, har du förlåtit?
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 23 sep 2018 21:37

Håller ej med om 531bts alternativ. Jag vill också se ett 4:e för låt oss säga Caligula, Eremiter i öknen och även andra som kan falla inom dessa ramar.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 23 sep 2018 21:40

sökandesjäl skrev:Håller ej med om 531bts alternativ. Jag vill också se ett 4:e för låt oss säga Caligula, Eremiter i öknen och även andra som kan falla inom dessa ramar.


Terminter i öknen?
Verkligen....
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 23 sep 2018 21:42

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:Håller ej med om 531bts alternativ. Jag vill också se ett 4:e för låt oss säga Caligula, Eremiter i öknen och även andra som kan falla inom dessa ramar.


Terminter i öknen?
Verkligen....


Dessa forna kristna bl.a. jo, terminter låter roligt, som en blandning av eremit och termit. Såna vill jag se.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 23 sep 2018 21:47

sökandesjäl skrev:
Dessa forna kristna bl.a. .


Vad har de forna kristna med Gaius Julius Caesar Augustus att göra?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Pilatus » 23 sep 2018 21:58

531bts skrev:Hur man än vrider o vänder, blir det konsekvenser av alla aktiviteter i tanke, tal o gärning. Bestämmer man sig för att inte förlåta, blir följden att söka upprättelse, med allt vad den kan innebära. Eller så lever man med en oförrätt, faller till föga, med förträngning o sublimering som följd. Det tredje alternativet att verkligen förlåta, kräver ett stort mått av självinsikt, inlevelse o inte minst insikt o förståelse av konsekvenserna av de två andra alternativen. Kan man bemöta de mentala/känslomässiga konsekvenserna av att avstå de två första alternativen med jämnmod o förhålla sig till den/de man förlåter med samma jämnmod o med en påtaglig sinnesfrid med sitt beslut, så förlåter man. Annars kan förlåtelse lätt bli ögontjäneri o spel för galleriet.

Väl formulerat! Var det ur dina egna reflektioner? Är du prövad? Jag såg filmen Wind River (2017) i kväll, med bl a Jeremy Renner. 7,8 på IMDb. Den tangerar (litet om) det du talar om.
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 23 sep 2018 22:10

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:
Dessa forna kristna bl.a. .


Vad har de forna kristna med Gaius Julius Caesar Augustus att göra?


Dom blir ev. inte att ingå 531bts alternativ. Alltså eremiterna dom forna kristna eller som du sa terminterna.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 24 sep 2018 06:30

sökandesjäl skrev:
Esther skrev:
sökandesjäl skrev:
Dessa forna kristna bl.a. .


Vad har de forna kristna med Gaius Julius Caesar Augustus att göra?


Dom blir ev. inte att ingå 531bts alternativ..


Anledningen är?
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 24 sep 2018 12:05

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:
Esther skrev:
Vad har de forna kristna med Gaius Julius Caesar Augustus att göra?


Dom blir ev. inte att ingå 531bts alternativ..


Anledningen är?


Alt 1. En extroverts kamp mot samhället på jakten efter en exakthet/ tydlighet, som denne ej kommer att finna.
Alt 2. Den introvertes kamp mot samhället med internalisering och självömkan som följd.
Alt 3. Nu när jag redan listat ut vad dom 2 första alternativen leder till och även sett till deras fördelar, så hamnar jag i detta tredje alternativ? Kan hända men jag kör vidare till 4:an
alt4.
söka upprättelse
Nej, jag tar upprättelse och då hamnar jag här, vilket bör vara vad vi talat om, Esther, tro alt. icke-dualism.

….som 531bts beskriver det så jämkar han först motsatserna medan jag tar endast den ene och rider vidare på denna till max, och skillnaden är väl endast ordkonstruktioner? Dock så finner jag för min egen tanke 531bts 3:e alternativ otydligare än dom två första, men 531bts 3:e alternativ eller mitt 4:e är väl exakt samma sak.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Algotezza » 24 sep 2018 19:09

Man behöver inte förlåta om man inte kan eller vill. Man kan ha en svartbok som Bergman med dem han älskade att hata.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster