Vikten av att förlåta

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 03 sep 2018 18:44

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Så det finns ingen anledning för dig att sträva efter att förlåta andra?

Vad man faktiskt anser om andra framkommer tydligast genom ens handlingar gentemot dem, inklusive de verbala. Alltså hur man behandlar dem rent faktiskt.

Klart människor är känslostyrda. Det är vi alla. Inget märkligt med det. Inget annorlunda med det. Jag är också känslostyrd, även när jag tror det är förnuftet som styr. Man lurar sig själv om man tror man enbart är styrd av förnuftet. För att kunna värdera och bedöma krävs både känsla och förnuft.


De faktiska handlingarna - inklusive de verbala --- är oftast felbedömda
. Ser man till den enda personen som alltid i allt gjorde rätt = gott, mot andra både i ord och handling (Jesus) - kallade han (med rätta) människor för huggormsyngel och till och med djävul (OM Judas I).
Det var både rätt och gott.



Hur vet du det? Hur visar sig det för en?

Ditt resonemang om Jesus utgår tydligen från att Jesus per definition alltid gjorde rätt och då spelar det ju ingen roll vad han gjorde. Om vi bedömer något han gjorde som orätt beror det bara på att vi inte kan bedöma då vi är ofullkomliga och ej kan bedöma hans handlingar.


"Vi är ofullkomliga"... Du menar att alla människor (oavsett) är identiska, därmed ofullkomliga, därmed att det Jesus sa inte är sant?
Eller Gud (som sa) : var fullkomliga, såsom jag (Han själv då) är fullkomlig.

Eller, bara för att du inte är fullkomlig, kan ingen annan vara det heller?


Nja, kyrkan säger att människor kan vara heliga... Så, de som är experter borde väl veta.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Algotezza » 03 sep 2018 19:03

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:
De faktiska handlingarna - inklusive de verbala --- är oftast felbedömda
. Ser man till den enda personen som alltid i allt gjorde rätt = gott, mot andra både i ord och handling (Jesus) - kallade han (med rätta) människor för huggormsyngel och till och med djävul (OM Judas I).
Det var både rätt och gott.



Hur vet du det? Hur visar sig det för en?

Ditt resonemang om Jesus utgår tydligen från att Jesus per definition alltid gjorde rätt och då spelar det ju ingen roll vad han gjorde. Om vi bedömer något han gjorde som orätt beror det bara på att vi inte kan bedöma då vi är ofullkomliga och ej kan bedöma hans handlingar.


"Vi är ofullkomliga"... Du menar att alla människor (oavsett) är identiska, därmed ofullkomliga, därmed att det Jesus sa inte är sant?
Eller Gud (som sa) : var fullkomliga, såsom jag (Han själv då) är fullkomlig.

Eller, bara för att du inte är fullkomlig, kan ingen annan vara det heller?


Nja, kyrkan säger att människor kan vara heliga... Så, de som är experter borde väl veta.


Vilka människor är fullkomliga menar du? Förutom att Jesus per definition måste vara det som Guds son/ Gud själv.

Är kyrkan expert på helighet?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 03 sep 2018 19:48

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Hur vet du det? Hur visar sig det för en?

Ditt resonemang om Jesus utgår tydligen från att Jesus per definition alltid gjorde rätt och då spelar det ju ingen roll vad han gjorde. Om vi bedömer något han gjorde som orätt beror det bara på att vi inte kan bedöma då vi är ofullkomliga och ej kan bedöma hans handlingar.


"Vi är ofullkomliga"... Du menar att alla människor (oavsett) är identiska, därmed ofullkomliga, därmed att det Jesus sa inte är sant?
Eller Gud (som sa) : var fullkomliga, såsom jag (Han själv då) är fullkomlig.

Eller, bara för att du inte är fullkomlig, kan ingen annan vara det heller?


Nja, kyrkan säger att människor kan vara heliga... Så, de som är experter borde väl veta.


Vilka människor är fullkomliga menar du? Förutom att Jesus per definition måste vara det som Guds son/ Gud själv.

Är kyrkan expert på helighet?


Vilka?
Alla de som har levt enligt de 10 budorden och gett bort allt för att följa Jesus.
Och de är fler än man tror. Ja, kyrkan har experter som utreder helgelse.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav 531bts » 03 sep 2018 22:09

Problematiskt med straff: den som utmäter straff måste sätta sig till doms. Vem dömer, o varför just denne?
"Den som är syndfri, kan kasta första stenen" , manar inte det uttalandet till i första hand självrannsakan, än att vara så snar att döma ut straff?
Esther: Ibland undrar jag vad du egentligen begripit av Jesu budskap, så Kristen du är!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 03 sep 2018 22:16

531bts skrev:Problematiskt med straff: den som utmäter straff måste sätta sig till doms. Vem dömer, o varför just denne?
"Den som är syndfri, kan kasta första stenen" , manar inte det uttalandet till i första hand självrannsakan, än att vara så snar att döma ut straff?
Esther: Ibland undrar jag vad du egentligen begripit av Jesu budskap, så Kristen du är!


Den som inte förstår är du verkar det som.
... Du menar på blodigt allvar att tex mördare och andra ska inte få något straff?
Så rättvisan som Gud är- finns inte?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 03 sep 2018 22:20

Esther skrev:
531bts skrev:Problematiskt med straff: den som utmäter straff måste sätta sig till doms. Vem dömer, o varför just denne?
"Den som är syndfri, kan kasta första stenen" , manar inte det uttalandet till i första hand självrannsakan, än att vara så snar att döma ut straff?
Esther: Ibland undrar jag vad du egentligen begripit av Jesu budskap, så Kristen du är!


Den som inte förstår är du verkar det som.
... Du menar på blodigt allvar att tex mördare och andra ska inte få något straff?
Så rättvisan som Gud är- finns inte?


Vidare, om domar är problematiken... Vad gjorde de som var förövare?
Dömde inte de?
Så rättvisa kräver inte att de som gjort mot andra det de inte själva vill bli utsatta för - ska få sina rättmätiga straff?!?
Verkligen?!
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Anders » 03 sep 2018 22:43

531bts skrev:Problematiskt med straff: den som utmäter straff måste sätta sig till doms. Vem dömer, o varför just denne?
"Den som är syndfri, kan kasta första stenen" , manar inte det uttalandet till i första hand självrannsakan, än att vara så snar att döma ut straff?
Esther: Ibland undrar jag vad du egentligen begripit av Jesu budskap, så Kristen du är!

Här ser man nyttan med regler och lagar. Spelregler som är transparenta. Domaren, ett yrke med kompetens.
Justitia skall vara blind. Inte primärt någon som ”sätter sig till doms”.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav klorofyll » 04 sep 2018 06:41

Esther skrev:
Esther skrev:
531bts skrev:Problematiskt med straff: den som utmäter straff måste sätta sig till doms. Vem dömer, o varför just denne?
"Den som är syndfri, kan kasta första stenen" , manar inte det uttalandet till i första hand självrannsakan, än att vara så snar att döma ut straff?
Esther: Ibland undrar jag vad du egentligen begripit av Jesu budskap, så Kristen du är!

Den som inte förstår är du verkar det som.
... Du menar på blodigt allvar att tex mördare och andra ska inte få något straff?

Så rättvisan som Gud är- finns inte?

Vidare, om domar är problematiken... Vad gjorde de som var förövare?
Dömde inte de?
Så rättvisa kräver inte att de som gjort mot andra det de inte själva vill bli utsatta för - ska få sina rättmätiga straff?!?
Verkligen?!

Jag tror att gärningsmän ofta vill få det att verka som att konflikten står mellan dem själva och samhället. Som att straffet spelade någon roll... Ärligt, om jag hade utfört ett brott, inte fan skulle jag räkna dagar..!

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav 531bts » 04 sep 2018 07:26

Esther: Jesu budskap är omfattande o syftar till ett liv i Gudsmedvetande. Det innebär att korrigera sitt liv o "bli lik vår Himmelske Fader". Dvs att i tanke, tal o handling odla en handlingsberedskap där motvilja, vrede, hat å ena sidan o å andra sidan begärelse, lidelse, åtrå o lustar (i detalj de 7 dödssynderna) aldrig någonsin ska råda över dig. Dvs "om ngn begär din livklädnad, ge honom också din mantel", "är ditt öga till förförelse, riv ur det", "vänd andra kinden till", "dömen icke, på det ni själva icke ska bli dömda" o "det ni vill att andra ska göra er, ska ni göra mot dem". Det är inte primärt för den som vill nå Himmelriket att klura ut vad som är "rättvisa" o vad som ska bestraffas o hur. Det primära är en handlingsberedskap i tanke, tal o gärning som syftar till kärlek.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 04 sep 2018 08:10

531bts skrev:Esther: Jesu budskap är omfattande o syftar till ett liv i Gudsmedvetande. Det innebär att korrigera sitt liv o "bli lik vår Himmelske Fader". Dvs att i tanke, tal o handling odla en handlingsberedskap där motvilja, vrede, hat å ena sidan o å andra sidan begärelse, lidelse, åtrå o lustar (i detalj de 7 dödssynderna) aldrig någonsin ska råda över dig. Dvs "om ngn begär din livklädnad, ge honom också din mantel", "är ditt öga till förförelse, riv ur det", "vänd andra kinden till", "dömen icke, på det ni själva icke ska bli dömda" o "det ni vill att andra ska göra er, ska ni göra mot dem". Det är inte primärt för den som vill nå Himmelriket att klura ut vad som är "rättvisa" o vad som ska bestraffas o hur. Det primära är en handlingsberedskap i tanke, tal o gärning dom syftar till kärlek.


Du talar i samma meningar om en Gud som - du tror ... INTE sänder människor till helvetet.
Berätta för mig hur din hjärna konsoliderar detta ----- läs noga --- FAKTUM.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 04 sep 2018 08:14

531bts skrev: Det primära är en handlingsberedskap i tanke, tal o gärning dom syftar till kärlek.



Den enorma chocken för alla som INTE känner Gud - men tror de (och bara de) tolkar rätt - är att det kan omöjligt finnas Kärlek om - och när - det inte också finns RÄTTVISA.
Vad _ säger rättvisan om en man som (vi tar exemplet med fadern): 1966 Josef och Rosemarie Fritzls dotter, Elisabeth, föds den 8 april. 1977 Josef Fritzl våldtar sin 11-åriga dotter, Elisabeth. 1984 Den 28 augusti spärrar Josef Fritzl in 18-åriga Elisabeth i husets källare. 1984 Elisabeth tvingas skriva ett brev där hon ber sina föräldrar att sluta leta efter henne.

Du menar på fullt totalt allvar - att den mannen inte ska ha ett straff?
Dottern ska vända andra kinden till och inte begära få upprättelse?
Berätta för mig hur den slags "kärlek" du föreställer dig ser ut.

Vad för slags gud - tror du på?
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav 531bts » 04 sep 2018 08:24

Esther: jag tror inte på ett helvete, jag tror på Gud o att skapelsen är ett vattentätt system som Guds talan till oss människor. Begår du illgärningar kommer verkligheten förr eller senare ikapp o skapar ett mentalt "helvete", om inte annat så får du ett helvete med dina medmänniskor som likt dig är snara att skipa "rättvisa".
"Den som förgör med svärd, skall med svärd förgås".

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 04 sep 2018 08:26

Esther skrev:
531bts skrev: Det primära är en handlingsberedskap i tanke, tal o gärning dom syftar till kärlek.



Den enorma chocken för alla som INTE känner Gud - men tror de (och bara de) tolkar rätt - är att det kan omöjligt finnas Kärlek om - och när - det inte också finns RÄTTVISA.
Vad _ säger rättvisan om en man som (vi tar exemplet med fadern): 1966 Josef och Rosemarie Fritzls dotter, Elisabeth, föds den 8 april. 1977 Josef Fritzl våldtar sin 11-åriga dotter, Elisabeth. 1984 Den 28 augusti spärrar Josef Fritzl in 18-åriga Elisabeth i husets källare. 1984 Elisabeth tvingas skriva ett brev där hon ber sina föräldrar att sluta leta efter henne.

Du menar på fullt totalt allvar - att den mannen inte ska ha ett straff?
Dottern ska vända andra kinden till och inte begära få upprättelse?
Berätta för mig hur den slags "kärlek" du föreställer dig ser ut.

Vad för slags gud - tror du på?


Och denna fader är ju barmhärtig - i dina ögon - i jämförelse med det par som sålde sin 3 årige son att våldtas på en bar i Paris - den lille dog av alla övergrepp -- när vuxna hade sex med honom.
Du menar då också --- att det är bara att låta dessa människor som gör sådant och allt annat de gör med - andra människor --- som alla de män som betalar enorma summor för att få så små och unga barn som möjligt att få ha sex med - ska gå fria?
VERKLIGEN?
Alla de övergrepp, all den skändning som sker - av människor mot andra människor - menar du på fullt allvar att den "gode kärleksfulle jultomten" till gud som du tror på - ska se mellan fingrarna med?
Var finns offrens kärlek då?
Vem älskar dem, skyddar dem och ger dem deras rätt?
Vilken Gud gör det?
Jag ska säga dig vilken Gud som gör det - den Gud jag tror på. Han, skyddar och ger rättvisa till de förtryckta, de skändade, de som utsätts av andra människor för sådant som är - i litet och stort - för vad vi kallar för : ÖVERGREPP.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 04 sep 2018 08:28

531bts skrev:Esther: jag tror inte på ett helvete, jag tror på Gud o att skapelsen är ett vattentätt system som Guds talan till oss människor. Begår du illgärningar kommer verkligheten förr eller senare ikapp o skapar ett mentalt "helvete", om inte annat så får du ett helvete med dina medmänniskor som likt dig är snara att skipa "rättvisa".
"Den som förgör med svärd, skall med svärd förgås".


Som jag sa - det är din egen tankekonstruktion - som har föga eller inget med Gud att göra.
Du får nog läsa lite mer noga i din Bok.
Eftersom det verkar uppenbart att du inte "känner" Gud.
Be - och det ska ges dig.
Han - kommer att låta dig förstå vem Han är.

Ty, som det står Skrivet - anden utforskar även djupen hos Gud.
Så - be.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 04 sep 2018 08:56

Esther skrev:
531bts skrev:Esther: jag tror inte på ett helvete, jag tror på Gud o att skapelsen är ett vattentätt system som Guds talan till oss människor. Begår du illgärningar kommer verkligheten förr eller senare ikapp o skapar ett mentalt "helvete", om inte annat så får du ett helvete med dina medmänniskor som likt dig är snara att skipa "rättvisa".
"Den som förgör med svärd, skall med svärd förgås".


Som jag sa - det är din egen tankekonstruktion - som har föga eller inget med Gud att göra.
Du får nog läsa lite mer noga i din Bok.
Eftersom det verkar uppenbart att du inte "känner" Gud.
Be - och det ska ges dig.
Han - kommer att låta dig förstå vem Han är.

Ty, som det står Skrivet - anden utforskar även djupen hos Gud.
Så - be.


Eftersom vi talar om Gud - kan vi läsa lite kring vem som tillhör Honom - och vem som inte gör det.
Vi tar Johannes 3 (första brevet): 8Den som syndar är djävulens barn, ty djävulen har syndat ända från början. Men Guds son har uppenbarats för att utplåna djävulens verk. 9 Den som är född av Gud syndar inte, ty Guds säd förblir i honom. Och han kan inte synda eftersom han är född av Gud. 10 Så blir det uppenbart vilka som är Guds barn och vilka som är djävulens: den som handlar orättfärdigt tillhör inte Gud, ej heller den som inte älskar sin broder.

De som skändar andra människor (oavsett vilken ursäkt de har för det de gör: ideologisk, vi lydde bara order, jag trodde att... osv) på olika sätt under en längre eller kortare tid tillhör inte Gud. De är djävulens barn.
De handlar orättfärdigt mot sin nästa.
De tillhör de som kan gråta och skära tänder ---- för - om de inte ens får nåden att få ett straff här och nu - då är de helt utanför möjlighet att ens få förlåtelse och ska till helvetet efter detta livet.
VEM önskar sin nästa detta?
Ingen som blir utsatt för dem - dessa satans människor. --- man önskar dem straffet här redan, så att de åtminstone får en chans att undkomma evigheters straff - för därifrån kommer ingen ut.
Oavsett om människor som inte känner Gud påstår att detta inte existerar...

Så - Kärlek - inkluderar alltid straff, för att rättvisa och omvändelse ska kunna ske.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster