Vikten av att förlåta

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 19 sep 2018 08:23

lynx skrev:Som människor gör vi misstag och dumheter och det är viktigt att erkänna dem för oss själva och andra. När jag lyssnar på dig förstår jag ju att det finns folk som sätter sig på rumpan och kapitulerar helt och väntar på att Gud ska lösa detta.



Misstaget är i såna fall att inte ta för sig av livet och ta allt som man vill utan respekt för andra. Och om inte så kan man hålla igen munnen.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Anne » 19 sep 2018 08:28

Ta allt som man vill utan respekt för andra? Agerar du så?

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 19 sep 2018 08:33

lynx skrev:Ta allt som man vill utan respekt för andra? Agerar du så?


Nej, men varför gör vi människor inte så? Om huskatten plötsligt växte i styrka och intelligens, då hade vi plötsligt blivit mycket spaka och då börjar dessa perversa inre ursäkter komma fram, och plötsligt ska vi känna varma känslor för detta djur som vi innan lät vara ute under regniga nätter. Man behöver inte förklara sig varken för sig själv eller andra! Det som sker sker ändå, men om vi verkligen vill vara ärliga mot oss själva, ja då kräver detta helt andra grepp, tex. vad jag tror ett mycket enklare, primitivare liv.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Anne » 19 sep 2018 08:35

Primitivare?

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 19 sep 2018 08:35

Tex. Freuds dödsönskan, den ska vara absolut menar jag och inte förminskas i något pladder. Den som vill ställa upp på en fight får så göra och även hantera konsekvenserna.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 19 sep 2018 08:36

lynx skrev:Primitivare?



Vi behöver kanske tänka över vårt moderna samhälle. Jag och Kreativ diskuterade just detta.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Anne » 19 sep 2018 08:39

Det är väl klart man kan få en dödsönskan om det ena alternativet ( livet) är att bevistas med stolpskott som förökar sig och det andra känner man inte till.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 19 sep 2018 09:09

lynx skrev:Det är väl klart man kan få en dödsönskan om det ena alternativet ( livet) är att bevistas med stolpskott som förökar sig och det andra känner man inte till.


Hur vill du själv lösa mänsklighetens problem då? Om det nu finns några problem?

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 19 sep 2018 09:42

Jag kommer att tänka på ett avsnitt ur Montaigne när ett gäng vildar når civilisationen och inte kan fatta hur dom fattiga i samhället kan hålla sig tillbaka av sina livslögner. Varför inte bara stjäla den rikes njutningar rakt av? Detta är ett bevis på att vildarna är mycket klokare än dom civiliserade. Det enda vildarna skyr är straffet och så bör det också vara, annars så ljuger man för sig själv.

Red. Som det är nu så är det endast dom med allra mest rikedom/ makt som kan göra sitt undermedvetna medvetet, och vi andra står vid sidan av och ser på och speglar oss i detta. Ifall inte detta är upplagt för en neurotisk katastrof så vet jag inte vad....

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav scirocco » 19 sep 2018 11:17

Tråden är lång och jag svarar nu bara på det sista. Att göra sitt undermedvetna medvetet borde vid eftertanke alla kunna göra. Då ställer man sig först utanför den roll man befinner sig i. Bojorna av att vara rik eller fattig. Ja,jag tror att enorm rikedom avseende pengar kan vara påfrestande eller skapa tristess. Betänk att det primära att äta inte kan överdrivas utan att måendet blir dåligt. Och det behövs inte mycket för att äta bra.
Träd ur samhället i tanken. Var i anden. Bli naturen och djuret. Låt tiden gå. Det undermedvetna finns som en gåva och rikedom. Alla kan leva och vara i stämning med det djupa.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 19 sep 2018 13:30

lynx skrev:
Esther skrev:
lynx skrev:
Gå och kamma dig din ynkliga individ som ska misskreditera mig för dina blunders.


Varför ska jag det?
Varför menar du att jag är ynklig?


I min värld har man en klen moral och en ynkedom att inte kunna möta de obehagliga känslorna man själv har orsakat. Är man oförmögen till det är man väldigt fattig andligt. Vi kan dra en liknelse med vad du har gjort. En person får för sig att partnern är otrogen med någon. Denna någon beter sig personen illa mot. Personen inser så småningom sitt misstag och ber denne någon om ursäkt. Till sin partner visas det däremot ingen ånger.



Jag har förut bett dig att visa - där jag någon gång vid något tillfälle gått på dig. Det som du gjort.
Istället har jag ofta och vid många tillfällen påpekat hur du agerat mot mig (även i ovanstående) - att du nu vänder det till att du är den förorättade --- förvånar inte mig.
Över huvudtaget... alls.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 19 sep 2018 13:32

sökandesjäl skrev:För handlar inte filosofin om att kunna ge upp densamme, Esther?



Ge upp den?
Hur menar du?
Vad filosofi handlar om - visar sig i samhället.
Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 19 sep 2018 14:02

Esther skrev:
sökandesjäl skrev:För handlar inte filosofin om att kunna ge upp densamme, Esther?



Ge upp den?
Hur menar du?
Vad filosofi handlar om - visar sig i samhället.


Om man lever gott så behövs inte filosofi, men om man har problem så kan man använda ( ialla fall försöka ) tänkandet till att ställa sig i en bättre position till livet. Men målet måste vara att sluta tänka menar jag, förutom om man ska lösa praktiska problem, så är det dom som känner sig missnöjda som filosofiserar ( även om själva tänkandet kan vara en källa till glädje i sig, men en svag ersättning ).

Sokrates säger att filosofin är en förberedelse inför döden vilket jag håller med om, men ifrån en annan vinkel. Man måste först dö för att sedan kunna leva menar jag på och om inte denna icke- dualism skulle finnas, så vet vi också att psykologisk säkerhet ej existerar och då är det bäst att spränga hela Tellus i luften.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 19 sep 2018 14:06

Å hör sen Esther:)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Algotezza » 19 sep 2018 14:23

sökandesjäl skrev:
Esther skrev:
sökandesjäl skrev:För handlar inte filosofin om att kunna ge upp densamme, Esther?



Ge upp den?
Hur menar du?
Vad filosofi handlar om - visar sig i samhället.


Om man lever gott så behövs inte filosofi, men om man har problem så kan man använda ( ialla fall försöka ) tänkandet till att ställa sig i en bättre position till livet. Men målet måste vara att sluta tänka menar jag, förutom om man ska lösa praktiska problem, så är det dom som känner sig missnöjda som filosofiserar ( även om själva tänkandet kan vara en källa till glädje i sig, men en svag ersättning ).

Sokrates säger att filosofin är en förberedelse inför döden vilket jag håller med om, men ifrån en annan vinkel. Man måste först dö för att sedan kunna leva menar jag på och om inte denna icke- dualism skulle finnas, så vet vi också att psykologisk säkerhet ej existerar och då är det bäst att spränga hela Tellus i luften.


De som är missnöjda filosoferar inte, de bara kverulerar och gnäller. Filosofi kan vara ett sätt att bli mindre kverulantisk genom vidgade vyer.

Det finns ju mer liv än människors liv så varför spränga Tellus i luften pga en av allt att döma dysfunktionell art som människan vilken bär sig åt och svinar ner? Låt myrorna ta över. De är också samhällsbyggare.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster